Jump to content

Mercury krever av Verado-motorer leveres med AGM-startbatteri

Lopphavet

Recommended Posts

Jeg har montert endel av disse motoren tidligere, og noen i våres hos en forhandler som leide meg inn. Ingen av disse motorene har blitt levert med noe annet enn blue top-batteri.

Her er tråden som sier dette. Det er også nevnt i USA Verado-manualer 2008 >

http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=1285.0

Jeg sjekket med Brunswick Sverige og Norge. Sverige sier at bateriet må kunne levere 850 CCA (cold cranking ampere), Norge sier 800. Men ingen krav til AGM i Scandinavia, sies det fra Brunswick.

"Problemet" mitt er at det batteriet som er av original størrelse , fysisk, og leverer 800 CCA bare er på 50 Ah. Skulle hatt et betydelig større batteri, 80-100,for kombinasjon start/forbruk. Vet ikke om det er plass til forbruksbatteri i Askeladden 605.

Hei `Kaftein ØL`. Foruten ditt svar angående startbatteri, hva vil du si om de nye Veradomotorene generelt.?

Jeg har bare montert motorer, men vet ikke hvordan de har vært etter levering. Personlig synes jeg det er en flott motor, men synes de er vanvittig store, og min erfaring med påhengsmotorer generelt er at japsene stort sett er et hakk foran når det gjelder pålitelighet, så jeg hadde nok ikke satt denne motoren på topp på ønskelisten. Mener å huske at den er ganske tørst også over 4500 snurr, men nå er det en stund siden jeg jobbet me de, og ting kan ha blitt endret.

Mener å huske at den er ganske tørst også over 4500 snurr, men nå er det en stund siden jeg jobbet me de, og ting kan ha blitt endret.

Det stemmer vel ikke lengre med de nye generasjon 2 modellene f.o.m. 2008. "Uavhengige" tester sier at Verado gen. 2 motorer er bedre enn de fleste mht. forbruk.

Redigert av Lopphavet (see edit history)
  • 5 år senere...

Et tema i flere trpder, dette med AGM batterier. Har en 2006 modell 200 hk verado på hekken. I båten står det ett start og et forbruksbatteri av typen bly, og jeg ser at disse selvutlader ganske kjapt. Jeg har ladet dem i ny og ne i vinter, basert på periodisk sjekking av spenning med multimeter. Ser ar de etter lading etter mellom 1 og 2 uker får en dropp i spenningen til rundt 12,5V. Så det er vel et tegn på at det er på tide å bytte? Liker å ha friske batterier i båten.... Så var det dette med valg av batterier da. Siden manualen til motoren krever AGM med minst 850 cca, så føler jeg meg jo dratt litt mot dette valget. Jeg har lest haugevis av tråder på båtplassen.no, og sammendraget er vel å gå for bly på nytt. Noen som har erfaring med dette, og evt hva dette har å si for Verado-motoren? Ser av trådene at det er en del uheldige erfaringer med AGM. Jeg er rett og slett usikker på om jeg skal gå for bly, gele eller glassmatter (til start og forbruk).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...