MK Bjugnskjær Startet 12.Mai.2009 Del på Facebook Startet 12.Mai.2009 Jeg trenger sårt hjelp. Båten min er en 32 fots VA-båt fra 1936, bygget om til snekke i 1986. Motoren er en volvo penta MD21A, som ble satt inn i forrige uke, og var ersatning for en MD21B. Man kan si mye om disse motorene, men den som nå er i båten går som en klokke, soter ikke, og alt virker som det skal. TOPP!!! Da jeg kjøpte den nye (brukte) motoren valgte jeg å beholde mitt tidligere gir, et MS3B gir. Oljen ser fin ut, og jeg trodde alt var velstand. Når giret settes i bakk fungerer det helt som det skal, og kobler seg pent inn på akslingen og blir der. MEN, når jeg setter giret i "forover" er det ikke alltid giret kobles helt inn. Resultatet er at det glipper på akslingen, rister og slår, og kommer til å ødelegge båten, motoren og akslingen dersom jeg kjører med det. Hvis jeg, når dette skjer, rugger litt på girveksleren på selve girkassen (dytter denne inn og ut mens den er i forover posisjon) kobles giret skikkelig inn, og blir der inntil jeg setter giret i N igjen. Jeg har snakket med gutta på La-Sa båt og maskin, som sier at det sannsynligvis er gir-"konen" som er slitt, slik at den ikke klarer å koble seg inn hver gang. De sier videre at ny kon koster ca 3000,- pluss mva og arbeidet, men at det muligvis er mulig å file den opprinnelige konen slik at den kan brukes en stund til... Nå har jeg noen spørsmål til alle der båtmennesker der ute: *er det noen som vet hvor jeg kan få tak i verkstedsmanual til dette giret? *er det noen av dere der ute som kan skaffe meg ett tilsvarende gir billig? *er det noen av dere som har tilsvarende erfaringer med dette giret? *kan det tenkes å være noen annen feil som er årsaken? Etter å ha brukt penger på motor m.m. er det ikke så mye igjen i pengekassa, så jeg håper noen kan hjelpe meg med en "cheap fix" i denne saken her. Sitér dette innlegget Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness Link to post
Ronald Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 (redigert) Ingen ukjent sak, og - ja - det kan høres ut som slitt kon (selv om jeg ikke hadde risting og slag, kun sluring eller ingen kobling). Jeg fikk selv byttet min kon i en ny for flere år siden, men har forstått at sliping/filing også fungerer fint, og til en lavere pris. Mener å huske at bl.a. Ingar har gjort en slik type reparasjon, og med suksess. Reparasjonsmanual finner du f.eks. her. Redigert 12.Mai.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MK Bjugnskjær Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Takk Det er derfor jeg liker denne plassen her, -får alltid svar av folk som vet hva de snakker om :-) Vet du om noen som har et erstatningsgir? Thomas Sitér dette innlegget Med vennlig sommerhilsen Thomas N Bjønness Link to post
alma Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hvis du søker litt her på forumet finner du ganske mye om det. Har samme problemet på min, å planlegger å ta ut gearet å slipe konen. Finner desverre ingen skritt for skritt oppskrift. Kommer du over det blir jeg veldig glad. Ser litt mørkt på hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Ja, det har vært skrevet mye om dette, f.eks. her. Jeg renset altså bare rillene på konen, men det har også vært skrevet at problemet kan skyldes at anleggsflaten som konen presses imot har blitt glassert og at man bør 'hone' denne litt med fint smergelpapir. I mitt tilfelle var det nok å gjøre rillene rene. Såsant du ikke har 10 tommeltotter klarer du denne jobben selv. Ta bilder underveis kan være lurt så blir det enklere å sette sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 25.Juli.2009 Del på Facebook Svart 25.Juli.2009 Ja, MS3B er mye beskrevet her. Har MD21A m/MS3B-gir. Nå opplever jeg at det glipper på ca halvt pådrag både forover og bakover. Ingen hugging eller risting. Feilen kom i begge retninger samtidig. Ser ut som at klaven holder akslingen fast. Tviler på at det er propellen som er løs, men det er jo en mulighet... Ville i utgangspunktet mistenkt kon som jo er nevnt i fleng her i dette utmerkede forumet, men siden feilen er i begge retninger tviler jeg? Mistenkte oljen. Ved sjekk var det lite og ganske stygg olje (grå). Tappet av ca 1 liter. Fylte på SAE 10W/30 universalolje fra Felleskjøpet, men feilen er der fortsatt. For billig olje kanskje? Er det noen som f.eks har fått sjø i oljen i giret? Kan feil på girsjalter/wirer få til slike feil? Har toposisjons gir/gass. Har ikke fått så mye VP-erfaring enda. Er mer vant til SABB, Perkins og Kubota fra før, så her kjenner jeg meg ikke igjen. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Gullfisk Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Sitter det ikke en slurekobling rett før klemflensen på utgående aksel? Kan det være denne som slipper siden du får det begge veier. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 (redigert) Nå ser jeg at delekatalogen (marinepartseurope.com) og reparasjonsmanualen (fra dette forumet) kaller denne koplingen for "slirkoppling", så jo, Gullfisk kan nok ha rett Jeg trodde faktisk det var en form for fleksikobling. Har ikke hatt noe slikt på mine 2 tidligere båter. Jeg får sette på et par overettmerker og sjekke om koblingen glir. Hele koblingen koster visst 22,5 svenske høvdinger, så jeg håper det er slitedeler her, eller en justeringsprosedyre.... Takk så langt! Redigert 26.Juli.2009 av Smellingen (see edit history) Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Smellingen Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Nei, det var ikke "slirkopplingen" heller... Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Ingar Svart 26.Juli.2009 Del på Facebook Svart 26.Juli.2009 Når du sier glipper på ca halvt pådrag både forover og bakover, er dette slik å forstå at den ikke glipper på tomgang, men begynner å glippe ved halvt og deretter fortsetter å glippe ved mer pådrag? At det kom i begge retninger samtidig var svært mystisk, enig i at det er usannsynlig at det er kon relatert. Utenom den er det vel bare 2 steder det kan slure, "slirkoblingen" og klemflensen. Slirkoblingen er eliminert og hadde det vært klemflensen ville den vel blitt svidd ganske raskt, men jeg ville likevel eliminert denne også. (overettmerker) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hei Ingar! Du har oppfattet det riktig. Jeg kan gå med båten på svakt pådrag, når jeg gir mer gass glipper det. Tar jeg av noe gass får jeg "tak" igjen uten å måtte stoppe akslingen først. Syntes det ble værre i går da jeg sjekket "slirkopplingen". Brukte overettmerker på den. Merke på akslingen i den smale spalten mellom "slirkopplingen" og giret, og på selve huset til "slirkopplingen. Flyttet seg ikke. Akselklaven er sjekket med overettmerker og den holder. Er det noen komponenter i giret som kan lage svakere press på konen? Det kan jo forklare at feilen er begge veier. Tror jeg bør gløtte på konen for å se om rillene er tettet på noe vis. Hvis det var noe tull med oljen kan det jo ha tettet begge endene på konen. Jeg er også litt redd for at disse testturene skal polere kontaktflatene til konen slik at ting blir værre. Feilen kom første gang da jeg ga full gass hurtig fra stillestående. Som du skjønner håper jeg i det lengste på at det er en feil som kan utbedres ved kai. Det er mye båtsesong igjen enda. I alle fall det beste av den, jeg bruker båten året rundt Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Smellingen Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 (redigert) Tok av lokket, demonterte den linkse mutteren på toppen. Men "lyft bort det övre vaxelhjulet" ble værre. Skal dette være lett å dra opp? Fikk ikke tak på det. Oljen er forresten helt fin etter to korte prøveturer. Redigert 27.Juli.2009 av Smellingen (see edit history) Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Smellingen Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Leser mer her i forumet: Ser ut til at jeg er på villspor. Skal visst ikke gå an det jeg prøvde på i innlegget over. Må ut med giret for å se på konen. Blir jo mer kjent med giret da om ikke annet... Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
index Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Jeg ville prøvd med en skikkelig olje. Har hørt om problemer på gear med den universaloljen tidligere. Når samme olje skal være motor-, gear- og hydraulikkolje får den lett litt spesielle egenskaper. Sikkert OK på en traktor, men med et gear som er litt følsomt kan det skje ting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smellingen Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Takker Index Jeg har som du kanskje har sett sneiet innom den tanken selv i tidligere innlegg. Du har rett, jeg må prøve å skifte til bedre olje. Da gjenstår følgende: 10W/30 eller 10W/40? Skal forresten prøve å eliminere propellen i dag. Hvis jeg klarer å se om akslingen/klaven øker rotasjonshastighet når det slurer er jo faktisk propellen løs, mister den hastighet ligger det i giret. Tror jeg prøver i fortøyningene i dag. Begynte å bli dårlig med manøvrering i går.... Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Du skulle hatt en strobemåler, det vil gi en sikker indikasjon på om akslingen glipper ift motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Da gjenstår følgende: 10W/30 eller 10W/40? Jeg bruker 15W-40 på mitt PRM gear. Samme som på motoren. Det fungerer i alle fall fint... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smellingen Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Skal forresten prøve å eliminere propellen i dag. Hvis jeg klarer å se om akslingen/klaven øker rotasjonshastighet når det slurer er jo faktisk propellen løs, mister den hastighet ligger det i giret. Tror jeg prøver i fortøyningene i dag. Begynte å bli dårlig med manøvrering i går.... Denne båten (Snekling 25) har jo inspeksjonsbrønn for propellen. Har ikke åpnet den før. Da kunne jeg med det blotte øye se at propellen bremset kraftig når sluringen begynte. Da jeg så på akselklaven kunne jeg ikke se reduksjon i rotasjonshastigheten i det hele tatt. Syntes jeg tvert om så en økning. Overettmerkene på klave og aksling flytter seg ikke, så da gjenstår det (for meg) utrolige: propellen er løs Håper det bare er kilen som må byttes. Kan ikke helt se for meg at aksling/propell har kommet uskadd fra dette. Håpet er at forrige eier som har byttet til ny propell har glemt kilen. Noen som har vært borti propell som slurer på akslingen? Propellmutteren står på. Inntil videre friskmelder jeg giret og stiller meg i kø på slippen. Takk for alle gode innspill! Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Kan ikke huske å ha hørt om noe sånt, hadde jeg aldri trodd det kunne være mulig. Flott om du har mulighet til å ta noen nærbilder av det som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 Da er båten slippsatt og fasiten er klar Giret er frikjent. Forrige eier har brukt sporkile av vanlig stål , ikke rustfritt. Det var nesten ingenting igjen av kilen så her er vel bilder unødvendig. Propell og aksling har berget sånn passelig. Har bestilt sporkile fra Maritim pr ekspresslevering. Tar "vår"-pussen samtidig med slippsettingen så blir det gjort noe nyttig også. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Ela II Svart 18.August.2009 Del på Facebook Svart 18.August.2009 http://home.broadpark.no/~jstedoy/Gearkasse.htm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.