Jump to content

Forsterke dobbeltbunn i plastbåt 14 fot


peto72

Recommended Posts

Heisann.

Har ein gammel 14 fot Peto frå LeNy plast på Værlandet. Ca 70 mod. som eg skal pusse opp.

Har fjerna dørk og skum i dobbeltbunn pga. skum var fullt av vann. Kva bruker ein til forsterkning av skroget?

Kan eg bruke lekter eller plank av furu/gran t.d 36x98mm. eller skjere til kryssfiner som langsgåande bjelker. Har hørt litt om divinycell. men dette er litt vanskeleg og dyrt å få tak i. blir divinycell brukt som forsterkningsbjelker i dobbeltskrog?

Kan eg evt. bruke jackofoam plater(lignande litex) istadenfor.

detajerte råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort det du nå beskriver en gang tidligere, dette var da en ny båt som det ikke var støpt dørk i fra fabrikk. Båten var en 14 fots planende båt. Vi la to 2x4 stående på langs på hver sin side av "kjølsvinet", deretter la vi tversgående 2x4 stående som spant med en 40 cm mellomrom bakover hele båten. Dette ble skrudd sammen og støpt fast i skroget med mye poliester og duk. Deretter skar vi ut 12mm kryssfiner som ble lagt på toppen av spantene, denne ble skrudd fast i spantene før flere lag med glassfiber og poliester ble lagt på toppen. Avsluttet med topcoat.

Dette blir veldig solid, det er over 15 år siden jeg gjorde dette og har brukt båten i ganske hardt vær uten att det har vert tegn til svakhet i konstruksjonen. Jeg la forøvrig dørken så høyt att båten ble selvlensende, ett absolutt +.

Link to post
Share on other sites

Takker for kjapt svar.

Tenkte å lage forsterkningene så lette som mulig, og i et materiale som ikkje trekker vann.

Er det noen som har erfaring med å lage desse i divinycell evt. jackofoam/styropor som ein limer fast i skroget og limer vannfast kryssfiner oppå til dørk. Tenker det er lurt å plastre med polyester på undesiden av kryssfineren før den limes på plass på forsterkningene.

Håper på forsatt gode svar.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

det er vel ikke divinycellen i seg selv som gir styrke , men heller polyester/glassfiberen den støpes inn med. Har hørt om folk som har brukt elektrikkerrør til slikt

 

Bruker du kryssfiner , så er endeflatene temmelig utsatt for vanninntrenging, og det gjelder selv om den støpes inn. (det sørger kapillærkreftene for..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...