Wasco Startet 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2009 (redigert) Er i gang med en litt forsinket vårpuss og så dukker spørsmålet opp. Båten skal jeg bunnsmøre med kobberstoff...men hva med propellen? Skal den settes inn med et eller annet stoff?? Redigert 6.Juni.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
sveinh04 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Du kan sikkert få noe superstoff av et eller annet slag, men første bud er vel å få pusset den så blank som mulig. Det er liksom en ond spiral det der med groe Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
johnson Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 puss propellen blank og ta en helt vanlig svart sprittusj og tegn/mal hele propellen med sprittusjen, la det tørke og voilà du har en algefri propell. Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Wasco Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Den med tusjen hørtes jo genialt ut...hvist dette virker er det jo for godt til å være sant Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
treklogg Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Tran International anbefaler bunnstoff på propellen. Tusj har varierande resultat. Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Wasco Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Tran ja....hmmm...har hatet tra hele mitt liv, men det er muligens at båten min liker det bedre... Men tranen må da forsvinne ganske fort....det er jo ikke akkurat noe "feste" i tran... Til slutt - MÅ det være Møllers tran Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Spinnaker Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg har god erfaring med tusj, men det må være ekte sprit tusj (sort), det er ikke så lett å få tak i lenger. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
osa Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 -ingenting virker! ----men alt kan prøves.... Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Den med tusjen hørtes jo genialt ut...hvist dette virker er det jo for godt til å være sant Naboen min fant ut dette med tusj tilfeldig, han hadde montert ny propell som var skrevet på med tusj, når han trakk den opp til vinteropplag var det ikke groe der tusjmerkene hadde vært!!, så han tusjer hele propellen hver vår og er fornøy med det Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 Jeg tusjer propellen min hver vår før sjøsetting. Dvs jeg pusser denne blank først før jeg bruker en Penol 1000 sort og farger så pent jeg bare kan. Hittil har jeg bare gode erfaringer med dette. Har lite groe på propellen... Jeg trodde også groe var noe som oppsto når båten ligger rolig ( ikke i bruk) Sitér dette innlegget Link to post
oddemann123 Svart 6.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2009 (redigert) Har selv gode erfaringer med tusj. Ved båtbytte har jeg gått over til å bruke Drevhetten for å komme rundt disse problemene. Genialt produkt i salg på nettet under www.drevhetten.no til en rimelig penge /O Redigert 6.Juni.2009 av oddemann123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Om båten blir brukt jevnt skulle vell ikke groe på propell være noe problem.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Om båten blir brukt jevnt skulle vell ikke groe på propell være noe problem.... Nå er det ikke alle som har muligheten for å bruke båten jemnlig. Pga av arbeidssituasjon så er det mange som må la båten ligge stille i ukesvis. Har forsøkt med tusjpenn fra biltema, pusset propellen så godt som mulig først, deretter på med denne tursjen. Innbiller meg at det hjalp. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JonnyBoy Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 (redigert) Hva med PropShield Stern Gear Antifouling Grease? Er det noen som har erfaring med dette produktet, eller er det bare lureri? Forhandles i Norge av LaSa Motor, så det er kanskje noen på Østlandet som har prøvd? Redigert 7.Juni.2009 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Haba Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Har prøvd det meste. Det som virker best er å polere propellen så godt som mulig. Kanskje et par lag klarlakk i tillegg vil gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Takk for alle tips.... Så får vi se om det blir tusj eller tran...eller ingen ting Har forstått at det ikke finne EN gylden regle for hva en bør gjøre eller ikke gjøre....og det får jeg leve med Ha en fin båt-sommer Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
osa Svart 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Hittil har jeg bare gode erfaringer med dette. Har lite groe på propellen... hvis tusj var så bra som de "tusj-religiøse" mener, ville en eller annen innenfor bransjen putte det i en liten flaske og prise den til 299,50.. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2009 Tror nok de tusjgreiene har noe for seg... Men han som hadde båten i 35 år før jeg overtok den påsto at han aldri gjorde noe annet en å pusse den blank og fin ved hver vårpuss.... Så jeg ender nok opp med å følge tradisjonen...og lar propellen forbli blank og fin... En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn - men det er ikke en nedgrodd propell heller Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Speedy Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn Wasco: Hvordan har det seg at du kan se hvilken farge det er på propellen og hvem i huleste bryr seg om fargen under vannlinja? Selv farger jeg propellen min hver vår og har aldri hørt kommentaren: Se, han har svart propell På fly er jo ikke svarte propeller stygt eller.... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Joda, på havna her jeg ligger er det vanligvis så klart vann at en godt kan se fargen på propellen...i hvert fall på min båt. Og jeg synes det er synd å farge en vakker messingpropell med svart tusj På en moderne plastbåt synes jeg er ok med en svart propell, men ikke på min gamle tre-båt. Det er de små detaljene som teller vet du Men en svart propell er uansett finere en en "grønn" propell full av "vegitasjon" Redigert 8.Juni.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mariell Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn - men det er ikke en nedgrodd propell heller Da får du gjøre som jeg gjorde siste gangen. Ett sett med sprittusjer fra Biltema. Ett rødt blad. ett blått blad ett grønt blad og ett sort blad. Desverre så lå propellen så langt innunder båten at den var umulig å se fra overflaten. Men regner med at fisken lurte fært på hva dette fargespillet var for noe ? :crazy: Uansett guttungen som fikk æren å tusje syns det ble kjempetøft. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Speedy Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg regner med at Mariell blir den som kan avlegge rapport på hvilke farger som virker best i forhold til groe på propellen. Har blitt fortalt at jo mørkere fargen på propellen er jo mindre er sjansen for kraftig groe... Kanskje den påstanden blir plukket i filler nå da. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Hva med PropShield Stern Gear Antifouling Grease? Er det noen som har erfaring med dette produktet, eller er det bare lureri? Jeg gjorde en test i år med det virksomme stoffet i dette produktet, lanolin. Det enkleste var å gå på apoteket og kjøpe en tube med brystvortekrem . Dette ble smurt på propellen etter at den var skrubbet og polert. Deretter varmet jeg det inn med en varmluftspistol. Er veldig spent på om det har noen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Ser det er mye diskusjon her inne hvorvidt tusj hjelper eller ikke. Dette kan da testes særdeles enkelt ved å tusje et par propellblad og la ett være utusjet. Da ser man fort om det faktisk hjelper eller er en myte... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mariell Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Dette var for ett par år siden. Kunne ikke se noen forskjell på de forskjellige bladene. Noe groe var det, spessielt inne ved roten og på mutter. Max turtall var gått ned snaue 200 omdreininger i løpet av sommeren og max fart redusert med ett par knop. Var IKKE under å skrapte propell i løpet av sommeren Ifjor, så pusset jeg propellen rimelig blank og smurte ikke på noe som helst. På sensommeren så hadde jeg mistet 3 knop, og drøye 300 omdreininger på max. For klargjøring for salg var jeg under å skrapte vekk betydlig mengde rue på propellen. Så fart og turtall var nesten oppe i "vårformen" igjen. For 3 år siden. Så måtte jeg under å skrape før ferien startet. Skrapte lett av ett 2 cm. tykt lag med groe på hver side av propellen. Max turtall med belastning skulle være 3600 kom vel opp i 2700 eller noe sånt. Da hadde jeg kun skrapt ren propellen og ikke pusset eller tilsatt noe lurium, under vårpussen. Båten lå desverre stille i lengre perioder på sommeren. Men det har vært det samme i alle årene. Båten det her var snakk om var en Scand Baltic med TAMD 40b motor. PS. Skal ikle meg dykkerutstyr å inspisere Marine traderen under, når jeg kommer meg hjem. Er spent på hvordan den ser ut etter 1 år ute. Blir vel litt propellpuss og anodeskifter under vann tenker jeg. Selv om jeg ikke merket noe spesielt turtall eller farts tap når jeg brukte den i våres. Nå er det jo store geografiske og stor forskjell fra år til år hvor mye det gror. Redigert 8.Juni.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.