Jump to content

Ø. Bolærne til private


jada

Recommended Posts

Hallo, baatplassvenner i Oslofjorden!

 

Hva synes dere om at Forsvarsdept. har solgt denne perlen, som de selv kaller den, til en privat "sekt".

 

Er det grunn til å skrike opp slik mange har gjort. Sannheten er kanskje at allmenheten nå får tilgang til disse områdene, hvor de ikke har hatt tilgang tidligere. Dette ble i alle fall presisert av statsråden i kveld, og at det kun er bygningene på øya som er solgt. Burde dept'et ha solgt til fylkeskommunen som hadde et noe lavere bud, eller ville det ikke ha gjort noen forskjell??

 

Kanskje en offentlig overtakelse ville være sikrere for å kunne garantere allmenhetens tilgang til området i all fremtid.

 

Dette er vel aktuelt for de av dere som ferdes i disse farvannene :cheers:

Link to post
Share on other sites

Smiths venner er vel ikke bedre eller værre enn andre folk (selv om de gjerne mener noe annet selv  :cheers: ). Det viktigste er vel at det går an å legge til/komme i land på Bolærne! De fleste tror vel at det etterhvert IKKE blir aktuelt, at det blir et høyst privat område.

Europa's største konferansesenter skal visstnok bygges der.

 

Naboen her har hyret inn noen "Smith'er" til å male huset. Det dukket opp ca 10-12 stk. og hele huset ble malt to strøk på to dager!  :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hvem vil gå i land på ei brygge der det sitter 150 Smiths venner....?

150??

Det kommer helt sikkert til å være mange flere enn 1 familie med Smiths venner der...!

 

Men spøk til side. Her i traktene så har mange engasjert seg mot bomringen som ble innført rundt Tønsberg i februar.

Personlig mener jeg at skal man engasjere seg så burde det være nå!

Her tar staten og "gir" bort noen av de flotteste øyene i Oslofjorden til en lukket sekt. Greit nok at de på papiret skal være åpne for oss som ikke har et sterkt ønske om vinger, men jeg er stygt redd for at "allmennheten" kanskje ikke vil føle seg helt velkommen...

Hvor mange av dere har lagt til ved brygga på Brunlanes stevnested i Vestfjorden?

 

Bollærene burde vært overdratt til Nøtterøy og Tønsberg kommuner vederlagsfritt, med klausul om at de ALDRI kunne selges...og bruksområde burde være "til rekreasjon for almuen"

 

Lijanka

-som stort sett er for markedskrefter. Men noen ganger

må det være lov å bruke hodet...

Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk ikke slik at Bolærne er solgt til Smitterane. Det er forlegningen på Vestre Bollæren. Resten, inkludert Sviveskallen, Hatten, Skarvesete og en drøss andre øyer er overdratt til Nøtterøy kommune og vil bli gjort tilgjengelige for alle.

Jeg er redd for at dersom forlegningen hadde blitt overtatt av det offentlige, hadde det bare vært spørsmål om tid, kort tid, før vi hadde kunnet se at forfallet hadde satt inn. Det offentlige hadde vist til trange rammer og budsjetter. Nå blir bygningsmassen vedlikeholdt.

Nå har det seg slik at jeg bor et par gode driverslag fra Smitteleiren på Brunstad, eller BCC som de kaller seg nå, og jeg har ikke et eneste problem med dem, uten at jeg på noen måte har noenting med dem å gjøre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dette er en skikkelig nøtt! Kjenner noen "Smith"-er; Trivelige folk :cheers: Ikke påtvinger de sin oppfatning på andre heller (i hvert fall ikke på linje med visse andre sekter...) Men det er vel ikke DET dette gjelder! Hadde forsvaret (les: Den Norske Stat) "gitt" det bort til fylkeskommunen, hadde sikkert det hele forfallt, som alt annet den har ansvaret for. Hva med den gruppen av lokale forretningsfolk som også gav bud? Ville DE ha åpnet Bolærne for allmenheten? Eller prøvd å suge mest mulig penger ut av allmenheten som gikk i land?

Hvor mange av dere legger til ved Brunstadsentret? Og: Hvor mange av dere vil legge til ved kaia på Bolærne når / hvis andre EIER? (Det være seg RBK, Smith´s Venner, Odd Fellow eller annen "organisasjon".)

Saken er at "noen" bør ta vare på bygningsmassen; Kanskje "Vennene" gjør DEN jobben like godt som / bedre enn andre? Bolærne er en perle og består av mange øyer. DET gjenstår å se hva resultatet blir. SALGET kan politikerne neppe omgjøre.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg bor et par gode driverslag fra Smitteleiren på Brunstad, eller BCC som de kaller seg nå, og jeg har ikke et eneste problem med dem, uten at jeg på noen måte har noenting med dem å gjøre.

Problemene med de kommer vel først når du går ned på BCC for å hente golfballene du har slått....... :blush::seeya::lol:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Jeg er en iherdig Høyremann og må nesten si det så sterkt at nå begynner "tabbelista" å bli så lang at man må snart vurdere å stemme på et annet parti samt melde seg ut av partiet.

 

Å selge et slik område til private innebæret i utgangspunktet "trøbbel". At forsvarsministeren (Høyre) lover at alle skal få fri adgang vil være kun aktuelt nå i salgsfasen. Etter overdragelsen kan jeg se for meg at området blir stengt.

 

Nei ---- området bør selges til fylkeskommunen og ikke til private religiøse organisasjoner.

 

Det lukter trøbbel. :nono: :nono: :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

I Kristiansand har kommunen nå overtatt (kjøpt) Randøya fort som nå er gjort tilgjengeling for allmenheten. Dette er også en 'perle' med mange skjermede bukter, sandstrender og turstier. Noe av den dårligste bygningsmassen samt bygninger som sto nær brygga er revert. Resten er utleid (rimelig) til ideelle organisasjoner samt skoleverket, selvsagt med vedlikeholdsplikt. Innenfor husets fire vegger er man herre i eget hus, men utenfor husveggen er det allemannsretten som gjelder. Dvs at vi som har fått tildelt hus ikke kan privatisere uteområdet i det hele tatt. Samtidig skal visst parkvesent rydde stier og sette ut toalettfasiliteter. Tror dette kan bli meget bra.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nei ---- området bør selges til fylkeskommunen og ikke til private religiøse organisasjoner.

Tror du Fy-kommunen vil avsette penger til vedlikehold av stedet, når de ikke engang klarer å vedlikeholde skoler og andre fy-kommunale bygg?? :blush:

Hvem mener DU ellers burde ha fått kjøpt stedet??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her var det et nytt og ukjent begrep -- FY kommuner. :blush:  Et slikt sted kan legges opp til at det er selvfinansierende.

Tviler jeg på! :lol: Min mening er at Fy-kommunesystemet burde ha vært lagt ned for lenge siden. Fordyrende og forsinkende mellomledd! Hvordan mener du de skulle klare å være selvfinansierende? Gjør de noe produktivt / verdiskapene?? :crazy: De er blitt fratatt ansvaret for sykehusene, og på tross av mindre ansvarsområde har de ansatt flere og hevet lederlønningene. Trenger vi dem?? :lol::nonod: :nonod:

Sorry, dette ble litt OT. Dette handlet om Bolærne :seeya:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ser i Koma Tidene at mange nå har "behov"  for å gå i land på Bolærne. Selv tror jeg ikke det spiller noen trille om  det er Smiths Venner eller feks en stor hotellkjede som kjøper stedet. Kommer uansett ikke til å besøke stedet fast. Da er andre deler av Bolærne mere interessant å kravle rundt på.

På den annen side så håper jeg at styre og stell i fylket sørger for at det blir ordentlig tilrettelagt også for de som ikke er ikke i menigheten.

Skjønt styre og stell driter i at 82% er mot bomvei. Mens vår kjære Helseminister innfører røykeforbud de fleste steder med 72% støtte.Ikke godt å si hvilken vei pendelen slår i denne saken kanskje?

Link to post
Share on other sites

Hei alle båtvenner!

 

Denne saken ser ut til å engasjere voldsomt her i distriktet - naturlig nok spør du meg.......

De av oss som har papirutgaven av Tønsbergs Blad kan i dag lese en mengde leserbrev, som i all hovedsak kan sammenfattes med det ordet som også går igjen i de fleste av overskriftene; "SKANDALE".

 

Bellona forbereder forøvrig en aksjon for oss i båt. Foreløpig har jeg hørt at vi oppfordres til å møte opp ved Østre Bolærne kommende søndag kl. 14.00 for å vise vår motstand mot at denne perlen selges til BCC (Smiths venner) - Jeg kommer i hvertfall!!

 

Her er forøvrig hva den samme avisen skriver i sin nettutgave: http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID.../106030100/1088

Link to post
Share on other sites

Ser i Koma Tidene at mange nå har "behov"  for å gå i land på Bolærne. Selv tror jeg ikke det spiller noen trille om  det er Smiths Venner eller feks en stor hotellkjede som kjøper stedet. Kommer uansett ikke til å besøke stedet fast. Da er andre deler av Bolærne mere interessant å kravle rundt på.

På den annen side så håper jeg at styre og stell i fylket sørger for at det blir ordentlig tilrettelagt også for de som ikke er ikke i menigheten.

Skjønt styre og stell driter i at 82% er mot bomvei. Mens vår kjære Helseminister innfører røykeforbud de fleste steder med 72% støtte.Ikke godt å si hvilken vei pendelen slår i denne saken kanskje?

 

Du veit Thor, demokrati er også at to ulver og en sau stemmer over hva de skal ha til middag.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dette nye stedet til smitterne blir et nytt feriested og møtested som det vil komme medlemer til fra hele verden, disse skal ha kjempestore bønnemøter og så skal de feriere, sole seg,  og bade på øya. Men, det som er litt anderledes hos dem er at de må ha egne herre og dame strender slik at man ikke kan se på hverandre, for det er synd det.  

Så de som i fremtiden skal reise hit må belage seg på at kona ikke kan brette seg ut i bikini på dekk eller på stranden.  :headbang:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dette blir mye synsing. Jeg forsøker å holde meg de fakta. I den artikkelen jeg har vist til over står det bl.a følgende:

Det er knyttet flere heftelser til salget av Østre Bolærne. Blant annet skal BCC tilrettelegge marinaen med båtplasser og tilbud for allmennheten på Østre Bolærne. Det er videre forutsatt at det utvikles et mangfoldig tilbud åpent for alle og enhver.

 

Skifte Eiendom har gjennomført opprydding av Bolærne, og tilrettelagt området for allmenn ferdsel slik at alle brukere av skjærgården i Vestfold nå vil få glede av disse perlene.

 

Det er viktig å ivareta allmennhetens interesser i et område der strandsonen er under sterkt press, sier Sverre Tiltnes i Skifte Eiendom.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...