Jump to content

34' havarert v. Lillesand


Brynjar

Recommended Posts

skjoetoeya.jpg

 

Det hadde vært fint med koordinatene til antatt ulykkesposisjon.

Så rotete ser mitt kart ut ved Skjøtøya.

Det som er interessant er at man her har overgang mellom to karter med forskjellig oppløsning. Det kartet til venstre er detaljkart for Blindleia (mener det er 1:20 000) mens det andre er 1:50 000.

Overgangen er jo nettopp der Skjøteøya ligger. Jeg tror nok at det kan skape noe utfordringer ved digitalisering av disse kartene….

 

Har selv gått mellom Skjøteøya og Kattholmen med stor forsiktighet da det er mange grunner i området.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Kan noen svare meg på følgende: Dersom en båt skal repareres etter havari, er det forsikringbeløpet eller verditakst som er avgjørende for hvor mye penger som skal brukes for å få den i opprinnelig stand. Nå i disse dager er det vel mange som har "overforsikret" båtene sine, da de er synket mye i markedsverdi. Når det gjelder f.eks. invetaret i hus, så får man ikke dekket annet en gjennskaffelsesverdien på brukte ting.

 

 

Hva :confused: Mener du at innbo forsikringer kun gir en rett til å få tilbake tilsvarende BRUKTE gjenstander som forsvannt i f. eks brannen :confused: Hvordan ordnes dette rent praktisk da, kjøper forsikringsselskapet inn tingene du har tapt fra Torget på f.eks Finn.no da eller? Nei, dette kan ikke stemme :puke::rolleyes:

 

ser du skriver gjennskaffelsesverdien, men stemmer dette da :confused: Om produktet ikke lar seg finne brukt da?

 

Beklager det var ikke meningen å avspore, forliset. Det var fryktelig leit, og jeg ble litt engstelig for mitt eget vedkommende, dersom man skulle komme opp i tilsvarende situasjon.

 

Svar til SeaRaymond: På innbo og løsøre til HUS, så får du utbetalt et erstattningsbeløp som er nedjustert for alder etc., så har du f.eks. noen gamle møbler, så er de ikke mye verdt!!!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei til alle som var engasjert da Regine forliste for tre uker siden.

Jeg kan nå fortelle at båten er transport til Mats Snickaren i Sverige for renovering. Han har 40 års erfaring med Storebro/Storöbåtene, så det er godt håp om at båten blir like fin som før, om ikke enda finere. All honnør til Norske Sjø som har vært samarbeidsvillige i denne saken. Vi fikk til en avtale som jeg kan leve med. En del egeninnsats i vinter, og profesjonell hjelp av Mats og hans menn, skal få Regine på egen kjøl til neste sommer.

Når det gjelder alle spekulasjonene om hva vi støtte på, så er det ingen som har fasiten, men Mats Snickaren mente at det sannsynligvis ikke var moder jord vi hadde gått på, men en flytende gjenstand i sjøen. Det støtter også forklaringen til min kamerat som kjørte båten. Mats hadde sett mange resultater av grunnstøtinger, og han mente at propellene ville vært mye mer deformerte hvis det hadde vært fjellet. Ikke for at det betyr så mye, men viser bare hvor fort gjort det er, selv om en har all verdens sjøkart både på papir og skjerm.

I sommer blir det landkrabbing for min del, men vi sees forhåpentligvis neste sommer!

 

storebro.jpg

Link to post
Share on other sites

skade1.jpg

 

 

 

Interessante opplysninger. Er det mulig å ta et utsnitt av det skadede propellbladet og forstørre dette utsnittet?

Jeg har sett propeller som er skadet av tunge trosser som har vært i havet. Skadene på propellen har ikke hatt de skarpe kantene som dette bildet kasn tyde på.

Flott at reperasjonen går i orden.

Tror sikkert at båten blir bedre enn ny.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg ble grepet av de triste bildene og er glad for å høre om restaurering! :smiley:

Jeg har selv en Storø 34, 1977, plast, som trenger restaurering; motor, elektrisk og treverk, og det høres ut som mange av dere sitter med erfaring og interesse. Kan noen av dere anbefale et sted jeg kan kontakte? Hva med en oppsagt båtbygger? Det er jo mange som sliter nå.

Kanskje Royal Dolphin kan bli like fin som Regine i 2010?

Hilsen,

K

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Storø 34, 1977, plast, som trenger restaurering; motor, elektrisk og treverk

Hei, og velkommen til forumet!

Har du tenkt å sette bort all jobben, eller gjøre en del selv?

Skal du sette i gang en oppussing så er vi veldig glade for å se utviklingen i en egen prosjekt-tråd.

Gjerne fyldig dokumentert med bilder....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...