Hølje Startet 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2009 Har problemer med høyt turtall på min 115 hk Optimax. dette skjer når eg har gått en stund i fart og tar av gass pådraget så ligger turtallet unaormalt høyt, stopper eg motoren og starter igjen så er alt normalt. Er det noen som har hatt samme problemet? og funnet feilen. Det er fortsatt garanti på motor men er litt styr å ta opp båten å få den til verkstedet så derfor spør eg om det er noen som kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har ikke hørt om problemet før på disse.. hvor høyt er turtallet? Roer den seg ned i heletatt? evt hvor lang tid går det? Har den god kjøling? Vet ikke hvilke instrument du har.. men vet du tempen på den og vanntrykket? Kan kanskje være termostat/popit-valve (aldri funnet norskt ord på sistnevnte) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
LM 605 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har vært borte i noe av det samme med min 115 efi (07 mod). Av og til når jeg har kjørt litt, ikke spesielt hardt, så når jeg senker turtallet og slår den i fri, ligger turtallet på ca 1000 omdr. Slår jeg av motoren og starter på nytt, så er turtallet normalt igjen (ca 700 omdr). Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Har ikke hørt om problemet før på disse..hvor høyt er turtallet? Roer den seg ned i heletatt? evt hvor lang tid går det? Har den god kjøling? Vet ikke hvilke instrument du har.. men vet du tempen på den og vanntrykket? Kan kanskje være termostat/popit-valve (aldri funnet norskt ord på sistnevnte) Den har god kjøling , og trykk på kjølevannet. Turtallet ligger på 1200omd , dette skjer ikke alltid , men inimellom. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2009 Sikkert bare all elektronikken som spiller oss et lite puss. Mener jeg hadde noe likt på en nybil for en tid siden. Etter jeg hadde kjørt en eller annen tur syntes jeg å huske at den sveiv noe hurtigere på tomgang. Etter stopp og ny start var den på et "normalt" nivå igjen. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Enig med 'LM 605' her i at det kan være noe som spiller ett puss. IOM det ikke skjer hele tiden og kjølinga er god. dette skjer når eg har gått en stund i fart og tar av gass pådraget så ligger turtallet unaormalt høyt Ut fra det du sier her så, kan det jo være at den er såpass høy i temperatur/fortsatt stigende, at den opprettholder litt rpm for å skaffe seg mere kjøling. Men slakker den ned av seg selv om den står sånn noen minutter? eller bare opprettholder den rpm på rundt 1200 helt til du stopper den? Redigert 6.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Hølje Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Enig med 'LM 605' her i at det kan være noe som spiller ett puss. IOM det ikke skjer hele tiden og kjølinga er god. Ut fra det du sier her så, kan det jo være at den er såpass høy i temperatur/fortsatt stigende, at den opprettholder litt rpm for å skaffe seg mere kjøling. Men slakker den ned av seg selv om den står sånn noen minutter? eller bare opprettholder den rpm på rundt 1200 helt til du stopper den? Skal ut en tur i dag så skal eg sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Jeg har vært bort i samme (problemet) med min Evinrude E-Tec 150 hk, den har kun gått 60 timer . Det har vært en 3-4 tilfeller etter jeg slakker ned til tomgangkjøring da ligger den på ca 8-900 rpm mens den skal ha et tomgangsturtall på ca 500 rpm. Eneste muligheten for å komme ut av denne modusen er å slå av motoren og deretter starte den på nytt. Et underlig fenomen. Det er nok motorstyringen som får "hikke". Redigert 6.Juni.2009 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2009 Fant du ut av problemet "Hølje" med høy tomgang på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 31.August.2009 Link til dette innlegget Svart 31.August.2009 Har det skjedd noe i saken? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.