Jump to content

Bluechart kart??


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg kjørte på Bluechart kart i hele fjor sommer.  Kjempefornøyd. :cool:

 

Imidlertid viste det seg etter gratis kartbytte i høst, hvor områdene rundt Kragerø kom med, at jeg mistet all informasjon om dybder på skjær, og fikk en kommafeil i forbindelse med høyder på broer.   :cool: Kommafeilen kan jeg leve med, men jeg synes det er ille at alle grunner mindre enn 20 meter skal fremkomme som "Farlig skjær" og med undertekst "Ukjent posisjon". :cryin:

 

Om det er andre her som har Bluechart vil jeg anbefale at dere sjekker den siste oppdateringen dere har, slik at dere i god tid før sesongen har mulighet til å rette opp i dette ved å kontakte Belanor.  Jeg har en dialog gående med dem, og synes ikke foreløpig det ser serlig oppløftende ut.  Jeg kommer tilbake med korrespondansen om noen dager, litt avhengig av hvordan det går.  Men, er vi flere, er det lettere :wink: å få noe gjort.

 

Men som sagt, Bluechartbrukere, sjekk kartene deres, og kom med en tilbakemelding på hvordan deres kart er.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:cool:

På Belanors sider står der følgende under de nye "FAQ" sidene : http://www.belanor.no/dllvis15.asp?id=1772

 

Spørsmål:

Når oppdateres kartene?

 

Svar:

CD'en oppdateres i januar 2003 og får da med MEU041R/MEU042R som har manglet til nå.

Brikkene MEU041R/MEU042R kom i juli 2002. MEU034R, MEU035R, MEU036R, MEU037R, MEU038R, MEU039R og MEU040R vil bli oppdatert i løpet av sommeren 2003.

 

Jeg har selv brukt BlueChart hele sommersesongen, konklusjonen min er "både og". Selv holder jeg til i Kristiansand og her er kartene perfekte i og rundt byen (havnekart). Men kommer du lengre bort ser det ut som der er tre detaljnivåer alt etter hvor du er: Frem til Søgne vestover er det ganske bra, det samme til Lillesand østover. Men skal man lengre i begge retninger er kartene bortimot ubrukelige, ihverfall ett stykke i begge himmelretninger. Men alt dette ser nå kanskje ut til og være på bedringens vei, det lover ihverfall Belanor som sier på telefonen at Norge blir høyt prioritert?....

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes ikke bra ut, tenkte jeg skulle gå til innkjøp av Bluechart nå på nyåret men det ser ut at det kan lønne seg å vente litt med dette til jeg ser hvordan denne utviklingen går. Det er jo veldig dårlig av Bellanor hvis de selger ut kart som en ikke kan stole på. Og samtidig er tilbakeholdne med å rette opp feil. :cool:

Link to post
Share on other sites


Pirus:

 

Men som sagt, Bluechartbrukere, sjekk kartene deres, og kom med en tilbakemelding på hvordan deres kart er.


 

Har Garmin 176 C med kart kjøpt våren 2002 (brikke). Med utgangspunkt i Oslo, sommerferie ned til Marstrand og en del rundt Tønsberg, er min erfaring meget god. Kartene stemmer godt med naturen. Ble meget imponert over innaskjærs kjøringen på svenskekysten. De som har vært der, vet hvor trangt det er mellom de utallige øyer. Også der var det meget godt samsvar mellom hvor jeg var, på kartet og i det virkelige.

 

Min brikke er nok produsert i 2001. Synes det er lite dybdeangivelser tilgjengelig. Din erfaring med oppdatering gjør meg skeptisk til dette selv. Avventer med stor spenning hvordan saken går.

 

Håper du holder oss orientert og kommer med gode tips.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært litt fanatisk detektiv når det gjelder gps og kart. Og det jeg har funnet ut sålangt er at Blue Chart har i versjon 4.00 (1.versjon 2002) basert kartene på en bastard av gamle Russiske og Amerikanske sjøkart.

Belanor sier at den nye versjonen skal være basert på Sjøkartverkets gps-oppmålte karter fra de aller siste årene, og for de områdene i landet dette måtte gjelde.

Når det gjelder produktansvar, sikkerheten og nøyaktigheten tror jeg nå at Garmin gir blanke F...! Oppdateringene kommer når det passer Garmin og ikke Belanor. De ser mer eller mindre på Norge som ett molboland der de kan selge like mange kart i som en liten Amerikansk by ved kysten.

Mine uttalelser baserer seg på CD utgivelsen av Blue Chart og denne har ennå ikke vært oppdatert, har hørt rykter om at minnebrikkeoppdateringen som ble gjort i høst var bra. Noen som kan bekrefte dette?

PS: I forrige innlegget mitt kan man kanskje misforstå det dithen at kartene er ubrukelige vest for Søgne og øst for Mandal. Det er forsåvidt riktig noen sjømil "bortover" men ikke overalt. kommer man nærmere Telemark/Oslofjorden ser det ut til og bedre seg igjen (men så langt har jeg ikke vært utenom på PCen). Men jeg burde kanskje nevne som et eksempel på hvor dårlig 1. versjon kan være; så er f.eks en maritim by som Risør ikke merket av på kartet som by, og hadde jeg navigert til Risør i tåkeheimen etter Blue Chart hadde jeg nok ligget langt oppi fjæresteinene lenge før jeg kom til Trebåtfestivalen... :cool:

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: :cool:

På Belanors sider står der følgende under de nye "FAQ" sidene : http://www.belanor.no/dllvis15.asp?id=1772

 

Spørsmål:

Når oppdateres kartene?

 

Svar:

CD'en oppdateres i januar 2003 og får da med MEU041R/MEU042R som har manglet til nå.

Brikkene MEU041R/MEU042R kom i juli 2002.


 

 

MEU041R/MEU042R er de to brikkene jeg fikk gratis i fjor høst som en oppdatering, og som dybdeanvisninger mangler på alle skjær under 20 meter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


BEG:

 

Min brikke er nok produsert i 2001. Synes det er lite dybdeangivelser tilgjengelig. Din erfaring med oppdatering gjør meg skeptisk til dette selv.

 


 

På din utgace av kart antar jeg du bare kan legge markern din på den avmerkede grunna og trykke enter, så får du frem hvor dypt grunna ligger.  I MEU041R/MEU042R som kom i høst, og som man fikk byttet til gratis, har endel mere data, blandt annet er den oppdatert i området rundt Kragerø, men mangler fullstendig dybdeanvisning på alle grunner ("skjær") mindre enn 20 meter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: Mine uttalelser baserer seg på CD utgivelsen av Blue Chart og denne har ennå ikke vært oppdatert, har hørt rykter om at minnebrikkeoppdateringen som ble gjort i høst var bra. Noen som kan bekrefte dette?

 

PS: I forrige innlegget mitt kan man kanskje misforstå det dithen at kartene er ubrukelige vest for Søgne og øst for Mandal. Det er forsåvidt riktig noen sjømil "bortover" men ikke overalt. kommer man nærmere Telemark/Oslofjorden ser det ut til og bedre seg igjen (men så langt har jeg ikke vært utenom på PCen). Men jeg burde kanskje nevne som et eksempel på hvor dårlig 1. versjon kan være; så er f.eks en maritim by som Risør ikke merket av på kartet som by, og hadde jeg navigert til Risør i tåkeheimen etter Blue Chart hadde jeg nok ligget langt oppi fjæresteinene lenge før jeg kom til Trebåtfestivalen... :cool:


 

Oppdateringen vi snakker om, MEU041R/MEU042R, er bra kartmessig såvidt jeg kan se, men de har den beklagelige mangelen med dybdeanvisning på skjær.  Alle skjær mindre enn 20 meter er farlige skjær, og det vet vi jo, at av vi kjører over mange av dem når vi er ute på sjøen.  Tenk dere å gå gjennom Hvalerarkipelet og skulle unngå alle skjær som er ned til 20 meter, det blir en annen jobb enn å unngå de som er grunnere enn 2 - 3 meter.

 

Den første versjonen av kartbasen var bra i området fra Stavern til Gøteborg og over til Læsø, men som du sier var den vel mindre bra i områdene du beskriver sør for Telemark.  Som nevnt over ser dette ganske annerledes (bra) ut i de nye kartene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

De sysnpunktene som her har kommet fram vedr. Bluechart er av stor interesse, og bekrefter de mistankene jeg har hatt vedr kvaliteten på disse kartene. Jeg tror også at Norge blir et veldig lite marked for Garmin, og Norge er i tillegg et land som både er krevende å kartlegge med sin store skjærgård, og et land der mye av grunnlagsmaterielet for å produsere elektroniske kart ikke er ajour for en del områder.

 

Jeg regner med at dere som har lagt ned en del kroner i dette systemet følger med på utviklingen, og jeg kunne tenke meg at man i en egen tråd lagde en tabell der man kan se siste status på hver kartbrikke.

 

Input til tabellen sendes via personlig melding til den som vedlikeholder den.

Jeg kan godt påta meg vedlikeholdet av tabellen hvis det har interesse. Dette kan kanskje også virke som en brekkstang ovenfor leverandøren.

 

Eksempel:


Status Bluechart - oppdatert 07.01.2003


[table]

[td]Område:[/td]

[td]Kart:[/td]

[td]Siste versjon:[/td]

[td]Dato neste:[/td]

[td]Feil/mangler:[/td]

[td]Kommentar:[/td]

[td]Norway, South Coast[/td]

[td]EU041[/td]

[td]JUL 02[/td]

[td][/td]

[td]

  • Dybdeanvisninger mangler på alle skjær under 20 meter
  • bla bla bla ...
[/td]

[td]bla bla bla bla bla ....[/td]

[td]Oslo to Gøteborg[/td]

[td]EU042 [/td]

[td]JUL 02[/td]

[td][/td]

[td]

  • bla bla bla ...
  • bla bla bla ...
[/td]

[td]bla bla bla bla bla ....[/td]

[/table]

Link to post
Share on other sites

Til Pan Pan kan jeg opplyse at grunnen du nevner står i Bluecahrt.

 

Jeg er selvfølgelig enig med deg at en slik feil er mere alvorlig, men slik situasjonen med Bluechart er nå er man nødt til å kontrollere mot papirkart overalt hvor det ser litt rufsete ut på kartplotteren, for så og finne ut at det er det jo ikke.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Til Pan Pan kan jeg opplyse at grunnen du nevner står i Bluecahrt.

 

Jeg er selvfølgelig enig med deg at en slik feil er mere alvorlig, men slik situasjonen med Bluechart er nå er man nødt til å kontrollere mot papirkart overalt hvor det ser litt rufsete ut på kartplotteren, for så og finne ut at det er det jo ikke.


Jeg er ubetinget enig med deg! Klart at slikt kan ikke vedvare! Håper jeg ikke tar feil, men jeg forventer at den omfattende systematiske feilen du har fortalt om blir rettet på! Ellers er Belanor og Garmin "out of business", eller i alle fall satt langt tilbake i forhold til konkurrentene.

 

Noen har sagt noe slikt som "....de bryr seg vel ikke om det norske markedet...". Det er i tilfelle farlig lettvint. Med Internet og alle diskusjonsfora verden rundt vil en slik eventuell sannhet kunne bli kjent globalt i løpet av to uker. Hva ville man tro rundt omkring da?

 

Jeg tror konkurransen på segmentet "kartplottere for lystbåtflåten" hardner fremover. Det er et vell av nye produkter som kommer opp. Garmin kan ikke forholde seg likegyldig til det.  :cool:

 

Forøvrig: Flott at Bluechart har med grunnen i sundet ved Daftö-Valön. Kan noen bekrefte om C-Map og Navionics er ajour her?

 

Rettelse pr. 8.1.03: Det viser seg at Bluechart og C-Map ikke har med grunnen det er snakk om.

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites


PanPan: Forøvrig: Flott at Bluechart har med grunnen i sundet ved Daftö-Valön. Kan noen bekrefte om C-Map og Navionics er ajour her?Mvh Jan
Grunnen er ikke med på en c-map CD jeg har fra desember -97. Skal sjekke på plotteren hjemme i kveld om den er kommet med på NT+ wide brikken min fra 2002.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lasse:

Jeg regner med at dere som har lagt ned en del kroner i dette systemet følger med på utviklingen, og jeg kunne tenke meg at man i en egen tråd lagde en tabell der man kan se siste status på hver kartbrikke.


 

 

Dette synes jeg hørtes ut som en god ide om det lot seg gjøre.  Det vil jo legge et voldsomt press på de forskjellige leverandørene, og gjøre valget betydelig enklere for eventuelle nye kjøpere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Til PanPan

 

Den grunna du viser til er ikke på c-map kart fra 1999 / 2001.

Den står heller ikke avmerket på Norsk båtsportkart B711 (som ikke bør brukes i Sverige)

Er ikke så tydlig på det svenske kartet heller, men man ser jo at det er en "fluelort" der :cool:

[table]

[td]Bilde[/td][td]Bilde[/td][/table]
Link to post
Share on other sites

Hei.


Lasse: Er ikke så tydlig på det svenske kartet heller, men man ser jo at det er en "fluelort" der
Nå synes jeg denne diskusjonen har havnet helt "på grunn"!

Men først, det finnes ikke antydning til noen "mygg-lort" på 2002 utgaven av c-map NT+.

Jeg skannet også inn området fra det svenske båtsportkartet fra -98/-99 mappen, men å kunne avgjøre at det er en "mygg-lort" der du antyder Lasse, har jeg problem med. At det er svært grunnt slik helt inne med holmen, - ja det er greit. Men det er da ikke i "leia"? Leia går langt øst for denne holmen. Se bildet fra heftet "Tre veckor i Bohuslan" av SXK. Har selv gått ruten flere ganger og kunne ikke tenke meg å gå så nær den holmen dersom jeg ikke var på vei inn der for å fortøye, - med utkikk i bauen. Så hva kan en forvente av et elektronisk kart hvor grunnlaget er et kart i målestokk 1:50000?

 

Og med papirkart trenger i hvert fall jeg urmakerlupe Bilde for å få med slike detaljer på et papirkart.

 

Bilde

 

Bilde

 

Lars H.   :cool:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå prøvd meg med et kartutsnitt fra den nevnte plassen på svenskekysten i BlueChart og lagt det inn på Mine Bilder. Er ikke sikker på om jeg gjør riktig, men man jo prøve seg frem?

De ovale stipplede ringene som jeg også har markert en av med musa er såkalte "Obstruction" noen av disse viser også dybder, men ikke denne. Forøvrig ser de Svenske BlueChartene endel bedre ut enn Norske, ihvertfall noen steder.

Hvis ikke bildet kommer frem, er det noen som vil gi en litt bedre beskivelse enn i en litt tidligere versjon, eller at jeg mailer de interesserte?

 

http://www.minebilder.no/thumbC/C1198/csbl...msk0f7frunc.jpg

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: Hvis ikke bildet kommer frem, er det noen som vil gi en litt bedre beskivelse enn i en litt tidligere versjon, eller at jeg mailer de interesserte?

 

http://www.minebilder.no/thumbC/C1198/csbl...msk0f7frunc.jpg


 

Når du poster bilder skal det se slik ut i meldingen:

[img]http://www.minebilder.no/thumbC/C1198/csbla3sdzsqrfprpjibtjbowez1jh5msk0f7frunc.jpg[/img]

Bytt ut URL som kommer mellom [ img] "taggene" når du trykker på bilde knappen med adressen til bildet.

 

 

Bildet ser altså slik ut: Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har Bluechart brikke MEU034R (Haugesund-Listafjorden) datert Juli 2001. Jeg er rimelig godt fornøyd med denne, har ikke oppdaget ting som er direkte feil bortset fra en del "trykkfeil" i stedsnavn. Men som det er påpekt av flere så er dybdeangivelse av grunner dårlig. Det er nesten ingen av grunnene hos meg som er merket med dybde og det er frustrerende å måtte merke dem med cursor og trykke enter for å finne ut hvor grunt det egentlig er - alternativt sitte med papirkartet på fanget hele tiden. Dybder på 0.5 m og mange m ser nøyaktig like ut.

Grunnen A er 0.5 m, B er 4m - det er forskjellen mellom sikker grunnstøting og trygg passering for de fleste av oss i lystbåter. Papirkartet over er oppdatert til Feb. 2000, mens bluechart brikken som i dette området bruker det samme papirkartet som grunnlag skal være oppdatert til Mai 2001.

 

Jeg savner forresten også å kunne se fyrsektorer i bluechart. Jeg fikk høre fra Belanor at dette allerede lå i kartene, men skulle komme til syne etter en programvare (firmware) oppdatering av kartplotteren. Det er sikkert riktig nok det - dersom jeg markrerer et fyr og trykker enter kan jeg lese informasjonen om sektorene, men jeg vil gjerne se den på kartet. Jeg har oppdatert firmware to ganger etter den tid men ennå ikke sett noen fyrsektorer :nonod: Er det noen av dere med de større Garmin plotterene som har dette?

 

Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med bluechart, men jeg venter med spenning på oppdateringen av min brikke som skal komme sommeren 2003.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vel Jan, nå vet vi hvor du mener grunnen er. På krysserklubbens bilde vises det jo helt klart, til og med to 0,6 metre, pluss en liten holme (knatt) rett nordenfor. Ingenting av dette vises på hverken c-map -97 eller -02 utgaven. Og så vidt jeg kan tyde bluechart bildet heller ikke der? Men, på vestsiden i dette sundet ser det ut til at disse grunnene ligger inne i en bukt mens det er høyt og bratt land på østsiden. Det er til og med en brygge der ved innløpet.

 

Jeg ville uansett holdt meg "klin oppi" det høye landet på østsiden. Og her er det vel ikke snakk om å krysse for seil fra den ene siden til den andre? Og hele denne leden fra Strømstad og ned til Råssø er en så spesiell og grunn led at jeg aldri hadde gått den uten en god beskrivelse som f.eks Krysserklubben sine luftfoto.

 

Men det er jo litt moro med data da, her vi sitter i "koseklubben/sandkassen"??

 

Bilde

 

Hi, hi

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


arquebus: Jeg har Bluechart brikke MEU034R (Haugesund-Listafjorden) datert Juli 2001.
Kunne tenke meg å sammenligne kartutsnittet ditt med c-map, hva er posisjonen for kartutsnittet?

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


PanPan: Litt paradoksalt at den avanserte teknologien ikke holder selv i "lystbåtleder".Mvh Jan

Og heller ikke papirkartene!

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi prøver igjen, og denne gang med et mindre utsnitt

PS:arquebus, takk for hjelpa- er der noen som trenger BlueChart kartutsnitt mellom Flekkefjord, Oslo,Gøteborg og Ålborg så bare si ifra så legger jeg ut noe....men nå har jo somsagt Belanor lovet ei oppdatering iløpet av denne måneden

Hilsen Arne Ø. Lian

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...