With-15 Mahogny Startet 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2009 Min totakts,tosylindret 40-hk Mariner (2002-mod) var delvis under vann i høst. Motoren klarte seg. den starter nå fint og går pent på tomgang (ingen ulyder) . Problemet er når jeg setter den i gir. Da tviler den, så må jeg gi litt mer gass og da rykker den til, før den igjen tviler (lugger) og slik hoder det på. Av og til så slokner den når jeg går fra høyt turtall og til tomgang. Jeg har renset forgasseren (i diesel og deretter i whitespirit og deretter wd-40) en gang, men det har ikke hjulpet så mye.) Slik jeg ser det så er det vel fortsatt noe "rusk" i forgasseren, eller rettere sagt, i dysene. Jeg mener å ha hørt at det er to dyser på en slik totakts-forgasser. En for tomgang (som da tydeligvis er i orden), og en for turtall, som da tydeligvis er defekt. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Er det noe godt tips for å rense dysene skikkelig? Jeg tenkte på å stikke en nål eller noe nedi der, men var redd for å skrape opp innsiden av dysa og kanskje ødelegge den ytterligere. Kan disse dysene skiftes ut?, eller må hele fogasseren skiftes? takk for innspill hilsen Oskar Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Har du fått justert opp forgasserne skikkelig? Hvis fullfartsdysen f.eks er litt magert justert kan man ofte få slik lugging når man gir på. Ref mopeder, eldre biler osv med manuell choke. Hvis man slår av choken før motoren har blitt litt varm får man samme effekt når man gir gass. Blandingen blir for mager. Du kan jo starte der... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
With-15 Mahogny Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Det sitter et stk. skrue (fjærbelastet) i toppen av forgasseren. Hvis jeg (på tomgang) skrur denne helt inn, så kveles motoren. Denne har jeg skrudd helt ut, slik at den henger i de ytterste gjengene. Er det denne skruen du refererer til når det gjelder å "justere" forgasseren? Redigert 22.Mai.2009 av With-15 Mahogny (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Ikke for å være krass, men hvis du ikke vet hva de forskjellige fjærbelastede skruene på forgasseren gjør, foreslår jeg at du får noen som kan dette til å justere opp forgasseren for deg asap. Du ødelegger lett motoren ved å skru feil på forgasserdysene. Motoren trenger ikke så veldig mange minuttene på å skjære seg med for mager blanding. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Brodern Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hvis skruen er helt ute får den for mye bensin. Hva var "grunninnstillinga ? Helt inn og 2.5-3 runder ut ? Deretter litt inn eller ut (og der våkna alle pervoene ) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
With-15 Mahogny Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Ikke for å være krass, men hvis du ikke vet hva de forskjellige fjærbelastede skruene på forgasseren gjør, foreslår jeg at du får noen som kan dette til å justere opp forgasseren for deg asap.Du ødelegger lett motoren ved å skru feil på forgasserdysene. Motoren trenger ikke så veldig mange minuttene på å skjære seg med for mager blanding. motoren har ikke blitt kjørt på for mager blanding. Tomgangsskruen har jeg som sagt ekspeimentert med å skru utover, dvs. mer bensin, men uten forbedring. Jeg tror fortsatt problemet ligger i en av dysene. Jeg får demontere på nytt om rense så godt jeg kan.... Lite fristende å levere inn forgasseren til et verksted, da jeg har planer om å få brukt båten i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) På mange forgassere gir tomgangsdysa mest bensin når den er skrudd helt inn, og så struper man ved å skru utover, omvendt av fullfartsdysa. Du skriver at du har skrudd ene justeringsskruen helt ut samtidig som gangen kan tyde på at den får for lite. Kanskje det er her feilen ligger? Andre forgassere virker omvendt. Droll her på forumet kan sikkert opplyse om hvordan dette er på akkurat din forgasser. Sjekk opp dette først. Man kan ikke justere en forgasser uten at den sitter på motoren og man får kjørt motor med belastning. Man kan ofte få ett grunnoppsett ala 1,5 omdr ut på fullfart og tomgang osv får å ha ett utgangspunkt, men finjusteringen må tas på hver enkelt forgasser og motor. Er avhengig av hvor slitt forgasser og motor er osv. Å justere flere forgassere som må synkroniseres osv er ikke noe man begir seg ut på hvis man er helt novise på dette. Redigert 22.Mai.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
o.b.lix Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hva var "grunninnstillinga ? Helt inn og 2.5-3 runder ut ? Deretter litt inn eller ut (og der våkna alle pervoene ) Grunninstilling for de fleste motorer: helt inn og 1,5 omdreining ut. Finjustere 0,5 omdrining inn eller ut. Alle forgassere må være identisk stilt. Sitér dette innlegget Link to post
With-15 Mahogny Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg har renset forgasseren på nytt, til og med demontert flottøren og den lille pinnen som åpner/stenger for bensintilførselen. Alt ser ut til å være i orden. Monterte forgasseren til motoren. Nå går motoren fint i dorgefart og reagerer normalt på gasspådrag.. (tydeligvis så har jeg fått ut noe skitt) Den går jevnt og fint men det kjennes ut som motoren ikke har full effekt ved maks gasspådrag. Jeg har justert tomgangsskruen mellom 2,5 og 3 omdreininger uten forbedring. Jeg har ikke eksperimentert med å skru helt inn og bare 1-1,5 ut igjen. Jeg får prøve dette i morgen. Jeg skal og ringe ab-marineservice som forhandler mariner motorer. Sitér dette innlegget Link to post
With-15 Mahogny Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg ser DROLL her på forumet har gitt en fin fremgangsmåte for å justere forgasseren på en 25 hk Mariner-03-modell. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29355 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.