Jump to content

Vær klar i hodet! - Kampanje for edru båtførere.

Seilaren

Recommended Posts

Av og Til arrangerer i sommer en kampanje for å få båtfolket til å være edru i samarbeid med Kongelig Norsk Båtforbund, Kongelig Norsk Seilforbund, Norges Seilforbund, Sjøfartsdirektoratet - Vis sjøvett, Politidirektoratet, AV-OG-TIL, Røde Kors, Redningsselskapet, Kystvakten, Kystverket, NORBOAT, og Oslofjorden båteierunion.

Mange bruker båten som fremkomstmiddel i stedet for bilen, fordi de mener de da kan drikke alkohol. Det er en dårlig idé. Selv om sjøen er bredere enn veiene, er det langt flere forhold som krever optimal reaksjonsevne og vurderingsevne. Promille påvirker dette umiddelbart. Det er pussig at folk har slappere holdninger til promillekjøring på sjøen enn på veien.

Les mer om kampanjen på Av og Til sine hjemmesider.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jeg har motatt mye brousjyrer og informasjon ang denne kampanjen denne sommeren. Vi bestilte dette til foreningen vår og vi fikk veldig mye nyttig informasjon ang båtvett.alkohol. osv.

Videre fikk vi masse "giveavays"dem vi skal bruke aktivt ovenfor jollegruppa vår.

Om vi kommer på BP treffet tar jeg nok med en del materiale for de som vi ha/og ikke ha.

Edru i forhold til promillegrensa på 0,8, ja. Ellers tar jeg meg svært gjerne en pils eller to når jeg sitter på fly på fredag ettermiddag og tusler sydover i mine 6 kn. i solskin og flatt hav. Ingen problemer med det.

Ja til snekkepilsen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har motatt mye brousjyrer og informasjon ang denne kampanjen denne sommeren. Vi bestilte dette til foreningen vår og vi fikk veldig mye nyttig informasjon ang båtvett.alkohol. osv.

Flott. Skal få bestilt dette til vår forening også. Kjekt å ha til ungdommene i jullegruppen og foreldrene som er med turer ol..

Kunne tenkt meg å hatt dette til Ryfylketreffet også.. :yesnod:

Fritjof Brandt

Ellers tar jeg meg svært gjerne en pils eller to når jeg sitter på fly på fredag ettermiddag

Ja til snekkepilsen.

Tar meg gjerne en pils eller tre på fly uansett hvilken dag det er jeg da.... og tar meg også en pils eller flere i båten under seilas også.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ankerpils kan jeg være med på, men å drikke og kjøre...hører liksom ikke sammen.

Drikker stort sett aldri alkohol på flyet...blir jo ganske dehydret bare av å være inni det, om jeg ikke skal hjelpe til med alkohol som gjør saken værre.

PS: Tror grunnen til at Seilaren kommer med dette var at han ikke likte at vi drakk ankerchampis. :lol::lol::lol: Tuller med deg, Seilaren. :giggle:

Iallefall smart å være så godt som edru dersom man er skipper eller har viktige mannskapsoppgaver ombord.

For: Det er slettes ikke sikkert at man er deilig selv om man føler seg deilig.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Helt på linje med REM i denne saken :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nå er det vel fylla som er problemet på sjøen, ikke de under 0,8. Men en kampanje, politi, NSSR osv kan jo ikke gå ut og si at noe alkohol er greit.

Vi har et lovverk og forholde oss til, så lenge man ikke bryter den mener jeg at det er ok. Alt annet vil vel være personlige grunner og meninger, og det kan man gjerne diskutere men der tror jeg man bare må være enig at man er uenig... :)

Kampanjer mot fyll på sjøen kan man aldri få nok av. Tror ikke det gjør de store underverker, har heller tro på strengere straffer...

Like strenge regler som man har til lands??

Problemet med 2-3 pils er at mann lett kommer ut av tellinga...

Jeg har aldri problem med å telle til hverken tre eller ti når jeg kjører båt. Etter at båten er skikkelig fortøyd for natta hender det noen ganger at jeg kommer ut av tellinga, men ikke ofte og kun når båten er fortøyd, og som regel sent på kvelden og kun ved fint vær, ikke hvis det er meldt kuling og jeg ikke ligger trygt, men det er ikke ofte, veldig sjelden. Heldigvis.

Redigert av Hansi (see edit history)
  • 5 måneder senere...

Evalueringen fra årets kampanje er nå klar.

Vi har i år oppnådd utrolig mye god oppmerksomhet rundt kampanjen.

Et lite uttdrag for rapporten;

- nær 3,2 millioner mennesker har lagt merke til sommerens kampanje

- 78 % av befolkningen - 2 997 000 personer, la merke til debatt i pressen

- 34 % av befolkningen – 1 309 000 personer, har lagt merke til materiell

- 16 % av befolkningen - 620 000 personer, har sett arrangementer/aksjoner

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...