Jump to content

34' havarert v. Lillesand


Brynjar

Recommended Posts

Jeg har dessverre ikke nøyaktig posisjon her og nå, siden kartet mitt forsvant på sjøen, og jeg sto jo heller ikke klar med blyant og skreiv ned det jeg opplyste over radioen. Får komme tilbake til det når jeg får skaffa meg et nytt sjøkart.

Link to post
Share on other sites

Mange spekulasjoner ute og går men det er ingen tvil om at båten har kjørt på grunn man er helt sikre på dette man vet også hvor dette var så man kan lege bort alle spekulasjoner på tæring også videre.

 

 

Når vi ser hvor store skadene på propellbrakettene er, så kan en selvfølgelig lure på om ikke moder jord har vært litt for høyt oppe i vannet denne dagen.

 

Hei og velkommen til båtplassen

 

Kondolerer med den ødelagte båten men Dere får være glad det kun er materielle skader.

 

Vet ikke om det er jeg som er treg, men er Dere sikker på om det var moder jord eller noe flytende i sjøen som har forårsaker skaden?

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper båten lar seg reparere for forsikringstakst. Problemet med slike båter er at det er vanskelig å ha høy nok takst i forhold til hva det koster å reparere slike båter. Prøv å få til reperasjon på et verksted som kan trebåt, det er desverre ikke så mange igjen, men Djupevåg i norheimsund er ett.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til båtplassen

 

Kondolerer med den ødelagte båten men Dere får være glad det kun er materielle skader.

 

Vet ikke om det er jeg som er treg, men er Dere sikker på om det var moder jord eller noe flytende i sjøen som har forårsaker skaden?

 

Hei!!

 

Etter de skadene på propellene og dømme er vi nesten helt sikre på at det er moder jord men man kan aldri vite helt. Båten har ingen andre skrog skader en akslinger,akselbraketer,propeller og ror så det som har truffet har liget ca 40-60 cm under vann. Vi skal prøve og legge ut noen bilder av selve skaden senere i kveld hvis dette er ok for nye eier. Jeg ser at noen andre her skriver at trebåter tåler mindre en plast og der tar de veldig feil, dette vile gått mye være hvis dette hadde vært plast det kan dere være helt trygge på!!

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hei SveinBirger.

For det første: velkommen til båtplassen.

Dernest: Takk for grei informasjon om ulykken.

For det tredje: Flott at helse ikke ble skadet.

For det fjerde: Håper at restaureringen går bra. Det vil ikke forundre meg om du får mye bistand av medlemmer her på BP i et eventuelt slikt arbeid.

Sist: Har du noenlunde ide om hvor havariet skjedde i forhold til Lillesand, vest eller øst for Lillesand?

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på velkomsten fra Roaldbj, selv om det selvsagt hadde vært hyggeligere grunnet andre omstendigheter.

Ønsker lykke til med restaurering og fremdrift. En slik pærle må få forlenget livet !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

God kveld igjen.

Jeg har ikke noe imot å legge ut noen av bildene. Som dere ser så har babord propell fått rundjuling, mens styrbord har kommet litt bedre fra det. Ellers ser dere båten mens den synker, og kaoset som oppstår inne i båten etter et forlis. Her var det strøkent... Ellers så stemmer det at vi ble satt i land på Skjødøya av mannen i jolla. Regine dreiv så faktisk inn til den holmen vi var på, så vi kunne holde henne til hjelpa kom.

 

Svein

 

skade2.jpg

 

skade1.jpg

 

synkende.jpg

 

kaos.jpg

Link to post
Share on other sites

Håper båten lar seg reparere for forsikringstakst. Problemet med slike båter er at det er vanskelig å ha høy nok takst i forhold til hva det koster å reparere slike båter. Prøv å få til reperasjon på et verksted som kan trebåt, det er desverre ikke så mange igjen, men Djupevåg i norheimsund er ett.

Kan noen svare meg på følgende: Dersom en båt skal repareres etter havari, er det forsikringbeløpet eller verditakst som er avgjørende for hvor mye penger som skal brukes for å få den i opprinnelig stand. Nå i disse dager er det vel mange som har "overforsikret" båtene sine, da de er synket mye i markedsverdi. Når det gjelder f.eks. invetaret i hus, så får man ikke dekket annet en gjennskaffelsesverdien på brukte ting.

Link to post
Share on other sites

Hva :confused: Mener du at innbo forsikringer kun gir en rett til å få tilbake tilsvarende BRUKTE gjenstander som forsvannt i f. eks brannen :confused: Hvordan ordnes dette rent praktisk da, kjøper forsikringsselskapet inn tingene du har tapt fra Torget på f.eks Finn.no da eller? Nei, dette kan ikke stemme :puke::rolleyes:

 

ser du skriver gjennskaffelsesverdien, men stemmer dette da :confused: Om produktet ikke lar seg finne brukt da?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen svare meg på følgende: Dersom en båt skal repareres etter havari, er det forsikringbeløpet eller verditakst som er avgjørende for hvor mye penger som skal brukes for å få den i opprinnelig stand. Nå i disse dager er det vel mange som har "overforsikret" båtene sine, da de er synket mye i markedsverdi. Når det gjelder f.eks. invetaret i hus, så får man ikke dekket annet en gjennskaffelsesverdien på brukte ting.

 

Hvis du har forsikret din båt for mere enn hva den er verdt, markedsverdien, så har du betalt for høy premie uten at du får noe mer igjen enn nettop hva den var verdt. Det er jo båtens verdi i skadeøyeblikket som er ditt tap, eller? Det betyr at man må justere forsikringssummen i takt med endring i markedsverdi av båten til enhver tid.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Flere som har gått på der, men dette er da ikke den vanlige leden til Lillesand?

 

Mange som kommer nordfra som etter passering av Bergkjerka går inn ved Havsteinen for deretter å ta Humlesund inn mot byen, hvis jeg har skjønt hvor uhellsstedet riktig. Ikke hørt om/klar over noen umerket grunne der så nå ble jeg veldig nysjerrig på hvor den befinner seg? Den "leden" jeg tenker på vil nok heller ikke naturlig bringe deg opp mot Skjøtøya, men heller opp mot Humløya tror jeg nok.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er veldig mange som kommer ned leien og drar ned mellom Havsteinen og Fugleholmen ned mot Humlesund og gjennom den veien,

så det forundrer meg ikke om de er kommet for nærme Fugleholmen og truffet skavlpeskjæret der

det er 2 stk der, men det er bare noe som jeg syntes er den omtrent eneste plassen de kan ha fått bunnkjenning rett i det området og det kan jo da også forklare at båten drev bort til de hvis strøm og vind gikk mot Skjøtøya

Men det bare synsing fra min side dette uten noe rot i fakta bare så det er sagt :smash:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Fint å høre at det ikke ble noen personskader, veldig trist med båten, håper dere får restaurert henne tilbake til den prakt hun var i.

 

Forutenom akslings armene som gikk opp igjennom skroget, var det noe mer som flyttet på seg? motorbeddinger, akterspeil etc?

 

Med vennlig hilsen

 

Champagne

Link to post
Share on other sites

Oppfattet det som at båten hadde gått på innsiden av Skjøtøya

 

Der går det faktisk en merket led så vidt jeg husker og kartene stemmer også godt overens med det jeg har kunnet se ved selvsyn av grunner i området.

 

Som jeg har oppfattet det og kunnet lese av sørlandspressen så drev båten inn til Skjøtøya sydfra, ikke unaturlig med tanke på normal vindretning i området.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...