searay25 Startet 2.Juni.2009 Del på Facebook Startet 2.Juni.2009 Har en rascala 17" skjærgårdsjeep med 140hk Toahtsu 2-takt. Synes ut ifra forutsetningene at den skulle gå enda raskere enn den gjør. 41knop. Motoren har kun gått ca 100timer, og er i toppform.fungerer utmerket. Virker som båten går litt tungt i vannet. hopper veldig i baugen hvis jeg ikke trimmer den helt ut. det sitter montert stålpropell 19p, som gir meg et turtall på 5500rpm, max WOT på motor er 5200-5700rpm. Kaviterer ikke over hodet. Sitter motoren feil på akterspeilet??? Trenger tips her. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Du kan jo prøve og løfte motoren noe det gir soregel noe mer fart. Sitér dette innlegget Link to post
searay25 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Jeg har jo lest om andre som har senket motoren ved samme symtomer? hva tilsier at jeg burde heise den? jeg bare spør fordi jeg ikke har peiling... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Kan der være vand i et eller andet skjult rum, der gør båden tung i hækken og som nedsætter topfarten? Andy Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Kan rett og slett overmotorisering være en grunn? 140 hester på en 17-foter hørtes mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Virker som båten går litt tungt i vannet. hopper veldig i baugen hvis jeg ikke trimmer den helt ut. Jeg antar du mener at du må trimme motoren "inn" altså kjøre stamme/propell nærmest mulig skroget. Kjenner ikke Rascala så veldig godt, men en del skjærgårdsjeeper har litt vel flat bunn og da kommer fort hoppe-tendenser ved trimming av motoren. Prøv å trimme med en person i baugen og se om du ikke får bedre balanse da. 41 knop på 140 hk med en 17 foter kan være litt lite, men det kan også være korrekt. Ser du på tester av utebordsmotorer vil du se at det kan være stor forskjell på de ulike fabrikat. 3-4 knop forskjell i fart på samme båt er ikke uvanelig. Ken-Bjork får vel 44 knop med 135 Optimax som er en meget potent motor på en båt av samme størrelse som din så kanskje 41 knop ikke er så feil. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BAN Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Hatt båten lenge? Har den vært slik hele tiden? Er det en Futurama 550 Top, så skal den tåle 140 HK. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 40 knop høres da bra ut med 17 foter. Skråget går vel mot en naturlig maktsfart og når man nærmer seg denne skal det veldig mye hk-økning for øke med 1 knops fart. Hva sier produsenten om forventet toppfart for dette skråget ? 50-60 knop krever vel lenger skråg ?? Når det er sagt skal jo en skjærgårdjeep på speilblank sjø gå som på skinner med kun en pen hvit stripe etter probellen og minimale hekkbølger. Kan motoren være for tung for å gi naturlig vektbalanse ? Er propellen tilpasset din lette båt eller er den tilpasset en tung daucruiser ? (Men det har du vel sjekket ?) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.Juni.2009 Del på Facebook Svart 2.Juni.2009 Syntes den burde greid noen fler knop. Sjekk at anti-kav.plata ligger flush eller et par cm. over laveste punkt på hekken. Ken-Bjork får vel 44 knop med 135 Optimax som er en meget potent motor på en båt av samme størrelse som din så kanskje 41 knop ikke er så feil. Du må nok korrigere litt på motorstørrelsen til `KenBjork`. Han har en 115 hk Optimax så vidt jeg vet. Sitér dette innlegget Link to post
searay25 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 har ikke hatt båten lenge nei. og det er en futurama top 500. den tåler 140hk. Ut ifra de tester som er gjort skal jo denne båten gjøre mer enn 41knop (håper jeg) Synes den går så tungt i vannet liksom... kan det hjelpe å flytte motoren opp eller ned? Jeg får ikke vibrasjoner i det hele tatt selv om jeg trimmer den helt ut slik den er idag... er dette et tegn på at motoren står fpr lavt? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hopper båten også når det er speilblank sjø eller er det kun i store bølger den hopper ?? Sitér dette innlegget Link to post
searay25 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Under her ser dere hva produsenten sier om farten. med 130kh 4-takt er den målt til 48knop.... skal da etter alle landemerker ihvertfall klare det samme med 140hk 2-takt. Gir meg ikke før jeg når 45knop ihvertfall:) Overall lenght . mt 5,20 Overall width mt 2,10 Weight kg.450 person capacity nr. 7 Testing power max hp. 130 Suggested testing power hp. 90 max speed Knots 48 max speed nodi 40 Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Jeg får ikke vibrasjoner i det hele tatt selv om jeg trimmer den helt ut slik den er idag... er dette et tegn på at motoren står fpr lavt? Etter hva du forklarer tyder det på at motoren står for lavt på hekken. Vedlagt følger en illustrasjon fra Mercury vedrørende forskjellige monteringshøyder. http://sites.mercurymarine.com/portal/page...=PORTAL#transom Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Skal du virkelig få den til å fly bør du montere nose-cone, lift og cleaver-propell... men da begynner bruksområdet å bli smalt... da er det bare fart som gjelder, du kan glemme å dra folk på vannski osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
searay25 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Vil kunne bruke båten til litt lek og morro også... skal rett ned i havna ikveld å sjekke... innbiller meg at kav-plata ligger litt under nederste punkt i hekken... da har jeg vel løsningen??? Altså flytte den litt opp? Er det noen triks for å heve den, uten å måtte ta opp båten av vannet. motoren er 150kg.. litt tung å løfte Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 (redigert) Har hørt at man skal kunne løse slik at motoren henger på en bolt, bikke den sidelengs inntil man får den andre bolten inn ett hull høyere, feste denne og gjøre det samme på motsatt side. Høres lurt ut, hvis man tar sjansen på å la 150kg henge på en bolt da... Redigert 3.Juni.2009 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
searay25 Svart 3.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Båten hopper selv om det er helt stille vann. uansett... Synes det hørtes noe risikabelt ut å la den henge i 1 bolt.... men sett utifra hva en 12mm syrefast bolt skal tåle er det ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Hadde samme problem på min Terhi415 m/40hk(uten sammenligning forøvrig...). Monterte SmartTabs automatiske trimplan og hoppinga forsvant. Kan kjøre med maks tilt og 2 personer på aktertofta uten problemer. Jeg er superfornøyd med disse. Båten er mye mer stabil i alle hastigheter og går nesten helt "rett" i vannet uansett hastighet. Nesten som å montere støtdempere på båten! Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.