sveinh04 Startet 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2009 Ankring er vitenskap i seg selv og kan være en brysom affære når alt går galt. Jeg har til nå bare hatt manuell paraplydregg til min saga 27, men i sommmer blir det vinsj. Problemet med dregg er jo nettopp å få den opp, det er ikke enkelt når vinden tar i sagaen Og når ankeret endelig kommer opp i båten drar du med deg halve sjøbunnen, og en lukt som minner mer om kloakk fyller båten Men festet synes jeg at har vært bra på dreggen, og nå lurer jeg på hvilket anker som skal stå på vinsjen. Hvilket anker er best? Er det bruken som bestemmer? Eller er det smaken? Det hadde vært morro å høre litt fra folket på BP om hvilket anker de sverger til. Kom gjerne med eksempler om godt og vondt!! Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Ulv I Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Slik anker har jeg foran og bak på båten. (M-Anker / bruce-kopi) Fungerer stort sett bra, kun ett sted jeg har opplevd å ikke få feste med det, fjellbunn eller noe slikt. Redigert 8.Juni.2009 av Ulv I (see edit history) Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg har en 7,5 kg Brucekopi. Sitter som støpt! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tox Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Etter mange forskjellige varianter bruker jeg nå kun Bruce/Bruce kopi ankere, og har veldig sjelden problemer med dette!! Link to post
Wrooar Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Bruker også bruce kopi på 7,5 kilo. Fra tid til annen får jeg meninger om at jeg burde ha minimun 10 kg. Har ikke opplevt å miste festet enda.... Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Arvid_A Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Vi har en 10kg Bruce-kopi kjøpt hos Seatronic. Dette fester seg lett og holder veldig bra sammenlignet med det 12Kg(?) Engbo-ankeret vi hadde tidligere. Link to post
RSL Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 jeg har 15kg Brucekopi med kjetting foran i vinsj og har 7,5 kg Brucekopi bak. Bak kan jeg velge mellom Blytau og ankorlina og har også daumann på 10kg. I tillegg til dette har jeg et 15kg Bucekopi med 10m kjetting jeg kan bruke bak om jeg skulle ha bruk for det. (Prøvde dette i helgen og det var et sant hel%%& å dra opp igjen 40m ankorlina, 10m kjetting og 15kg anker.... Sliten enda når jeg tenker på det...) NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Fra tid til annen får jeg meninger om at jeg burde ha minimun 10 kg. Samme her. Men 7,5kg passer akkurat oppi cocpitbenken, så da fortsetter jeg med den! Og den har så langt ennå ikke hatt problemer med å holde 3,6 tonn båt! Sitter rimelig godt disse Brucekopiene.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MajorAndy Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 10 kg Bruce-kopi for med ankerspil og kæde . Cirka 10 kilo paraplyanker med tov/kæde placeret i stuverum på badeplatformen som reserveanker og som sekundært anker/hækanker ved tillægning med stævnen ind i havne. Ville gerne have yderligere en Bruce-kopi med fritfald i hækken i stedet....men $$$$.. Andy Link to post
mhemil Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 10 kg Brucekopi akter og 10 kg Delta i baug, forresten ikke store forskjeller mellom de 2, som begge scorer høyt i tester. Fornøyd. Link to post
BårdK Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Bruce og Danforth er regnet som gode allround-ankere. Dersom du skal ha elektrisk vinsj hadde jeg gått for kjetting og ikke blutau. Har blytau selv og jeg merker at jeg sliter litt mer enn de som har kjetting med skikkelig feste. Link to post
jo_no Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg har en 7,5 kg Brucekopi. Sitter som støpt! Sier det samme. Bruker denne på vinsjen min. Hender at ankeret legger seg opp-ned i plattformrulla. Hvis du vil ha et anker som alltid legger seg riktig i rulla, er det skålanker som gjelder. Vet at noen sverger til dette men selv bruker jeg kun altså brucekopi'en. Link to post
Arvid_A Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 - apropos det at Bruce'n av og til kan finne på å legge seg opp/ned i ankerrullen. Jeg har kjetting på vinsjen. Er det noen som har formening om i hvor stor grad en s.k. "svivel" vil hjelpe mot dette? Link to post
Fusebox Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Vi har : 1 stk. Brucekopi á 10 kg. hovedanker 1 stk. Brucekopi á 5 kg. ekstra anker 1 stk. Paraplydregg á ca. 5 kg, kaffedregg med tynt tau 1 stk. Paraplydregg á 0,2 kg. med hyssing, når det ikke holdt med én ankerdram 1 stk. CQR kopi á 9 kg., selges snarest ganske billig 1 stk. Skålanker á 6-7 (?) kg., i garasjen, selges snarest, muligens bortimot gratis. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 1 stk Bruce-kopi anker, 7,5 kg. Dårlig erfaring med paraply-dregg. Vanskelig å få feste og usikker på om "det holder". mvh Bergen Dørk Link to post
hifo Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Vi har en 10kg Bruce-kopi kjøpt hos Seatronic. Dette fester seg lett og holder veldig bra sammenlignet med det 12Kg(?) Engbo-ankeret vi hadde tidligere. JEg har også et engbo anker. vet ikke tyngden , men ligger kun på dregg hele året på båtplassen min. på fjerde sesongen nå , og har aldri mistet festet. bruker winsj med blytau. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SamH Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 35Ibs CQR 10mm kjetting. Ønsker meg større, 25kg +. Link to post
ansgar Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg bruker paraply dregg på 5 kg til min Draco på ca 1500 kg, den holder når den først får tak. Ellers er det slik som andri sier at då får med deg halve grunnen når du drar det opp. Har planer om å gå over til Bruce anker. Holder det med 5 kg bruce anker til min båt ? Link to post
NovaMalin Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Har ett 10 kg brucekopi med 5m kjetting på ancorlina på hekken, og et 10 kg brucekopi med blytau i baugen. Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
tuffff Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 13,5 kg stokkanker i baugen og skal ha 10 kg Bruce-kopi akterut. Kjetting foran og tau bak. mvh tuffff Link to post
Smurph Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 1 stk 10 kg Rocna til å ligge på svai med. 1 stk Fortress aluminumsanker når jeg ligger med baugen mot svabergene, eller andre situasjoner der draget kun kommer fra én retning. I tillegg har jeg en 15 kg(?) paraplydregg som fulgte med båten, men den bruker jeg kun som daumann. Bundin er bátleysur maður Link to post
Catlina Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 30 kg Brucekopi og 50 m 10mm kjetting. Har prøvet mange forskjellige typer, men det eneste jeg stoler på er Bruce. Vet at mange langturseilere bruker CQR, men etter egen erfaring så finner Bruce lettere nytt grep selv om båten svinger 360 grader. Link to post
Johnrik Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 SPADE er et meget godt anker som mange langturseilere etterhvert har fått øynene opp for. Sjekk siden til den norske forhandleren: FINISTERRA Attainable Adventure Cruising har masse nyttig informasjon om langturseilas. Se hva de skriver om sin erfaring med CQR og SPADE ankeret: Attainable Adventure Cruising Sjekk denne testen. Her har de virkelig gått grundig til verks: Ankertest Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room... Link to post
lassal Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 Jeg bruker 15kg bruce i baugen og 21kg engbo i hekken og er meget fornøyd med det. To forskjellige anker - alt til sitt bruk. Link to post
olews Svart 8.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2009 (redigert) Er jeg den eneste med orginalt Bruce anker ? Kjøpte mitt for en god del år siden hos Malfix. Det ligger foran med 10 m kjetting og 75 m tau. Danforth anker med 2 m kjenning og 50 bånd på rull akter. 13.5 kg paraplydregg 5 m kjetting (pluss 5 kg daumann) hadde vi ombord på Miranda (Hurley 22) og det svikta oss aldri, så egentlig vil jeg si paraplydregg er ok, men andres erfaringer tilsier noe annet. Så vi holder oss til de sikre som over. Redigert 8.Juni.2009 av olews (see edit history) Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn