Hokky Startet 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2009 Etter en periode på noen år uten båt kjøpte jeg meg en 1979mod Skibsplast 14 Sportsmann som jeg har restaurert og satt en 60hk Evinrude på, men maken til ubehagelig båt i litt skvalpesjø har jeg ikke vært borti før. Jeg tror den er blitt en del for tung på hekken for den spretter og slår for ingenting, ikke den mindste bølge blir kløyvd av baugen, her spretter vi bare over uansett fart så lenge den ligger i plan. Med det fine været vi har nå (Bergen) så er det en del svalpesjø etter alle båtene som går i alle retninger og jeg fikk nesten hjernerystelse opp i det hele hehe . Jeg regner nesten med at det må være flere her inne som har vært borti disse båtene, iallefall før i tiden, så hvis noen har et hjelpende råd på vei så er jeg taknemlig for det. Selv tror jeg nok at jeg må flytte en del vekt fra hekken til baugen uten at jeg helt hvet hvordan jeg skal få til det. Kan jo nå kanskje skjønne hvorfor båten er merket med maks 40hk. For de som ikke vet det så er dette en 14 fots båt som veier 230kg uten motor. Mvh haakon. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Silverado Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Hei. Har samme båten, og hadde samme problemet. Eg har en 40 Suzuki på min. Eg har løst problemet med å lage enkle trimflaps på min. Har fått baugen såpass ned at med to personer ombord så er ikke småbølger lenger noe problem. Alene i båten slår den fortsatt litt. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 For de som ikke vet det så er dette en 14 fots båt som veier 230kg uten motor. Hva veier motoren da? 14 fot, 230 kg og 60 Hk.... kan den muligens være ørlite baktung???..... He, he, dette høres ikke ut som en behagelig seilas akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Hva veier motoren da? 14 fot, 230 kg og 60 Hk.... kan den muligens være ørlite baktung???..... He, he, dette høres ikke ut som en behagelig seilas akkurat Den er nok litt baktung ja, motoren veier kanskje 90kg?? + batteri og bensintank.. Redigert 1.Juni.2009 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 (redigert) Hei. Har samme båten, og hadde samme problemet. Eg har en 40 Suzuki på min. Eg har løst problemet med å lage enkle trimflaps på min. Har fått baugen såpass ned at med to personer ombord så er ikke småbølger lenger noe problem. Alene i båten slår den fortsatt litt. Oki, ikke dumt, hvordan laget du trimflaps da?? Redigert 1.Juni.2009 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Silverado Svart 1.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Laget dem av stålplater og hengsler, med en strekkfisk til justering. Det vil nok fungere enda bedre med litt mere seriøse trimflaps som du kan justere i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Laget dem av stålplater og hengsler, med en strekkfisk til justering. Det vil nok fungere enda bedre med litt mere seriøse trimflaps som du kan justere i fart. Oki takk. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.