Jump to content

Ø. Bolærne til private


jada

Recommended Posts

Først to sitater:

 

 

 

Dag N. Kristoffersen – som har permisjon fra stilling som politisk redaktør i Tønsbergs Blad, og som nå har engasjert seg i Østre Bolærnes venner:

 

"Østre Bolærnes unike kvaliteter gjør det nødvendig å sikre områdets framtid. Dessuten demonstrerer denne saken en fundamental mangel på politisk sammenheng. Mens kommuner jobber intenst for å skrape sammen noen millioner til oppkjøp av små friluftsområder, velger altså staten å selge unna en perle som dette til private. Det opprører en verdibevisst borger "

 

 

 

Bjørn Eriksen - Arbeiderpartiets gruppeleder i fylkestinget:

 

"Det vil ligge en kristen tåke over Bolærne, og vi som ikke føler den nødvendige nærhet til tåken, vil holde oss unna."

 

"Dette er blitt en offentlig gigantsubsidiering av en religiøs sekt"

 

 

 

 

Så; "BREAKING NEWS" fra Tønsbergs Blad:

 

Skifte Eiendom har fått beskjed fra Forsvarsdepartementets politiske ledelse om at kontrakten med Smiths Venner om kjøp av Østre Bolærne foreløbig ikke skal undertegnes.

 

 

Det fortalte regionleder Per Thune i Skifte Eiendom til Tønsbergs Blad på Bolærne fredag formiddag.

 

Det kan med andre ord synes som om Forsvarsdepartementet ikke lenger er overbevist om at salget til Smiths Venner vil bli gjennomført.

 

Skifte Eiendom skal kommende uke ha et møte med Smiths Venner hvor kontrakten skal gjennomgås. Men det blir altså ingen undertegning av kontrakten i dette møtet.

 

Mandag vil Arbeiderpartiet foreslå i Stortinget at salget av Østre Bolærne gjøres om.

 

Det fortalte stortingsrepresentant Sylvia Brustad (Ap) til Tønsbergs Blad da hun fredag var på befaring på Bolærne sammen med fylkesordfører Anne Rygh Pedersen.

 

- Jeg vil fremme et dokument 8-forslag om at Stortinget skal instruere Forsvarsdepartementet om å gjøre om salget av øya. Det er meget viktig at en friluftsperle som Østre Bolærne sikres for almenheten i all fremtid, sier Sylvia Brustad til Tønsbergs Blad.

Link to post
Share on other sites

Så; "BREAKING NEWS" fra Tønsbergs Blad:

 

Skifte Eiendom har fått beskjed fra Forsvarsdepartementets politiske ledelse om at kontrakten med Smiths Venner om kjøp av Østre Bolærne foreløbig ikke skal undertegnes.

 

 

Det fortalte regionleder Per Thune i Skifte Eiendom til Tønsbergs Blad på Bolærne fredag formiddag.-

 

Men nå sier forsvarsministerens politiske rådgiver  til  NRK Her og Nå at departementet ikke har stoppet salget. Salget skal gjennomføres, sier Bengt Eidem(?) til NRK.

Link to post
Share on other sites

Var der jeg også,selv om jeg egentlig ikke er skråsikker i min sak. Iflg hva som er skrevet i avisa i dag var det 700 båter der,det var så tett at det virket som om båtene var skutt inn med hagle. Nesten utrolig at det ikke var kollisjoner,men folk var i veldig godt humør og var forberedt på kaos antagelig? Litt 17 mai stemning.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til engasjement.

Det er visst mer en bomring som får folk ut av stolen.

 

Jeg skjønner fremdeles ikke hva det bråkes om. Av de 2600 da som dette salget handler om, er 2400 da. regulert til friluftsområde. Det eneste som blir "privat" er forlegningen.

Jeg synes også det er et stivt stykke av Stortingspolitikerne som så svulmende utaler seg om folkets adgang og friluftsinteresser. De var med på å vedta dette salget alle sammen.

Eller er det slik at de står forundret og ser på resultatet av sin egen stemmegivning.

 

Bolærne, fra gammelt bord, bordernar, høy kant, har aldri vært i offentlig eie. Det har tilhørt kongsgården på Sem og senere Jarlsberg. Det har vært bygslet områder til jordbruk, boliger og steinbrudd inntil Forsvarsdepartementet overtok øygruppen i 1916.

 

Øygruppen Bolærne består av Vestre Bolæren som Forsvaret beholder, Mellom Bolæren som Nøtterøy overtar og Østre, eller Øvre Bolæren som det strides om. Videre omfatter øygruppen Bolærne en drøss med øyer, holmer og skjær som alle blir tilgjengelige dersom de ikke omfattes av fredningsbestemmelser, de fleste er tilgjengelige allerede. Det er øyer som Espelund, Fjærskjær, Fulehuk, Hatten, Klauver, Ramsholmen, Rauer, Sviveskalle, Skarvesete og Langholmene.

 

Nå går det vel i retning av at dette salget ikke blir noe av, så da er spørsmålet, hvem skal vedlikeholde?

Nøtterøy Kommune? De har så dårlig råd at de murer igjen vinduer i Wilhelmsenhallen fordi det er billigere enn å bytte de ut. Eneste muligheten de har til å skaffe penger til vedlikehold er å leie ut. (Til smitterane?).

Vestfold fylkeskommune? Det skulle jeg likt og sett. Det vil bli ansatt en Administrerende direktør, en økonomidirektør og en informasjonsdirektør, alle med fallskjermer og pensjoner i orden. Det vil bli en diger stab for å administrere og vedlikeholde. Dette vil bli så dyrt, at alle ansatte må sies opp og området leies ut til Smiths Venner.

 

Interessant nok er at siste gang noe ble solgt på Østre Bolæren var det faktisk øyas eneste gård som i 1910 ble solgt til en kar fra Kristiania som fritidsbolig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Synes det mest graverende i denne saken er at Forsvaret har sittet og ruget på slike kystperler i årevis. Også lenge etter at de mistet sin millitære betydning (i den grad de har hatt det).

 

Vanlige bryggeiere kan ikke sette opp en lite bu til å ha bensintanken i, mens staten kan stenge av svære områder med gule "millitært område" skillt. Dobbeltmoral.

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg Krapyl. Syntes Bellona og andre kritikere kjører litt ensidig propaganda her. Når det gjelder Anne Rygh Pedersen og fylkeskommunen(?)  så er jo dette en gylden anledning til å tåkelegge bomringen med tilhørende million,hvis ikke milliard, overskridelser.

Ved neste valg venter jeg å lese i Koma Tidene hvilken mega innsats det offentlig gjorde for

å gi oss alle Østre Bolærne :headbang: De kunne fått øya på billig salg tidligere i år,men da ville de ikke ha den? Når det gjelder Nøtterøy Kommune så er det jo ikke noe rart de er blakke.Den kommunen må jo ha Norges rekord i dyr sykkel sti bygging med rundt 50-100% budsjettoverskridelse på de anleggene har gjennomføret.Sterkt syntes jeg.

 

Godt at Hogsnes Høllet ikke er sprengt ut enda forresten.Tåkeskjermen fra Bolærne hadde gjort det farlig å finne tunnellåpning pga sterkt redusert sikt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Synes det mest graverende i denne saken er at Forsvaret har sittet og ruget på slike kystperler i årevis. Også lenge etter at de mistet sin millitære betydning (i den grad de har hatt det).

Er enig i at Forsvaret har hatt, og tildels fortsatt har, mye fine kystområder i sin besittelse. Men husk på at mange av disse, inkludert Bolærne og Rauøy, har blitt brukt mest som øvelsesområder de senere år, ikke til å sitte i et fjell og vente på en Sovjetisk invasjon. Så militær betydning har de hatt, selv om noen av kanonene der er gått av med pensjon.
Link to post
Share on other sites

Kanskje mest nysjerrighet?

 

For min del var det av nygjerrighet. Syntes angrepene på Smiths Venner er litt vel ensidige,

og at hva SV har forpliktet seg til kommer alt for lite frem. Tror det kommer til å bli lite problemer,alle får jenke seg etter hverandre så går nok dette bra.

Link to post
Share on other sites

For min del var det av nygjerrighet. Syntes angrepene på Smiths Venner er litt vel ensidige,

og at hva SV har forpliktet seg til kommer alt for lite frem. Tror det kommer til å bli lite problemer,alle får jenke seg etter hverandre så går nok dette bra.

 

thor: Det er desverre en misforståelse å anklage Smiths Venner for noe som helst i denne saken.  Det er IKKE Smiths Venner som er "synderen" i denne saken, det er Staten ved Skifte Eiendom som har "bæsja på leggen". Dette ble også klart påpekt ved appellene i går.

 

Problemet ved dette salget er (som jeg ser det) at Ø. Bollærne MED komplett bygningsmasse blir solgt. At private aktører (......) kunne overta eller leie noen av bygningene kunne kanskje vært en god idè.............. Men øya bør eies av "oss".

Link to post
Share on other sites

Nå lå jeg utpå og hørte ikke ett skvadder av hva som ble sagt,men intrykket fra avisa å dømme stiller SV i et dårlig lys etter min mening. Mulig at kritikken går mot Skifte Eiendom

og at jeg leser dette feil og sitter med et galt inntrykk. Uansett,så er det bare en liten

del av Østre Bolærne som kommer på SV sine hender.  

Håper uansett at SV og Ikke SV kan tolere hverandre slik at det ikke blir konflikter.

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til engasjement.

Det er visst mer en bomring som får folk ut av stolen.

 

Jeg skjønner fremdeles ikke hva det bråkes om. Av de 2600 da som dette salget handler om, er 2400 da. regulert til friluftsområde. Det eneste som blir "privat" er forlegningen.

Jeg synes også det er et stivt stykke av Stortingspolitikerne som så svulmende utaler seg om folkets adgang og friluftsinteresser. De var med på å vedta dette salget alle sammen.

Eller er det slik at de står forundret og ser på resultatet av sin egen stemmegivning.

 

Nå går det vel i retning av at dette salget ikke blir noe av, så da er spørsmålet, hvem skal vedlikeholde?

Nøtterøy Kommune? De har så dårlig råd at de murer igjen vinduer i Wilhelmsenhallen fordi det er billigere enn å bytte de ut. Eneste muligheten de har til å skaffe penger til vedlikehold er å leie ut. (Til smitterane?).

Vestfold fylkeskommune? Det skulle jeg likt og sett. Det vil bli ansatt en Administrerende direktør, en økonomidirektør og en informasjonsdirektør, alle med fallskjermer og pensjoner i orden. Det vil bli en diger stab for å administrere og vedlikeholde. Dette vil bli så dyrt, at alle ansatte må sies opp og området leies ut til Smiths Venner.

 

Den ene budgiveren ønsker å drive en marina og gjestehavn for båtfolket, så Smiths venner er ikke de eneste som ønsker/kan/vil å leie her ute. De har heller ikke til hensikt å kjøpe byggningene for en så stor sum og kun holde seg til dem, se bare på den voldsomme utbyggningen på Brunstad, og dette vil selfølgelig berøre bruken av øya for allmenheten/båtfolket.

 

Synd at ikke SmithsVenner får se hvordan båtfolket stilte opp igår imot deres ønske om kjøp av området, for de har jo ikke TV og radio og ønsker å distansere seg fra det sammfunnet vi lever i.

 

En gjestehavn på Ø.bolæren vil utvilsomt få et høyt besøksantall, og den bli en av de mest populære gjestehavner i Oslofjorden.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Synd at ikke SmithsVenner får se hvordan båtfolket stilte opp igår imot deres ønske om kjøp av området, for de har jo ikke TV og radio og ønsker å distansere seg fra det sammfunnet vi lever i.

 

.

Hvis de ikke har radio og TV skjønner jeg ikke hva de skal med TV-studioet og satelitt uplinken på Brunstad.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis de ikke har radio og TV skjønner jeg ikke hva de skal med TV-studioet og satelitt uplinken på Brunstad.

 

Jeg antar det er for å overføre sendinger fra de store bønnemøtene/landsbønnemøtene til andre møtelokaler rundt om i europa, det står liksom ikke på penger i den menigheta, de begynner å bli mange og de betaler sin tiende ++ til menigheta og gjør all jobb på dugnad (svart). Men derimot TV og Radio vet jeg de ikke har privat, men det kan jo være en og annen slenger som har det alikevel, eller at de har begynt å ha TV pga disse møtesendingene.

 

Skal ikke drive noen hets mot Smiths Venner, men jeg vet hva de står for og skjønner derfor godt hva som hender dersom de kjøper Ø.Bolæren. Det er selfølgelig forferdelig om andre private kjøper Ø.B også slik at det kan gå utover allmenheten, men et kjøp av Smiths Venner er en katastrofe for oss båtfolk og andre som vil ferdes der ute.

 

De som ikke kjenner til Smiths Venner og hva de står for,  bør skaffe seg litt informasjon om deres menighet før de blir for vennligstilte til at de kjøper Ø.B.

:sailing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg antar det er for å overføre sendinger fra de store bønnemøtene/landsbønnemøtene til andre møtelokaler rundt om i europa, det står liksom ikke på penger i den menigheta, de begynner å bli mange og de betaler sin tiende ++ til menigheta og gjør all jobb på dugnad (svart). Men derimot TV og Radio vet jeg de ikke har privat, men det kan jo være en og annen slenger som har det alikevel, eller at de har begynt å ha TV pga disse møtesendingene.

 

Skal ikke drive noen hets mot Smiths Venner, men jeg vet hva de står for og skjønner derfor godt hva som hender dersom de kjøper Ø.Bolæren. Det er selfølgelig forferdelig om andre private kjøper Ø.B også slik at det kan gå utover allmenheten, men et kjøp av Smiths Venner er en katastrofe for oss båtfolk og andre som vil ferdes der ute.

 

De som ikke kjenner til Smiths Venner og hva de står for,  bør skaffe seg litt informasjon om deres menighet før de blir for vennligstilte til at de kjøper Ø.B.

:sailing:

Dette blir igjen synsing synsing og atter synsing. Synes du bør legge fram noen fakta som underbygger dine påstander om at dette er en katastrofe for båtfolket.
Link to post
Share on other sites

De som ikke kjenner til Smiths Venner og hva de står for,  bør skaffe seg litt informasjon om deres menighet før de blir for vennligstilte til at de kjøper Ø.B.

:sailing:

 

Ikke vær redd.Den kunnskapen har jeg etter å ha hatt medlemmer i SV som nabo i flere år, og

også via flere bekjente som er med der. Og har kamerater som er med der også,så litt har jeg fått med meg selv om jeg er ganske så ukristelig selv. Ganske mye til tider så kranbil sjåføren (også SV) har vel rett når han sier at han har forbindelser oppover og jeg har forbindelser nedover. :cheers: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette blir igjen synsing synsing og atter synsing. Synes du bør legge fram noen fakta som underbygger dine påstander om at dette er en katastrofe for båtfolket.

Jeg så et program om Smiths Venner på TV for en stund tilbake, og det var der jeg fikk endel info som jeg fra før ikke var klar over selv om jeg kjente litt til dem fra før.

At det ikke blir plass og muligheter der ute for oss båtfolk om de toger inn er jo ganske åpenlyst, og de ønsker ikke at vi er der heller siden vi representerer en helt annen levemåte enn de har.  De aksepterer neppe jenter/damer i bikini i deres øyesyn, og det blir ikke vanskelig å sette en stopper for heller med en svimlende høy havneavgift. For å komme i land der ute er vi avhengig av å bruke havneanlegget, og det finnes utallige måter å få satt en stopper for at vi andre kan få benyttet dette, og dette er en katastrofe i mine øyne  :sailing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Vi er to stykker som vitterlig hørte Sylvia Brustad si at "..... kontrakten er ikke underskreva...". (Dagsnytt 18 i kveld).

 

Kan dette være en spontan nyskapt språkblomst, eller er det slik at Sylvia Brustad faktisk "skrever under kontrakter (også)"? :flag: :flag: :flag: :flag: :flag:

 

Eller...???

Link to post
Share on other sites

thor: Det er desverre en misforståelse å anklage Smiths Venner for noe som helst i denne saken.  Det er IKKE Smiths Venner som er "synderen" i denne saken, det er Staten ved Skifte Eiendom som har "bæsja på leggen". Dette ble også klart påpekt ved appellene i går.

 

Problemet ved dette salget er (som jeg ser det) at Ø. Bollærne MED komplett bygningsmasse blir solgt. At private aktører (......) kunne overta eller leie noen av bygningene kunne kanskje vært en god idè.............. Men øya bør eies av "oss".

Henger meg på denne. :flag:

Det er ikke det at Smiths Venner har lagt inn bud på Østre Bolærne som det protesteres på. Det er at staten og skifte eiendom har gitt dem tilslaget!

Øya skal ikke og kan ikke selges til private, det være seg religiøse, humanitære eller noen som helst. Øya må eies av oss...., (les staten), og kunne brukes av oss! Det vil ikke bli tilfellet dersom salget gjennomføres som planlagt.

Og dette har ikke noe med at det er Smiths Venner, kjenner flere S.V. og det er greie folk, helt vanlige som deg og meg, men det er ikke riktig at noen organisasjon skal få råderetten over noen som helst del av Østre Bolærne!!!!

Jeg var med på aksjonen i går, og blir med på flere! :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

jeg var der også :-)  

Og båten vår (med fruen, sønnen og meg ombord) havnet på TV2 nyhetene og TVNorge nyhetene :-)  Så da var vel mine "5 secs of fame" unnagjort?

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Lurer på om alle de som er så varme forsvarere av privat oppkjøp av strandtomter og landområder i denne saken, ville vært like positivt innstilt hvis det var en muslimsk sær minoritetsmenighet som kjøpte opp og beslagla deler av et friluftsområde ... Kjettersk spørsmål kanskje ...  :lol:

 

(Men kan Smiths venner kjøpe opp deler og biter av fedrelandet til "innvortes" bruk, så kan vel også enhver annen særgruppe gjøre det samme? La oss få sving på salget av Norge, dere!)  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...