rago63 Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 (redigert) Du skal ved bytte til Boyesen reedventiler ha P/N #323P. Les i så fall monteringsanvisningen veldig nøye og det er mulig du må bore opp festeplatene til disse litegrann. Pass på å monter disse reedventilene rett vei... Redigert 11.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 11.Juni.2009 Del på Facebook Svart 11.Juni.2009 Den sorte pluggen du tok ut er til å konservere motorn gjennom. Det er ikke noe hjelp i å fjerne den! Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Du skal ved bytte til Boyesen reedventiler ha P/N #323P. Jeg fant dem på ebay for rundt 30 dollar inkl frakt. Vil jeg merke noe forskjell med nye ventiler? Større toppfart, bedre akselerasjon? Eller er eneste forskjell at karbonventiler ikke skader motoren hvis de løsner eller brekker? Den sorte pluggen du tok ut er til å konservere motorn gjennom. Det er ikke noe hjelp i å fjerne den! Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 (redigert) Vil jeg merke noe forskjell med nye ventiler? Takk for det. Marginalt. Det er i racingklasse T-250 at dette er avgjørende. Tror ikke du vil merke noen stor fartsøkning på en 15, men det sies at aksellerasjonen blir bedre. Tja...- Også har du litt å skryte av, da Redigert 17.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Vel, de er nå bestilt, uten at det kostet skjorta. Jeg har bare godt av å lære meg mer om motorer. Er det andre ting en kan bytte/modifisere for kansje å få ut en knop eller to? Jeg har fått tiny tach turtallsmåler. Den kan hjelpe til med å finne ut om originalpropellen bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 5850 RPM og 18 knop målte jeg idag. Propell: 9 1/4 x 9 J. Anbefalt turtall 4500-5500 RPM. Bare jeg og 10l bensin i 12 fots suzumar gummibåt. Det er normalt en til voksen og en del bagasje ombord. Toppfart er viktigere enn akselerasjon. Gir dette grunnlag for å øke stigningen til 10 eller 11. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 Hvis jeg bytter til 10.5 i stigning, vil motoren da måtte jobbe uforholdsmessig hardt hvis jeg laster 150kg til i båten? Hvor mange knops økning kan en forvente per tomme stigningsøkning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 17.Juni.2009 Del på Facebook Svart 17.Juni.2009 jeg har en 10 fot honwave veier 50kg og jeg 90kg og 11 toms propel på 9,9/15 v-max. måler 23 knop på gps med bare meg oppi. den planer også med 4 voksne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 jeg har en 10 fot honwave veier 50kg og jeg 90kg og 11 toms propel på 9,9/15 v-max.måler 23 knop på gps med bare meg oppi. den planer også med 4 voksne 9.25x11? Jeg har en gammel 9 7/8 x 11 1/4 F, men den blir vel for stor? Hva er forskjellen på F og J? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 "F" er propellene til 20-30 hk Yamaha, "J" er til 9,9-15 hk. Du får originalpropellene til motoren din i stigninger fra 6 1/2 til 12 tommer. Jeg vil utifra ditt turtall anbefale en 11" - som er den originale 15 hk. propellen. 9,9 kommer normalt med 9". Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg har en 9,9 hk, levert oppgradert til 15 hk av forhandler. Den ble levert med en 9,25 x 10,5 tommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens Henrik Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg lurer på noe her.. :/ Skal jeg gjøre det samme som på Innlegg #9 #12 og #15? for at den skal bli 15 hk? (hvis dette er en Vmax? hvis det ikke er det, så si fra om dette går ann på vmax'en også :) ) Sitér dette innlegget 14 År Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr - Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-) Link to post Share on other sites More sharing options...
kmjelle Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg lurer på noe her.. :/ Skal jeg gjøre det samme som på Innlegg #9 #12 og #15? for at den skal bli 15 hk? (hvis dette er en Vmax? hvis det ikke er det, så si fra om dette går ann på vmax'en også :) ) Såvidt jeg har skjønt har V-max`en reed-ventilene til en 15hk. Det eneste du trenger å gjøre er å fjerne gassperren ved å løsne bolten som er ringet inn på et av bildene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Hei @rago63; jeg har kjøpt motoren på bildet under. Er dette en motor jeg må bytte reedventiler på for å trimme til 15hk? Motoren sitter på en Steady 320; hvilken propell bør jeg ha for å få maks fart ut av motor/båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Familiesnekke: Merk at forrige innlegg er 10 år gammelt og at Rago63 var her inne sist september 2013. Men ja, denne må du bytte reedventiler på for å få 15 hk, hvis det ikke allerede er gjort av en tidligere eier. Steady 320 er ganske tung, så du kan sikkert forsøke først med den propellen du har før du bytter til en annen stigning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Vi har en yamaha 9,9 2-takt fra 1999. På den var det nok å fjerne begrensningsblikket, nevnt i tråden over, for å få 15hk. Reedventilene er på denne ca 6mm fra fabrikk, og dette er ikke en V-max, og har ikke byttet reedventiler. Vi har et sett reedventiler til overs, på 6,3mm, hvis det er av interresse, send en PM. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Takk for tips! Jeg har sendt påhengeren til Yamaha-verksted for bytte av impeller; fordi jeg ikke hadde tid til å ordne det selv da, og nå har de hatt den i 3 uker... angrer litt på det valget nå ja! Jeg skal finne ut hva jeg har når den kommer tilbake en dag... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Har kjørt Vmax på Steady 320 i mange år. Vmaxn står i kjelleren fortsatt, og har 11" propell. Den må tiltes ganske langt ut på denne, pga overplaning, men mener den gjorde tett opunde 24 kn, og bærer fantastisk mye last. Planer hvertfall med tre voksne og litt last. Har hendt, med mye last, at jeg har måtte vente på en hekksjø for å surfe den opp i plan, men når den først er oppe, holder den seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Familiesnekke Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Ved prøvekjøring før kjøp fikk jeg den opp i 17kn på flatt vann; så da vet jeg at jeg har noe å jobbe med ;) Er den noen som har forsøkt å dra vannski med denne kombinasjonen, eller blir det for svak motorisering? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Har dratt wakeboard til jr veide 75kg, men da var det litt jobb å komme opp. Litt enklere på vannski, vil jeg tro. 24liters tank, og fører noe tyngre enn utøver, men godt under 0,1t. Hadde først Mercury Viking 2t, som skulle være uplombert, men ca 5knop etter Vmaxen på samme båt. Obs for vann i skroget. Skal veldig lite til før den blir tyngre å få i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.