Jump to content

Finnes det båtfolk som IKKE drikker kaffe?

Wasco

Recommended Posts

Det er jo ganske utrolig at det faktisk finnes båtfolk som ikke drikker kaffe :lol: , men vi har jo alle vårt å stri med. :flag:

Nå tenker jeg heller at det er greit å ikke være avhengig av å få i meg kaffe slik som noen kaffiavhengige er. Er jo dem som føler at de ikke fungerer uten kaffen om morgenen eller ellers på dagen. Gla jeg slipper å ha det sånn jeg. :smiley: Hadde bare kaffe smakt bra så hadde jeg vel drukket det, men vanlig svart kaffi er ikke noe godt, har prøvd å like det, men skjønner liksom bare ikke hva folk syns er godt med det. Liker sånn annen type kaffi ala Mokka Kaffe o.l. men det er vel mer melk og sjoko enn kaffe i den drikken. :smiley:

skjønner liksom bare ikke hva folk syns er godt med det. Liker sånn annen type kaffi ala Mokka Kaffe o.l. men det er vel mer melk og sjoko enn kaffe i den drikken. :smiley:

Dette med smaken er jo forunderlig...

Det er nok slik at smaksløkene våre forandrer seg med årene.

Det er vel heller ikke så mange som synes at øl, vin eller dram smaker så godt første gangen en smaker det. Men så vender en seg til det, og det som smakte "pyton" blir etter hvert godt.

Husker første gang jeg smake oliven...jeg ble kvalm. Men i dag elsker jeg oliven og kan gjære sitte å spise en hel mengde oliven, rett av glasset :yesnod:

Selv begynte jeg ikke å drikke kaffe før jeg var 25-26 år. Den gangen fantes ikke Late og slike ting, men jeg var i Sverige og der bruker de jo sukker i kaffen. Da fant jeg ut av hvis jeg brukte nok sukker og fløte...så gikk det ann å drikke det. Etter hvert kuttet jeg ut sukkere, og til slutt forsvant fløten og melka også...og jeg satt igjen med svart kaffe. :yesnod:

Dette med smaken er jo forunderlig...

Det er nok slik at smaksløkene våre forandrer seg med årene.

Sant det :smiley: Er 32 år blitt, men selvfølgelig så kan jeg jo i nærmeste fremtid begynne å like kaffi, men da må jeg først tvinge den ned et par ganger. :lol: For så lenge jeg aldri drikker det så kan jeg heller aldri venne meg til smaken.

Hvilket kokekaffemerke som er best? ALI

Nå er jo smaken fri i vårt frie kongerike, så ethvert utsagn om hva som er beste, er selvsagt det rette.

Men for dem som har sans for å bli smaksforført: Kjøp gjerne inn noe svensk mørkrøstet kaffe og trakt/kok en kanne nå og da (eller lag den gjerne i presskanne).

For den er virkelig forførende. Ganske langsomt gjør den sin virkning, og etter noen måneder får man saftig lyst på å kjøpe mer - fordi man har fått saftig lyst på å drikke mer av den. Gode merker er Zoega (mitt fortrukne), Løfbergs Lila og Blå Mocca. (Både Maxi, Ultra og Meny har Zoega i hyllene, såvidt jeg vet. Rema 1000 hadde, men sluttet dessverre med det.)

Men se for all del etter at posen er merket "mörkrost" eller "Skånerost". God opplevelse!

Hilsen Hekksjø/i smaksforført modus

P.S. Det kan godt hende at de solide norske kaffeleverandørene etterhvert komer etter med mørkrøstede varianter som smaker like godt - men forløbig har de ikke lykkes, synes jeg. D.S.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Joda, her går det kaffe i bøtter og spann. Hele "trikset" med a lage god kaffe er å unngå for mye bitterstoff. Ved koking gjelder det å ikke trekke lengre enn maks 5 minutter. Filterkaffe lages uten bruk av trakter(det går for tregt, også MoccaMaster). Vann kokes og helles raskt gjennom filterholderen slik traktes kaffen så raskt at bitterstoffene ikke trekkes ut.

Den beste kaffe i verden: Blue Mountain fra Jamaica.

I Norge drikkes så mye dårlig kaffe grunnet prispress at skal man ha tak i noe skikkelig må man bestille det fra utlandet !

Blue Mountain Cofee

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I Norge drikkes så mye dårlig kaffe grunnet prispress at skal man ha tak i noe skikkelig må man bestille det fra utlandet !

Huh?? Det selges da kaffe andre steder enn Rema/Rimi?

Ta en tur innom en hvilken som helst kaffebar neste gang du er i byen...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Snakker om hva man får i dagligvare.....vi som ikke er fra Tigerstaden er jo så lite urbane vi da vettu

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Filterkaffe lages uten bruk av trakter(det går for tregt, også MoccaMaster). Vann kokes og helles raskt gjennom filterholderen slik traktes kaffen så raskt at bitterstoffene ikke trekkes ut.

Problemet med denne måten å lage kaffe på er at vår norkse traktekaffe er kvernet for grovt...

Hvis du bruker den metoden som beskrives er det nok riktig at bitterstoffen ikke trekkes ut, men med en så kort kontakt mellom vannet og kaffen får en heller ikke ut alle smaksstoffene i kaffen.

Hvis en derimot maler kaffen mer finkornet, så er dette den beste måten å lage kaffe på.

Redigert av Wasco (see edit history)
vi som ikke er fra Tigerstaden er jo så lite urbane vi da vettu

Man ikke til Tiggerstaden for å finne god kaffe, men på den annen side, Drammen er kanskje ikke bedre enn sitt rykte? :smiley:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg lurer litt på va vår venn Mouche mener med "siden lastenes sum er konstant".

Men en dag jeg har tid til å skrive ned alt, skal jeg nok fortelle deg hva jeg bruker tiden til... :wink:

:lol::lol: det vil jo si at alle har en viss andel laster , og enn så lenge venter vi på å høre hvilke laster du har:-)

du har ikke røyk , kaffe , alkohol, kvinnfolk, gambling , pining av smådyr osv osv. så spytt ut. :lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg lurer litt på va vår venn Mouche mener med "siden lastenes sum er konstant".

Ikke ta det alt for alvorlig, kun et uttrykk! Betyr vel i all enkelhet at vi alle gjør noe galt, eller noe vi ikke alltid skryter av eller er hekta på eller hva vet jeg. Ikke drikker du, ikke røyker du og hva annet du ikke gjør vet ikke jeg, men noe gjør du vel mere av, hvis du skjønner hva jeg mener?

ps

Du behøver ikke svare! :wink:

Ser at hifo har skjønt det! Har jeg sagt noe om kvinnfolk hifo? :rolleyes: Gud skapte kvinnen og der gjorde han, etter min mening, en god jobb! :yesnod: Forøvrig har jeg gjort unna av både røyking og drikking i yngre år så da slipper jeg det nå.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:lol::lol: det vil jo si at alle har en viss andel laster , og enn så lenge venter vi på å høre hvilke laster du har:-)

du har ikke røyk , kaffe , alkohol, kvinnfolk, gambling , pining av smådyr osv osv. så spytt ut. :lol:

Ser at hifo har skjønt det! Har jeg sagt noe om kvinnfolk hifo?

:lol: Hifo har nok helt rett han... :rolleyes: Faktisk så droppet jeg hele russetiden også.. :smash:

Jeg har nok ikke tid til sånt... Instruktør i Seiling to dager i uken. Speiderleder to dager i uken, pluss de fire-fem timene i uka det tar å planlegge møtene og sende ut info til foreldre. Har båten som jeg vil bruke så mye som mulig, og driver å jobber en del med. Har en bil som krever en del mekking. Går siste året på vidergående (eksamen i morgen, og jeg har ikke kontroll!!). Prøver av og til å få tid til å være med litt venner. Besøker ofte dette forumet. Reiser til fjells og går på ski hver helg båten ikke er på vannet. Har alle verv en elev kan ha på skolen (elevråd, Miljøutvalget, Arbeidsmiljøutvalget) Og i tillegg er et sikkert masse som jeg ikke kommer på nå i eksamenstresset.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Du mener faktisk at alle har en viss mengde laster? Og jeg som alltid har tolket det til at "klarer du å kvitte deg med en last, plukker du fort opp en ny....".

Skjønner nå at jeg har vært helt på jordet. :saint:

PS. Kaffe smaker så vondt at jeg er glad jeg ikke liker det..... :wink:

Te derimot hjelper meg gjennom hundevakta og allikevel får jeg sove når vakta er over.

Får helt abstinens om jeg ikke har 1,5 liter med Pepsi Max + et beger med nøtter fra Den Lille Nøttefabrikken med i båten. Kan vel trygt si at jeg nok er "litt" avhengig av dette.

Kaffe har jeg aldri drukket. Kan med litt godvilje kanskje skrøne på meg en halv kopp for ca. 20 år siden. Te drikkes kun under press i penere familieselskap.

Det blir som med sigarrøykere. De mest ekstreme mener at sigarer ikke skal røykes, men spises.

I følge legenden skal W.Churchill ha vært en av de som spiste og og ikke røykte sine sigarer.

Mener å huske at han spiste sigaren ved en feiltagelse, en formell middag hvor de fikk servert iskrem + et slags sigarformet bakverk. WC tok da feil, men istedet for å innrømme det, så spiste han opp hele sigaren og latet som ingenting.

Når det gjelder kaffe, blir gjerne epar liter om dagen. På jobben er de slike kaffeautomater med sirupaktig konsentrat. Ikke noe å skryte av.. men det gjør da jobben om mårran.

Etter middag er det tid for en dobbel espresso, helst med Malabar, evt italienskbrent kaffe.

Foretrekker også god kokekaffe foran filterkaffe - men den beste kaffen er den som er kokt på bål ute i skjærgården eller i skogen!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Må jammen si at Seilaren aspirerer til tittelen "Årets svigersønn".....

Vel vel, når skulle han få tid til å ta seg av kona da? Jeg ville i hvert fall ikke ha en slik svigersønn! Men jeg har da ikke noen etterkommere heller da, så jeg slipper å bry meg med slikt. Men for all del Seilaren, dette var ikke noe angrep på deg. All ære for dine initiativer, men jeg ble svett bare av å lese det.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...