Jump to content

17" Skjærgårsjeep hopper i vannet?


searay25

Recommended Posts

Har en rascala 17" skjærgårdsjeep med 140hk Toahtsu 2-takt. Synes ut ifra forutsetningene at den skulle gå enda raskere enn den gjør. 41knop.

Motoren har kun gått ca 100timer, og er i toppform.fungerer utmerket.

Virker som båten går litt tungt i vannet. hopper veldig i baugen hvis jeg ikke trimmer den helt ut.

det sitter montert stålpropell 19p, som gir meg et turtall på 5500rpm, max WOT på motor er 5200-5700rpm. Kaviterer ikke over hodet.

Sitter motoren feil på akterspeilet??? Trenger tips her.

Link to post
Virker som båten går litt tungt i vannet. hopper veldig i baugen hvis jeg ikke trimmer den helt ut.

 

Jeg antar du mener at du må trimme motoren "inn" altså kjøre stamme/propell nærmest mulig skroget.

Kjenner ikke Rascala så veldig godt, men en del skjærgårdsjeeper har litt vel flat bunn og da kommer fort hoppe-tendenser ved trimming av motoren. Prøv å trimme med en person i baugen og se om du ikke får bedre balanse da. 41 knop på 140 hk med en 17 foter kan være litt lite, men det kan også være korrekt. Ser du på tester av utebordsmotorer vil du se at det kan være stor forskjell på de ulike fabrikat. 3-4 knop forskjell i fart på samme båt er ikke uvanelig. Ken-Bjork får vel 44 knop med 135 Optimax som er en meget potent motor på en båt av samme størrelse som din så kanskje 41 knop ikke er så feil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

40 knop høres da bra ut med 17 foter.

 

Skråget går vel mot en naturlig maktsfart og når man nærmer seg denne skal det veldig mye hk-økning for øke med 1 knops fart.

 

Hva sier produsenten om forventet toppfart for dette skråget ?

 

50-60 knop krever vel lenger skråg ??

 

Når det er sagt skal jo en skjærgårdjeep på speilblank sjø gå som på skinner med kun en pen hvit stripe etter probellen og minimale hekkbølger. Kan motoren være for tung for å gi naturlig vektbalanse ?

 

Er propellen tilpasset din lette båt eller er den tilpasset en tung daucruiser ? (Men det har du vel sjekket ?)

Link to post

Syntes den burde greid noen fler knop. Sjekk at anti-kav.plata ligger flush eller et par cm. over laveste punkt på hekken.

 

Ken-Bjork får vel 44 knop med 135 Optimax som er en meget potent motor på en båt av samme størrelse som din så kanskje 41 knop ikke er så feil.

 

Du må nok korrigere litt på motorstørrelsen til `KenBjork`. Han har en 115 hk Optimax så vidt jeg vet. :yesnod:

Link to post

har ikke hatt båten lenge nei. og det er en futurama top 500. den tåler 140hk.

 

Ut ifra de tester som er gjort skal jo denne båten gjøre mer enn 41knop (håper jeg)

Synes den går så tungt i vannet liksom... kan det hjelpe å flytte motoren opp eller ned?

Jeg får ikke vibrasjoner i det hele tatt selv om jeg trimmer den helt ut slik den er idag... er dette et tegn på at motoren står fpr lavt?

Link to post

Under her ser dere hva produsenten sier om farten.

 

med 130kh 4-takt er den målt til 48knop.... skal da etter alle landemerker ihvertfall klare det samme med 140hk 2-takt.

 

Gir meg ikke før jeg når 45knop ihvertfall:)

 

 

 

Overall lenght . mt 5,20

Overall width mt 2,10

Weight kg.450

person capacity nr. 7

Testing power max hp. 130

Suggested testing power hp. 90

max speed Knots 48

max speed nodi 40

Link to post

Vil kunne bruke båten til litt lek og morro også... skal rett ned i havna ikveld å sjekke... innbiller meg at kav-plata ligger litt under nederste punkt i hekken... da har jeg vel løsningen??? Altså flytte den litt opp?

 

Er det noen triks for å heve den, uten å måtte ta opp båten av vannet. motoren er 150kg.. litt tung å løfte

Link to post

Har hørt at man skal kunne løse slik at motoren henger på en bolt, bikke den sidelengs inntil man får den andre bolten inn ett hull høyere, feste denne og gjøre det samme på motsatt side. Høres lurt ut, hvis man tar sjansen på å la 150kg henge på en bolt da...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadde samme problem på min Terhi415 m/40hk(uten sammenligning forøvrig...). Monterte SmartTabs automatiske trimplan og hoppinga forsvant. Kan kjøre med maks tilt og 2 personer på aktertofta uten problemer.

Jeg er superfornøyd med disse. Båten er mye mer stabil i alle hastigheter og går nesten helt "rett" i vannet uansett hastighet. Nesten som å montere støtdempere på båten!

Anbefales!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...