Jump to content

Ø. Bolærne til private


jada

Recommended Posts

Det er knyttet flere heftelser til salget av Østre Bolærne. Blant annet skal BCC tilrettelegge marinaen med båtplasser og tilbud for allmennheten på Østre Bolærne. Det er videre forutsatt at det utvikles et mangfoldig tilbud åpent for alle og enhver.  

 

 

 

Og hvilke kriterier stilles for at det defineres som en "marina med båtplasser og tilbud for allmenheten" ?

 

Hva om Smiths Venner tilrettelegger eks. 5 plasser "for allmuen", setter opp en kaffe-automat og en "Porta-Potti".........og fyller resten av havna med egne båter (jolle armada?) . Da kan de jo hevde at de har oppfylt kravet...............

 

Ingen må tro at ikke de kommer til å gjøre sitt for å få det mest mulig lukket er min personlige mening......... :boxing:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Og hvilke kriterier stilles for at det defineres som en "marina med båtplasser og tilbud for allmenheten" ?

 

Hva om Smiths Venner tilrettelegger eks. 5 plasser "for allmuen", setter opp en kaffe-automat og en "Porta-Potti".........og fyller resten av havna med egne båter (jolle armada?) . Da kan de jo hevde at de har oppfylt kravet...............

 

Ingen må tro at ikke de kommer til å gjøre sitt for å få det mest mulig lukket er min personlige mening......... :boxing:

Derfor er det viktig at vi bruker stedet mest mulig og forsøker å skape et hyggelig båtmiljø der allerede fra første dag av, slik jeg har prøvd å deklamere flere ganger nå.

Link to post
Share on other sites

Derfor er det viktig at vi bruker stedet mest mulig og forsøker å skape et hyggelig båtmiljø der allerede fra første dag av, slik jeg har prøvd å deklamere flere ganger nå.

Jeg er helt enig, skal begynne å utforske i helgen  :sad:

 

En kollega av meg (Nøtterøboer) var der nylig. De gikk i land, og koste seg  :smash:

 

De hadde besøk av vaktpersonell, som hadde vært hyggelige. De gjorde oppmerksom på at det strengt tatt ikke var "åpnet" enda, men så vidt jeg forsto, så hadde de ikke nektet de å ligge der, men de gjorde oppmerksom på at oppryddnings arbeidet ikke var ferdig enda, og anmodet at man "oppførte" seg. Det hadde visst allerede vært tilfeller av hærverk der  :boxing::flag: :flag: :sad:

 

 

Understreker at dette er hva jeg ble fortalt, andre kan helt sikkert få andre opplevelser, hva vet jeg?

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Til shipman28:

 

Hva med:

Det er knyttet flere heftelser til salget av Østre Bolærne. Blant annet skal BCC tilrettelegge marinaen med båtplasser og tilbud for allmennheten på Østre Bolærne. Det er videre forutsatt at det utvikles et mangfoldig tilbud åpent for alle og enhver.  

 

Skifte Eiendom har gjennomført opprydding av Bolærne, og tilrettelagt området for allmenn ferdsel slik at alle brukere av skjærgården i Vestfold nå vil få glede av disse perlene.  

 

Det er viktig å ivareta allmennhetens interesser i et område der strandsonen er under sterkt press, sier Sverre Tiltnes i Skifte Eiendom.

 :sailing:

 

Jeg kommer hvertfall til å besøke Bolærne så fort jeg får anledning på bakgrunn av dette, men hvis alle har den samme redeselen for vennene som deg, blir jeg alene der ute. Hvordan mener du at vennene skal bli kvitt meg?

 

Er det noe nytt i denne saken?

Hva skal Smiths Venner med et sted hvor havna er fylt opp med båter tilhørende andre enn dem selv? Slik at de ikke selv kommer iland til sitt anlegg.

 

Står det noe i avtalen om hvor mye de kan ta i havneavgift for utenforstående?  Hva om de vil ha 300kr døgnet?

 

Folk i SV har også båter regner jeg med, og de kommer sannsynligvis til å benytte disse til å komme ut til sitt "konferansested", med så mange som de ønsker å fylle sine hus med så blir vel havnen kanskje liten.

 

Noen som vet hvor mange plasser det er til allmennhetens båter der ute?

 

Jeg er fortsatt svært skeptisk til at de kjøper stedet, og det må nok mere til før jeg er overbevist om at dette vil gå smertefritt for oss -Båtens Venner-.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra virkeligheten. Nja. Mesteparten er fra virkeligheten, mens resten utmerket godt kan bli virkeligheten din.

 

 

Det er ettermiddag og du kommer sigende inn viken for å legge deg i uthavnperlen din. Perlen er trang, men 3 båter er det fint plass til. 4 i nødsfall. I det du runder neset oppdager du 3 båter, tydeligvis i følge, ligger godt forankret. På svaberget rundt myldrer det av unger og voksne og selv far kan se at her er det fullt.

 

Du vurderer å trenge deg inn som nummer 4. Det betyr at du må fendre skikkelig og de andre må forhale. På land må griller flyttes hvis du skal grille. Du er i din fulle rett, men lar være. Kursen legges utover igjen og snart er du ved øygruppen Golærne. Her ser det stappfullt ut. Den private stiftelesen Hansens supersære sekt har sommerstevne og seminar. Det vrimler av folk med hansen-emblemer. Store messetelt står på gressletta. I tillegg er over 1000 mennesker innlosjert  i de enome forlegningene og bygningsmassen forøvrig.

 

Nå gir du fa'n og står på allemannsretten din. Finner deg en ledig båtplass bak moloen og legger til. Mannen som står klar til å ta i mot tampene dine oppdager plutselig at du mangler hansen-emblem på jakka di. Fortøyning må du fikse selv.

 

Fortøyning er unnagjort. Ut av båten velter resten av familien. Her skal det bades og grilles. Men hvor? Over alt hvor du går er det delvis opptatt. Folk ser rart på dere og lurer på hvorfor derer kommer hit uten hansen-medlemskap. Høflig forteller du at derer bare benytter allemannsretten deres og er her for å grille og bade.

 

Dere finner omsider en plass litt i fred for de andre. Du vet at du har retten på din side, men føler likevel et ubehag. Hyggelig er ikke ordet du ville valgt for å beskrive situasjonen. Et par timer senere forsvinner dere. Her skal det ikke overnattes. Kursen settes mot en annen uthavn. En offentlig tilgjengelig øygruppe der alt er lagt ut til fritidsformål og ingen har mer rett enn andre. Innvendig forbanner du politikere og byråkrater for å ha solgt perlen til en slik rar sekt.  Det hjelper lite med allemannsrett, når verken velkomstrett eller hyggerett finnes. Tross alt er du og familien på sjøen for kosens skyld og har ingen lyst til å oppholde dere i uhyggens land selv om dere har den fulle rett.

 

En tøvete historie fra ende til annen? Slett ikke. Slik fungerer det på de fleste områder i privat eie der en allemannsrett er ment å styre. Innmark, utmark - ingen vil ha deg der. Kragerø er et utmerket eksempel. Noen truer deg med bank hvis du ikke flytter deg. Andre heller porta-portien over båten din og løsner fortøyningene. I beste fall får fyren en bot på 2000. Du får ødelegt båthelga, ditt gode humør og en masse tid forsvinner i følge av din politianmeldelse. Du kommer neppe igjen, selv om du er i din fulle rett.

 

For et par år siden kom fylkesmannen i Telemark på tilgjengelighetsbefaring i kragerøskjærgården etter omfattende klaging på sabotering av allemannsretten. De satte kursen mot en øy. På stranda var det campingstoler og noen sko. Da de la til, kom en 17 år gammel gutt løpende fra hytte litt lenger oppe og fortalte at her hadde de ingen ting å gjøre og at de til helvete fikk se å komme seg vekk. Da følget protestere ville gutten hente faren sin. Fylkesmannen kunne vel ikke fått et bedre eksempel på privatiseringen av allemannsretten.

 

Moralen? Det skal mer enn en rettighet til bruk for at du faktisk ønsker å bruke.

 

Lotus

 

PS. Siste nyhet er at 5 øyperler ved Trondheim er solgt til private. Nja ikke helt sant. Den siste er i selve salgsprosessen. Heldig for kjøperene, synd for dere trøndere. Enda mer synd hvis alle øyer selges til private. Tanken er ikke så absurd som den høres ut. Vi er allerede på meget god vei.

 

Er båtfolket i ferd med å grave sin egen grav? Kan vi bare dra ut bunnproppen med en gang eller rett og slett innstille oss på et liv på svai? Tamp i land kan om 20 år være en saga blott hvis utviklingen fortsetter i samme tempo.

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra virkeligheten. Nja. Mesteparten er fra virkeligheten, mens resten utmerket godt kan bli virkeligheten din.

 

.....................................................

 

Er båtfolket i ferd med å grave sin egen grav? Kan vi bare dra ut bunnproppen med en gang eller rett og slett innstille oss på et liv på svai? Tamp i land kan om 20 år være en saga blott hvis utviklingen fortsetter i samme tempo.

Veldig bra historie, Lotus.

Det er akkurat det jeg også frykter. Vi blir jo flere og flere på sjøen også, og trenger flere muligheter til å legge til land. Det begynner faktisk å bli trangt om plassen i enkelte områder i høysesongen. Spesielt Oslofjorden, så hvorfor skal vi gi fra oss et så stort område som Ø.Bolærne? For jeg er sikker på at det ikke vil bli mulig å komme til der etterhvert som den verste stormen rundt saken har lagt seg. Det ser vi av tilsvarende tilfelle fra Fredrikstadkanten.

Link to post
Share on other sites

:nonod: Fortsatt ikke forvirret???

Siste oppslag hos NRK - Vestfold

 

 

Utsetter signering

 

Signeringen av det omstridte salget av kystperlen Østre Bolærne er utsatt.

 

Publisert 11.06.2004 13:39.

 

De formelle signaturene settes neppe på papiret før mandag, ifølge Skifte Eiendom.

 

Dermed kan Stortingets høring bli gjennomført før kontrakten er i boks.

 

Det er likevel ingen grunn til å tro at salget av kystperlen i Nøtterøyskjærgården til Smiths venner ikke gjennomføres.

 

Ifølge Skifte Eiendom kommer denne utsettelsen på grunn av at eiendomsmegleren vil finpusse på kontraktsteksten

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lotus har en historie her om hvordan en fylkesmann lar en 17-åring (umyndig) dirigere seg, selv om han (fylkesmannen) vet at han har retten på sin side. Jeg hadde ikke tatt mye hensyn til den 17-åringen hvis han hadde antydet at jeg ikke kunne få være på et sted hvor jeg visste at almenretten ga meg lov til å være. Men så er jo jeg voksen da, og derfor overser jeg hva barn formidler av "kunnskap" de kanskje har fått fra sine foreldre.

 

Når det gjelder disse private øyene som er ervervet i Trondheimsfjorden, skulle jeg gjerne vite hvilke det er. Det ser ikke ut til at folk her oppe har hørt om saken og begynt å protestere ennå.

Link to post
Share on other sites

Nei du Motordoktor, du har totalt misforstått. Fylkesmannen lot seg ikke dirigere. Klarer du ikke å se poenget? Noen private vil alltid prøve å sabotere allemannsretten. Det er poenget.  Jeg kan virkelig ikke skjønne at det var vanskelig å se.

 

Noen er for at Norges øyperler og kystlinje i statlig og kommunal eie selges til private, andre er mot. Regjeringen er for og selger slikt som hakka møkk. Det kan ikke være av pengenød, staten har penger nok. Da er det vel prinsipper det går på.

 

Du har valget mellom å trenge deg inn ved bruk av allemannsretten rundt en privat eiendom der eieren gjør alt for å få deg bort eller å bruke allemannsretten til ilandstiging på en offentlig eiendom der eieren gjør alt for å få deg til å bruke området, hva velger du da? Alle unntatt de mørkeste blå velger vel det hyggelige alternativet? De mørke blå skulle vel helst valgt det hyggelige de også, men privatiseringen av felles-Norge er nok et viktigere prinsipp.

 

Når det gjelder øyperlene  ved Trondheim, stod det i en eller annen nettavis på fredag. Kanskje det også stod i papirutgaven av Adressa. Skal se om jeg finner en link. Kanskje noen andre her allerede har en link?

 

Lotus

 

---------

 

Fant en link om saken, men den handler mest om ansvarsfraskrivelse rundt salgene....

 

http://www.adressa.no/sortrondelag/article...rticleID=493362

 

Synes du slikt er helt greit Motordoktor?

Link to post
Share on other sites

:headbang: Fortsatt ikke forvirret???

Dermed kan Stortingets høring bli gjennomført før kontrakten er i boks.

Og denne høringen kan følges direkte på NRK Nett-TV kl. 1515 idag mandag 14/6

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lotus viser en link til Adresseavisa hvor Sandvik sier at han ikke leser prospekter, og så spør Lotus om jeg synes at slikt er greit. Ja, fylkesordføreren er vel valgt til annet enn å lese prospekter. Forresten så er ikke disse eiendommene øyperler, som Lotus kaller dem. Agdenes er et fyr, Sørviknes har vært et landfast torpedobatteri, Steinvik lager er landfast i Stjørdal, Brettingen er et stort landområde. Bare Smellingen er en øy. Jeg så denne artikkelen dagen etter at Lotus refererte til "øyperlene".

 

Jeg kan ikke se hva som skulle være så flott med å gå i land på Brettingen, men hver sin smak. Dette har ihvertfall ikke vært noe tema i Trøndelag.

 

Litt tilbake til ØB. Jeg så at det er et firma (eid av Smiths venner) som skal drive konferansesenter på en av de 45 øyene. Er det mistro til dette firmaet som har gjort at så mange ikke stoler på at de skal få fritt leide i henhold til friluftsloven, slik som de nye eierne sier at de skal få?

Link to post
Share on other sites

Hei Motordoktor.

Mulig dette var uklart, men hva du måtte mene om ordførerens lesing av eiendomsannonser er ikke det interessante her. Spørsmålet er om du synes det er greit at offentlig eiede friluftsområder selges til private. Det er jo det vi diskuterer i alminnelighet og Bolærne i særdeleshet.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet? Problemet er politikk. AP ønsker å slå politisk mynt på denne saken, og farer med halvsannheter og skremmselspropaganda.

Nå er det Carl I. Hagen som fra sin egen sære utgruppe (Harrys venner), har snakket med den andre sære utgruppen (Smiths venner), og dermed står fram som alle venners store landsfader og "redningsmann" i denne saken. Det er antagelig ikke "politisk mynt", men grei skuring for Harry-folket.  Akk, ja ... :smiley:
Link to post
Share on other sites

Tønsbergs Blad 16. juni 2004:

 

Full enighet om Bolærne

 

OSLO: Så er det helt klart – Østre Bolærne forblir i offentlig eie.

 

 

 

 

Ved 21-tiden gjorde forsvarskomiteen på Stortinget et enstemmig vedtak, og dermed skal slaget om øyperlen være over.

Forsvarskomiteen ber regjeringen om å sikre at forhandlinger mellom Brunstad Conference Center, Vestfold fylkeskommune og Nøtterøy kommune finner sted. Etter det enstemmige vedtaket bes regjeringen om å bidra til at partene kommer fram til en minnelig avtale, for eksempel ved å tilby et makeskifte. Formålet er klart formulert. Det skal sikres at Østre Bolærene forblir i offentlig eie og blir benyttet til samfunnsnyttige formål, samt at allmennheten sikres fullverdig og fri adgang.

Fremskrittspartiets Per Ove Width, fra Tjøme, mener vedtaket påfører forsvarsminister Kristin Krohn Devold er et alvorlig nederlag.

Brunstad Conference Center eies at Den Kristelige Menighet, kjent som Smiths

 

 :seeya:  :blush:  :lol:  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Kjære Lotus.

 

Jeg har da forlengst forstått at denne saken dreier seg om politiske prinsipper og ikke om hvem som skal eie øyer som alle får adgang til allikevel.

 

Men jeg har aldri forstått vitsen ved at offentlige instanser betaler av bl.a mine skattepenger for å gi meg og andre adgang til noe vi allikevel kan benytte fritt uten at nevnte skattepenger brukes.

 

Når det er sagt, bør jeg kanskje føye til at det finnes mange private øyer i Trondheimsfjorden, men jeg har da aldri hørt at det skulle være noe problem å gå i land på dem. Kanskje folk har oppe ser annerledes på dette enn de nede i "syden"?  :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...