Jump to content

Plombe yamaha 9.9, hvor?


kmjelle

Recommended Posts

Du skal ved bytte til Boyesen reedventiler ha P/N #323P. Les i så fall monteringsanvisningen veldig nøye og det er mulig du må bore opp festeplatene til disse litegrann. Pass på å monter disse reedventilene rett vei...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Du skal ved bytte til Boyesen reedventiler ha P/N #323P.

Jeg fant dem på ebay for rundt 30 dollar inkl frakt. Vil jeg merke noe forskjell med nye ventiler? Større toppfart, bedre akselerasjon? Eller er eneste forskjell at karbonventiler ikke skader motoren hvis de løsner eller brekker?

 

Den sorte pluggen du tok ut er til å konservere motorn gjennom. Det er ikke noe hjelp i å fjerne den!

Takk for det.

Link to post
Share on other sites

Vil jeg merke noe forskjell med nye ventiler?

Takk for det.

 

Marginalt. Det er i racingklasse T-250 at dette er avgjørende. Tror ikke du vil merke noen stor fartsøkning på en 15, men det sies at aksellerasjonen blir bedre. Tja...- Også har du litt å skryte av, da :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Vel, de er nå bestilt, uten at det kostet skjorta. Jeg har bare godt av å lære meg mer om motorer. Er det andre ting en kan bytte/modifisere for kansje å få ut en knop eller to? Jeg har fått tiny tach turtallsmåler. Den kan hjelpe til med å finne ut om originalpropellen bør byttes.

Link to post
Share on other sites

5850 RPM og 18 knop målte jeg idag. Propell: 9 1/4 x 9 J. Anbefalt turtall 4500-5500 RPM. Bare jeg og 10l bensin i 12 fots suzumar gummibåt. Det er normalt en til voksen og en del bagasje ombord. Toppfart er viktigere enn akselerasjon. Gir dette grunnlag for å øke stigningen til 10 eller 11.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jeg har en 10 fot honwave veier 50kg og jeg 90kg og 11 toms propel på 9,9/15 v-max.

måler 23 knop på gps med bare meg oppi. den planer også med 4 voksne :smiley:

9.25x11?

 

Jeg har en gammel 9 7/8 x 11 1/4 F, men den blir vel for stor? Hva er forskjellen på F og J?

Link to post
Share on other sites

"F" er propellene til 20-30 hk Yamaha, "J" er til 9,9-15 hk. Du får originalpropellene til motoren din i stigninger fra 6 1/2 til 12 tommer. Jeg vil utifra ditt turtall anbefale en 11" - som er den originale 15 hk. propellen. 9,9 kommer normalt med 9".

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på noe her.. :/ Skal jeg gjøre det samme som på Innlegg #9 #12 og #15? for at den skal bli 15 hk? (hvis dette er en Vmax? hvis det ikke er det, så si fra om dette går ann på vmax'en også :) )

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på noe her.. :/ Skal jeg gjøre det samme som på Innlegg #9 #12 og #15? for at den skal bli 15 hk? (hvis dette er en Vmax? hvis det ikke er det, så si fra om dette går ann på vmax'en også :) )

Såvidt jeg har skjønt har V-max`en reed-ventilene til en 15hk. Det eneste du trenger å gjøre er å fjerne gassperren ved å løsne bolten som er ringet inn på et av bildene.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Familiesnekke: Merk at forrige innlegg er 10 år gammelt og at Rago63 var her inne sist september 2013.

Men ja, denne må du bytte reedventiler på for å få 15 hk, hvis det ikke allerede er gjort av en tidligere eier.

Steady 320 er ganske tung, så du kan sikkert forsøke først med den propellen du har før du bytter til en annen stigning.

Link to post
Share on other sites

Vi har en yamaha 9,9 2-takt fra 1999. På den var det nok å fjerne begrensningsblikket, nevnt i tråden over, for å få 15hk. Reedventilene er på denne ca 6mm fra fabrikk, og dette er ikke en V-max, og har ikke byttet reedventiler.

 

Vi har et sett reedventiler til overs, på 6,3mm, hvis det er av interresse, send en PM.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Jeg har sendt påhengeren til Yamaha-verksted for bytte av impeller; fordi jeg ikke hadde tid til å ordne det selv da, og nå har de hatt den i 3 uker... angrer litt på det valget nå ja!

Jeg skal finne ut hva jeg har når den kommer tilbake en dag...

Link to post
Share on other sites

Har kjørt Vmax på Steady 320 i mange år. Vmaxn står i kjelleren fortsatt, og har 11" propell. Den må tiltes ganske langt ut på denne, pga overplaning, men mener den gjorde tett opunde 24 kn, og bærer fantastisk mye last. Planer hvertfall med tre voksne og litt last. Har hendt, med mye last, at jeg har måtte vente på en hekksjø for å surfe den opp i plan, men når den først er oppe, holder den seg. 

Link to post
Share on other sites

Har dratt wakeboard til jr veide 75kg, men da var det litt jobb å komme opp. Litt enklere på vannski, vil jeg tro. 24liters tank, og fører noe tyngre enn utøver, men godt under 0,1t. Hadde først Mercury Viking 2t, som skulle være uplombert, men ca 5knop etter Vmaxen på samme båt. Obs for vann i skroget. Skal veldig lite til før den blir tyngre å få i plan. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...