Jump to content

Overhaling av Marna for dummies.


Jorkhans

Recommended Posts

Heisann.

Har gjort samme tabben som alle andre unggutter og kjøpt meg snekke. Veit knapt hva som er opp og ned på både båt og motor. Har fått den til å flyte nå, så da er det bare framdriften som mangler for at jeg kan kalle det en båt.

 

Motoren er en Marna 1956 mod. tosylinder bensin. Da jeg var å kikket på den lå båten på vannet. Jeg sjekket oljenivået, og det rant nesten over av olje da jeg tok opp peilepinnen. Olja var tynn og luktet bensin.

Båten ble liggende et par uker på land før jeg fikk hentet den, og da jeg la den utpå, tok den inn litt mer en jeg regnet med. Dette resulterte i at den morgenen etter lå kraftig på siden, med deler av motoren under vann. Fikk tømt den, og støttet den opp på rett kjøl. Når jeg nå tok opp peilepinnen rant det ut en god del vann, og ingen olje. Regner med olja har lagt seg på bunnen. Dette er heldigvis ferskvann. Hvordan går jeg fram nå? Er det en tømmeplugg tilgjengelig i bunnen, så jeg bare kan få ut skiten, og helle på ny olje? Hva slags olje bruker en? Er dette alt som trengs? Er dette symptomer på større alvorligere feil? Båten har vistnok ikke gått på et år.

Redigert av Jorkhans (see edit history)
Link to post

Er det en R2 du har?

 

Her er forslag til en billig løsning du kan prøve ut først.

Skru ut tennpluggene og sjekk at det ikke er vann i sylindrene. La pluggene være ute.

 

Dekselet som peilepinnen sitter i til å skru av. Kjøp deg en oljesuger på Biltema. De har en plastsak til 19,- som er helt kurant å bruke. Kjøp også inn 2 kanner med 4l mineralolje 10W-30. Koster kr 99,- /kanne tror jeg. Det er Statoil-olje på kannene til Biltema, så den er mer enn god nok.

Få sugd ut all dritten og gjort rent i veivhuset med noen filler osv. Hell på ny olje (kanne nr 1), sett på dekslet og tørn motoren så mye du orker for hånd (eller dynastarten hvis du har dette). Hvis oljen fortsatt ser grei ut etter x antall turn slik at du har olje i pumpen osv kan du skru i pluggene og start motoren.

Kjør den varm og bytt oljen igjen(kanne nr 2)

Da "bør du ha klart deg sånn nogenlunde.

 

Var magneten under vann, og du mangler gnist? Da kan det vente en litt større jobb som du bør overlate til fagfolk.

Link to post

Denne motoren har sikkert oljepumpe for oljeskift på høyre side. Vå 1955 modell har iallefall dette. Pump ut oljen og vannet.

 

Se bukerhåndboken jeg har lastet opp under dokumentasjon

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Takk for svar.

Det var inga oljepumpe på motoren, så eg har gjort som Honduras sa. Ein ting som skremmer meg litt er at når eg har dette motorrommet ope, og sveiver litt på motoren kjem det ein ganske lang PFFFFT- lyd inne frå motorrommet. (der olja er.) lyd. Er dette eit teikn på lekkasje mellom sylinder og oljerom, eller skal det kome slik ein lyd? (Når eg legg tommelen oppå pluggholet kjenner eg trykk/ vacuum.) Kan det vere ei pakning, eller kanskje sprekk?

Link to post

Lyden du hører er mest sansynligvis litt av kompresjons trykket som lekker forbi stempelet når du sveiver sakte rundt. Slik er det i større eller mindre grad på alle motorer.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...