Steffeneng Startet 30.Mai.2009 Del på Facebook Startet 30.Mai.2009 Hei alle sammen. Jeg har nå kjøpt meg en draco 1800 med aq151 motor. Da jeg satte den på vannet virket alt bra, helt til jeg skulle dra den litt opp i turtall og vannet fosset ut rundt radiatorlokket. Vannet koker ikke det ligger på 90 grader, kjøpte nytt vanntempinstrument med giver i tillegg som jeg har prøvd med digitalt meter i kryssveksleren. Vannet som kommer opp er bare skum. Kjøpte sylinderlekkasjetester på biltema i går får å se om det var co i vannet, det ga ikke noe utslag Hvis det ikke er for unøyaktig eller for lite co der da.. Jeg begynner å gå tom for ideer her, så poster en beskrivse av problemet her med håp om at noen kan hjelpe meg! Prøvde forresten å kjøre uten lokket på og da ser jeg at det stiger fort når jeg ligger på over ca 3000 rpm. Hilsen Steffen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Her er det bare å sette seg ned å tenke på nytt. Du skriver at du har kjøpt sylindelekkasjetester. Dersom det er slik instrument eg kaller sylinderlekkasjetester, så er det for å sette trykk i sylinder med trykkluft. Det er knallbra verktøy og finner 8 av 10 sånne feil. Juster maxtrykk fra kompressoren din inn(eller ca 10 bar) Ha stempel i tenningsposisjon, og lytt etter kor lekkasjen er. Dersom det er meir en 10%avik er det for mykje lekkasje ein plass. MEN motor kan gå fint alikevell. Slik skumming som du beskriver hørest i første omgang ut som topppakning. Co i vannet måles med co-måler. Ikkje sylinderlekkasjetester. Men du ville nok funnet eit svar med den.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 (redigert) Denne som jeg kaller sylinderlekkasjetester er en beholder du fyller med en spesiell veske, holder den over lokket og pumper opp damp. Er det eksos i vannet skal den blå indikeringsvesken bli gul. prøvde dette, men ga som sagt ikke utslag. Hvis toppakningen er gåen ville den vel både blitt for varm og dratt inn eksos? Eller kompresjon ville falt? takk for svar.. Redigert 30.Mai.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 kjøp nytt radiatorlokk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Har kjøp nytt radiatorlokk(original fra holmen slipp), og dette hjalp ikke.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 men vann skal ikkje fosse ut rundt lokket. hvis det åpner seg av overtrykk så er der vel en stuss det spruter utav på denne med vel slik som på andre? er det tett da? slik det sier popp når du åpner etter det har blitt kaldt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Dette problemet hadde jeg etter at jeg renset varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler. Brukte etter anbefaling av volvo penta saltsyre til å gjøre ren varmeveksleren. Han sa at jeg måtte legge varmeveksleren i zalovann etter at jeg hadde hatt den i saltsyre badet. Dette for at ikke saltsyren skulle fortsette å tære på varmeveksleren. (Nøytralisering). Jeg spylte godt av kjøleren etterpå, men tydligvis ikke godt nok. Ble nok liggende litt zalo vann igjen når jeg monterte den. Så det ble en volsom skumming når jeg hadde latt motoren gått litt etterpå. Særlig på høyt turtall. Har byttet ut vannet flere ganger å det begynner nå å bli normalt igjen. Jeg vet jo ikke om dette er problemet ditt, men det kan være så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 (redigert) Er nok tett ja.. sier popp når jeg åpner 15 min etter endt kjøring. men ikke når den er kald.. det er vel ikke noe problem med luft i systemet? Tror ikke det er noe såpe i systemet, men kan selvfølgelig hende. skal sjekke det ut Redigert 30.Mai.2009 av Steffeneng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 På ferskvannskjølingen skal det være overtrykk. Vannet skal ikke koke før det kommer opp i 120 grader eller der om kring. Åpner du lokket på ekspansjonstanken eller varmeveksleren etter endt kjøring med varm motor vil det si popp når du tar det av. Noen kjølevannstilsettninger kan også lage skum. Vis du har skiftet kjølevann og brukt en annen en type som har vært der før. Er ikke ofte men det kan skje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 ok, da skal jeg prøve å tappe ut vannet og skylle mellom.. tanken om at det rett og slett kun er frostveska har slått meg. takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Antakelig bør du overhale varmeveksleren. Tipper at sjøvann fra impellerpumpen blander seg med det interne kjølevannet i varmeveksleren. Dette gir de symptomene du nevner, at vannet fosser ut av lokket til varmeveksleren (og ikke koker). Sekk også at oljekjøleren din ikke er tett. Demonter den og stak forsiktig opp alle kanalene. Pakningsett til oljekjøler og rep. sett til varmeveksler får du kjøpt på Nor Part på Skårer i Lørenskig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jadal Svart 30.Mai.2009 Del på Facebook Svart 30.Mai.2009 Jeg fikk helt i spyleveske en gang... Da blei det godt trykk i radiatoren.. Blei rett og slett skummvask av motoren.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2009 har også fått tips om at det er sjøvann i det lukkede systemet, men får det ikke til å stemme. hvis det er 2 bar i det lukkede systemet ville vel isåfall vannet gått andre veien? eller klarer imrelleren å bygge opp så mye trykk? Skal demontere varmeveksleren i dag, men må jeg ta av hele eller holder det å ta av lokket på siden av veksleren? Evt hva bør jeg kikke etter? takk for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.