Jump to content

Girtrøbbel MS3B gir som ikke alltid vil koble inn


MK Bjugnskjær

Recommended Posts

Jeg trenger sårt hjelp.

 

Båten min er en 32 fots VA-båt fra 1936, bygget om til snekke i 1986. Motoren er en volvo penta MD21A, som ble satt inn i forrige uke, og var ersatning for en MD21B. Man kan si mye om disse motorene, men den som nå er i båten går som en klokke, soter ikke, og alt virker som det skal. TOPP!!!

 

Da jeg kjøpte den nye (brukte) motoren valgte jeg å beholde mitt tidligere gir, et MS3B gir. Oljen ser fin ut, og jeg trodde alt var velstand. Når giret settes i bakk fungerer det helt som det skal, og kobler seg pent inn på akslingen og blir der. MEN, når jeg setter giret i "forover" er det ikke alltid giret kobles helt inn. Resultatet er at det glipper på akslingen, rister og slår, og kommer til å ødelegge båten, motoren og akslingen dersom jeg kjører med det. Hvis jeg, når dette skjer, rugger litt på girveksleren på selve girkassen (dytter denne inn og ut mens den er i forover posisjon) kobles giret skikkelig inn, og blir der inntil jeg setter giret i N igjen.

 

Jeg har snakket med gutta på La-Sa båt og maskin, som sier at det sannsynligvis er gir-"konen" som er slitt, slik at den ikke klarer å koble seg inn hver gang. De sier videre at ny kon koster ca 3000,- pluss mva og arbeidet, men at det muligvis er mulig å file den opprinnelige konen slik at den kan brukes en stund til...

 

Nå har jeg noen spørsmål til alle der båtmennesker der ute:

*er det noen som vet hvor jeg kan få tak i verkstedsmanual til dette giret?

*er det noen av dere der ute som kan skaffe meg ett tilsvarende gir billig?

*er det noen av dere som har tilsvarende erfaringer med dette giret?

*kan det tenkes å være noen annen feil som er årsaken?

 

Etter å ha brukt penger på motor m.m. er det ikke så mye igjen i pengekassa, så jeg håper noen kan hjelpe meg med en "cheap fix" i denne saken her.

 

:sailing:

Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness

Link to post

Ingen ukjent sak, og - ja - det kan høres ut som slitt kon (selv om jeg ikke hadde risting og slag, kun sluring eller ingen kobling).

 

Jeg fikk selv byttet min kon i en ny for flere år siden, men har forstått at sliping/filing også fungerer fint, og til en lavere pris. Mener å huske at bl.a. Ingar har gjort en slik type reparasjon, og med suksess.

 

Reparasjonsmanual finner du f.eks. her.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Ja, det har vært skrevet mye om dette, f.eks. her. Jeg renset altså bare rillene på konen, men det har også vært skrevet at problemet kan skyldes at anleggsflaten som konen presses imot har blitt glassert og at man bør 'hone' denne litt med fint smergelpapir. I mitt tilfelle var det nok å gjøre rillene rene.

Såsant du ikke har 10 tommeltotter klarer du denne jobben selv. Ta bilder underveis kan være lurt så blir det enklere å sette sammen igjen.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Ja, MS3B er mye beskrevet her. Har MD21A m/MS3B-gir. Nå opplever jeg at det glipper på ca halvt pådrag både forover og bakover. Ingen hugging eller risting. Feilen kom i begge retninger samtidig. Ser ut som at klaven holder akslingen fast. Tviler på at det er propellen som er løs, men det er jo en mulighet... Ville i utgangspunktet mistenkt kon som jo er nevnt i fleng her i dette utmerkede forumet, men siden feilen er i begge retninger tviler jeg? Mistenkte oljen. Ved sjekk var det lite og ganske stygg olje (grå). Tappet av ca 1 liter. Fylte på SAE 10W/30 universalolje fra Felleskjøpet, men feilen er der fortsatt. For billig olje kanskje?

 

Er det noen som f.eks har fått sjø i oljen i giret?

 

Kan feil på girsjalter/wirer få til slike feil? Har toposisjons gir/gass.

 

Har ikke fått så mye VP-erfaring enda. Er mer vant til SABB, Perkins og Kubota fra før, så her kjenner jeg meg ikke igjen.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Nå ser jeg at delekatalogen (marinepartseurope.com) og reparasjonsmanualen (fra dette forumet) kaller denne koplingen for "slirkoppling", så jo, Gullfisk kan nok ha rett :smiley: Jeg trodde faktisk det var en form for fleksikobling. Har ikke hatt noe slikt på mine 2 tidligere båter. Jeg får sette på et par overettmerker og sjekke om koblingen glir. Hele koblingen koster visst 22,5 svenske høvdinger, så jeg håper det er slitedeler her, eller en justeringsprosedyre....

 

Takk så langt!

Redigert av Smellingen (see edit history)

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Når du sier glipper på ca halvt pådrag både forover og bakover, er dette slik å forstå at den ikke glipper på tomgang, men begynner å glippe ved halvt og deretter fortsetter å glippe ved mer pådrag?

At det kom i begge retninger samtidig var svært mystisk, enig i at det er usannsynlig at det er kon relatert. Utenom den er det vel bare 2 steder det kan slure, "slirkoblingen" og klemflensen.

Slirkoblingen er eliminert og hadde det vært klemflensen ville den vel blitt svidd ganske raskt, men jeg ville likevel eliminert denne også. (overettmerker)

Link to post

Hei Ingar!

 

Du har oppfattet det riktig. Jeg kan gå med båten på svakt pådrag, når jeg gir mer gass glipper det. Tar jeg av noe gass får jeg "tak" igjen uten å måtte stoppe akslingen først. Syntes det ble værre i går da jeg sjekket "slirkopplingen". Brukte overettmerker på den. Merke på akslingen i den smale spalten mellom "slirkopplingen" og giret, og på selve huset til "slirkopplingen. Flyttet seg ikke. Akselklaven er sjekket med overettmerker og den holder.

 

Er det noen komponenter i giret som kan lage svakere press på konen? Det kan jo forklare at feilen er begge veier. Tror jeg bør gløtte på konen for å se om rillene er tettet på noe vis. Hvis det var noe tull med oljen kan det jo ha tettet begge endene på konen.

 

Jeg er også litt redd for at disse testturene skal polere kontaktflatene til konen slik at ting blir værre. Feilen kom første gang da jeg ga full gass hurtig fra stillestående.

 

Som du skjønner håper jeg i det lengste på at det er en feil som kan utbedres ved kai. Det er mye båtsesong igjen enda. I alle fall det beste av den, jeg bruker båten året rundt :smiley:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Jeg ville prøvd med en skikkelig olje. Har hørt om problemer på gear med den universaloljen tidligere. Når samme olje skal være motor-, gear- og hydraulikkolje får den lett litt spesielle egenskaper. Sikkert OK på en traktor, men med et gear som er litt følsomt kan det skje ting...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker Index

 

Jeg har som du kanskje har sett sneiet innom den tanken selv i tidligere innlegg. Du har rett, jeg må prøve å skifte til bedre olje. Da gjenstår følgende: 10W/30 eller 10W/40?

 

Skal forresten prøve å eliminere propellen i dag. Hvis jeg klarer å se om akslingen/klaven øker rotasjonshastighet når det slurer er jo faktisk propellen løs, mister den hastighet ligger det i giret. Tror jeg prøver i fortøyningene i dag. Begynte å bli dårlig med manøvrering i går....

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Skal forresten prøve å eliminere propellen i dag. Hvis jeg klarer å se om akslingen/klaven øker rotasjonshastighet når det slurer er jo faktisk propellen løs, mister den hastighet ligger det i giret. Tror jeg prøver i fortøyningene i dag. Begynte å bli dårlig med manøvrering i går....

 

Denne båten (Snekling 25) har jo inspeksjonsbrønn for propellen. Har ikke åpnet den før. Da kunne jeg med det blotte øye se at propellen bremset kraftig når sluringen begynte. Da jeg så på akselklaven kunne jeg ikke se reduksjon i rotasjonshastigheten i det hele tatt. Syntes jeg tvert om så en økning. Overettmerkene på klave og aksling flytter seg ikke, så da gjenstår det (for meg) utrolige: propellen er løs :eek: Håper det bare er kilen som må byttes. Kan ikke helt se for meg at aksling/propell har kommet uskadd fra dette. Håpet er at forrige eier som har byttet til ny propell har glemt kilen. Noen som har vært borti propell som slurer på akslingen? Propellmutteren står på.

 

Inntil videre friskmelder jeg giret og stiller meg i kø på slippen.

 

Takk for alle gode innspill!

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er båten slippsatt og fasiten er klar :smiley: Giret er frikjent. Forrige eier har brukt sporkile av vanlig stål :rolleyes: , ikke rustfritt. Det var nesten ingenting igjen av kilen så her er vel bilder unødvendig. Propell og aksling har berget sånn passelig. Har bestilt sporkile fra Maritim pr ekspresslevering. Tar "vår"-pussen samtidig med slippsettingen så blir det gjort noe nyttig også.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...