Jump to content

Ø. Bolærne til private


jada

Recommended Posts

Bilde

 

Dette er hva Smitterane skal få i bytte mot Østre Bollæren.

Friluftsområde som blir brukt av hundrevis av mennesker hver dag.

Omtrent hver dag året rundt.

Ikke bare fire uker om sommeren som på Østre Bollæren.

 

Jeg legger meg utenfor med portene åpne på øvre og nedre dekk.

 

Det er arrangert protestmøte på Søndag.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl:

Eh...... Du skriver: "Dette er hva Smitterane skal få i bytte mot Østre Bollæren."

 

Dette er vel ikke HELT i samsvar med hva som er realitetene i denne saken.........

 

For det første: Det er INGEN avklaring vedr. dette ennå. Det kan være andre eiendommer som vil bli tilbudt BCC.

 

For det andre: HVIS det blir Melsom landbruksskole som BCC skal overta, er det klart uttalt at de IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET vil få enerett/eiendomsrett på de flotte friluftsområdene som i dag tilligger eiendommen.

Link to post
Share on other sites

Kjære Lotus.

 

Jeg har da forlengst forstått at denne saken dreier seg om politiske prinsipper og ikke om hvem som skal eie øyer som alle får adgang til allikevel.

 

Men jeg har aldri forstått vitsen ved at offentlige instanser betaler av bl.a mine skattepenger for å gi meg og andre adgang til noe vi allikevel kan benytte fritt uten at nevnte skattepenger brukes.

Slik jeg ser det har du fremdeles ikke skjønt hva dette dreier seg om. Man bruker faktisk ikke dine skattepenger til å kjøpe noe som helst. Det er ikke et privat område som kjøpes av det offentlige. Det offentlige er allerede eieren. Om det offentlige fortsetter å være eier, betyr det kun et par dråper minde i bingen som har 1000 milliarder fra før. Hvilken del av det offentlige som eier hva er kun talltriksing i offentlighetens regnskaper.

 

Tror du virkelig at alle har full adgang til alle private øyer i kongeriket under dekke av allemannsretten, vil jeg påstå at du er naiv. Å gå i land på en forblåst privateiet holme er neppe noe problem. På de stedene mange av oss har lyst til å gå i land på er det derimot et stort problem.

 

Hvis jeg var leder av en stor organisasjon som hadde kjøp en slik øyperle som Bolærne, ville jeg gjort følgende:

 

1.

Mitt bryggeanlegg går øyeblikkelig over til å bli en gjestehavn, åpen for alle, men med 300 kroner i døgnleie. Medlemmer av egen organisasjon har selvfølgelig frikort. Kostnaden dekker knapt vedlikehold av bryggeanlegget og kan forsvares.

 

2.

Min nyinnkjøpte bygningsmasse er privat og totalt avstengt for utenforstående. Det gjelder selvfølgelig også innmarken rundt ihht lovverket.

 

3.

Enhver tilrettelegging av utmark for ferdsel fra utenforstående glimrer med sitt fravær. Vår oppsynsmann er stadig på inspeksjon rundt omkring og slår hardt ned på bruk av åpen flamme og forsøpling. Eget regelverk blir utarbeidet og alle som ikke følger regelverket blir politianmeldt.

 

Ellers vil vi selvfølgelig gjøre vårt ytterste for at du skal føle deg uvelkommen. Vår målsetting er at ditt opphold skal bli så utrivelig så mulig slik at du neste gang velger et trivelig sted fremfor vårt sted.

 

 

Ville synspunktene dine ha forandret seg hvis du og din slekt eide en privat øy med egen stand og bryggeanlegg? Hvis du og familien bodde der hele sommeren? Hvis plutselig en masse fremmede mennesker ønsket å bruke deres strand og deres øy med henvisning til allemannsretten, hva da?

 

Ellers er det jo faktisk slik at investering i fast eiendom er noe av det mest lukurative som kan gjøres, hvis man da har pengene til det. Avkastningen over tid i det norske eiendomsmarkedet er betydelig høyere enn både plassering i bank, pengemarked og aksjemarked, til en svært lav risiko. Slik sett kan det være gunstig for er rik offentlig onkel å ha sine midler i slike eiendommer, selv om målsettingen er å selge. Og mens onkel stat i perioden tjener seg enda rikere, er det en vinn-vinn situasjon for deg og meg også - med full tilgang til øyperlen.  Så vellykket er det at om 100 år vil tanken om å selge til private virke fullstendig absurd. Ikke bare pga det vellykkede resultatet, men også fordi den offentlige eieren har hatt betydelige driftsinntekter på det som etter hvert kanskje ble kalt oslofjordens flotteste maritime turistanlegg. Hvem vet? Sjansen er stor for at det vil komme til å stemme. Så er du redd for skattekrobene dine, så burde du være for Bolærne i offentlig eie. Ingen grunn til å tro at Bolærne blir mindre verdt med tiden.

 

Så med offentlig eie vinner både det offentlige og allmenheten - hver gang. Uten at en eneste offentlig skattekrone er blitt brukt. Så vellykket er politikken at neste steg er å vurdere oppkjøp av private eiendommer som legges ut for salg. Men da brukes det selvfølgelig skattekroner. Kanskje ikke sannsynlig i dag, men du skal ikke se bort fra at det vil skje i fremtiden.

 

Nei Motordoktor, du er på kollisjonskurs med nesten hele det offentlige Norge. Men det er du selvfølgelig i din fulle rett til å være, akkurat som jeg har rett til å heftig å tale deg i mot. Jeg er en ivrig forkjemper for den private eiendomsrett, men en enda ivrigere forkjemper for at det som ennå ikke er privat ikke for enhver pris skal bli privat. Det offentlige SKAL og MÅ eie perler lik Bolærne. Å tro at allemansretten sikrer en 100% fri tilgang til et privat eiet Bolærne er å tro på julenissen. Det er det ikke mange voksne som gjør.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Krapyl:

Eh...... Du skriver: "Dette er hva Smitterane skal få i bytte mot Østre Bollæren."

 

Dette er vel ikke HELT i samsvar med hva som er realitetene i denne saken.........

 

For det første: Det er INGEN avklaring vedr. dette ennå. Det kan være andre eiendommer som vil bli tilbudt BCC.

 

For det andre: HVIS det blir Melsom landbruksskole som BCC skal overta, er det klart uttalt at de IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET vil få enerett/eiendomsrett på de flotte friluftsområdene som i dag tilligger eiendommen.

Ikke det nei.

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20.../106210209/1088

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Krapyl:

Her er et utdrag fra artikkelen du linker til:

 

"Når det gjelder frykten for at Smiths venner skal erobre friarealene og kyststripen på Melsom, sier Schinnes den er ubegrunnet.

For det første er det altså ikke snakk om å gi friarealene til oss. Det er kun snakk om bygningsmassen og ca. tusen mål med dyrket mark. Hvis vi får Melsom, vil vi dessuten forlange at friarealene overdras til Stokke kommune. Vi vil også ha en klausul om at kommunen ikke kan selge de til private. Det er en sentral forutsetning, slik at kommunen ikke selger arealene i nød, sier Schinnes, som på den måten mener BCC vil sikre befolkningen i Stokke enda større nærhet til de høyt skattede friområdene."

 

See?

Link to post
Share on other sites

Nå sto faktisk representanten for Smithslekta og pekte på nettopp stranda og friarealene i artikkelen i TB.

Det er dette det er snakk om. Strandområder. Eiendommen det er snakk om, ligger opp til Smitteleiren. De vil sitte igjen med 5 km. uavbrutt strandlinje.

Ikke ha noen illusjoner om familieimperiet på Brunstad. Vi vil prompte bli stengt ute.

Nå er det på  tide at Brænde og Krohn-Devold som startet denne farsen med salget av Østre Bollæren kommer på banen og ordner opp og ikke skyver fylkeskommunen foran seg.

 

600 mennesker stilte i går kveld til spontandemonstrasjon mot at Melsom blir gitt bort. Og det er godt gjort i seg selv. Det er kun en trussel om at han blir fratatt stranda som kan få Vestfoldingen opp av stolen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det blir nå uttalt fra SV at grunnen til motstanden mot dem er at de er kristne.

Så altså, alle de som protesterer, i båt og til fots, er ikke kristne.

Videre truer de med at dersom de ikke får Melsom, så tar de Østre Bollæren.

Jeg forstår heller ikke helt hvorfor fylkeskommunen skal ta støtet for ei blemme laget av Staten.

Dette blir mer og mer dustete.

 

Videre tar jeg på meg Lomheimhatten og postulerer: Det heter Vestre Bollæren, Mellombollæren og Østre Bollæren som utgjør Bolærne.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at alle har full adgang til alle private øyer i kongeriket under dekke av allemannsretten, vil jeg påstå at du er naiv. Lotus

Ja, jeg tror det, for jeg er ikke blitt jaget fra noen private øyer som jeg har gått i land på hittil i mitt lange, syndige liv. Derimot er jeg blitt bedt om å komme meg vekk med båten fra Munkholmen. Hvem eier den? Gjetting på Trondheim kommune gir små odds.

 

Hvis jeg var leder av en stor organisasjon som hadde kjøp en slik øyperle som Bolærne, ville jeg gjort følgende:

 

1. Mitt bryggeanlegg går øyeblikkelig over til å bli en gjestehavn, åpen for alle, men med 300 kroner i døgnleie. Medlemmer av egen organisasjon har selvfølgelig frikort. Kostnaden dekker knapt vedlikehold av bryggeanlegget og kan forsvares.

 

2.Min nyinnkjøpte bygningsmasse er privat og totalt avstengt for utenforstående. Det gjelder selvfølgelig også innmarken rundt ihht lovverket.

 

3.Enhver tilrettelegging av utmark for ferdsel fra utenforstående glimrer med sitt fravær. Vår oppsynsmann er stadig på inspeksjon rundt omkring og slår hardt ned på bruk av åpen flamme og forsøpling. Eget regelverk blir utarbeidet og alle som ikke følger regelverket blir politianmeldt.

 

Ellers vil vi selvfølgelig gjøre vårt ytterste for at du skal føle deg uvelkommen. Vår målsetting er at ditt opphold skal bli så utrivelig så mulig slik at du neste gang velger et trivelig sted fremfor vårt sted. Lotus

Jeg håper inderlig at Lotus med sin innstilling aldri kommer i den situasjon at han får makt til å styre noen privat eiendom med fri adgang i henhold til allemannsretten. Jeg ville ikke ha oppført meg slik han sier han ville ha gjort, og jeg tror heller ikke at alle og enhver med store, private eiendommer er diktatoriske dri***ekker.

 

Ville synspunktene dine ha forandret seg hvis du og din slekt eide en privat øy med egen stand og bryggeanlegg? Hvis du og familien bodde der hele sommeren? Hvis plutselig en masse fremmede mennesker ønsket å bruke deres strand og deres øy med henvisning til allemannsretten, hva da? Lotus

Hva har dette med kjøpet av Østre Bollæren å gjøre? Det var vel ikke planer om at noen slekt skulle bo der hele sommeren?

 

Nei Motordoktor, du er på kollisjonskurs med nesten hele det offentlige Norge. Lotus

Er jeg? Hvorfor er det ikke noen slike aksjoner på gang i Trøndelag som den angående Østre Bollæren?
Link to post
Share on other sites

Hei Motordoktor.

Er det ikke rimelig å anta at Smiths venner vil oppføre seg nøyaktig på samme måte i Vestfold som de gjør på sin eiendom i Østfold? Der deler de ikke allemannsstranda si med noen. Jeg kan i alle fall ikke se noen grunn til at Vestfoldingene kommer bedre utav det enn Østfoldingene.

 

Og hva med Melsom? Kjempeområde med, tror det var, 5 km strandlinje. Av eindomsmeglere taksert til anslagsvis 100 millioner i følge oppslag i avisa denne uken. Bytter en 24 millioners øy med en 100 millioners strandlinje? Godt bytte. Sikkert ingen grunn til de nye protestene fra Vestfold. De kan jo bare slå i bordet med allemannsretten sin, så er de i mål. Eller er de kanskje ikke det?

 

Folk langs Olslofjorden er i alle fall veldig opptatt av strandlinje og øyer.

 

Lotus

 

PS Motordoktor!

Det er ikke bare jeg som har det holdningen som jeg la ut som eksempel. Den kommer automatisk hos alle som har nesa så høyt i sky at de ikke ser sin egen strandlinje. Du får bare akseptere at en del mennesker som får et gode ikke nødvendigvis er interessert i å dele det med alle andre. Kjepper i hjulene synes noen er kjekk øvelse. Spesielt dersom de har fordel av det.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tja, de er visst ikke helt ferdig med Østre Bolærne heller!!!,...........

Sakset fra Tønsbergs Blad:

Men dette betyr ikke nødvendigvis at Smiths Venner ikke kan komme til å overta Østre Bolærne. Roar Schinnes i Brunstad Conference Center (BCC) har tidligere uttalt i Tønsbergs Blad at de kommer til å overta øya dersom det offentlige ikke kommer opp med en god nok kompensasjon.

Les mer her:

http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID.../107120190/1088

Link to post
Share on other sites

Aftenposten idag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle827212.ece

 

Nå er det på tide at det sendes et klart signal til politikerne at ikke så mye som en eneste meter strandlinje skal selges til private.

Forsvarseiendommene er noe vi har avbetalt i årevis over skatteseddelen.

Østre Bollæren, Rauer og Håøya har vi kjøpt og betalt for.

Direktørene i Skifte Eiendom har ingen anledning til å selge til private.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...