mingebretsen Startet 1.Juni.2009 Del på Facebook Startet 1.Juni.2009 (redigert) Hei, Jeg er nokså ny på seilbåt, og treger dermed litt hjelp. Kjøpte min første seilbåt i vinter, og er meget fornøyd. Selgeren opplyste om et dårlig storseil, dette fikk jeg erfare etter kort tid da seilet revnet i bare 10 sekund meter. I denne uken fikk jeg endelig mitt nye storseil som jeg bestilte rett etter revningen. Når jeg da skulle ut å prøve det nye seilet fikk jeg hjelp av en annen seiler i båthavna for å få silet rigget på riktig måte, ettersom jeg ikke husket hvordan det skulle gjøres. Han oppdaget da at det manglet noe i masta mi. En skive/blokk "greie" som skal gjøre så seilet ikke detter ut av sporet i masta, hver gang jeg heiser seilet ned. Itilegg til dette skjønte vi raskt at noe oljing må gjøres av sporet i masta. Seilet gikk ikke opp, så noe må vel smøres i sporet, han seileren jeg fikk hjelp av anbefalte noe type silikon. Hva må jeg bruke for å få sporet til storseilet glattere? Må jeg heise meg selv opp i masta for å sprøyte dette inn, eller er det noe annen løsning? Hva er det som mangler i masta mi, så ikke seilet detter ut av sporet i masta? Takk:) https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25437/dsc00202.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25437/dsc00205.jpg Redigert 1.Juni.2009 av mingebretsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Han meinte sikkert silikonspray i sporet. Da blir det glatt. Du mangler ein del der ja, det gjer forsåvidt eg og, men hos meg er det ett hull i øvre kant der eg har festa ein karabinkrok som hindrer de å hoppe ut av. Mulig du kan få tak i ein plass. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
opus Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) Heisan ! Har du sånne plast-travere storseilet, så kan du presse inn i sporet en liten del av en svamp, mellom to av de øverste traverne. Denne svampen kan du spraye/mette med Silikonspray/Holt dry lube e.lign. Kanskje først t.o.m rense sporet med annen svamp med hvite spirit e.lign. Sett en skrue med mutter i sporet, gjerne litt tape over, så ikke river opp seil/hender o.lign Redigert 1.Juni.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mingebretsen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Takk for raske svar:) Silikonspray, er det altså bare å dynke en svampbit med det, og dra den opp og ned 2-3 ganger i sporet? Der er vel kanskje ikke noen originale deler jeg trenger. Bare å gå på biltema/båtbutikk og finne noen skruer og diverse som kan hindre at seilet renner ut? Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jepp, det er min prosedyre om jeg føler for smøring midt i sesongen (ellers så renser og smører jeg før masten settes opp på våren). Men ikke klin på for mye, heller flere omganger. Det finnes en "skrue" for akkurat det formålet. Da er mutteren som en ca 15mm diameter "ratt", som du kan stramme for hånd, og skruehodet avlangt så det passer i mastesporet. Syrefaste skruer er vanlig på båt. Alu-skrue og mutter hadde kanskje vært best ang korrosjon. Du kan jo isolere den syrefaste skruen med litt tape på flatene som kommer i kontakt med alu-masten. Gratulerer med nytt storseil, da får du mye mer av vindkreftene til å drive båten din framover, istedenfor å krenge den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.