Jump to content

Tips ønskes til kjøp av seilbåt, ca. 350 000.


Flistrar

Recommended Posts

God kveld karer!

 

Jeg vil igjen takke for mange gode og berikende svar. Det er en hyggelig og artig prosess å sirkle inn en potensiell båt. Nå er tiden inne for å revidere listen over topp kandidater:

 

1. Comfortina 32

2. MAMBA 33

3. Dehler 31

4. Sunwind 31

5. Comfort 32

6. Albin Nova

 

Etter flere runder hos Finn.no har jeg egentlig funnet ut at jeg liker toalett/vask bak i båten. Det er en av grunnene til at jeg prioriterer Comfortinaen så høyt (i tillegg til alle god-ordene fra dere :-)) Dehler`en fant jeg helt tilfeldig. Det virker som en spennende båt. Er det noen som kjenner til denne? Har også to "wild-cards", First 325 og Rush 97. Kan dette være noe for oss?

Link to post
Share on other sites

Dehleren er nok en bra båt men til 350-400 000.- så bør du muligens få tak i en 86-88mod dehler 34 , jeg hadde selv en slik båt tidligere og det er kjempebåter.

dehlerinterioer.jpg

Nå er dette (vår) en Nova (lyst interiør) de fleste er nok med mørkere interiør.

Toalettet er bak det er forpigg og akterlugar (dobbel) som begge lukkes med dør

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi kjøpte en 32 fot comforina 1982 denne våren, med ny motor fra 2002, som vår føste båt (har ikke seilt før) og dro på 14 dagers tur nedover mot Risør og opp igjen i Juli, båten fungerte perfekt og vi seilt bl.a i liten kuling forbi Rakkebåene (før Langesund) og har virklig sett at denne båten er god for mye sjø. Betryggende når man mangler erfaring og selv 8-10 m/sek i Olsofjorden kunne virke skremmende før vi dro. Som sagt denne båten er veldig god. PS! Hvis dere er høye er det ikke plass i forpiggen til begge, demed mått kona og jeg ligge hver for oss i ferien, litt dumt det.

Link to post
Share on other sites

Ser jo ut til å være en potensiell båt det også. Kan du opplyse meg litt om hva du har? Er dette skute for en urutinert småbarnsfar, som mest sannsynlig holder seg ved kysten på nordvestlandet?

 

Beklager men jeg så ikke spørsmålet ditt før nå.

Båten ligger i erfaringsdatabasen. Der står det litt om båten. Se også linken om skotlandsturen som ligger under dette innlegget.

 

Båten er svært trygg. Er stiv, har tyngde så ikke noen ting kommer overaskende på en.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Revidert liste:

 

1. Comfortina 32

2. Omega 30S

3. Albin Alpha/Delta

4. sunwind 31

5. Mamba 33

6. First 305

 

:yesnod:

 

Legg til Wauquiez Gladiator 33 på lista di - øverst!

 

Jeg har en slik sjelden båt. Den er sjelden fordi den var dobbelt så dyr som konkurrerende båter og svært få hadde råd til å anskaffe en slik. ALLE løsninger er bedre og SOLIDERE enn det meste på de båtene du lister opp. Min er fra 1977; dvs 32 år og den holder garantert i 30 år til. Jeg skal ikke bytte. En fra mitt område har lenge studert min båt og sett "lyset". Han har nå hentet hjem forløperen til Gladiatoren, nemlig Centurion 32 fra 1974. En kjempebåt det også men noe mindre.

 

Jeg ville IKKE unnlatt å vurdere en slik før valg av de du har listet opp. Er du ukjent med Wauquiez så er det samme verftet som produserer Beneteau og Jeanneau også, så vidt jeg vet. Wauquiez er luksusutgavene som verftet lager...

 

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på det sterkeste anbefalt ratt og ikke rorkult. Vi har seilt med to barn i flere år, 4 i cockpit og rorkult spiser veldig mye cockpitplass.

Det blir trangt i cockpit når man trenger armslag for rorkulten. Husk at alle sammen som regel vil sitte der oppe når man seiler, særlig på kryss.

 

Prøv også å slippe å re opp hver kveld i salongen. Det blir man rimelig lei av. I de 38 døgnene vi var på tur i sommer ble jeg rimelig lei av å re opp hver morgen og kveld!

(Selvsagt begge køyene! - både SB og BB). Det blir kaskje ikke så lett å stue 3 barn foran og ta akterkanin selv ?

 

Stekeovn er et must, du blir lei av å lete etter bakeri (brød på supern i Sverige er uspiselig) ennenhver etter tredjehver dag. Og på havet er det ingen baker.

 

Du vil sikkert ha trykkvann og varmtvann, men det tømmer tanken fort.

 

Du vil sikkert også ha plass til reserve propanflaske. Det er dumt at den går tom mens du enten er på havet eller ligger på svai. Er det ikke komposittflaske kan man ikke se hvor mye som er igjen.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Uenig i det med rorkult kontra ratt - i såpass små båter! Rorkulten forsvinner ved ligge, mens rattet står der alltid. I store båter 40+ er jeg enig. Da er ratt å foretrekke.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Uff, det er bare en løsning på dette og den er kjent som 3-fotsyken, eller enda mer for oss som seiler de minste båtene som min på 31'.

Men i Østersjøen var ikke Sirius blant de minste, tror det er et særnosk fenomen med 40+ i flertall.

 

Jeg drømmer om 36-38' - men det blir en gang i framtiden.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg må få lov til å føye meg inn i rekken av fornøyde Comfortina 32 eiere. Kjøpte vår i begynnelsen av juni og har brukt den 3 uker i sommer og flere helger siden. Dette var første båten vår og den har innfridd våre forventninger og gleden ved båtlivet er absolutt tilstede (selvsagt kunne været vært bedre i sommer, men...).

 

Vår er en 1984 modell som har original saltvannskjølt Volvo Penta. Det er et usikkerhetsmoment, men den går som en klokke og har blitt stelt svært godt.

 

Oppsummert vil jeg si følgende om hvordan jeg opplever førsteinntrykket:

 

Positive sider:

- Seiler meget bra

- Trygg i mye sjø

- Moderne innredning/planløsning

- Fin plass i cockpit (kan som nevnt fell opp rorkult og fjerne løygang)

 

 

Negative sider:

- Forpiggen er liten for 2 voksne

- Mangel på pidestall gjør plassering av kartplotter litt vanskelig (langt unna)

 

Bortsett fra det er det ingenting som ikke kan forbedres ved oppgraderinger.

 

Mvh

Christian

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...