CSL Startet 25.Mai.2009 Del på Facebook Startet 25.Mai.2009 Jeg er på jakt etter en båthenger med brems. Vil at den skal være så liten som mulig (båten er bare 15 fot / 350kg), men altså med brems grunnet fartsgrensen for ubremsede hengere + avstanden som skal tilbakelegges er stor. Noen som har et tips om hvor man finner slike? De fleste jeg finner er beregnet for min. 900kg og 18 fot +, og da blir hengeren fort i største laget, i tillegg til at den blir altfor dyr. Er det f.eks. mulig å ettermontere bremser på en brukt, enkel henger? Er overhodet ikke interessert i å betale 10k + for en båthenger... Alle ideer, forslag og tips mottass med takk Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Honduras Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Kjøp en ubremset henger, og sett differansen inn på konto til fremtidige bøter... Var for to år siden i samme situasjon. Endte til slutt med at jeg kjøpte en ubremset henger av en politimann. Jeg tok opp problemstillingen med ham, og han var rimelig klar på at de plukker deg ikke ut av køen hvis du følger trafikken. De er ikke interresert i at noen ligger først i køen i 60 i en 80-sone. Det produserer bare masse farlige forbikjørings-situasjoner. Kommer du ut på fire-felt kan du la være å følge trafikken alt for tett.. Jeg har kjørt en del med ubremset henger nedover sørlandske, og har stort sett kjørt 75-80 og fulgt trafikken uten problemer av noe slag. På firefelten har jeg fortsatt holdt 75-80. Jeg blir forundret over alle de som legger seg i 115 både med bremset og ubremset henger på E6 mellom Oslo og Svinesund DA ber du om å bli tatt. Og da har du plutselig kjørt VELDIG for fort... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Polar 17 Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Skal ut på langtur med snipa på ubremset henger til København nå i forbindelsen med pinsen (ca 60 mil hver vei). Kjører nedover E6/E4 på fredag. Snipa veier ca 175kg, kanskje litt mer pakket med endel ekstra seil mm. Hengeren er beregnet for båter opp til 16 fot. Tidligere har vi satt cruiseconrollen på 102km/t. Dette har gått finfint. Ja, jeg vet at maks hastighet for henger uten brems i Sverige er lav, men dersom man holder 60km/t på motorvei med 110km/t så skaper det farlige situasjoner også. Har heldigvis ennå ikke opplevd situasjoner hvor vi har hatt behov for den ekstra bremseeffekten en henger med brems har. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
CSL Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Takker for tilbakemeldinger Imidlertid er jeg fortsatt nysgjerrig på ettermontering av bremser alt. et sted / person som selger bremset henger billig. Båt+motor+hengervekt blir fort nærmere 500kg. Vet at dette ikke er spesielt mye (skal trekkes av stor sterk bil med store bremser) og når man skal ut på klasse A motorvei og svingete riksveier så synes jeg bremser er greit. Har ingen planer om å ligge i 80 på motorveien, kjører i 110+ og da er det kjipt om fartsgrenser for meg egentlig er 60.... Dessuten er brems på hengeren greit når man skal rulle båten inn i langringshaller, opp/ned fra bukker o.l. Noen som har en bremset henger for salg kanskje? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Helge Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 (redigert) Har ingen planer om å ligge i 80 på motorveien, kjører i 110+ og da er det kjipt om fartsgrenser for meg egentlig er 60.... Har forståelse for at du synes 60 km/t er lite og jeg har selv 2 små båthengere uten brems og 1 stk (1500 kg totalvekt) MED brems. Men merk deg at 110+ er ganske langt over det du har lov til selv med brems på hengeren. Med henger MED brems har du vel fremdeles ikke lov å kjøre mer enn 80 km/t selv på motorvei med 90 eller 100-sone. Ved 115+ ryker førerkortet (ved kun 85+ uten brems)! Redigert 25.Mai.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Honduras Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 I 110 med ubremset henger kjører du 50 kmt over tillatt hastighet. Da blir du fotgjenger hvis du blir tatt i fartskontroll. Får du wobbling, saksing eller noe annet som skjer pga panikkbremsing, unnamanøver e.l. og de som kommer bak deg kan bevitne at du har kjørt i 110+ risikerer du sikkert tiltale av en eller annen sort. For meg som gammel trailersjåfør vil jeg si at 110+ med tilhenger som er bygd for 60/80 er direkte uansvarlig. Jeg pendler Oslo-Sarpsborg og har de siste 7 åra lagt stødig på 120 på motorveien uten problemer, men det er med bare bil. Hekter jeg på hengeren (med bremser) er jeg ikke over 90. Hvis kula ryker under en panikkbremsing i 110 risikerer du å ha draget på hengeren relativt langt inne i kupéen.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
CSL Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Ingen planer om å kjøre i 110 med hengeren, men blir jo fort rundt 90. En evt. bot skal jeg alltids tåle.. Har kun erfaring med å kjøre stor tilhenger (2500/3500kg), og en liten spretten ubremset båthenger frister ikke. Hvis det viser seg umulig å kjøpe / lage en båthenger til en overkommerlig pris kan man da alltids ta sjøveien til sørlandet Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Nautilus Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Denne problemstillingen vekkes jo kun virkelig til liv ved en ev. forsikringssak. Hvordan vurderer de fartsspørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Hvordan det stilles forsikringsmessig vet jeg ikke. Vil anta at egenandelen blir høyere eller at forsikringssumen man får igjen blir redusert. Uansett vil jeg jo påstå at bremser øker tryggheten ved hengerkjøring + at jeg jo heller vil ha en henger som er litt overdimensjonert i forhold til oppdraget.. Noen som kjenner til sjøsettingsramper i Lillesandsområdet? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Noen som kjenner til sjøsettingsramper i Lillesandsområdet? Båthavna i Bergstø rett ved byen er meget bra. Bruker den regelmessig selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nautilus Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 (redigert) Noen som kjenner til sjøsettingsramper i Lillesandsområdet? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=4753 Redigert 25.Mai.2009 av Nautilusen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 Jeg er på jakt etter en båthenger med brems. Vil at den skal være så liten som mulig (båten er bare 15 fot / 350kg), men altså med brems grunnet fartsgrensen for ubremsede hengere + avstanden som skal tilbakelegges er stor. Noen som har et tips om hvor man finner slike? De fleste jeg finner er beregnet for min. 900kg og 18 fot +, og da blir hengeren fort i største laget, i tillegg til at den blir altfor dyr. En av båttilhengerne med brems fra Hammerhenger (www.tilhenger.no) er for båter inntil 515 kg og denne koster 11.900,- Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.