Lopphavet Startet 7.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2009 Er det noen kjøpere av Verado-motorer i det siste som kan verifisere at det de er levert med AGM? Og som det sies, Optima Blue Top godkjennes ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg har montert endel av disse motoren tidligere, og noen i våres hos en forhandler som leide meg inn. Ingen av disse motorene har blitt levert med noe annet enn blue top-batteri. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg har montert endel av disse motoren Hei `Kaftein ØL`. Foruten ditt svar angående startbatteri, hva vil du si om de nye Veradomotorene generelt.? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 nåh.. sikler du 'chagall' hehe Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Njaaa `KenBjork` , hvis jeg skulle finne på å bytte motor, så er også Verado på lista mi, men en større Optimax er heller ikke avskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Jeg har montert endel av disse motoren tidligere, og noen i våres hos en forhandler som leide meg inn. Ingen av disse motorene har blitt levert med noe annet enn blue top-batteri. Her er tråden som sier dette. Det er også nevnt i USA Verado-manualer 2008 > http://www.veradoclub.com/smf/index.php?topic=1285.0 Jeg sjekket med Brunswick Sverige og Norge. Sverige sier at bateriet må kunne levere 850 CCA (cold cranking ampere), Norge sier 800. Men ingen krav til AGM i Scandinavia, sies det fra Brunswick. "Problemet" mitt er at det batteriet som er av original størrelse , fysisk, og leverer 800 CCA bare er på 50 Ah. Skulle hatt et betydelig større batteri, 80-100,for kombinasjon start/forbruk. Vet ikke om det er plass til forbruksbatteri i Askeladden 605. Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Apropos forbruk. Har ett par av disse elektro-snellene. Etter å ha sveivet på meg en tennisalbue og som satt i ett helt år etter så ble disse løsningen. 400 meter 25 pund snøre med 1 kg "svenskpilk" i enden veives opp på no time. Kostbare, men fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 Hei `Kaftein ØL`. Foruten ditt svar angående startbatteri, hva vil du si om de nye Veradomotorene generelt.? Jeg har bare montert motorer, men vet ikke hvordan de har vært etter levering. Personlig synes jeg det er en flott motor, men synes de er vanvittig store, og min erfaring med påhengsmotorer generelt er at japsene stort sett er et hakk foran når det gjelder pålitelighet, så jeg hadde nok ikke satt denne motoren på topp på ønskelisten. Mener å huske at den er ganske tørst også over 4500 snurr, men nå er det en stund siden jeg jobbet me de, og ting kan ha blitt endret. Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Mener å huske at den er ganske tørst også over 4500 snurr, men nå er det en stund siden jeg jobbet me de, og ting kan ha blitt endret. Det stemmer vel ikke lengre med de nye generasjon 2 modellene f.o.m. 2008. "Uavhengige" tester sier at Verado gen. 2 motorer er bedre enn de fleste mht. forbruk. Redigert 10.Juni.2009 av Lopphavet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 (redigert) Dem har vistnok endret på det med at de bruker ekstra fuel til avkjøling på WOT. Redigert 10.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Lopphavet Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Se video, for facts, not fictions: http://www.boattest.com/flash_video_player...rado_walkaround Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Et tema i flere trpder, dette med AGM batterier. Har en 2006 modell 200 hk verado på hekken. I båten står det ett start og et forbruksbatteri av typen bly, og jeg ser at disse selvutlader ganske kjapt. Jeg har ladet dem i ny og ne i vinter, basert på periodisk sjekking av spenning med multimeter. Ser ar de etter lading etter mellom 1 og 2 uker får en dropp i spenningen til rundt 12,5V. Så det er vel et tegn på at det er på tide å bytte? Liker å ha friske batterier i båten.... Så var det dette med valg av batterier da. Siden manualen til motoren krever AGM med minst 850 cca, så føler jeg meg jo dratt litt mot dette valget. Jeg har lest haugevis av tråder på båtplassen.no, og sammendraget er vel å gå for bly på nytt. Noen som har erfaring med dette, og evt hva dette har å si for Verado-motoren? Ser av trådene at det er en del uheldige erfaringer med AGM. Jeg er rett og slett usikker på om jeg skal gå for bly, gele eller glassmatter (til start og forbruk). Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Tja. Basert på min skolelærdom så er 12.6 vanlig hvilespenning, på blybatteri. Så hvis det holder 12.5, så ville jeg vært fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 ok, bør ikke hvilespenningen på et friskt batteri være 12,6 - 12,7 volt? I hvertfall noen dg - uke etter lading? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Jo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.