Jump to content

Hvordan forhindrer jeg algevekst på propellen?

Wasco

Recommended Posts

Den med tusjen hørtes jo genialt ut...hvist dette virker er det jo for godt til å være sant :flag:

Naboen min fant ut dette med tusj tilfeldig, han hadde montert ny propell som var skrevet på med tusj, når han trakk den opp til vinteropplag var det ikke groe der tusjmerkene hadde vært!!, så han tusjer hele propellen hver vår og er fornøy med det :yesnod:

Om båten blir brukt jevnt skulle vell ikke groe på propell være noe problem....

Nå er det ikke alle som har muligheten for å bruke båten jemnlig.

Pga av arbeidssituasjon så er det mange som må la båten ligge stille i ukesvis.

Har forsøkt med tusjpenn fra biltema, pusset propellen så godt som mulig først, deretter på med denne tursjen.

Innbiller meg at det hjalp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tror nok de tusjgreiene har noe for seg...

Men han som hadde båten i 35 år før jeg overtok den påsto at han aldri gjorde noe annet en å pusse den blank og fin ved hver vårpuss....

Så jeg ender nok opp med å følge tradisjonen...og lar propellen forbli blank og fin...

En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn - men det er ikke en nedgrodd propell heller :sad:

En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn

Wasco: Hvordan har det seg at du kan se hvilken farge det er på propellen og hvem i huleste bryr seg om fargen under vannlinja?

Selv farger jeg propellen min hver vår og har aldri hørt kommentaren: Se, han har svart propell :lol:

På fly er jo ikke svarte propeller stygt eller.... :giggle:

Joda, på havna her jeg ligger er det vanligvis så klart vann at en godt kan se fargen på propellen...i hvert fall på min båt. Og jeg synes det er synd å farge en vakker messingpropell med svart tusj :yesnod:

På en moderne plastbåt synes jeg er ok med en svart propell, men ikke på min gamle tre-båt. Det er de små detaljene som teller vet du :smiley:

Men en svart propell er uansett finere en en "grønn" propell full av "vegitasjon"

Redigert av Wasco (see edit history)
En svart propell er jo uansett ikke noe vakkert syn - men det er ikke en nedgrodd propell heller :sad:

Da får du gjøre som jeg gjorde siste gangen.

Ett sett med sprittusjer fra Biltema.

Ett rødt blad. ett blått blad ett grønt blad og ett sort blad.

Desverre så lå propellen så langt innunder båten at den var umulig å se fra overflaten.

Men regner med at fisken lurte fært på hva dette fargespillet var for noe ? :lol::crazy: :crazy:

Uansett guttungen som fikk æren å tusje syns det ble kjempetøft.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva med PropShield Stern Gear Antifouling Grease? Er det noen som har erfaring med dette produktet, eller er det bare lureri?

Jeg gjorde en test i år med det virksomme stoffet i dette produktet, lanolin. Det enkleste var å gå på apoteket og kjøpe en tube med brystvortekrem :eek: . Dette ble smurt på propellen etter at den var skrubbet og polert. Deretter varmet jeg det inn med en varmluftspistol. Er veldig spent på om det har noen effekt.

Dette var for ett par år siden.

Kunne ikke se noen forskjell på de forskjellige bladene.

Noe groe var det, spessielt inne ved roten og på mutter. Max turtall var gått ned snaue 200 omdreininger i løpet av sommeren og max fart redusert med ett par knop.

Var IKKE under å skrapte propell i løpet av sommeren

Ifjor, så pusset jeg propellen rimelig blank og smurte ikke på noe som helst.

På sensommeren så hadde jeg mistet 3 knop, og drøye 300 omdreininger på max.

For klargjøring for salg var jeg under å skrapte vekk betydlig mengde rue på propellen. Så fart og turtall var nesten oppe i "vårformen" igjen.

For 3 år siden. Så måtte jeg under å skrape før ferien startet. Skrapte lett av ett 2 cm. tykt lag med groe på hver side av propellen. Max turtall med belastning skulle være 3600 kom vel opp i 2700 eller noe sånt.

Da hadde jeg kun skrapt ren propellen og ikke pusset eller tilsatt noe lurium, under vårpussen.

Båten lå desverre stille i lengre perioder på sommeren. Men det har vært det samme i alle årene.

Båten det her var snakk om var en Scand Baltic med TAMD 40b motor.

PS. Skal ikle meg dykkerutstyr å inspisere Marine traderen under, når jeg kommer meg hjem. Er spent på hvordan den ser ut etter 1 år ute.

Blir vel litt propellpuss og anodeskifter under vann tenker jeg.

Selv om jeg ikke merket noe spesielt turtall eller farts tap når jeg brukte den i våres.

Nå er det jo store geografiske og stor forskjell fra år til år hvor mye det gror.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...