Jump to content

Tips ønskes til kjøp av seilbåt, ca. 350 000.


Flistrar

Recommended Posts

Hei!

 

Far har opparbeidet seg goodwill gjennom årevis med drømming og båtspekulering. Derfor står vi nå endelig klar til å kunne investere i vår første seilbåt. Vi er en familie på 5. Tre barn fra 0 til 9 år og to voksne i 30-åra. Jeg er helt blank på merker/typer båter. Jeg har seilt endel jolle da jeg var yngre. Større båter har jeg bare vært mannskap på. Vi må helt klart kalles nybegynnere. Budsjettet tilsier at vi har et tak på investeringen på ca. 350 000.

 

Mine spørsmål til dere erfarne båtfolk blir dermed:

Hvilken båt bør vi kjøpe oss? Hva bør jeg se etter når jeg ser etter båt?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til baatplassen :seeya:

 

Gratulerer med klokt valg. Med 3 barn vil nok 3 cabiner være veldig verdsatt med tiden men dette kan være vanskelig med deres budsjett, men om kravene til finish ikke er for høye kan dette være en kandidat slitt 3 cabiner

 

Generelt bør Dere i alle fall unngå gamle saltvannskjølte motorer om ikke prisen tillater bytte av denne (nærmere kr 100 000). Seil koster også noen kroner men er adskilligt lettere å bytte enn motor.

 

Vi liker slike tråder så hold oss gjerne oppdatert om kandidater!

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Heisann! Tusen takk for svaret. Ferien har dratt prosessen litt ut i tid :sad: Jeg tror jeg lander på litt mindre båt, som er litt nyere og ikke trenger like mye opprusting. Jeg har laget meg en liten liste over kandidater. Den er kraftig styrt av hva som finnes i markedet akkurat nå. Dersom det er noen som kan hjelpe meg med gode kommentarer til valgene, og evt. andre gode båter, så endres sikkert lista fort :smiley:

 

1. Omega 30S

Jeg liker utførelsen og utseende, samt at det finnes etpar gode alternativ på markedet nå. F.eks:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

2. Albin Alpha/Delta

3. sunwind 31

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

4. Mamba 33 Liker godt mamba`en, men denne var suspekt:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

5. First 305

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

6. X99

Link to post
Share on other sites

Det finnes da 3-4 comfortina 32 i markedet under 400 000.- husk på at det nok er mulig å prute litt på prisene som er på finn.no i mange tilfeller , jeg ville ihvertfall sett nærmere på båttypen.

 

 

Comfortinaen såg virkelig ut til å være en båt som kan tilfredsstille våre behov! Må inn høyt på lista :smiley:

 

Har vært sammen med et vennepar noen dager som nettop har hentet nyinnkjøpt 85-model Comfortina32 og vært ute og seilt en del med dem. Det er en båt jeg vil anbefale på det varmeste. De betalte 370' med bra nokså nye seil storseil, kryssfokk og spinnaker, ny sprayhood, opplagspressing og krybbe, varme, septik osv. Litt lav innvendig for mine 190cm, men opptil 185cm gå det greit. Båten virker bånn solid og ved åpning/lukking av f.eks luker så merker du stor forskjell fra de nye industriproduktene! :eek:

Båten har rorkult, de fleste av de som er produsert har det, og det liker jeg godt. Båten var meget lettstyrt og nøytral med riktig trim. God plass i cockpit og fornuftig plassering av toalett og pantry både for bruk i land og i sjø.

Ligger også test av båten på Seilmagasinets hjemmeside og den testen, riktignok noen år gammel, gir båten meget god attest.

Til den prisen du tenker så ville dette vært mitt klare førstevalg!

 

Løp og kjøp!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Listen var også etter etter min smak. Comfortina skal være en bra båt på alle måter, selv om jeg ikke er helt fan av de horisontale dekket (ikke spring), og jeg mener salongen også var litt trang. Omega 30s er en linjelekker og rask båt etter størrelsen, men er nok betydelig trangere en Comfortina.

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke unna scanmar 33 nei,

Stor forpigg, veldig stor akterlugar og liggeplass til tre i salong.

Litt lite stueplass.

OBS gamle VP MD11. Disse har begrenset levetid.

Jeg ga 375.000 for vår 1983 mod i for 1.5 år siden. Etter mye krangling med en ferskvannskjølt MD 11 som tilsynelatende var i god stand står det nå en ny Yanmar motor i den. Ellers meget kjekk båt.

 

Vi vurderte ellers Beneteau 30E og 31 og Albin Nova. Begge i din prisklasse.

Link to post
Share on other sites

Kommer ikke unna scanmar 33 nei,

Stor forpigg, veldig stor akterlugar og liggeplass til tre i salong.

Litt lite stueplass.

OBS gamle VP MD11. Disse har begrenset levetid.

Jeg ga 375.000 for vår 1983 mod i for 1.5 år siden. Etter mye krangling med en ferskvannskjølt MD 11 som tilsynelatende var i god stand står det nå en ny Yanmar motor i den. Ellers meget kjekk båt.

 

Vi vurderte ellers Bene

Link to post
Share on other sites

Comfortinaen såg virkelig ut til å være en båt som kan tilfredsstille våre behov! Må inn høyt på lista

 

Jeg har en sånn.

Når du kjøper en båt i den årgangen, så vær klar over at verftet lever i beste velgående.

Du har et serviceapparat i ryggen.

Har jeg problemer, så ringer jeg Lennart i Arvika.

Link to post
Share on other sites

Som nyfrelst seilbåteier med litt samme krav kommer jeg gjerne med innspill. Vi kjøpte en Mamba-33 i fjor til en god del mer enn den du har sett på, den var imidlertid med komplett rigg og relativt nye seil, og dette var rett før finanskrisen :-) Vet ikke hva ny rigg/mast vil koste, men det synes innen rekkevidde på budsjettet. Jeg syns dette har vært en fin båt, helt greit å seile for en nybegynner (har også kun seilt jolle og brett før, men erfaring med seil, vind, opp mot vinden, falle av ligger i ryggmargen på samme som det å holde balansen på sykkel har jeg funnet ut). Men jeg har lite sammenligningsgrunnlag da...

 

Vi er en familie på 5, tre gutter i alderen 4-11 år, og jeg vil si at 3 lugarer som gir soveplass til alle 5 uten å måtte bruke salongen er uvurderlig om man skal bruke båten på langtur. Vi kom nettopp hjem fra 2 1/2 uke i Bohuslän og alle er fortsatt venner! Mulighet for at alle hadde sin egen sone er viktig.

 

En annen ting vi har satt veldig pris på vår mamba er badeplattform. Dette er noe forrige eier hadde ettermontert. Mange steder er det like greit å hoppe fra en badeplattform som å ta jolle til land eller en strand, så du bør vurdere om dette er på plass eller om det er plass for ettermontering.

 

Jeg har hørt mye om gamle saltvannskjølte motorer. Vi har hatt litt problemer med vår orginale yanmar 3gm men ingenting som skyldes det fundamentale med saltvannskjøling (enda i alle fall...).

 

Noen venner av oss satte selvslående genua/fokk som krav på familiebåt for at det skal være lett for en voksen å seile helt alene. Jeg har ikke savnet dette enda, faktisk syns eldstemann på 11 det er utrolig stas å ha tittelen "winchegorilla" og ha ansvar for å dra genuaen over når vi slår!

Link to post
Share on other sites

Kan en 33 fots Wauquiez Gladiator friste?

 

 

Oioi, her er jeg på særdeles ukjent grunn... Fant en link for å finne ut mer om båttypen:

http://www.geocities.com/yachtmirmillo/index.html#50

 

Ser jo ut til å være en potensiell båt det også. Kan du opplyse meg litt om hva du har? Er dette skute for en urutinert småbarnsfar, som mest sannsynlig holder seg ved kysten på nordvestlandet?

Link to post
Share on other sites

Som nyfrelst seilbåteier med litt samme krav kommer jeg gjerne med innspill. Vi kjøpte en Mamba-33 i fjor til en god del mer enn den du har sett på, den var imidlertid med komplett rigg og relativt nye seil, og dette var rett før finanskrisen :-) Vet ikke hva ny rigg/mast vil koste, men det synes innen rekkevidde på budsjettet. Jeg syns dette har vært en fin båt, helt greit å seile for en nybegynner (har også kun seilt jolle og brett før, men erfaring med seil, vind, opp mot vinden, falle av ligger i ryggmargen på samme som det å holde balansen på sykkel har jeg funnet ut). Men jeg har lite sammenligningsgrunnlag da...

 

Vi er en familie på 5, tre gutter i alderen 4-11 år, og jeg vil si at 3 lugarer som gir soveplass til alle 5 uten å måtte bruke salongen er uvurderlig om man skal bruke båten på langtur. Vi kom nettopp hjem fra 2 1/2 uke i Bohuslän og alle er fortsatt venner! Mulighet for at alle hadde sin egen sone er viktig.

 

En annen ting vi har satt veldig pris på vår mamba er badeplattform. Dette er noe forrige eier hadde ettermontert. Mange steder er det like greit å hoppe fra en badeplattform som å ta jolle til land eller en strand, så du bør vurdere om dette er på plass eller om det er plass for ettermontering.

 

Jeg har hørt mye om gamle saltvannskjølte motorer. Vi har hatt litt problemer med vår orginale yanmar 3gm men ingenting som skyldes det fundamentale med saltvannskjøling (enda i alle fall...).

 

Noen venner av oss satte selvslående genua/fokk som krav på familiebåt for at det skal være lett for en voksen å seile helt alene. Jeg har ikke savnet dette enda, faktisk syns eldstemann på 11 det er utrolig stas å ha tittelen "winchegorilla" og ha ansvar for å dra genuaen over når vi slår!

 

 

Takk for rikt og godt svar :smiley: Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Hva vil det koste å rigge Mambaen som det er link til lengre oppe? Kanskje det kan være endel å hente på prisen i og med at den er riggløs...

Link to post
Share on other sites

Tipper prisen på Mamba'en er satt som den er fordi den mangler rigg (mast). Så en gang til på annonsen for mamba'en, siden det står at den har vært på land for å reparere kjølskade er det vel ikke usannsynlig at masten har brukket pga en grunnstøting. Dette skal normalt ikke være noe problem, Mambaen har blykjøl som er relativt myk og normalt bare deformeres. Siden dette er gjort profesjonelt må man anta de har skjekket resten av båten, men det kan være greit å sjekke for sprekker rundt kjølsvinet (du kan løfte vekk noen plater i dørken og se på innfestingen av kjølen) og i evt kontrakt bør du ta forbehold om at det ikke er skader (siden det er en bedrift som står som selger har du sterkere rettigheter fra kjøpsloven).

 

Dette kan høres dramatisk ut, men en bekjent gikk på grunn under Færderseilasen for noen år siden med full spinnaker så riggen gikk ned. Båten er fortsatt i god stand og ble klassevinner i år :smiley:

 

Ser og av bildene at det elektriske anlegget er litt nyere enn orginalt (i alle fall koblingspanelet), for meg er det bare et spørsmål om tid før all ledningsspagetti må ut for å finne ut av dårlig kontakt til noen lamper - mitt er flikket på og bygget gradvis ut over litt tid, og svært uoversiktlig. På bildene ser det også ut som om det ikke er med sprayhood? Ny koster ca 8.000,- og det bør du ha på en familiebåt...

 

For prisvurdering av båter mot hverandre, se litt på hva som er av utstyr også, og vurder hva selger sier om hvordan de har brukt båten i forhold til hva du sannsynligvis må oppgradere med. Kartplotter, ekkolodd, anker m tau og kjetting blir fort noen lapper ekstra, og selv om du kan velge selv blant det nyeste om du må kjøpe nytt kan en tidligere eiers erfaring være like nyttig i hva som passer til akkurat den båten! Siden du ikke har hatt stor seilbåt selv så er det nok å sette seg inn som det er....

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ta en liten kontakt med "Hobby Boat AS". Kanskje de kan opplyse meg om utstyrsnivået. på MAMBA`en..

 

Ser der er et seil/rigg firma nord for Bergen. Tar en kontakt med de for å få snusen i hva det kan koste med ny rigg.

 

Kanskje jeg skal ta meg en tur for å titte på den båten. :smiley: Leste ivrig om tips til kjøp av brukte seilbåter i forrige Seilas. Skjønte at det var viktig å sjekke festene til kjølen, i tilfelle delaminering. Du tror at jeg ser dette greit innenfra?

Link to post
Share on other sites

Ser der er et seil/rigg firma nord for Bergen. Tar en kontakt med de for å få snusen i hva det kan koste med ny rigg.

 

Ta direkte kontakt med en produsent.

Selden i Gbg eller John Mast i køge.

Jeg har kjøpt rigg fra John Mast. Har aldri fått noe som var så til de grader komplett.

Link to post
Share on other sites

Det er også noe som heter Comfort 32. Hehe...

 

Litt eldre enn Comfortinaen og masteheadrigget. Større akterkabin, perfekt for barn. Vi seilte den på lange ferier (4-6 uker) med fire barn 3-12 år som storkoste seg der bak. Aberet er at stuerom fra dekk/cockpit blir lite. Men, som vi sa den gang: Vi har heller ungene under dekk og fenderne oppe, enn omvendt! Poenget var nemlig at vi ville unngå å bruke salongen til soveplass.

 

Kan ellers skrive under med dobbeltstrek alt det positive sagt om Arvikaverftet. Kjøpte båten ny i halvfabrikat i 1980 og har den ennå. :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Ta direkte kontakt med en produsent.

Selden i Gbg eller John Mast i køge.

Jeg har kjøpt rigg fra John Mast. Har aldri fått noe som var så til de grader komplett.

 

 

Jeg prøvde meg på websiden til Selden. Ble svimmel. Er ikke lett å få et tilbud på rigg når jeg ikke har peiling :crazy: Kan selvsagt få hjelp av en nabo som driver med seiling...

Link to post
Share on other sites

Er ikke lett å få et tilbud på rigg når jeg ikke har peiling :crazy:

Som nybegynner ville i alle fall jeg om jeg var i tilsvarende situasjon kun sett på båter som er komplette og klar til bruk. Du får uansett endelig nok detaljer å sette deg inn i om du ikke skal begynne å rigge båten i tillegg!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal ta meg en tur for å titte på den båten. :smiley: Leste ivrig om tips til kjøp av brukte seilbåter i forrige Seilas. Skjønte at det var viktig å sjekke festene til kjølen, i tilfelle delaminering. Du tror at jeg ser dette greit innenfra?

Om du virkelig vil se alt innenfra tør ikke jeg uttale meg om, men det må i alle fall sjekkes. Det er uansett ikke dumt å få båten heist opp av vannet for inspeksjon!

 

Og jeg er enig i at for deg som nybegynner må båten (inkl rigg!) enten være komplett så båten er klar til bruk, eller så må budsjettet tillate at du får noen til å ta hele jobben uten at du må sette deg inn i alt for mye selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...