Roger jo Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Ja, men olja skal ut og luft skal inn varme omslag på boksen vil hjelpe. Og en syltynn slange som du stikker inn i nippelen før du snur boksen på hode så kan du blåse litt luft inn, burde gjøre susen. På mindre båter er de selvluftende etter noen bølgedaler, og hvis boksen drypper en gang i mellom vil det over tid få lufta ut. Redigert 22.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) På større fartøy er oljehylse helt alminnelig. Men den oljen som brukes er av en spesiell type, dvs en som blander seg med vann. Den "emulgerer" og gir en tyntflytende gulhvit oljeblanding som forbrukes litt etter litt. Oljen fylles på en tank som ligger en meter eller to over sjøvannsnivå for å gi nødvendig overtrykk.Hylseolje leveres av de vanlige selskapene; Statoils heter Sternway og såvidt jeg husker bruker Esso og Mobil navnet Stermar. Oljetykkelsen kan være 200, 220 eller opp til 340.På POSEIDON II bruker jeg 100-200 liter hylseolje pr år ... Redigert 25.September.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lano2 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Noen som har et triks for å få ut gamle simringer ? Muskler og lite flatt skrujern ? ...eller pinsett ? Redigert 19.Juni.2014 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hammer, skrujern og vett. Virker hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
eve Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Interessant dette. I Min instruksjonsbok for motoren (Bukh) strå det at det skal brukes outboard geraolje. Og videre - det skal ikke forbrukes merkbart med olje fra beholderen. Forbrukes olje, ja da er det utette simmerringer som må skiftes. Men like interessant - i min pakkboks er det 3 simmerringer. Hvilken veg skal simmerringene monteres. Er det likegyldig, eller ? Skal fjærdelen være ut eller inn mot motorsida? Har søkt mye på dette, men intet svar. :-). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.