Jump to content

Bluechart kart??


Festina Lente IV

Recommended Posts

Bare for og vise hvor galt Blue Chart kan være, men dette er også av det desidert verste eksempelet i 1. versjon. Utsnittene er tatt fra Hombersund fyr mellom Lillesand og Grimstad.

Garminkartet viser ETT kartutsnitt og ikke 2 som man kan få inntrykk av. Dette er det som kalles "ikke sømløse kart" og viser skjøten mellom tålig bra område ved Lillesand for så brått gå over i en kartkvalitet Columbus ikke ville ha vedkjent seg. Kart nr. 2 er Sjøkartverkets GPS oppmålte versjon Nr.8             Arne Lian

 

 

 

 

 

 

Bilde     Bilde

Link to post
Share on other sites

"Sorry, en liten teknisk feil i forrige innlegg" :nonod:

 

Bare for og vise hvor galt Blue Chart kan være, men dette er også et av de desidert verste eksemplene i 1. versjon. Utsnittene er tatt fra Hombersund fyr mellom Lillesand og Grimstad.

Garminkartet viser ETT kartutsnitt og ikke 2 som man kan få inntrykk av. Dette er det som kalles "ikke sømløse kart" og viser skjøten mellom tålig bra område ved Lillesand for så brått gå over i en kartkvalitet Columbus ikke ville ha vedkjent seg. Kart nr. 2 er Sjøkartverkets GPS oppmålte versjon Nr.8 Arne Lian

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


arquebus: Jeg har Bluechart brikke MEU034R (Haugesund-Listafjorden) datert Juli 2001. Jeg er rimelig godt fornøyd med denne, har ikke oppdaget ting som er direkte feil bortset fra en del "trykkfeil" i stedsnavn. Men som det er påpekt av flere så er dybdeangivelse av grunner dårlig. Det er nesten ingen av grunnene hos meg som er merket med dybde og det er frustrerende å måtte merke dem med cursor og trykke enter for å finne ut hvor grunt det egentlig er - alternativt sitte med papirkartet på fanget hele tiden. Dybder på 0.5 m og mange m ser nøyaktig like ut

 

Og jeg er utrolig godt fornøyd med C-map og dedikert 10 toms plotter. Har C-map brikker, 2stk. for hele området mellom Sverige/Danmark, og norskekysten vestover til Lista. (pluss en world-CD 1997 som vi ikke snakker høyt om).  :nonod:

 

For området ditt nord for Haugesund laget jeg et c-map utsnitt (fra cd'en jeg ikke har). Så kan en sammenligne med din Bluechart og papirkart.

 

Bluechart, papirkart og C-map.

 

Bilde     Bilde     Bilde

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: Bare for og vise hvor galt Blue Chart kan være

 

Dette ser jo ganske ille ut. Kan du se hvilke to kart som er grunnlaget for bluechart i dette tilfellet - over og under skjøten? Jeg har også en del slike tilfeller, om enn ikke så ille som dette. Min erfaring er at det er i skillet mellom der de norske sjøkartene og de internasjonele (kanskje de russiske og amerikanske du nevnte tidligere??) er brukt som grunnlag det er verst. Det som kommer frem av informasjon på min plotter om disse kartene sier ingenting om hvor de kommer fra, de heter typisk F5980020 og er "Published in International" hva nå enn det måtte si...

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: Bare for og vise hvor galt Blue Chart kan være, men dette er også et av de desidert verste eksemplene i 1. versjon. Utsnittene er tatt fra Hombersund fyr mellom Lillesand og Grimstad.

 

Og så papirkart kontra c-map:

 

Bilde   Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Finnes en detaljert beskrivelse over hvilke kart som er brukt på Garmins hjemmesider

Eksempel: MEU041R


 

Ja - kjenner den oversikten - min brikke står listet her MEU043R - er det noen som vet hvor alle disse INTERNATIONAL kartene kommer fra? Det er i overgangene mellom disse og de norske kartene jeg opplever problemer som de Arne Lian viser over.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Og så papirkart kontra c-map:
Jaja, jeg er nokså "tom" når det gjelder dette og. Men holder forresten på med å laste ned demoversjonen av Oziexplorer nå.

 

Men så til saken, er det vanlig at der er så få stedsnavn på C-map, kontra papirkarta Lars?

 

Ellers så det jo supert ut, med fyrsektorer og greier.

 

Men hvordan virker dette egentlig, sikkert et sabla dumt spørsmål, men ser man båten i kartet, hvordan den beveger seg mener jeg.  :nonod: :nonod: :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei.


Jonny39: Er det vanlig at der er så få stedsnavn på C-map, kontra papirkarta Lars?
Om det er færre stedsnavn har jeg ikke tenkt på. Men navn, elver, broer over elver langt inne på land kan en velge om en vil vise eller ikke. Ellers er det mulig at det bare ser ut som om det er færre navn i og med at størrelsen på bokstavene er den samme om en zoomer inn eller ut. Dette er mulig i og med at det er vektoriserte kart
Ellers så det jo supert ut, med fyrsektorer og greier.
Fyrsektorer kan en selv velge å vise/ikke vise, trenger de jo ikke på dagen i god sikt.
Men hvordan virker dette egentlig, sikkert et sabla dumt spørsmål, men ser man båten i kartet, hvordan den beveger seg mener jeg
C-map er et elektronisk kart som finnes både på CD for bruk på PC og som brikker for bruk i dedikert kartplotter. Det er programmet som kjører på PC'en/plotteren som bestemmer om du kan koble til en GPS og dermed vise båten bevege seg i kartet.

 

Lars H.  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du Lars,som en helt blank på alt annet enn papirkart ser det ut for meg som C-Map er mest likt papirkartet?

Når det gjelder papirkart  vil jeg påstå at de russiske kartene er overlegent det meste.

Jeg kjøper mine oversikts kart over Oslo fjorden direkte fra St.Petersburg og de er helt topp-bortsett fra at alt er skrevet  med kryllisk alfalbet.

Link to post
Share on other sites


Lasse: [table]

[td]For å unngå misforståelser: Det er området med rød ring rundt som er gjenstand for denne granskningen, er det ikke?[/td]

[td]Bilde[/td]

[/table]

 

Nå  først ble jeg klar over hvilken grunne det er snakk om, og den står heller ikke på Bluechart.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Arne_Lian: Bare for og vise hvor galt Blue Chart kan være, men dette er også av det desidert verste eksempelet i 1. versjon. Utsnittene er tatt fra Hombersund fyr mellom Lillesand og Grimstad.

Garminkartet viser ETT kartutsnitt og ikke 2 som man kan få inntrykk av. Dette er det som kalles "ikke sømløse kart" og viser skjøten mellom tålig bra område ved Lillesand for så brått gå over i en kartkvalitet Columbus ikke ville ha vedkjent seg. Kart nr. 2 er Sjøkartverkets GPS oppmålte versjon Nr.8             Arne Lian

 

 

 

 

 

 

Bilde     Bilde

 


 

Dette er rettet i den nye kartversjonen.  Jeg har ingen mulighet, slik jeg ser det, til å legge ut dette på nettet, men det ser greit ut.  

 

Imidlertid er det i Bluechart avmerket er grunne i posisjon N 58  15,419  E 008  31,127, denne er merket som "Farlig skjær", og trykker man enter, får man "Ukjent posisjon".  Uten at jeg har sjekket nermere, er dette sikkert en liten haug på mange meters dyp.  Det ser ikke ut til at grunnen er merket i de utsnittene fra samme område som er vist her.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har vært litt opptatt i det siste, men nå har jeg funnet fram plotteren og sjekket litt. Det er slik på min oppdaterte versjon av Bluechart for Skagerak at mange grunner er merket farlig skjær uten dybdeanvisning. Jeg ser at det er for dårlig for oss i småbåt at det ikke er merket dybde. Er det noen som har den gamle versjonen som vet om det var merket med dybde der.

 

Forøvrig så ble oppmerking med stedsnavn mye bedre etter oppdatering. Det ble markert dybdekurver/koter som gjør det lettere å lese.

 

Fyrsektorene funger på min Garmin. Jeg må riktignok føre musa over fyret. Da lyser sektorene opp noen sekunder. Vil jeg studere det nærmere må jeg trykke enter og velge vis kart. Da lyser fyrsektorene.

 

Jeg oppdaget da jeg studerte plotteren min at sporloggen lå rett over etpar "farlig" skjær så alle er vel ikke like farlige for lystbåter. Jeg har ikke papirkart hjemme så jeg får foreløpig ikke sammenlignet.

 

Det hadde vært fint om de som var i kontakt med Belanor holder oss underrettet om fremdriften.

Link to post
Share on other sites

Et lite tillegg. Dybdekurvene gjør samme jobben som alle dybdeanvisningene som. f. eks. 9  7 8 osv. Det er lettere å lese topografien under vann med kurver enn med tall.

 

Det er viktig at det presiseres at eksemplene fra Homborsund ang. bluechart var feil. Dvs. før oppdatering. Området nå er helt greit.

 

Det er stor forskjell i kvaliteten på de forskellige områdene på bluechart. Etter oppdateringen er mitt inntrykk at de er like gode som dagens papirkart, men mer traffikerte områder/havner er bluechart mer detaljerte enn de vanlige papirkartene. Dette fordi havnekartene ligger inne. Det kan se ut som om statens kartverk har prioritert de kommersielle ledene/havnene. De bryr seg egentlig ikke om fritidsbåt trafikken. Eller er det Garmin som skal spare data?

 

Nøyaktigheten i forhold til gps. Dvs. reell posisjon på kartet har vært meget god. Når jeg har gått ut av havnen i Strømstad har feilmarginen vært +- 5 m.

Link to post
Share on other sites

En liten bluechart gåte:

 

Her er det selvsagt mulighet for å jukse, men det hadde vært fint hvis noen som

har bluechart lett tilgjengelig gidder å svare på følgende spm (uten å jukse).

Tenkt deg at båtsportkartet har blåst på sjøen, og du har kun bluechart å forholde deg til.

Oppgavene er laget på bakgrunn av sjøkart nr  9 fra Maptech.

 

1) Hva befinner seg på posisjon 58.52.742 - 9.35.398 ?

 

2) Hva befinner seg på posisjon 58.44.676 - 9.06.273 ?

 

3) Posisjon 58.56.110 - 9.37.946:

 

Hvor dypt er det ved nærmeste grunne?

Hviken farge har sektor på nærmeste fyrlykt?

 

4) Hva befinner seg på posisjon 58.44.682 - 9.07.356 ?

 

5) Hva slags sjømerke ser jeg hvis jeg er på pos 58.55.853 - 9.40.495 og ser nordover ?

Link to post
Share on other sites


Lasse: En liten bluechart gåte:

 

 

1) Hva befinner seg på posisjon 58.52.742 - 9.35.398 ?


 

Her befinner seg et "Farlig skjær",....."Ukjent posisjon".    Med den gamle kartbrikken antar jeg du ville fått en dybdeanvisning.

 


2) Hva befinner seg på posisjon 58.44.676 - 9.06.273 ?


 

Samme svar som spørsmål 1.


3) Posisjon 58.56.110 - 9.37.946:

 

Hvor dypt er det ved nærmeste grunne?

Hviken farge har sektor på nærmeste fyrlykt?


 

Nærmeste grunne: samme svar som spørsmål 1.

 

Danholmen fyr har rød sektor mot meg.  I tilleg sier teksten  følgende:

Fyr type: Okkult

Periode: 6,0 sek

Fyrsektorer:

Hvit: 40.1 grader - 51,1 grader

Grønn: 51.1 -. 56,1

Uten lys: 56,1 - 237.1

Grønn: 237,1 - 242,1

Hvit: 242.1 - 246.1


4) Hva befinner seg på posisjon 58.44.682 - 9.07.356 ?


 

Der finner du Stamsøybåen.  Tekst angir "Isolert faremerke",  "Uten lys".  I kartet ser den ut som en stake med to rundinger over hverandre.


 

5) Hva slags sjømerke ser jeg hvis jeg er på pos 58.55.853 - 9.40.495 og ser nordover ?

 


 

 

Du ser varden på Rødskjær.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:smiley:  Jeg har hatt en e-mail korrespondanse med Belanor as for å få klarhet i hva som skjer med bluechartkartene, og for alles informasjon legger jeg ved kopi av korrespondansen under.

 

Jeg synes Belanor har taklet problemene på en utmerket måte, og ser frem til oppdaterte kart til båtsesongen 2003.  Når man ser på dette, burde det, slik jeg ser det, ikke være problemer med Bluechart idet det er grunn til å tro at Belanor og Garmin vil følge opp dette som lovet.

 

Eller, hva tror dere?  Er jeg godtroende?

 

 

 

Skrevet 03.januar 2003 og sendt Belanor

 

Jeg har en Garmin 2006C og hadde kart fra Oslofjorden (Svenskekysten/Oslo/Sørlandet). Dette ble anskaffet hos Malfix as før jul i 2001.

På høsten byttet jeg kart hos Malfix as (MEU41R og 42R, jul 02). Dette var såvidt jeg kan se et tilbakeskritt, om man da ikke akkurat frekventerer området rundt blant annet Kragerø¸. Med den gamle kartbrikken min kunne jeg få  frem dybder på alle "farlige skjær", og fant ut at de fleste av dem ikke var spesielt farlige for min båt. Om jeg prøver det samme nå får jeg beskjed om at "posisjon er ukjent" Videre har jeg registrert at det er kommafeil på bruer etc.

Jeg håper De jobber med dette allerede, og at vi kan forvente nye gratis kart som er brukelige får sommersesongen. Som det er nå, må vi enten ta i bruk "gamlemetoden" med papirkart, eller unngå alle grunner som er mindre enn 6 - 8 meter med en båt som kun stikker 1,1 meter, og det er for dumt.

Sommeren 2002 var jeg to ganger Oslo - Læsøe med min 2006C med den gamle kartbrikken. Kjempefornøyd. Det er et utrolig lettbetjent instrument som det tar svært kort tid å bli familiær med og bli glad i. Håper dere kan lever kart som kan brukes før sesongen, slik at kommende sommer blir like herlig når vi kommer til navigasjon.

Jeg håper dere kan berolige meg med at dere har ting på gang, og som er klare i løpet av våren. En annen løsning må være at vi får tilbake den gamle kartbrikken, slik at den kan brukes i områder hvor den har dekning, så får vi slite med de nye kartbrikkene i områder hvor de gamle kartene ikke er gode. Men, dette er vel neppe noen "option" for Garmin.

Hører gjerne fra Dem snarest.

 

 

Med vennlig hilsen

Paul Myrvang

 

 

From: Paal Erik Dalaasen

Sent: 3/1/2003 9:17:23 PM

To: paul@myrvang.as

Subject: Re: Garmin 2006C, nye kart

 

Hei Paul.

 

De nye kartbrikkene for Oslofjorden inneholder nok langt mer informasjon enn den gamle gjorde.

Men  du har rett i at du ikke får tilleggsinformasjon på en del "farlige skjær". Dette har vi gjort

Garmin oppmerksom på, men jeg kan ikke love noe om når det vil komme en oppdatering på dette. Vi

forventer en oppdatering av resten av norskekysten til sommeren, og jeg håper og tror at disse

vil  ivareta denne informasjonen.

På den gamle brikken ble betegnelsen"hindringer" brukt, og jeg mener at de samme hindringene (nå

kalt "farlig skjær") også har informasjon om dybder i den nye versjonen. Hvis du er av en annen

mening, vil jeg gjerne at du gir meg et eksempel.

 

Mvh/Best regards,

 

Paal Erik Dalaasen  

Belanor AS

 

 

Svar sendt 06.01.02

 

Hei Paal Erik!

 

Takk for rask tilbakemelding.

 

Om du går til N 59 . 52,007 E 010 . 41,158 finner du flere"farlige skjær" inne i et dybdeområde på

20 meter. Jeg har ikke sjekket papirkartet for å se hvor dypt det er over grunnen, men fordi jeg er

kjent i området vet jeg at jeg ikke har problemer med å gå der med min båt som stikker 1,2 meter.

Det  samme gjelder området lenger vest til Nesodden, og sydover langs Nesoddlandet. Mer eller mindre

alle "skjærene" i dette området er ufarlige for de fleste fritidsbåter, men fremkommer i kartbasen

som farlige skjær med ukjent posisjon og ingen dybde angitt. Dette gjør navigasjonen for ukjente

langt mere "anstrengt" enn nødvendig. Jeg har sett på mange "farlige skjær" i den nye kartutgaven,

og har enda ikke funnet ett med dybdeangivelse.

 

Dette er årsaken til at jeg mener vi har fått et dårligere produkt med den siste kartoppdateringen.

Jeg antar imidlertid at du kan love meg at dette vil være oppdatert og i orden før sesongen starter

til våren???

 

Ser frem til svar.

 

 

Med vennlig hilsen

 

Paul Myrvang

 

 

From: Paal Erik Dalaasen

Sent: 6/1/2003 10:56:40 PM

To: paul@myrvang.as

Subject: Re: Garmin 2006C, nye kart

                                                           

Hei igjen.

 

Jeg er klar over at det er en rekke "farlige skjær" i kartet som det ikke er mulig å få opp noe mer

dybdeinformasjon om. Men, som jeg sa i forrige mail, det jeg ønsker å vite er om du positivt vet om

det er skjær i kartet som hadde slik info i den gamle versjonen, og som nå ikke har det. Jeg kan

uansett ikke love deg en oppdatering på dette før båtsesongen.

 

Mvh/Best regards,

 

Paal Erik Dalaasen

Belanor AS

 

 

 

 

                                                                                                    Sendt 6. januar 2003

Hei igjen!

Ja, det vet jeg. Om du går til N 59 41,596 E010 32,233 ligger det syv skjær. Disse var angitt med dybder fra 1 til 8 meter. Forøvrig kan jeg nevne at av de skjærene jeg har sett på i den gamle utgaven som ikke har angitt dybde, men kun "ukjent dybde, hold avstand", har dette vært reelt, skjærene har ligget helt i vannskorpa. Disse merkingene gjelder jo bare et fåtall av de som mangler dybder i dag. Jeg har ikke lykkes å finne ett skjær i de nye kartene som har informasjon om dybde.

Du sier at det sannsynligvis ikke kommer nye kart til sesongen 2003. Er det da mulig å få tilbake et eksemplar av de gamle kartene hvor disse dataene eksisterer, siden de nye kartene ikke er gode nok?

 

Med vennlig hilsen

Paul Myrvang

 

 

 

                                                                                                           Oslo, 08.januar 2003

 

From: Paal Erik Dalaasen

Sent: 27/12/2002 9:03:40 PM

To: paul@myrvang.as

Subject: Re: Garmin 2006C, nye kart

 

 

 

Hei Paul.

 

Beklager at det har gått noen dager før jeg har kommet tilbake til deg, men jeg ville for det første

bruke litt tid på å saumfare kartet for å gjøre direkte sammenligninger av det gamle og det nye

kartet, også som et grunnlag for videre tilbakemeldinger til Garmin. Deretter har vi også vært i

dialog med Garmin på hva som kan forventes av hvilke oppdateringer til hvilke tider. Jeg håper du

forstår at vi er prisgitt prioriteringer og tidsskjema som gis til oss av dem.

 

Uten at hverken Garmin eller vi vil love noe, blir det sagt til oss i dag at det skal komme

oppdateringer av både kart og software til plotterne som skal ivareta problemene med informasjon

rundt "farlige skjær" før båtsesongen, dvs mars/april. Vi har dog fått en forsinkelse på

oppdateringen av Bluechart på CD, som nå settes til ca. 1. mars, og jeg vil derfor understreke at

dette fortsatt er tentative tidsplaner. Jeg synes imidlertid at det med bakgrunn i denne

informasjonen ikke er noen grunn for deg til å bytte tilbake til gammel kartbrikke for Oslofjorden.

Jeg anmoder deg heller om å ta kontakt med meg igjen første uka i mars for å få en oppdatering på

progresjonen i denne oppdateringen.

 

 

Mvh/Best regards,

 

Paal Erik Dalaasen

Belanor AS

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: :smiley:  Jeg har hatt en e-mail korrespondanse med Belanor as for å få klarhet i hva som skjer med bluechartkartene, og for alles informasjon legger jeg ved kopi av korrespondansen under.

 

Jeg synes Belanor har taklet problemene på en utmerket måte, og ser frem til oppdaterte kart til båtsesongen 2003.  Når man ser på dette, burde det, slik jeg ser det, ikke være problemer med Bluechart idet det er grunn til å tro at Belanor og Garmin vil følge opp dette som lovet.

 

Eller, hva tror dere?  Er jeg godtroende?


 

Først og fremst, en takk til Pirus som har komunisert denne saken på seriøs måte. Jeg synes alvoret i dette er saklig og balansert lagt frem både for potensielle kjøpere av kartplottere og Belanor som leverandør.

 

Jeg har hørt at kartbrikkene det er fokusert på her, også har en systematisk feil til, de viser "seilinghøyder" under broer og luftspenn en tierpotens feil, visstnok eksempelvis 1,6 meter når det er 16 meter. Jeg forutsetter at dette også blir rettet på.

 

Jeg tror at disse manglene eller feilene ved produktet, teknisk er enkle å rette opp for Garmin. Alle kunder må rimeligvis tilbys nye brikker i bytte kostnadsfritt. Vi kan vel her gjøre en sammenlikning med bilindustrien, hvor det er skikk og bruk at modeller kalles inn for oppretting av feil og mangler fra fabrikk/leverandør. En bilfabrikk/leverandør anno 2003 ville aldri fortsette å levere biler med alvorlige mangler som om ingen ting hadde hendt. Jeg forventer at Belanor og Garmin vil innse at sammenlikningen er relevant.

 

Nei, Pirus - jeg tror ikke du er godtroende. Du viser Belanor og Garmin tillit. Belanor har antydet avklaring til 1. mars. Jeg tror både Belanor og Garmin vet at med Internett er all verdens informasjon bare et par tastetrykk unna. Belanor og Garmin bør ikke undervurdere folks evne til å gjøre dette kjent. Så jeg håper at vi slipper å lese om negative utsikter for denne saken på diskusjonsteder verden rundt pr. 15. mars 2003.

 

Forøvrig:  :lol: Belanor er en god nr. to til å håndtere denne saken så langt. Om Belanor legger ut svar her på baatplassen.no, så vil de møte et saklig publikum. :lol:

 

Lykke til for oss alle sammen.  :wink:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil også rose Belanor. Jeg kjøpte for en del år siden en Cetrek kartplotter. En av tastene, i tillegg til å være merket med "5" var også merket "Route". Når jeg trykket denne tasten kom jeg så inn i menyen for å lage/editere en rute. Der var f.eks 1 lik "legg til punkt", 2 lik "fjern punkt" osv. Men det kritiske valget var at 5 var tillagt "SLETT RUTE"! Og for en som er vant med PC og dobbeltklikking, fikk straks problem. Et dobbeltklikk på "Route" tasten fjernet øyeblikkelig valgt rute!!

 

Dermed heiv jeg meg på telefonen til Belanor. Der var de nærmest talt forferdet, og lovet å ta det opp med Cetrek umiddelbart, neste SW revisjon var nært forestående.

 

Da ny SW kom neste måned var problemet løst, dobbeltklikket en da kom det kjente spørsmålet på skjermen: "Er du helt sikker på at du vil slette denne ruten?"

 

Bra service Belanor.  :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Pirus:

 

Takker så mye for svar. Det ble ikke helt riktig,

men oppgaven var kanskje heller ikke godt nok spesifisert. :smiley:


 

[table]

[td]Oppgave[/td][td]Pirus svarte:[/td][td]Svar:[/td]

[td]Hva befinner seg på posisjon 58.52.742 - 9.35.398 ?

[/td][td]Her befinner seg et "Farlig skjær",....."Ukjent posisjon".    Med den gamle kartbrikken antar jeg du ville fått en dybdeanvisning.

[/td][td]Bilde[/td]

[td]Hva befinner seg på posisjon 58.44.676 - 9.06.273 ?

[/td][td]Samme svar som spørsmål 1.

[/td][td]Her var det tenkt på sjøkabelen.

Hvor er det farlige skjæret?

Bilde

[/td]

[td]Hvor dypt er det ved nærmeste grunne?

Hviken farge har sektor på nærmeste fyrlykt?

[/td][td]Nærmeste grunne: samme svar som spørsmål 1.

 

Danholmen fyr har rød sektor mot meg.  I tilleg sier teksten  følgende:

Fyr type: Okkult

Periode: 6,0 sek

Fyrsektorer:

Hvit: 40.1 grader - 51,1 grader

Grønn: 51.1 -. 56,1

Uten lys: 56,1 - 237.1

Grønn: 237,1 - 242,1

Hvit: 242.1 - 246.1

[/td][td]Hmmm.. Gul sektor

Bilde

[/td]

[td]Hva befinner seg på posisjon 58.44.682 - 9.07.356 ?  

[/td][td]Der finner du Stamsøybåen.  Tekst angir "Isolert faremerke",  "Uten lys".  I kartet ser den ut som en stake med to rundinger over hverandre.

[/td][td]Bilde

[/td]

[td]Hva slags sjømerke ser jeg hvis jeg er på pos 58.55.853 - 9.40.495 og ser nordover ? [/td][td]Du ser varden på Rødskjær.

[/td][td]Det stemmer[/td]

[/table]

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg fikk ikke med meg spørsmålet om seilingshøyde. Jeg sjekket nå og fant ut at Nesøybrua i Indre Oslofjord ikke er merket av på kartet. Kalvøybrua var vanskelig å se, men på høyeste oppløsning ser man en skygge og når man fører cursor over så kommer det frem bru. Seilingshøyde 0,2 m. Litt i laveste laget? Har ikke sjekket flere bruer for jeg gikk tom for strøm(har ikke 12 v hjemme). Jeg lader batteriene og vil sjekke noen flere bruer. Stort sett så har det ikke vært så aktuelt for meg da jeg har motorbåt ang. seilingshøyde, men jeg har leid seilbåt noen ganger og en gang fikk vi en bra omvei fordi vi hadde glemt ei bru og var usikre på hvor høy mast båten hadde.

Link to post
Share on other sites


blueline: Hei. Nå har jeg fomlet litt på plotteren min og funnet ut at jeg kan velge å se fyrsektorene hele tiden. Det hele var snakk om å gjøre seg litt bedre kjent med mulighetene/menyen på plotteren.

Hva slags plotter er det du har? Jeg får ikke sektorene på kartet selv om informasjonen ligger der. Merker jeg et fyr og trykker enter kommer beskrivelsen av sektorene opp, men jeg får dem aldri tegnet inn på kartet. (Gpsmap 188)

Link to post
Share on other sites


arquebus: blueline: Hei. Nå har jeg fomlet litt på plotteren min og funnet ut at jeg kan velge å se fyrsektorene hele tiden. Det hele var snakk om å gjøre seg litt bedre kjent med mulighetene/menyen på plotteren.

Hva slags plotter er det du har? Jeg får ikke sektorene på kartet selv om informasjonen ligger der. Merker jeg et fyr og trykker enter kommer beskrivelsen av sektorene opp, men jeg får dem aldri tegnet inn på kartet. (Gpsmap 188)


 

Har du MEU041R/MEU042R ?  Tidligere brikker har ikke fyrsektorer.

 

Om du går på meny, Kart,  Nav merker, Fyrsektorer, og velger På, antar jeg problemet er løst.  Jeg antar da at 188 ´ens styring er lik 2006C.  Lykke til.  :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Har du MEU041R/MEU042R ?  Tidligere brikker har ikke fyrsektorer.

 

Om du går på meny, Kart,  Nav merker, Fyrsektorer, og velger På, antar jeg problemet er løst.  Jeg antar da at 188 ´ens styring er lik 2006C.  Lykke til.  :cheers:


 

Brikken er MEU034R (fra juli 2001) . Det er nok forskjeller på plotterene her, jeg har ikke noe Nav Merker valg under Kart. Ble litt urolig da jeg leste meldingen din på jobb - hadde vært litt flaut om jeg hadde oversett dette, men ble rolig igjen da jeg kom hjem og fikk sjekket.  :lol:

 

Ellers ligger jo fyrsektor informasjonen inne, som sagt får jeg følgende info når jeg merker et fyr og trykker enter:

Fyr type : Gruppevis okkult

Periode: 8.0 s

Fyrsektorer:

Grønn, 9nm, 58.0o - 75.0o

Hvit, 9nm, 75.0o - 79.0o

osv.

 

I følge Belanor skulle dette komme som en software oppdatering til plotteren. Nå har jeg fulgt med og oppdatert til nye software versjoner etter hvert som de har kommet ut, men ingenting så langt. Vi får se hva som skjer. Noe stort savn er det egentlig ikke, i hvert fall så lenge jeg ikke går i mørket på ukjente steder.

 

Legger merke til at du bruker norsk språk - jeg bruker engelsk fordi den norske oversettelsen er svært mangelfull, eks.:

 

Under Map - Nav Line har jeg instillinger for "Heading Line", "Bearing Line" og "Course Line"  , på norsk heter de "Kurspil", "Kurslinje" og "Kurslinje" Ikke lett å vite om man skal velge instillinger for kurslinje eller kurslinje her  :nonod:

 

Under Trip har jeg på engelsk valg for "Reset Trip" og "Reset Odometer" , på norsk heter de samme valgene "Nullstill trip" og "Nullstill trip"  Hva nullstiller man egentlig når man velger "Nullstill trip"? :nonod:

 

Under Map- General er det et valg som heter Orientation. På engelsk kan jeg velge mellom "North Up", "Track Up" og "Course Up"  - på norsk er det "Nord opp", "Kurs opp" eller "Kurs opp" Hva er forskjellen på "Kurs opp" og "Kurs opp"? :nonod:

 

Og så videre.. På Dansk og Svensk har de klart det bra så vidt jeg kan se, de mer eksotiske språkene har jeg ikke sjekket.

 

Hvordan er dette på din 2006C?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...