Jump to content

Galia 630: sprekk under vannlinje i tankrom dager før sjøsetting

Jå9

Recommended Posts

Hei

Ved vasking av tankrom oppdaget jeg en skade/sprekk som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere, derfor vet jeg ikke hvor lenge den har vært der.

Når jeg trykker på området rundt kommer det vann ut, men jeg hadde nettopp spylt der, så det er ikke så rart.

Har forsøkt å presse på dette området fra utsiden også uten at jeg merker at noe gir etter (heldigvis) og ikke ser jeg antydning til at noe har vært reparert der tidligere.

Spørsmålet er jo hva jeg gjør nå..? Det som slår meg umiddelbart er å prøve å tørke ut vannet fra sprekken og så støpe over.

For å få ut vannet tenkte jeg å sette opp en vifteovn som blåser varmluft mot skroget for at vannet forhåpentligvis skal fordampe(?).

Jeg veit jo ikke omfanget av dette, og er ikke sikker på om jeg vil vite det heller...

Sprekken er forresten ca. 15 cm. fra "kjølen" på båten og på tvers av lengderetningen.

Her er noen bilder jeg tok av møkka:

skade1.jpgskade2.jpgskade3.jpg

Sånn rent umiddelbart:

Fusk i produksjonen. Tørt punkt i laminatet, og så har man malt over i håp om at ingen ser det.

Du må iallefall se åssen det ser ut inni. Pirk forsiktig vekk det løse med vinkelsliper til du kommer til hel ved. Er det ingen tegn på knusningskader eller funn av sparkel, så sliper du vekk topcoaten 150 mm. ut til hver side og laminerer over.

Du må undersøke dette nøye. Noen båtreparatører er knallgode til å skjule skader.

Svart (redigert)

Takk for svar Mulligan, får dra på Biltema etter jobb og kjøpe det nødvendige og finne fram vinkelsliperen når jeg kommer derfra.

Båten er forresten fra 2002, jeg kjøpte den altså brukt.

Får bare håpe på det beste her...

EDIT:

Tenkte bare å si at dette er den "øvre" delen av båten som er plassert oppå skroget.

På bilde 2 ser dere begynnelsen på den loddrette kanten som går opp til dørken, altså den veien kniven peker.

Redigert av Jå9 (see edit history)
Pirk forsiktig vekk det løse med vinkelsliper til du kommer til hel ved.

Så pusser du pent over med motorsag, og sparkler over med hammer og meisel.

Beklager, :lol: , det er nok heller mitt håndlag (eller mangel på...) med verktøy som fikke meg til å reagere på "forsiktig" og "vinkelsliper" i samme setning :saint:

Nytter ikke å være redd for hva som skjuler seg. Åpne opp, så er det forhåpentligvis ikke så ille som det ser ut til. Man tenker gjerne worst-case, men behøver ikke være det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...