Jump to content

Min første trebåtpuss, tips motas med stor takk:)

Reserfjord

Recommended Posts

har du brukt rulle på lakken som skal på skandekket?.....hadde i såfall ikkje vært meg i mot viss det er samme resultat

Jeg har bare brukt rulle på skoget/fribordet, Vet ikke om det har noen hensikt på de horisontale flatene iogmed lakken flyter ut godt selv. Det blir ikke noe lettere jobb med rulle enn med vanlig pensel. Man må fortsatt bruke pensel i kriker og kroker der rullen ikke kommer til. Og allerhelst bør man være to, en med som legger på med pensel og rulle og en som går bak med fordriveren, slik at man slipper overganger.

Sitat boksen: Epifanes er basert på en blanding av modifisert linolje, kinesisk treolje og fenol resiner.

Ja, det ble man jo klokere av...

Jeg har prøvd å lese litt rundt dette for å forstå inneholdet. Hvis man starter bakerst med fenol resiner, så skal dette være etter hva jeg skjønner, Resin, engelsk for harpiks/kvae. Fenol, vil jeg tro er måten den er fremstilt på. Denne stivner i kontakt med luft og er da antagelig tørke/herde-middelet i lakken. Harpiks blir brukt til produksjonen av balsamterpentin. Kinesisk treolje/tungolje er en olje som blir utvunnet av nøttene fra kinesisk tungtre og blir ansett som den fineste oljen til å lage oljelakk på. Den tørker rask og fester seg godt, skal ha mindre molekyler enn linolje, så den trekker bedre inn i tre enn linolje, men blir fortere sprø av sollys. Modifisert linolje, modifiseringen er da behandlingen av linoljen, så den skal kunne blande seg med bla. tungoljen og gi den egenskapene den mangler og motsatt. Dette er hva jeg har kommet fram til ved å søke på nettet og bla i noen bøker, så dette kan ha mange feil og mangler. :lol: Men det har vært interessant lesing!

Jeg fant også dette i boka Thomas Larsson-träbåtsrenovering ang. terpentin og white spirit. Balsamterpentin är utvunnen av destillerad kåda/kvae från barrträd och anses vara den bästa sprädingen till feta oljeprodukter. Terpentin lämnar nästan inga rester kvar efter avdunstningen. Lacnafta/white spirit kommer från mineralriket och innehåller en del föroreningar som kan bli kvar på ytan och försemra vidheftningen. Växtbaserade produkter anses vara bäst for träet, mineralprodukter anses bryta ner ligninet, dvs limmet som håller ihop cellera i träet.

Håper noen synes det er interessant!

På min båt var det Ravilakk, på grunn av hardheten i denne og på anbefaling av trebåtbygger byttet jeg til Epifanes. Er sålangt strålende fornøyd med resultatet!. Jeg er av den oppfatning av at lakkprodusentens laboratorium er bedre enn hobby-kjemi på krakken i havna. Skyt meg den som vil!!! :smash: i tillegg er det deilig å vippe av lokket og tynne litt og vips klar til bruk!

Vært på tur i helga og mange sier " Oi, den var blank"! :cool:

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Nå har det blitt litt mye eksamenslesing og lite baatplassen i det siste, fy meg :giggle:

Tusen takk for alle disse flotte svarene, jeg tror kanskje vil prøve meg på et kompromiss.

Etter jeg har fjernet gammel lakk, pusset ned skroget og fjernet blåmann, tror skroget vil bli behandlet slik:

(at=amerikansk terpentin / rl = rå linolje / ap =antiparasitt)

Ca 1-5 lagene 80%at +20%ap

5-10 lagene med 60% at+20% ap + 20% rl

11-15 lagene med 60% at+40% rl

16-20 lagene med 50% at + 50%rl

så ca 4 lag med Ravi på topp

Innvendig skrog vil jeg behandle med Benar UVR siden denne oljen ikke er diffusjonstett. (eller er den det?)

Hva synes dere om dette? Er det lite med ca 25 lag med behandling?

Reserfjord :smash:

Jeg ville brukt mer rå linolje i hver omgang, og de siste strøkene med ren rå linolje. Deretter ville jeg brukt kokt linolje på topp i stedet for den harde Ravilakken. Innvendig ville jeg også brukt rå linolje, Benaroljen bygger tykke lag og skraping innvendig er en jobb du ikke ønsker. Med rå linolje eller Owatrol D1 innvendig er det bare å påføre nye strøk ved behov, gjerne med en hagesprøyte. Enklere, og bedre for båten. En fordel med Owatrol er at den ikke lukter like sterkt som linolja, me på den annen side er det jo greit å bruke den samme olja som utvendig da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg ville brukt mer rå linolje i hver omgang, og de siste strøkene med ren rå linolje. Deretter ville jeg brukt kokt linolje på topp i stedet for den harde Ravilakken. Innvendig ville jeg også brukt rå linolje, Benaroljen bygger tykke lag og skraping innvendig er en jobb du ikke ønsker. Med rå linolje eller Owatrol D1 innvendig er det bare å påføre nye strøk ved behov, gjerne med en hagesprøyte. Enklere, og bedre for båten. En fordel med Owatrol er at den ikke lukter like sterkt som linolja, me på den annen side er det jo greit å bruke den samme olja som utvendig da...

jeg må si meg ening med index...hadde ikke brukt annet enn olje på selve skråget innvendig.....for å skrape inne i båten er rett å slett en dritt jobb.....en annen sak er blandingsforholdene...jeg hadde brukt en blanding 60-40 først så godt over til 50-50 det holder i masse vis

bruk av en hagesprøyteer rett å slett genialt...jeg har pleid å gjøre det selv og det fungerer utmerked...eneste dær er at du ikke må kjøpe av den billigste typen da pakningene ikke tåler terpentinen....et annet tips er å ikke blande i for store mengder viss du skal bruke sprøyte.....oljeblandinga har en tildens å danne små korn som setter seg fast i dysene..men blander du i blandinger på 1-2 liter om ganger skjer ikke dette

må bare si lykke til på eksamner og båtpussen..dette vil gå bra....

Dette ser ut til å være et kjempespennede prosjekt.

Her plukker jeg opp mange gode tips, siden jeg selv er "nyettablet" trebåteier.

Har brukt våren til å innrede styrhuset med skap og pentry. Det har vært mye feiling og læring, men nå begynner det å ta form.

Litt senere utpå sommeren skal jeg i gang med selve "vårpussen" og det gleder jeg meg til :o)

Lykke til med fortsettelsen, blir spennende å se hvordan båten din blir forvandlet til en"perle"

det viktigste er å mette treverket skikkelig med olje. om man velger olje eller lakk som "slitesjikt" er det bare å prøve og feile. det beste er å olje båten fra innsiden til det kommer ut olje på utsiden...

jeg holder på å restaurere en 25" snekke nå med massse blåved... bruker 35% hydrogenperoxid og amoniakk. det er det beste på hardt angrepet treverk. er det bare litt blåved kan man bruke Ferro-Bet rustvask. men har man først brukt ferro-bet så er ikke hydrogenperoxid like effektivt.

Restaurerte en Oselvar i fjor og der brukte jeg en blanding av Linolje og Trekkfastolje og tynnet det med terpentin. og 7 lag Ravilakk på toppen... da fikk jeg en varm lød i treet. ble utrolig fint. ( og så skjulte det endel blåved.... :sweat: )

Ønsker deg lykke til med pussen og kos deg med arbeidet... :smiley:

Nå begynner det å nærme seg, bare 9 dager til jeg er hjemme nå! :cheers: Da blir gang på prosjektet mitt!!!

Ellers, så begynner jeg å få et godt inntrykk av hvordan båten skal behandles.

Er det noen som har erfaring med biltemas rustbeskyttelse med artikkel nr 36-2452?

Rustbeskyttelsen skal visst bestå av 100% rå linolje og koster 55 kr literen. Kan jeg få linolje billigere enn dette her på det glade vestland?

Reserfjord

Hehe "litt peiling" det var et godt forslag :smiley: men, jeg tror at hjelpen er nær. Håper på å få hjelp av gode venner som kommer til å være med på båtturer:)

det er utrolig smart å gjøre...du vil merke med en gang da folk (venner) får vite at du har fått båten på sjøen at folk vil være med på turer osv...så det er helt på sin plass å "kreve" noe til bake...dvs gjelp til båtpussen ..litt penger til disel osv....slik at du slipper å stå med alt dvs både vedlikehold og utgifter

jeg pleier og spørre om litt gjelp..dvs kobbling av det elektriske ....gjelp til pussing osv....men jeg pleier å og ringe dem som har gjelpt til for å høre om dem vil være med på turer etter ent båtpuss.....og det pga at da er det mye enklere å få dem til å stille opp da det trengs til neste båtpuss pluss at dem føler at dem får noe i gjenn for "strevet"

Takk for det. Ser ut som du har en fin båt du og. Har du lagt ut bilder av prosjektet ditt?

Jeg har lyst til og gjøre litt ting inni båten jeg og. Men nå, tror jeg helst jeg skal konsentrere meg om "livredding" :yesnod:

Har ikke lagt ut noen bilder enda....men jeg kommer til å ta noen bilder i løpet av pinsehelgen og legger dem ut...slike før/etter bilder er jo artige å se på :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...