Jump to content

Høy tomgamg Optimax 115Hk

Hølje

Recommended Posts

Har problemer med høyt turtall på min 115 hk Optimax. dette skjer når eg har gått en stund i fart og tar av gass pådraget så ligger turtallet unaormalt høyt, stopper eg motoren og starter igjen så er alt normalt. Er det noen som har hatt samme problemet? og funnet feilen. Det er fortsatt garanti på motor men er litt styr å ta opp båten å få den til verkstedet så derfor spør eg om det er noen som kan hjelpe :smiley:

Har ikke hørt om problemet før på disse..

hvor høyt er turtallet?

Roer den seg ned i heletatt?

evt hvor lang tid går det?

Har den god kjøling?

Vet ikke hvilke instrument du har.. men vet du tempen på den og vanntrykket?

Kan kanskje være termostat/popit-valve (aldri funnet norskt ord på sistnevnte)

Har ikke hørt om problemet før på disse..

hvor høyt er turtallet?

Roer den seg ned i heletatt?

evt hvor lang tid går det?

Har den god kjøling?

Vet ikke hvilke instrument du har.. men vet du tempen på den og vanntrykket?

Kan kanskje være termostat/popit-valve (aldri funnet norskt ord på sistnevnte)

Den har god kjøling , og trykk på kjølevannet. Turtallet ligger på 1200omd , dette skjer ikke alltid , men inimellom.

Enig med 'LM 605' her i at det kan være noe som spiller ett puss.

IOM det ikke skjer hele tiden og kjølinga er god.

dette skjer når eg har gått en stund i fart og tar av gass pådraget så ligger turtallet unaormalt høyt

Ut fra det du sier her så, kan det jo være at den er såpass høy i temperatur/fortsatt stigende, at den opprettholder litt rpm for å skaffe seg mere kjøling.

Men slakker den ned av seg selv om den står sånn noen minutter? eller bare opprettholder den rpm på rundt 1200 helt til du stopper den?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Enig med 'LM 605' her i at det kan være noe som spiller ett puss.

IOM det ikke skjer hele tiden og kjølinga er god.

Ut fra det du sier her så, kan det jo være at den er såpass høy i temperatur/fortsatt stigende, at den opprettholder litt rpm for å skaffe seg mere kjøling.

Men slakker den ned av seg selv om den står sånn noen minutter? eller bare opprettholder den rpm på rundt 1200 helt til du stopper den?

Skal ut en tur i dag så skal eg sjekke det.

Jeg har vært bort i samme (problemet) med min Evinrude E-Tec 150 hk, den har kun gått 60 timer .

Det har vært en 3-4 tilfeller etter jeg slakker ned til tomgangkjøring da ligger den på ca 8-900 rpm

mens den skal ha et tomgangsturtall på ca 500 rpm.

Eneste muligheten for å komme ut av denne modusen er å slå av motoren og deretter starte den på nytt.

Et underlig fenomen.

Det er nok motorstyringen som får "hikke". :confused:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...