Jump to content

Bluechart kart??

Festina Lente IV

Recommended Posts

arquebus:

Brikken er MEU034R (fra juli 2001) . Det er nok forskjeller på plotterene her, jeg har ikke noe Nav Merker valg under Kart. Ble litt urolig da jeg leste meldingen din på jobb - hadde vært litt flaut om jeg hadde oversett dette, men ble rolig igjen da jeg kom hjem og fikk sjekket.  :nonod:

Slik jeg har forstått det, kom rettelsene med fyrsektorer etter oppdatering av både kartbrikker ( ultimo 2002) og plotter, september 2002.  Hvordan det er på den andre siden av Lindesnes vet jeg ikke, men juli 2001 hørtes for gammelt ut til å ha med fyrsektorer.  Det er mulig at kartbrikken din kan oppdateres med den nye CD en som har kommet nå.  Ring Roger Wattum i Malfix, han har oversikten, og er han ikke oppdatert på vestlandet undersøker han og ringer deg opp igjen.  Hyggelig kar.

Ellers ligger jo fyrsektor informasjonen inne, som sagt får jeg følgende info når jeg merker et fyr og trykker enter:

Fyr type : Gruppevis okkult

Periode: 8.0 s

Fyrsektorer:

Grønn, 9nm, 58.0o - 75.0o

Hvit, 9nm, 75.0o - 79.0o

osv.

I følge Belanor skulle dette komme som en software oppdatering til plotteren. Nå har jeg fulgt med og oppdatert til nye software versjoner etter hvert som de har kommet ut, men ingenting så langt. Vi får se hva som skjer. Noe stort savn er det egentlig ikke, i hvert fall så lenge jeg ikke går i mørket på ukjente steder.

Helt enig med deg.

Legger merke til at du bruker norsk språk - jeg bruker engelsk fordi den norske oversettelsen er svært mangelfull, eks.:

Jeg holdt på å si, har jeg noe valg, hvordan velger jeg et annet språk?  Jeg har tittet litt i full fart nå, men fant ikke noe.  Jeg har ikke manualen her, så jeg gidder ikke å trykke mere.

Under Map - Nav Line har jeg instillinger for "Heading Line", "Bearing Line" og "Course Line"  , på norsk heter de "Kurspil", "Kurslinje" og "Kurslinje" Ikke lett å vite om man skal velge instillinger for kurslinje eller kurslinje her  :cheers:

Norsk tekst er det samme som hos deg.  Jeg har ikke tenkt over det, men jeg har valgt Auto, det var liksom så enkelt i farten.  Har vært rimelig fornøyd med det.

Under Trip har jeg på engelsk valg for "Reset Trip" og "Reset Odometer" , på norsk heter de samme valgene "Nullstill trip" og "Nullstill trip"  Hva nullstiller man egentlig når man velger "Nullstill trip"? :nonod:

Under trip har jeg følgende visning.  Tripteller, ft (skifter til nm etter 999 ft), snittfart forflyttning ,kt,  Total snittfart, kt, Max fart, kt, Stopptid, h:m:s, Gangtid, h:m:s, Totaltid, h:m:s og Kilometerteller , ft (skifter til nm etter 999 ft).  Av resetmuligheter har jeg Slett tripp, Slett maksfart, Nullstill odometer, og Slett allt.

Under Map- General er det et valg som heter Orientation. På engelsk kan jeg velge mellom "North Up", "Track Up" og "Course Up"  - på norsk er det "Nord opp", "Kurs opp" eller "Kurs opp" Hva er forskjellen på "Kurs opp" og "Kurs opp"? :nonod:

Kart generelt.  Her har jeg følgende valg: Detalj, her er det fem valg, fra minst, til mest. Orientering, her kan velges som hos deg.  Autozoom,  av eller på,  Kartfarger, For sol eller for skygge.  Her liker jeg for sollys best.

Ellers er det sjelden jeg er inne på disse valgene. Jeg har en følelse av at når man først har satt den opp, er dette bare å glemme, for da funker plotteren som du vil.  Forskjellen på Course up og Track up,  og Bearing line og Course line har etter mitt skjønn kun akademisk interesse i en motorbåt.  I en seilbåt kan jeg imidlertid se en viss nytte av dette.  Sant å si registrerte jeg at det var en dobbeltføring på disse navnene, men brød  meg ikke mere om det siden jeg fikk plotteren til å gå som jeg ønsket.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Pirus: Slik jeg har forstått det, kom rettelsene med fyrsektorer etter oppdatering av både kartbrikker ( ultimo 2002) og plotter, september 2002.  Hvordan det er på den andre siden av Lindesnes vet jeg ikke, men juli 2001 hørtes for gammelt ut til å ha med fyrsektorer.  Det er mulig at kartbrikken din kan oppdateres med den nye CD en som har kommet nå.  Ring Roger Wattum i Malfix, han har oversikten, og er han ikke oppdatert på vestlandet undersøker han og ringer deg opp igjen.  Hyggelig kar.

Så vidt jeg vet er det siste versjonen av brikken min jeg har. Hos Garmin står den fremdeles listet med DEC 01. Den ble kjøpt i Mars 2002. Programvaren for plotteren er v. 3.06 fra 21/8-2002. Men brikken skal komme i ny versjon til sommeren så vi får se hva som skjer da. Det med fyrsektorer er tross alt ikke SÅ viktig  :cheers:

Jeg holdt på å si, har jeg noe valg, hvordan velger jeg et annet språk?  Jeg har tittet litt i full fart nå, men fant ikke noe.  Jeg har ikke manualen her, så jeg gidder ikke å trykke mere.

Hos meg er det under "System" på menyen.

Ellers er det sjelden jeg er inne på disse valgene. Jeg har en følelse av at når man først har satt den opp, er dette bare å glemme, for da funker plotteren som du vil.  Forskjellen på Course up og Track up,  og Bearing line og Course line har etter mitt skjønn kun akademisk interesse i en motorbåt.  I en seilbåt kan jeg imidlertid se en viss nytte av dette.  Sant å si registrerte jeg at det var en dobbeltføring på disse navnene, men brød  meg ikke mere om det siden jeg fikk plotteren til å gå som jeg ønsket.

Ja - jeg er enig - dette er ikke de store problemene, og jeg har ikke noe problem med å finne frem.  Men den norkse oversettelsen virker som et venstrehåndsarbeide fra Garmins side - de har antagelig gitt tekstene til en translatør som de bruker til forretningskorrespondanse   :nonod:

blueline: Hei. Jeg har en Garmin 176 C. Den oppdaterte jeg softwaren på nettet sist høst. Der går jeg inn på menyen på Kart - Marine. Under Marine er en innstilling som heter Fyrsektorer. Den går man inn og velger innstilling På. Du kan velge Av eller Auto. Sannsynligvis har du valgt Auto då får du det først frem ved å markere fyret.

Har ikke noe Marine valg under Kart menyen. Det er helt tydelig forskjeller mellom de forskjellige modellene her, så jeg får vel slå meg til ro med at jeg ikke kan få noen fyrsektorer. Men jeg følger med på oppdateringer av kartbrikker og plotter software så får vi se hva som skjer. Som sagt - det er ikke noe stort savn.

• 2 uker senere...

Endelig har jeg også fyrsektorer på min Garmin!  :smiley:

Sjekket i dag om det var kommet nye versjoner av software for kartplottere hos Garmin og ja - det var lagt ut nye versjoner for mange Garmin modeller. Bl. a. GPSMap 182/182C, 188/188C Sounder, 2006/2006C, 2010/2010C. Sjekk Garmin Support Downloads dersom du har en Garmin kartplotter/GPS. For min plotter var det en liste på 46 punkter som fortalte om rettelser og nye "features" så det svarer seg å sjekke om det finnes en oppdatering. Selve oppgraderingen er enkel - den er greit dokumentert og går unna på et par minutter.

Informasjonen fra Belanor om at fyrsektorene skulle komme som en software oppgradering til plotteren var altså helt korrekt - dog kom den en del senere enn forventet.

arquebus:

Kanskje Pirus også vil prøve å oppgradere sin 2006C ?  :smiley:

Takk for tipset om at det var en oppdatering klar.

Har oppdatrert til versjon 5.0 på min 2006C.  Ser noen små endringer, blant annet at det kommer frem et timeglass når plotteren jobber som verst (ala PC), men ingen forandring på merking av den typen grunner som vi har snakket om tidligere.  Broer er fortsatt 1/10 av den høyden de faktisk har.

Så, vi får vente og se.  Jeg har tro på at kartene må endres, ... men selvfølgelig, jeg vet ikke.  Forøvrig er det lite som minner om sommer ute ......., men kan man forlange det i februar?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...