Jump to content

40hk-mariner lugger ved pådrag


With-15 Mahogny

Recommended Posts

Min totakts,tosylindret 40-hk Mariner (2002-mod) var delvis under vann i høst.

Motoren klarte seg. den starter nå fint og går pent på tomgang (ingen ulyder) . Problemet er når jeg setter den i gir. Da tviler den, så må jeg gi litt mer gass og da rykker den til, før den igjen tviler (lugger) og slik hoder det på. Av og til så slokner den når jeg går fra høyt turtall og til tomgang.

 

Jeg har renset forgasseren (i diesel og deretter i whitespirit og deretter wd-40) en gang, men det har ikke hjulpet så mye.) Slik jeg ser det så er det vel fortsatt noe "rusk" i forgasseren, eller rettere sagt, i dysene. Jeg mener å ha hørt at det er to dyser på en slik totakts-forgasser. En for tomgang (som da tydeligvis er i orden), og en for turtall, som da tydeligvis er defekt.

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Er det noe godt tips for å rense dysene skikkelig? Jeg tenkte på å stikke en nål eller noe nedi der, men var redd for å skrape opp innsiden av dysa og kanskje ødelegge den ytterligere. Kan disse dysene skiftes ut?, eller må hele fogasseren skiftes?

 

takk for innspill

 

hilsen Oskar

Link to post

Har du fått justert opp forgasserne skikkelig? Hvis fullfartsdysen f.eks er litt magert justert kan man ofte få slik lugging når man gir på. Ref mopeder, eldre biler osv med manuell choke. Hvis man slår av choken før motoren har blitt litt varm får man samme effekt når man gir gass. Blandingen blir for mager. Du kan jo starte der...

Link to post

Det sitter et stk. skrue (fjærbelastet) i toppen av forgasseren. Hvis jeg (på tomgang) skrur denne helt inn, så kveles motoren. Denne har jeg skrudd helt ut, slik at den henger i de ytterste gjengene.

Er det denne skruen du refererer til når det gjelder å "justere" forgasseren?

 

:smiley:

Redigert av With-15 Mahogny (see edit history)
Link to post

Ikke for å være krass, men hvis du ikke vet hva de forskjellige fjærbelastede skruene på forgasseren gjør, foreslår jeg at du får noen som kan dette til å justere opp forgasseren for deg asap.

Du ødelegger lett motoren ved å skru feil på forgasserdysene. Motoren trenger ikke så veldig mange minuttene på å skjære seg med for mager blanding.

Link to post
Ikke for å være krass, men hvis du ikke vet hva de forskjellige fjærbelastede skruene på forgasseren gjør, foreslår jeg at du får noen som kan dette til å justere opp forgasseren for deg asap.

Du ødelegger lett motoren ved å skru feil på forgasserdysene. Motoren trenger ikke så veldig mange minuttene på å skjære seg med for mager blanding.

 

motoren har ikke blitt kjørt på for mager blanding.

Tomgangsskruen har jeg som sagt ekspeimentert med å skru utover, dvs. mer bensin, men uten forbedring.

Jeg tror fortsatt problemet ligger i en av dysene.

 

Jeg får demontere på nytt om rense så godt jeg kan....

Lite fristende å levere inn forgasseren til et verksted, da jeg har planer om å få brukt båten i sommer :lol:

Link to post

På mange forgassere gir tomgangsdysa mest bensin når den er skrudd helt inn, og så struper man ved å skru utover, omvendt av fullfartsdysa.

Du skriver at du har skrudd ene justeringsskruen helt ut samtidig som gangen kan tyde på at den får for lite. Kanskje det er her feilen ligger?

 

Andre forgassere virker omvendt. Droll her på forumet kan sikkert opplyse om hvordan dette er på akkurat din forgasser. Sjekk opp dette først. Man kan ikke justere en forgasser uten at den sitter på motoren og man får kjørt motor med belastning.

Man kan ofte få ett grunnoppsett ala 1,5 omdr ut på fullfart og tomgang osv får å ha ett utgangspunkt, men finjusteringen må tas på hver enkelt forgasser og motor. Er avhengig av hvor slitt forgasser og motor er osv.

 

Å justere flere forgassere som må synkroniseres osv er ikke noe man begir seg ut på hvis man er helt novise på dette.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Jeg har renset forgasseren på nytt, til og med demontert flottøren og den lille pinnen som åpner/stenger for bensintilførselen. Alt ser ut til å være i orden.

Monterte forgasseren til motoren. Nå går motoren fint i dorgefart og reagerer normalt på gasspådrag.. (tydeligvis så har jeg fått ut noe skitt) Den går jevnt og fint men det kjennes ut som motoren ikke har full effekt ved maks gasspådrag. Jeg har justert tomgangsskruen mellom 2,5 og 3 omdreininger uten forbedring. Jeg har ikke eksperimentert med å skru helt inn og bare 1-1,5 ut igjen. Jeg får prøve dette i morgen. Jeg skal og ringe ab-marineservice som forhandler mariner motorer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...