Jump to content

Ankerdrammen? (unnskyld avholdsfolk)


Faxen

Recommended Posts

Ankerdrammen må bestå av Aquavitt og iskald pils helst sommerøl.

Er det noen som har prøvd sommer aquavitt , persolig har jeg ikke turt og smake denne da jeg blir lett skuffet har også hørt at denne ikke smaker noe som helst.

 

Takker meg til Linje Aquavitt.  :confused:

Link to post
Share on other sites

Dere som er så glade i skotsk whiskey, har dere hørt om "Classic Malts Cruise"

 

http://www.worldcruising.com/classicmaltsc...ruise/index.htm

 

Kanskje noe å tenke på for sommerferien 2005?

Vil ta Caledonian Canal enten senere i år, eller rundt Påske neste år, for så a runde toppen av Skottland ..... Har 64 destillerier å besøke inne 2 timers kjøretur fra mitt hjem, så har prøvd det meste .... Vestkysten av Skottland og Islands Malts er kjempe bra å besøke ... en må bare være litt på vakt for tidevannet som kan nå 12 Knop rundt Pentland Firth og Pentland Skerries. Med tidevannsforskjell på rundt 4M kan selv ganske store sund og passasjer lage ganske mye krøll...

 

Blir vel å begynne med Glenmorangie, Balwinnie, Knock, så til Macallan før Vestkysten nåes....

 

Mvh,

 

Glemte å nevne at SS Loyal vanligvis tar en reise til Shetland minst en gang i året, og har sett på mulighetene for en tur gjennom the Calidonian Canal... Desverre så blir hun litt for høy, da et av spennene er 27M , mens hun har 28 M masthøyde...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

... Blir vel å begynne med Glenmorangie, Balwinnie, Knock, så til Macallan før Vestkysten nåes....

For meg er Islay whisky's i særklasse, men når det er nevnt så mener jeg at det finnes en skotsk whisky for enhver smak, dersom man liker drikker av det noe sterke saker. Av øskyst whisky's, som jeg har smakt, synes jeg at Glenmorangie er av ypperst kvalitet.  :yesnod:

 

Ellers så hadde det vært veldig fristende å ta The Classic Malts Cruise !  :confused:

 

Om du skulle ta turen i Caladonian Canal i sommer så får du kose deg skikkelig og husk å fortøye gådt før du begynner på smakingen!  :yesnod:

 

mvh jibb

Link to post
Share on other sites

Det blir vel nærmest en avsporing dette med Single Malt, men dette er en drikk jeg har fått sansen for i voksen alder.

Og det finns jo så mange destillerier, og så mange forskjellige smaker !!  

 

Akkurat nå skjenket jeg meg en liten night cap med Laphroaig 10 år, Cask strenght på 57,3% ifølge etiketten på flaska.

 

Når en lukter på flaska så er det som å komme inn på et gammelt båtnaust.

Sjø, tjære, tang, røyk og masse annet rart...

 

Men smaken er helt fortreffelig   :sailing::flag:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Guest vedvard

Hei alle båtfrelste!

 

Det ser ut til å være mange potensielle medlemmer til en artig forening jeg fannt på nettet for et par år siden: Ankerdrammens venner, sjekk ut denne adressen.

 

www.webnorge.no/advenner/

 

Når det gjelder selve ankerdrammen er det bare kald Borg øl som gjelder ombord i Carmen av Høysand  :sailing:

Kaffe drikkes forøvrig under fart.

 

Vidar E

Link to post
Share on other sites

Ja når havnen nåes er det god grunn til å skåle for at turen har gått bra og at vi er vel framme.

Det har blitt tradisjon i båten. (Har ikke tenkt på hva vi gjør hvis turen ikke går bra, men da trengs det vel kanskje enda mere :confused:)

Fikk en ny i Danmark i fjor som heter Dr.Nielsen. Populært i båten kalt for Kapteinens nye fastlege. Tar over for Gammel Dansk. Alternativt tyr vi til den svenske O.P.Anderson.

 

Uansett så smaker det meste når man skal kose seg etter en tur.

 

Fin hjemside du har. Værinfo var også ny for meg.

 

Så på ankerrulla på bildet, http://www.xn--amorsa-eya.no/images/Ankervinsj2.jpg

at du har snudd den opp/ned. Bøyen ned i stedet for opp.  Fungerer det bra?

Var med å monterte en helt lik Power IL captain på kasse nettopp. Vi låste rulla lenger ned så den ikke vippet så mye opp. Dvs at bruceankeret går mye høyere opp/inn i rulla. Hvordan går det hvis du kjører vinsjen til den stopper? Ikke å anbefale, men kan jo skje ved feil ol.

Du har vel kanskje gjort "hullet" trangere ved å flytten bolten til rullen (plast) til ytterste hull?

 

Det var ikke min båt, men ok å få høre om erfaringer... .

Link to post
Share on other sites

Å du verden, nå fikk jeg valgets kvaler. Det var særdeles mye godt å velge i på denne pollen.

Har jo kallesjebåt, og vær / temperatur har en tendens til å påvirke valget av ankerdram også!

Er det bikkjekaldt med sur og kald nordavind velger jeg straks noe varmt å henge fingrer og mage i, - KARSKEN er god å ha da !   Er det sol og skikkelig varme i været velges nok en kald pils. Er fruen i rette lunet ei fin sommernatt,- kommer cognac`en fram. I det hele tatt,- DET MESTE GÅR!

En forutsetning er det jo at båten ligger så sikkert fortøyd at også værskifte tåles.

 

Skål da !!!!!

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Når ankeret er ute, fortøyning i land og verden roer seg ned, er en Ganske Gammel (Gammel Dansk), Øl, og/eller en skalldyrsaquavit perfekt for å kose seg litt ekstra.

 

(Må innrømme at jeg ikke tenker så mye på at jeg kanskje må flytte på meg dersom forholdene skulle endre seg.

Det er aldrig så stort inntak av noe som helst slik at dette skulle bli noe problem.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...