Fru Jacobsen Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Beklager - så bare det første innlegget Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
hifo Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 når trådstarter faktisk oppførte seg høflig til de som trengte seg på , kan han da få lov til å tenke \mene akkurat hva man vil om at de kom . vi er for pokker forskjellige hele surregjengen , og noen er hypersosiale mens andre gjerne vil ha en stund for seg selv. dette vil også variere fra dag til dag for de fleste . så jeg mener kari1212 gjorde akkurat hva som kan forventes av høflige folk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ronald Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Bare en tanke som slo meg - hvordan er de svenske fredningsreglene? Kan det være slik at - mange av "alle" disse øyene det var flust av - at de har forbud mot å gå i land nå i hekketiden? Og at øya som trådstarter var på er en av de få som både hadde strand, og som var lov å gjøre strandhogg på, i området? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 når trådstarter faktisk oppførte seg høflig til de som trengte seg på , kan han da få lov til å tenke \mene akkurat hva man vil om at de kom . vi er for pokker forskjellige hele surregjengen , og noen er hypersosiale mens andre gjerne vil ha en stund for seg selv. dette vil også variere fra dag til dag for de fleste . så jeg mener kari1212 gjorde akkurat hva som kan forventes av høflige folk. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
olpi Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Kan ikke forvente å kunne beholde holmen for deg selv. At enkelte absolutt må klenge seg helt inn på når det finnes mange andre plasser å fortøye er en uting etter min mening. Blir annerledes når det ikke finnes alternativer på holmen. Uansett vill jeg ikke lagt meg helt inntil en annen båt i uthavn uten å spørre først. Å presse seg inn mellom 2 båter er uaktuelt i uthavn med mindre involverte tar iniativ til det. da må jeg være svært opprådd. Ligger ikke tett med mindre jeg må. Hører folk snakker om frihetfølelsen på sjøen for å så å legge seg som sild i tønne etterpå. Campingfolket som mange rakker ned på har det jo langt romsligere enn enkelte båtfolk (flere og flere) vil ha det. For å få ned båttettheten så bør de som har campingvogn eller hytte ikke hatt anledning til å kjøpe eller leie båt.............. Sitér dette innlegget Link to post
kari1212 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Bare en tanke som slo meg - hvordan er de svenske fredningsreglene? Kan det være slik at - mange av "alle" disse øyene det var flust av - at de har forbud mot å gå i land nå i hekketiden? Og at øya som trådstarter var på er en av de få som både hadde strand, og som var lov å gjøre strandhogg på, i området? Hva mener du? Som om dette skulle være grunnen til at de valgte denne øya. Nice try. I Sverige er dessuten hekkeplassene godt merket og de få fredete hekkeøyene er godt merket med skilt, i tillegg til at de er merka på sjøkarta. Beklager siteringa. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få til den. Sitatet er i hvertfall fra Ronald. Tar gjerne imot tips på hvordan man siterer her på forumet. Redigert 2.Juni.2009 av kari1212 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) "Nice try"???? Som nevnt, så kjenner jeg ikke til fredningsbestemmelsene i Sverige, ei heller for øyene i området rundt der du var. Men jeg vet at i Norge (i alle fall Østlandet), så er det flere attraktive øyer som har generelt forbud mot å gå i land, hovedsakelig i perioden 15. april - 15. juli. Og ja, det er merket på kart m.m.. Men det rokker vel ikke ved muligheten (ikke påstanden) om at det kunne være tilfellet for flere av de omkringliggende attraktive holmene? Dette var ikke "try" på noe som helst. Kun et forslag til en mulig (logisk) forklaring på hvorfor de gikk i land hos deg. Nå skjønner jeg at du antakelig kjenner til bestemmelsene i området, og at dette ikke er forklaringen. I så fall trekker jeg selvsagt "forslaget" til hva som kunne være en medvirkende årsak. Ronald. Lagt til: Sitering får du til ved å trykke "Sitat +"-knappen under innlegget du vil sitere fra. Da kommer hele det innlegget inn i innlegget du skal begynne å skrive. Ta bort det "i midten" som du ikke vil sitere, men sørg for å beholde "hode",dvs. alt mellom første klammer [...]. Behold også "halen", også det i tilsvarende klammer. Redigert 2.Juni.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) KARI1212 klikk sitat knappen nede til høyre . da blir den orange og du kan klikke på legg til svar. IKKE hurtigsvar . da popper sitatet opp i mitt innlegg hvertfall. husk å ikke fjern quote fjaset som står foran og bak sitatet som dukker opp. :-) Redigert 2.Juni.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kari1212 Svart 2.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 KARI1212 klikk sitat knappen nede til høyre . da blir den orange og du kan klikke på legg til svar. IKKE hurtigsvar . da popper sitatet opp i mitt innlegg hvertfall. husk å ikke fjern quote fjaset som står foran og bak sitatet som dukker opp. :-) Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Kanskje du skulle kjøpe campingvogn, og legge deg fast en plass men spikertelt osv.....Det er der grinebitere vanligvis samles.....:-))) Og, forsvarer reviret sitt. Ai - ai - ai, Der ble visst jeg også grinebiter gitt!! Var jeg faktisk ikke klar over ;-) Har hatt vogn m/spikertelt ved alpintanlegg endel år etterhvert, men har ikke merket det. Kan det være de på sommercamp?? Hmm, har min vogn fast på sørlandet om sommeren også... Redigert 2.Juni.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Synes absolutt ikke du er en grinebiter. Du opptrådte jo med normal og god folkeskikk ved å hilse uten å få så mange hilsner i retur, men slik er det da. Det er helt lov å være litt irritert over slikt, det er normalt, men man kan heller ikke alltid få det slik man ønsker. Slik det er med forum, må du tåle steken ved å poste slike innlegg, noen mener det de sier og begrunner deres svar, andre vil bare skape drama og hetser der det er mulig å hetse. That's life! Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Jeg hadde nok følt det samme, synes absolutt ikke at du er en grinebiter. Jeg unngår andre folk og båter når jeg er på sjøen, ikke fordi jeg er folkestygg, men fordi jeg vil slappe av i fred og ro. Når jeg var ute på fjorden sist så ankret jeg opp i ei stor bukt på svai, nokså nær land. Jeg var den eneste båten der en god stund helt til det kom ei tresnekke og ankret opp ti meter fra meg. Med unger ombord med leven og skrål.. Jeg ble provosert og flyttet båten i andre enden, ca 60 meter unna. Og fikk fred resten av dagen... Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
SeaRaymond Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Syntes heller ikke du er en grinebiter, sjøen og skjærgården er for alle ja, men som allerede nevnt her tror jeg de fleste ser etter en fredelig plass for seg selv, og tror også endel tenker at de som allerde har "okkupert" plassen tenker det samme næmmelig at de nok også vil være i fred, derfor unngår jeg om praktisk mulig å trenge meg på plasser der det allerde er folk, selv om jeg mener at mann fremdeles innhar retten til å gå i land om en vil. En annen ting jeg ikke skjønner er at en har automatisk rett til å slenge seg longside på andres fortøyninger uten at dette klareres på forhånd, er dette vanlig praksis? Isåfall er dette nytt for meg, mulig fordi jeg hittil har lagt meg til på folketomme plasser.... uannsett, hadde jeg kommet til båten min og oppdaget at noen hadde tatt seg til rette og fortøyd seg til meg når jeg låg for anker, hadde jeg begynnt å lure alvorlig, manglet fendrene i tillegg hadde det blitt månelyst og steik forbannet, men nå ble vel jeg en grinebitter også Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Men det som jeg reagerer mest på er at du hevder at det var mange andre steder å legge seg, mange andre øyer i området for i følge "ekspertene" her på forumet så er ikke det mulig for skjærgården er jo nedbygd? Snakker om den svenske skjærgården Mouche. Der borte skjønte de at de måtte værne skjærgården 50år før Norge. Så det er veldig mye uutbygd skjærgård. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Wasco Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Har ikke lest alle innleggene i denne tråden, men for å svare på inngangs-spørsmålet... Regner med at de fleste av oss (meg innkludert) som IKKE synes du er en grinebiter tilhører den godt voksne delen av befolkningen. Mens de som mener at du ER en grinebiter sikkert tilhører den litt yngre befolkningsanndelen. Men slik er det å bli gammel...vi må nok avfinne oss med å bli stemplet som grinebitre... Men siden det var flere andre ubefolkede holmer i nærheten, kunne du jo bare latet som ingen ting og tøffet over på en av de nærliggende, ubefolkede holmene og håpet på at du fikk være i fred resten av dagen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
sailorboy Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 ...Litt satt på spissen dog, men poenge er at man trenger ikke å være traust, asosial mm. fordi man ønsker å trekke eg stille tilbakers for seg selv i en ellers travel verdag med tildels mye stress og støy (kommer jo litt an på jobb og familie forhold dette).Glad jeg bor på vestlandet og slipper slik påtrengt helge/ferie kos... Oh yes. Så sant som det er sagt blacki. Vi søker jo forskjellige ting med båtlivet. Ligger en der på ønskeplassen på den perfekte øya med perfekt ankerfeste og så videre, så er den beste måten å fortsette den fine opplevelsen på etter at noen oppdager stedet du ligger på og faktisk hjelpe de på plass. Legge ut egne fendere osv. dersom de nyankomne er "ferske i faget" osv. Det er ikke alle som kan dette med båtlivet og kanskje tar litt lett på det med å beskytte båten. Skjønner at det kan være kjipt med et ufattelig leven fra unger, bikkjer ! og gummibåter med motor --- der en hadde tenkt seg den store roen. Vi lever sammen, så det beste er å hjelpe hverandre. Blir det for ille, så stikk av. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 (redigert) Jepp! jeg stikker av i slike situasjoner! Tenker hvor vakkert det hadde vært å våkne opp en morgen og funnet ut at du var den eneste igjen på kloden... ALt for seg selv, stille og roligt.. NEida, men gjennsidig respekt, toleranse og hensynfull opptreden appelerer til meg så sant det lar seg gjør. Feks. om jeg kommer inn i en pen liten vik men ser at den er okkepert så tar jeg gjerne neste vik om det lar seg gjøre. Kommer jo an på mye dette. Er man feks. en barnefamilie så er det rimlig dumt å legge seg longside med en gjenng flørtende og små berusde ungdomer. Ang. barn. er av den oppfatnigen at det faktisk kan være smart å legge seg ensom til noen steder noen ganger. Legger du deg til en plass med mange andre barn feks. så blir dte ofte at dem henger sammen og har det gøy, men gjerne ikke får utnyttet den flotte skjærgården og naturen som man omgis med. Er det kun et barn eller 2 så ser man fort at dem finner aktiviteter som for dem gjerne er nye spenndende og som dem ikke like lett ville oppsøkt om dem "hang" i lag med en gjeng andre.. Over sosial stimulans kaller jeg det som vi ofte ser og opplever i dag. Både små og store kan virkligen trenge å finne roen og gjøre ting på egen hånd uten at man altid trenger å være i selskap med andre til en hver tid. Tenk over det; hvor mange timer i uken har du eller evt. barn du måtte for deg selv? (ser bort fra når du sover og andre nødvendige ting som ikke teller!) Ser jeg noen som trekker seg bort, enten det er på en campingplass, en vik, eller en cafe for den slags skyld, så har jeg faktisk såpass sosiale antenner at jeg skjønner at det er svært sannsynlig at dem har gjort dette for nettop å kunne ha litt tid i fred og ro! Alså, alt kommer jo an på tidspunkt og folkemengder osv. feks. så kan man ikke ta like mye hensyn når det er mange om beine! MEn går jeg på kino feks. og det bare er 2 stk, andre der så setter jeg meg ikke rett i tryne på dem! Redigert 3.Juni.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Snakker om den svenske skjærgården Mouche. Nei, var nok en liten feil på kartplotteren min (kan jo forsøke å skylde på lesebrillene?)! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rover Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Ai - ai - ai, Der ble visst jeg også grinebiter gitt!! Var jeg faktisk ikke klar over ;-) Har hatt vogn m/spikertelt ved alpintanlegg endel år etterhvert, men har ikke merket det. Kan det være de på sommercamp?? Hmm, har min vogn fast på sørlandet om sommeren også... Fikk endel erfaringer med "campingfolket" et år jeg kjørte bobil. Sure blikk og kommentarer fra de "fastboende" om at bilen tok utsikten, kastet skygge, osv.... Ush... nei.... slikt opplever vi ikke på sjøen:-))) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 3.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2009 Jeg synes absolutt ikke du er en grinebiter. Hva om folkene i Nimbusen hadde gaatt forsiktig opptil foerst og spurt: Hei, er det greit at vi legger oss her ? Jeg har for oevrig opplevd aa ligge i SXK-boeye (ja, er medlem, selvsagt) i Gluppoe-bassenget i fjor. Plutselig kommer det en baat og legger seg i samme boeya! Uten aa spoerre en gang ! De regnet med at det var greit! De var det IKKE, og de flyttet seg da jeg forklarte det. Dette var attpaatil (og heldigvis ) svensker... Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Gammel tråd, men kommenterer like vel! Jeg er enig med deg, hvorfor trenge seg på hvis det er mange andre ledige plasser! Jeg er fra Kragerø og vant til at det er fullt overalt i fellesferien, men før og etter er det 10 holmer mellom hver båt ;) Vi liker å være for oss selv, så hvis noen legger seg klin inntil oss i disse periodene, blir det hverken hei eller smil å få fra meg! Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 9.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2016 Det må også sies, at ønsker vi å være alene disse periodene, legger vi oss ikke på de mest poppulære plassene da... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Når denne tråden nå er åpnet igjen så har jeg også lyst til å bidra. Har selv lagt til i uthavn der bolter var på plass og fant en bolt veldig nær en annen båt, fortøyde og hilste selvsagt høflig som vi er opplært til. Svaret på hilsenen var rystende "det er vel for fanden andre plasser å fortøye". Med fire små barn som hørte denne salven måtte jeg bite i meg noen gloser, gikk om bord til vedkommende etter at ungene hadde roet seg og fortalte i "sindige" former hva som ikke passet seg i noens selskap. Folkeskikk er ikke noe man bruker når det passer en selv. Denne seansen endte med at herr kapteinen ba ungene om unnskyldning. Føyer til at han var med her inne også på den tiden Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Personlig så trives jeg litt for godt i mitt eget selskap (har nok bodd for lenge på Svalbard )og ville nok ha prøvd å finne en "tom" plass, særlig hvis det er mange tomme plasser ledig. Jeg ville kanskje til og med håpet på at andre som kommer ville tenkt likens slik at man blir sittende for seg selv på hver sin holme Men så lenge folk oppfører seg sånn noenlunde siviliserte så ville jeg ikke irritert meg over at det kommer en båt til når jeg ligger for meg selv selv om det er andre plasser ledig. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Erik Svart 11.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2016 Vi ligger stadig oftere på svai for å kunne pleie alensomheten i fred og ro. Men vi er 2 godt voksne ombord. Tror nok barnefamilier i større grad oppsøker steder der det er folk fra før. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.