Jump to content

Oljesmurt pakkboks, hvilken type/tykkelse olje?

opus

Recommended Posts

Hei !

På oljesmurt pakkboks, hvilken tykkelse og type oljer passer best ? :confused:

Pakkboksen er av typen med bare èn nippel som står opp,

på denne er det en tynn gjennomsiktig slange opp til en liten beholder med lufting.

Oljen må altså være så tyntflytende at den renner ned av seg selv i den tynne slangen, tipper 4-5mm indre diameter.

Hadde på en liten flaske universalolje ("symaskin-olje") fra Bltema,

men ser ut at den renner rett igjennom.

Før jeg satte ut båten, så jeg at noe av oljen hadde rent igjennom ut på bunnstoffet.

Og nå ved litt kjøring, så synes jeg oljen i beholderen har blitt brukt raskt, og pakkboksen lekker også inn litt vann ved kjøring.

Tanken er å finne en litt tykkere olje, f.eks på Biltema.

PS: Jeg kommer ikke til pakkboksen, uten flytting av batterier osv, så oljen må renne ned gjennom slangen.

Ok, motorolje har jeg mye av i båten, det hadde vært kjekt om den ville renne ned ?

Sleipner har vel 2 nipler på pakkboksen, mens min har bare 1,

blir det noen forskjell i effekten og tykkelsen av oljen e.lign, mon tro ?

Tror det var forrige eier som sa at det skulle være en tyntflytende olje,

men "tyntflytende" kan jo være så mangt.

En gang jeg hadde akselen ute, for bytte av slangebiten på pakkboksen,

så hadde jeg bare påhengs-girolje på tube, tuten passet bra på nippelen og sprutet pakkboksen full.

Hm........

• 3 uker senere...

Ok, "oljesmurte hvor oljen er spesifisert til W10-30".

Ser på foto av Sleipners at den har 2 nipler, og tenker at det kanskje blir lettere "gjennomtrekk" av oljen der,

mens hos meg er det bare 1 slik tynn nippel, og må ta til takke med gravitasjonskraften.

Tenker at lurt prøve en mellomting mellom den tynne universaloljen jeg hadde på nå,

og motorolje, hva kan det evt bli?

Det finnes egne hylseoljer, de blander seg med vann og lager en "majonesaktig" smørende emulsjon.

Men de er ofte seige, tykke og trege og designet for også å tette.

Vanlig 30 motorolje emulgerer også på samme måte om den piskes opp med vann. Gir en litt tynnere emulosjon som er egnet dersom hylsen begynner å gå varm.

Enkelte pakkboksprodusenter ( bla. Cederwall, om husken er riktig ) har 30-olje blant valgmulighetene.

Velsignet enkelt med færrest mulig oljetyper ombord.

Mvh

Kaldfisk

Sleipner motor har en flott oversikt over forskjellige pakkbokssystemer, både fettsmurt, oljesmurt og vannsmurt.

oljesmurt_pakkboks.jpg

Her info om den oljesmurte hvor oljen er spesifisert til W10-30.

Jeg har god erfaring med denne.

Nå bruker jeg dryppfri vannsmurte pakkbokser fra Vetus.

I dag trenger ikke en pakkboks å dryppe vann!!

Sleipners første genrasjon oljesmurt hadde kun en nippel. uten ut luftings nippel

Mener det var W10-30 jeg brukte på den også.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 5 måneder senere...

Låner denne tråden litt. Jeg synes min oljesmurte pakkboks bruker lite olje. Hvor mye kan man forvente at den skal bruke på feks 50 timer? Har vanskelig med å anslå hvor mye min har brukt, tror det er nærmere ingenting jeg har fyllt på tanken en gang, men det var egentlig ikke nødvendig.

Er det noe man må passe på, at den faktisk bruker olje? Olja jeg bruker er fra en dunk som forrige eier hadde, tror det er gearolje. Og akslingen er vel overdimensjonert på min båt, 50mm til en kraftig motor som veldig lett skyver båten fremover i 7,5 knop.

Opus : "W10-30 " , hva betydde disse tallene igjen ?
De to tallene angir oljens flyteevne (konsistens). Det første tallet W10 står for vinter og er oljens konsistens når den er kald. Vet ikke eksakt tempratur. Det andre tallet 30 er konsitens når oljen har 100 grader. Jo lavere det første tallet er, jo mer tyntflytende er den ved kaldstart. Jo høyere det andre tallet er, jo mer tyktflytende er den når oljen er varm.

Oljen vil vi gjerne ha tynn ved oppstart slik at den raskt kommer frem til motorens smørepunkter. Når motor er varm vil vi ha en olje som ikke blir for tynn, men beholder litt tykkelse slik at oljetrykk opprettholdes, og oljen ligger som en film på utsatte sliteflater.

Ser man på to oljetyper,W15-40 og W10-50, så er altså W10-50 tynnere ved oppstart, og tykkere når den er varm enn W15-40 olja. Disse tallene forvirrer litt, siden olje som blir oppvarmet blir tynnere, men de to tallene oppgis i ulike måleenheter. Bare tenk på det første tallet som liter og det andre tallet som desiliter så kanskje ting faller på plass.( tror jeg falt ut selv :lol: )

Joshua: Jag använder tjock växellådsolja i mitt simmeringstätatde system. Tror det är SAE 80-90
Her kan man bli lurt til å tro at Joshua har en tykkere olje. Men 80-90 i girole tilsvarer ca 15-40 i motorolje i konsitens. Det er fordi motoroljer går fra 60 og nedover, mens giroljer starter på 70 og oppover. Ser man tallet 70 eller mer er det altså girolje og ikke motorolje. Stadig like forvirret :giggle:

Viskositeten på en olje måles ved -18 grader og ved 100 grader. En 15W-40 olje er en multigrad olje og tallet med W bak er målingen gjort ved -18 grader.

15W står for tiden i sekunder det tar en viss mengde oljen å renne ut av et forhåndsbestemt hull(dimensjonen). På samme måte står 40 for antall sekunder det tar en viss mengde olje å renne ut av et forhåndsbestemt(dimensjonen) hull ved 100 grader.

Ikke bare temperaturen, men også trykket vil påvirke en oljes evne til å flyte(bare så det er nevnt).

Hvor har jeg så dette fra?

HER er en link som forklarer ganske så godt :flag:

For øvrig så kan man benytte alt av motoroljer på en pakkboks, det sa i hvert fall Sleipner til meg når jeg stilte dem spørsmålet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sleipner sier at oljetanken skal monteres minimum 30cm over vannlinja.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er tre simringer i Sleipner oljesmurte pakkbokser. De skal stå som følger mener jeg å huske: Sett fra motor skal første simring stå med fjæra akterover, neste skal stå med fjæra fremover og den bakerste skal stå med fjære akterorover. Hvorfor? Simringen tett best i enden der fjæra sitter. Bakerste skal tett for vann inn best mulig, neste skal holde oljen best mulig på plass i pakkboksen, og det samme skal den fremste simringen. Husk å bruke syrefaste fjærer på sirmingene, i hvertfall på den bakerste, men helst på alle.

Når du har hatt av pakkboksen og skal montere den igjen så har du en veiledning du kan følge HER

Redigert av OLPI (see edit history)
  • 3 år senere...

Ok, "oljesmurte hvor oljen er spesifisert til W10-30".

Ser på foto av Sleipners at den har 2 nipler, og tenker at det kanskje blir lettere "gjennomtrekk" av oljen der,

mens hos meg er det bare 1 slik tynn nippel, og må ta til takke med gravitasjonskraften.

Har også en oljesmurt pakkboks med kun en nippel på topp hvor der er en tynn gjennomsiktig slange bit på ca 20-30cm montert opp under dørken, men uten noen olje beholder på enden,(fabrikkmontert).Olja står jo konstant i denne slangen uten noe som helst forbruk etter tre sessonger, kun stiger opp 2-3cm når pakkboksen blir varm, og faller ned igjen de samme 2-3 cm til samme nivå når pakkboksen blir kjøligere igjen.Ingen stor varmgang eller lekkasje overhodet. Skal denne olja (10-30) skiftes noen gang, eller varer den egentlig "evig"??

Skal denne olja (10-30) skiftes noen gang, eller varer den egentlig "evig"??

Ingen ting varer "evig", men så lenge olja ikke skifter farge hadde jeg sett det an, ikke godt å si hvor lenge, lenge???

Fikk besøk i sommer av en eier av en seilebåt, som lurte på om han kunne bomme en meter olje.

For pakkboksen var blitt varm hver gang han kjørte motor, etter sjøsetting for noen dager siden og olja forsvant fra oljerøret.

Ble med ombord og løsnet på slangeklemmene til pakkboksen fikk lufta ut av hylserøret, fylte på en meter med olje W10/30

etter to time var nivået 3/4 m.

Og sydover han for for motor, fikk en melding om om kvelden med takk for oljen og kald boks.

Det med å få lufta ut av hylserøret er viktig etter sjøsetting så det kommer vann fram til pakkboksen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Var også litt slurven med lufting av pakkboks første året på båten, men merket veldig mye kaldere pakkboks etter jeg nå lufter hylserøret etter sjøsetting, så det er tydelig at dette er noe man skal gjøre. Har hatt flere snekker tidligere med aksel, hylse, pakkboks etc., men det ble aldri luftet noe den gang etter sjøsetting, hverken av meg eller andre båteier jeg kjente med slikt et opplegg. Det virket nesten som om dette var et ukjent begrep tidligere?. Men fra det ene til det andre,: Hvordan tapper man pakkboksen for olje, er det bare og demontere den tynne oljeslangen og vri pakkboksen opp-ned, så renner olja ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...