ovelaur Startet 14.Mai.2009 Del på Facebook Startet 14.Mai.2009 (redigert) Hei Sitter nå og teller på knappene i forhold til forsikring av den nye båten. Båten har 2 stk 2005 modell Volvo Penta D4-260 med faste aksler. Disse er kjørt 450 timer. Med andre ord kanskje ikke så stor sannsynlighet for "D4-problem". Har vurdert mange forsikringer, og sitter igjen med valget mellom Terra og Gjensidige. Terra er billigst av alle (også Norwegian Broker, Quality Marine og Norske Sjø). Gjensidige er også billigere enn de som handler forsikring fra utlandet (Norwegian, Quality og Norske Sjø). Terra har maskinskade som mulig opsjon, men har etter det jeg kan se veldig dårlige betingelser. Blant annet dekkes ingen skader som er forårsaket av varmgang i motor eller drivverk, uansett årsak. Terra har også en egenandel som øker for hvert år utstyret eldes (som forøvrig er normalt). Men for Terra så gjelder denne egenandelen også ved reparasjon og på kostnader med deler og arbeid i denne forbindelse. Med andre ord så koster en 150000kr reparasjon på en 5 år gammel motor 75000kr for forsikringstageren. Og dette øker for hvert år inntil 15år da den faller helt ut. Gjensidige dekker skade forårsaket av varmgang dersom maskindekning er tegnet. I tillegg gjøres det ikke fradrag på elde og slitasje dersom skaden på motor/drivverk kan repareres. Ved kondemnering har Gjensidige tilsvarende tabell for øket egenandel, men bare halvparten så mange prosenter som Terra. Gjensidige stiller krav til GPS-sporingssystem. Dette medfører ekstra kostnad på denne forsikringen. Alt i alt står jeg igjen med 2 valg: Gjensidige med maskinskade dekning, eller Terra uten maskinskade dekning. Differansen er ca 6500kr i året på disse to alternativene. Er det verdt det? Redigert 14.Mai.2009 av ovelaur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Jeg har akkurat kjøpt en 1970 Polar 22 med en Marna 12Hk bensin. Er totalkunde hos IF og fikk Superforsikring til samme pris somn vanlig kasko (kampanje-sak) IF har i tillegg motor og drivverksforsikring, og jeg spurte for morro skyld hva det ville koste å forsikre min 39 år gamle sjøvannskjølte motor. Fikk pris på 1750,-/år... Det jeg lurer på er selvsagt om jeg da får ny motor hvis den gamle ryker ? Ikke mange delene å reparere på der. Er vel stort sett sylinderblokka som ruster i stykker. Da kan det jo være verdt det Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ovelaur Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Det jeg lurer på er selvsagt om jeg da får ny motor hvis den gamle ryker ? Nei. Det gjør du nok ikke. 15 år er maks alder på motor som kan forsikres... Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ovelaur, prøv med Nilsen Brokers. De har marskin skader. Og ingen fratrekk på alder. Har selv valgt dette selskapet i år. Lykke til! Mvh. My Tax Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Ovelaur, prøv med Nilsen Brokers. De har marskin skader. Og ingen fratrekk på alder. For sent, måtte gjøre et valg i dag siden nyebåten nå er på vei sørover kysten Men jeg skal sjekke bedre gjennom ulike forsikringer til vinteren. Jeg valgte uten maskinskade. Men motorene er bare 4 år også. Så det er jo en sjanse for å få benytte seg av reklamasjonsretten hos Volvo Penta ett år til Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Vi har maskinskade på vår forsiking. Jeg sjekket med Norwegian Broker, og et injektorhavari med totalhavari som konsekvens vil dekkes av maskinskadeforsikringen. Jeg ser det som en ekstra trygghet å ha den forsikringen. Riktig som du skriver - i følge VP synker sannsynsligheten for injektorfeil når motorene har passert ca 200 timer. Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Riktig som du skriver - i følge VP synker sannsynsligheten for injektorfeil når motorene har passert ca 200 timer. Får håpe det stemmer! Mine er kjørt 450 timer på 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg har nå gått igjennom avtalevilkårne mine så godt jeg kan. Jeg velger nok bort Atlantica som jeg har forsikring hos i dag. Valget står nå mellom Quality maritim og Norwegian brokers. Er det noen som har erfaringer med disse 2. Avtalevilkårene ser relativt like ut, men NB har maskinskade forsikring inntil 10 år. QM har kun i 5. Båten min en Marex 350 går på det 5 året i år. Er det noen nødvendighet med maskinskadeforsikring mon tro. ? Jeg har VP D6 350. Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg ville ikke hatt forsikring uten maskinskade forsikring i dag. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Hva koster ca maskinskadforsikring på f.eks en båt med D6 og drev? Regner med at dette da også dekker drevskade? Prisforskjell på drev og fast aksel..? Prisen på maskinskadeforsikringen isolert sett avhenger kanskje ikke så mye av hvilken båt man har? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Vi har maskinskade på vår forsiking. Jeg sjekket med Norwegian Broker, og et injektorhavari med totalhavari som konsekvens vil dekkes av maskinskadeforsikringen. Jeg ser det som en ekstra trygghet å ha den forsikringen. Riktig som du skriver - i følge VP synker sannsynsligheten for injektorfeil når motorene har passert ca 200 timer. Jeg tror en skal kan ha en smule skeptisk til hva hva som en evnt. moroforsikring vil dekke. En dyse kan over tid gi feil spredning, lekke m.m. noe som indikeres ved både effekt-tap og forandringer på eksosen, men noe havari er neppe på tale, og en dyse skiftes for en billig penge. Det er en del teknisk språkforvirring som selskapene ser ut til å benytte seg av, eller er det mangel på kompetanse? Hva menes med havari, på bremstoffventiler eller den delen av br.vent. som en gjerne kalles dysa? Uvanlig med feil (havari??) direkte på br.ventilen på en moderne dieselmotor, og konsekvensen vil vel være nokså lik med dysefeil. Dvs sannsynligheten for at et såkalt "dysehavari" skulle totalhavarere en dieselmotor er vel på høyde med at lynet slår ned gjennom eksosrøret og havarerer motoren. Det er nok dessverre noen gode grunner til å få en faglig vurdering av det som forsikringsselskaper tilbyr å forsikre. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Beklager skrivefeil, tastaturet synger sin svanesang på min gamle laptop Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Dvs sannsynligheten for at et såkalt "dysehavari" skulle totalhavarere en dieselmotor er vel på høyde med at lynet slår ned gjennom eksosrøret og havarerer motoren. Det er nok dessverre noen gode grunner til å få en faglig vurdering av det som forsikringsselskaper tilbyr å forsikre. Ca 100 norske D4/D6 har totalhavarert pga dysefeil. Jeg har fått bekreftelse fra Norwegian Broker at de dekker skader på alt annet enn dysen som havarerer om slikt inntreffer på vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Kan ikke være tvil om at også Quality Maritime vil dekke alt annet enn dysene i tilfelle havari, se mine vilkår, innledningen + pkt 1. Dekningen er utvidet til å inkludere tap av eller skade på motor og koblinger, elektrisk utstyr, og batterier ogkoblinger forårsaket av; (1) Skjulte mangler i skroget, maskineriet eller brukkne akslinger ( eksklusiv kostnadene og utgiftene ved utskiftning eller reparasjon av den defekte delen, brukkne akslinger). (2) Uaktsomhet utvist av hvilken som helst person, men eksklusiv kostnaden av å utbedre enhver defekt som følger av uaktsomhet eller kontraktsbrudd angående enhver reparasjon eller modifikasjonsarbeid som er utført for forsikringstakerens og/eller eierens regning, eller angående vedlikeholdet av fartøyet. (3) Hardt vær Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
avmønstret5 Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Jeg er vel kjent med litt eldre Volvo smådiesler som har sitt rykte å slite med, men når en hører at dysene "eksploderer" i en D-serien da har vel Volvo virkelig tatt kaka. Det en kaller "dysehavari" har vel i mange tilfeller med feil i de elektroniske drivstoffsystemet å gjøre. Men fremdeles høres det merkverdig ut at en kan havarere en motor pga drivstoffmangel. Jeg vil bare gratuler Volvo dersom det for det til, det er en prestasjon i dårlig engeenering. F.selskapet sikkert noe rett, selv om en sannsynligvis snakker om havari/feil i drivstoffsystemet og neppe totalt motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Hva koster ca maskinskadforsikring på f.eks en båt med D6 og drev? Regner med at dette da også dekker drevskade? Prisforskjell på drev og fast aksel..? Prisen på maskinskadeforsikringen isolert sett avhenger kanskje ikke så mye av hvilken båt man har? Tillegget for maskinskadeforsikring utgjør ca kr 1000 for min del.- Det dekker også drevskader. Hva prisforskjellen på drev og fast aksel vet jei kke noe om. Jeg vil nok på det sterkeste anbefale mange om å lese avtalvilkårene sine, jeg gjorde det og bytter derfor seleskap. Jeg tok også en tlf til forsikringsselskapet mitt og de bekreftet at hvis båten tar inn vann igjennom skroggjennomføringer uansett årsak så regnes det 15% tillegg på egenandelen. Så en båt til 2 mill vil jo ha en relativt høy egenandel hvis så skulle skje. Men sannsynligheten for at det gjør det vet jeg ikke noe om, men det er jo en grunn for at de har det med seg Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Bitteliten Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) men når en hører at dysene "eksploderer" i en D-serien da har vel Volvo virkelig tatt kaka. Kortversjonen er omtrent som følger: Commom Rail dysene er presset fast i blokka med kobberhylser. Baksiden av injektor og hylse kjøles av kjølevæsken. Om dysa skjærer går common rail trykket på 1600 bar i dysa som sprekker og trykket går i kjølesystemet. Frostpluggen fyker ut, motoren går tom for kjølevæske, motoren varmskjærer. VP har lansert mer robuste injektorer. VP sier at det er en markant overrepresentasjon av disse tilfellene i Norge. Så til trådens spørsmål: å ikke lese de fulle vilkår for forsikring anbefales ikke. Det kan bli meget kostbart. Atlantica slår seg inn på det norske markedet for tiden. Vi kunne spart mange tusen på tilbudet fra dem - og da ble jeg skeptisk. Det viste seg at de forsikrer båtens markedsverdi. Norwegian Broker har fast forsikringssum. Jeg ville ikke ta markedsrisiko i forsikring av båten. Forskjellen ved et totalhavari kan fort bli 1 million kroner for oss. Redigert 14.Februar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) Nei. Det gjør du nok ikke. 15 år er maks alder på motor som kan forsikres... Hvordan stiller det seg om motoren er totaloverhalet, da er den jo i utgangspunktet nullstillet men med gammel blokk, topp , veiv og div småtteri.. mens slitedeler er byttet. Ved tyveri og brann så spiller det jo en rolle i verdi på båten ,dette noe de tar hensyn til der.. Redigert 14.Februar.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 Så det det koker ned til her er at Quality Maritim og Norwegian broker er relativt like. Da blir det kostnaden som bestemmer, de er ganske javne der også. Så da blir det magefølsen tilslutt :-) Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
andersb Svart 14.Februar.2011 Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 jeg har "super" forsikring hos gjensidige, båten er jo dog etterhvert så gammel at det er 50% avkortning, men med motorer som koster godt over 1 mill nye, er det bedre å måtte ut med 500, enn 1 mill... Sitér dette innlegget Link to post
Sumi II Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Tilsvarende super forsikring skulle Gjensidige ha kr 25 000.- If kr 29 000.- Hvis helårsbruk 15% tillegg,,,Jeg tror ikke Maritime eller Quality er noen dårligre forsikringsseleskaper..De ligger rundt 12.- med helårsforsikring og Maskinskade Sitér dette innlegget Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
andersb Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 merkelig dyrt hos gjensidige vil jeg si? if er jo alltid håpløse på pris, de skulle ha nesten 3 gangern av hva jeg betaler gjensidige. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Men Sumi II: Hva må du betale i tillegg for maskinskadeforsikringen? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Sjekket med FRENDE? Link Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Forsikringer har en pris før og etter skade. Det gjalt i høyeste grad hos Norwegian Broker. Når skade var skjedd så måtte jeg ordne opp i alt selv og ble henvist til et selskap som heter Best Claims. De igjen måtte ha godkjenning fra et engelsk selskap for alle utbetalinger og det gjorde hele saks gangen meget vanskelig. Så jeg skal aldri ha Norwegian Broker igjen, de ser bra ut på papiret, men som jeg sa først er det "en pris før og en etter skade". Hoved fokuset for dette selskapet var å finne noe en kunne henge kunden på uansett om betingelsene sa noe annet, for så snart de kan henge noe på kunden så har de klausuler som gjør at andre betingelser bortfaller hvis så og så. Har nå prøvd Unison og de er brukbare på pris og betingelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.