Jump to content

Plombe yamaha 9.9, hvor?


kmjelle

Recommended Posts

Jeg ser på bildet at gassperren din ikke er fjernet/bøyd bort. Om reedventilene er justert til 6.1mm kan man ikke se uten å ta de ut. Uansett vil du ikke få gitt full gass og din motor er vel ikke å regne som uplombert slik den er nå.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Du kan like godt ta bort blekket som å bøye det. Vi har vårt løst - tatt bort av forhandler

 

Om det er en VMax Jr så får du 15 hk (mørk blått toppdeksel). Er det en vanlig 9,9 med gråt toppdeksel får du ca 13,5 hester.

 

Reed ventilen er ikke noe man mekker på sjøl med mindre man har meget god innsikt i dette

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Det er den blanke (merket med rød pil) som skal bøyes ut så gassen kan gå på full guffe .

dsc_0116_.jpg

På bildet er det maks gass på handtaket. Jeg kan ikke se at det som er markert med rød pil stopper mot noe. Det er derimot en cm igjen før det vil stoppe mot det jeg tror er tomgangsjusteringen.

 

Hvis jeg åpner opp forgasseren, kan jeg da enkelt se om reed-ventilene er justert? Det er forresten en standard 9.9, ikke V-max.

Redigert av kmjelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg åpner opp forgasseren, kan jeg da enkelt se om reed-ventilene er justert? Det er forresten en standard 9.9, ikke V-max.

 

For å se om noe er gjort med reed ventilene så må du ta av forgasseren og skru av den plata som sitter mellom forgasseren og motorblokka. Reedventilene sitter på innsiden der.

Link to post
Share on other sites

Du må løsne skruen den med 10 mm hode, som går igjennom "trinsa" til gassvaieren,og fjerne den blanke biten som sitter der. Til venstre for pilen på bildet.Har akkurat gjort det samme selv. Men på bildet så ser det ut som om den er bøyd ut tidligere.Fjerner du den så får du i hvertfall gitt full gass.

Redigert av sjøman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fjerner du den så får du i hvertfall gitt full gass.

Så gasshåndtaket skal gå til 100% når plomberingen fjernes?

 

Jeg skal skru litt ikveld, ta noen bilder, så får dere tilbakemelding.

Indre sjekkpunkter:

-Gasspjeld vannrett ved WOT

-Stoppskive til reed-ventiler justert til 6mm

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg det som sperrer gassen; den lille tappen merket med rød pil fjernes ved å løsne på bolten (9mm). Bolten trenger ikke skrus helt ut. Nå går gassen helt til 100%. Forgasseren er enda ikke åpnet. Da er jeg i allefall sikker i min sak at plomberingen ikke er fjernet. En ville vel ikke justert reed-ventilene uten også å gjøre denne 10sek-jobben. Takk skal dere ha så langt.

 

plombe.jpg

Link to post
Share on other sites

En ville vel ikke justert reed-ventilene uten også å gjøre denne 10sek-jobben.

Trolig ikke, men de reedventilene bør du holde fingrene unna om du ikke har god greie på motormekanikk. Det er lett å få gjort noe tull med de reedventilene, med totalhavari som følge av flausen.

Boyesen ventiler er ikke dumt, de er trolig også justert på forhånd til 6.1mm.

 

Reedventilene sitter i den gullplaten mellom forgasser og motorblokk/innsug, så gasseren må av for å komme til. De sitter ikke inne i gasseren.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg snakket nå med tidligere eier. Han sier han betalte 1500 for "noe justering i forgasseren eller bytte av forgasser". Det høres jo merkelig ut at merkeverkstedet skal ha glemt den letteste delen av jobben, og kanskje der det var mest å hente.

 

Jeg må altså av med forgasseren? Det er ikke mulig å lese av noe delenr på utsiden?

 

Hvis jeg skulle ønske å bytte til boyesen, skal jeg ha ventiler med 2 eller 3 åpninger (petal)

Redigert av kmjelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1,5 hk ca

Mulig noe mere bunndrag ved Boyesen.

 

Som andre sier greier du ikke se om det er riktige reed ventiler

Og å begynne å justere på de gjør du ikke.

Hvis de fjærene knekker er det rett inn i motor med totalhavari som følge.

 

Men hvis du skal bytte til Boyesen er det jo bare å bestille til 15 hk.

Det skal ikke være så vanskelig å bytte disse bare du er forsiktig.

Disse skal ikke være så skadelig om de ryker heller da de er av kevlar og følgelig blir tygd opp istedet.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har du en "vanlig" 9,9 hester får du 15 hester ut av den. Har du en VMax får du ikke noe mer ut av den.

VMax har vel ferdigstilte reedventiler på 6.1mm, så da slipper man å justere disse ved trimming. Avgiften for effektøkning til 15HK er betalt på VMax, det er den ikke på vanlig 9,9HK.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg tok opp reed-blokken. Spør du meg bør ventilene kunne åpne seg de spesifiserte 6mm. Jeg merket at det skulle et visst trykk til for at de åpnet seg. Se bilder. Ventilene har koden 6E7. Et par kjappe søk viser at 6E7 nok tilhører en 15hk. Tok 40 min å skru opp kikke og skru sammen. Ganske enkelt.

 

Videre fjernet jeg en gummipropp i det sorte luftinntaket, slik at en nå ser rett inn i luftinntaket. Hvilken funksjon har denne?

Ved WOT (full gass) er gasspjeldet vannrett.

 

Case closed, nå er dette en 15hk, og andre har en grei fremgangsmåte å følge for å sjekke deres motor.

 

dsc_0123.jpg

dsc_0125.jpg

dsc_0128.jpg

dsc_0131.jpg

Redigert av kmjelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Case closed, nå er dette en 15hk, og andre har en grei fremgangsmåte å følge for å sjekke deres motor.

Propell for 15HK, det er vel det som står igjen nå.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Absolutt :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...