Malvin Svart 22.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2009 Da er første strøk med lakk kommet på skroget fikk også dampet bordet som skulle felles inn og lagt nytt dollbord. Natet og fuget. trodde det skulle være veldig vanskelig med dette bordet som skulle bøyes så mye, men det gikk utrolig greit. kunne klemme det inntil med en hånd... blir sliping og oljing i morgen og et nytt strøk med lakk på skroget. 4 dager til ferie nå. lurer på om det går å bli ferdig med båten til det... litt bilder: Her ser dere dampmaskinen min... Vi har en slik Tapet steamer på jobber som vi leier ut. helt ypperlig til å dampe båtbord med. La bordet inni en plastsekk (kan også bruke et rør el.) og legge dampmundstykket inni sammen med bordet. etter en halv times damping kunne jeg bøye bordet for hånd. GENIALT!!! Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Malvin Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Da er båten klar for sjøsetting... Håper å få den ut på Mandag. Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Wasco Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Håper vi får en lang og mild høst, slik at du får kose deg med båten i sitt rette element Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MagneO Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 (redigert) Ser på bildet lengre oppe at du har satt en slangeklemme inn på "mutteren" på det som ser ut som en skroggjennomføring. Her ville jeg fått meg en slange som passset (hvis det er ut til havet altså) og det regnes jo som god praksis med doble slangeklemmer hvis det er plass. Rister den av går du til bånns! Den er vel neppe tett som den er? Mvh Redigert 29.Juli.2009 av MagneO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 30.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 den skroggjennomføringen er over vannlinjen da. men skal få tak i flere slangeklemmer og klemme de skikkelig på plass Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
MagneO Svart 30.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2009 Ja, det var vel ikke så lurt av meg å anta at lensevannet skulle bli ledet ut under vann! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Da var båten kommet på sjøen!!! Men..... Motoren vil ikke starte. Har luftet men det kommer ikke noe diesel opp til dusa. kommer diesel ned til fødepumpa og det kommer pittelitt ut fødepumpa når jeg tar av røret som går opp til dysa. men den spytter liksom bare litt diesel ut.. er det noen justerings skrue et sted?? Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Sleipner93 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Vil tro det bare er du som ikke har fått luftet skikkelig, det som du kaller fødepumpa er nok trykkpumpa, viss det er den som er rett før dysa? En fødepumpe er en pumpe som pumper diesel fram til dieselfilteret om dieseltanken ikke har fall. Du sier det ikke kommer mye diesel ut av trykkpumpa, det skal det heller egentlig ikke gjøre. Er ikke så mye så kommer ut, men visst det kommer ut der er det bare å skru på røret nede ved pumpa, løsne oppe ved dysa og sveive helt til det kommer diesel ut ved toppen av røret også. Når det kommer her skrur du røret på dysa.. Det kan jo ha satt seg noe smuss/drit i røret opp til dysa men som regel kommer det etterhvert med litt sveiving, du er ihvertfall langt på vei når det gjelder lufteprosessen... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Det er ikke store greiene som skal komme ved hver innsprøytning, bare en dråpe eller to. Ikke begynn å justere noe, det blir det bare tull av. Stemte innstillingen før så stemmer den nå også. Har du luftet helt fram til dysen? Hvis ikke: løs røret der det går inn på dysa. Kjør motoren rundt til det begynner å komme disesl, og stram til. Nå skal den starte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Malvin Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Da har jeg fått start Det var justeringsskruen som var skrudd helt inn av de som hadde overhalt motoren. måtte skru den ganske langt ut før det kom noe diesel ut. men fikk start til slutt og tatt en testtur. tok sjansen på å gi full gass ett lite øyeblikk for å teste toppfarten og kom opp i 6,2 knop...men det var mest behagelig med litt over tomgang og full vridning og 4.5 knop. hvordan tar dere innkjøringen? er det bare å kjøre uten hard belastning? må man variere turtallet mye? ved full gass røk det ganske svart. er det normalt eller må jeg justere den litt ned med justeringsskruen? Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Diesel248 Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Du må nok stille ned justeringsskruen. Motoren skal gå med 1800 omdreininger på fullfart. Da skal det ikkje komme røyk, og temperaturen skal vere under 75 grader Celsius. Husk og ha god olje i riktig mengde! Å kjørte med formykje stigning ved lavere turtall, behøver du ikkje å kjøre med. Men ha slik stigning att motoren oppnår maks turtall som maksstigning. Lykke til. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Malvin Svart 4.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 nå har ikke jeg noen turteller enda. har dynamo uten W uttak... skal prøve å justere ned igjenn litt imorgen. skal den justeres mens motoren går?? Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Malvin Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Noen bilder fra Jomfruturen idag En fornøyd "Kaptein" "Saphira" Fortøyd for kvelden Hekksjø i nesten solnedgang Hun lengtet etter sjøen nå... Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Wasco Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 (redigert) Nydelg båt, flott vær og en stolt kaptein...kan det bli bedre Takk for denne rapporten.....som kjent er delt glede, dobbel glede. Og ut fra bildene å dømme er det i hvert fall ingen som skal beskylde deg for å være en hekksjøgeneral.... Redigert 5.August.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sleipner93 Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ser like stolt ut som meg når jeg har sjøsatt mine båter for første gang... :D Men hvordan ble det med fjernstyring av omstyringen, har du fått denne til? Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 har lagt fjernstyringen på hylla litt. jeg må få orden på andre ting først så tar jeg det senere. nå er det ny dynamo og elektrisk som står for tur. Noen som har en dynamo med W uttak til salgs?? Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
M/S Bastard Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Har en splitter ny en til salgs, den passet ikke festene på min motor så den har bare vært prøvemontert og ikke tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 EEEehhh... nå var dynamoen helt i orden den.... bare jeg som har litt dårlig tid og kobler til kabler på steder de ikke skal... ladelampa var koblet til jord, og ikke til tenningen. målte med ett multimeter over batteriet og det var 19V!!!! var litt vel mye kanskje. Wema Voltmeteret viser 14V. jeg velger å tro det er WEMA voltmeteret som er riktig. håper jeg..... Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
M/S Bastard Svart 5.August.2009 Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 Ingenting er bedre enn at man har noe som virker, men ville sjekket ladinga ja. Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 5.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2009 da har jeg vært ute på en "ladetur". jeg kom ikke så langt da. etter 200 meter mistet jeg fremdriften i akslingen. motoren gikk som en kule og koblingen var i, men jeg kunne holde igjenn akslingen med hånden... Noen som har en ide på hva som kan være galt?? Fikk en kamerat til å taue meg inn til kai. etter at jeg hadde stoppet motoren kjente jeg på dynamoen. den var glovarm. kunne nesten ikke ta på den. det er vel ikke normalt?? hvorfor viser multimeteret mitt 19V og Wema voltmeteret 14V? de er koblet på samme sted. Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Sleipner93 Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Kan godt være koblinga slurer og at du må stramme den, står endel om det i instruksjonsboka.. Si det hvorfor de viser ulikt, en av de viser ivhertfall ikke riktig, visst multimeteret er skikkelig ville jeg stolt mest på det. Men du kan jo altids gå innom Europris å kjøpe et billig der for å sjekke hva det eventuelt viser. Sitér dette innlegget Link to post
Felten Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Det med at det viser forskjellige spenninger kan være det at du har for tynn kabel fra batteriet til voltmeteret og du har ett spennings fall, husk at det skal ikke lange kabelen til for og oppnå spenningsfall på 12v anlegg. Eller så er ett av voltmeterne ødelakte. At dynamoen blir varm er ikke unormalt, den skaper jo vanvitig med friksjon når den lader på fult, og hvis den lader på 19v så jobber den hardt!! Du kan jo ta å åpne opp dynamoen, gå over børster og kontaktflatene til børstene med en stål børste. Sjekke loddinga til børstene. Å så kan du åpne opp hele dynamoen og gå over inne der med eventuelt trykk luft og blåse godt reint, for så og smøre opp med 5-56 eller 2-26 (elektrikker på boks) Har akkuratt kjøpt meg en go snekke\motor seiler fra 1930 tallet med lik motor så deg så jeg venter i spenning på hvordan du løser fjernstyringa... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Skal bli spennede å se når du går i gang med fjernstyringa.... har planer om å montere noe slik på min båt også....men har ikke peiling på hvordan det kan løses. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fiks Svart 6.August.2009 Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 Gratulerer med fin båt og vel gjennomført oppussing! Bildet er tatt ved Io bru i kveld. MVH Fiks Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 6.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2009 (redigert) Tusen takk for det, Fiks. Hehe artig. jeg så det sto en der oppe på terrassen og tok bilde. gøy med ett action bilde også. var deilig på sjøen ikveld. koblingen min var justert skjevt, så derfor begynte den å slure. og så var det ikke noe olje på koblingen... bare fettgrøt..... så nå er det rengjort med brennolje og fyllt på 15W-40 mineralsk olje. byttet olje på motoren samtidig siden jeg ikke vet hvor lenge den har ligget i. neste nå blir lanterner og mast. og noe lys innvendig. Redigert 6.August.2009 av Malvin (see edit history) Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.