Jump to content

Hva slags anker har du?


sveinh04

Recommended Posts

Både Bruce og CQR er gode ankere. Om du har 7,5 eller 10 kg spiller egentlig svært liten rolle. Det er lengden av kjetting og evetuelt tau i forholde til dybden som er avgjørende for om du får godt feste. Hadde selv en 20 tonn tung skøyte og lå alltid godt med kun et 20 kg Bruce, men jeg la alltid ut minst 5 ganger dybden.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol: Sitter å drømmer om å legge inn vanntank nå jeg. Du må ikke sette meg på tanken av nytt stæsj som jeg kan plassere i båten min. Da klarer jeg ikke å få det ut av hodet før det er montert. Blir vel til å begynne å mekke igjen til helga. :smash:

 

Da blir det vanntank til helga? Jeg er med og monterer...

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

7.5kg Bruce kopi her også. Med ca 5 meter kjetting. Er sikkert overkill på en 19 fots båt :-)

 

Paraplydregg kommer ikke ombord i min båt, men det finns sikkert bunnforhold der den også fungerer greit.....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Paraplydregg kommer ikke ombord i min båt, men det finns sikkert bunnforhold der den også fungerer greit.....

 

Er ikke SÅ mange årene siden paraplydregg, var det som 90% brukte. Var vel en eller annen særing som hadde noe fine greier. Men alle andre greide seg med en paraplydregg.

 

Til mindre båter 20" og nedover. Som kun ligger fortøyd til ei lita øy eller en brygge noen timer en fin soldag mitt på sommeren. så holder det som regel med Paraplydreggen. Men legg ut minst 3 gangen. Nytter ikke å legge til, og så hive ut dreggen etterpå. :lol:

 

Også som "kaffedregg" for båter 20-30" funker paraplydreggen OK.

 

Jeg mener at Paraplydreggen er undervurdert. Alt annet, en det beste "ankeret" på markedet. Men til sitt bruk. fullt brukendes.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er ikke SÅ mange årene siden paraplydregg, var det som 90% brukte. Var vel en eller annen særing som hadde noe fine greier. Men alle andre greide seg med en paraplydregg.

tja, mulig det. Vokste opp med en far som var fisker, og han hadde da garndregger i alle størrelser. De fungerte mye bedre enn paraplydreggen noengang gjorde. Dette var på helgelandskysten, mulig bunnforholdene der var spesielt dårlig egnet for paraplydregger..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kanskje litt på kanten av temaet i tråden, men likevel....

Som nevnt i et innlegg lenger opp i tråden har jeg av og til problemer med at Bruce-ankeret dras inn i ankerrullen med "klørne" opp. Da dette innebærer fare for skade på bl.a. snapdavidopplegget til jolla, må jeg for sikkerhets skyld stå bak på badeplattformen med fjernkontrollen, og følge med under siste del av vinsjeprosessen. Det sier seg selv at det ikke passer like godt å forlate førerposisjonen for å gjøre dette under alle vær- og vindforhold.

 

Jeg har kjetting, men ingen svivel mellom kjettingen og ankeret. Har noen av dere erfaring med noen av svivlene på bildet nedenfor, mht. å sikre at ankeret kommer inn riktig veg?

 

ankersvivler_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt paraplydregg, og det har fungert greit. Passer på å senke den sakte mot bunnen. I begynnelsen kastet vi den uti, og det fungerte skikkelig dårlig :-) Har nå 7,5 kg paraplydregg, 2m kjetting, og helt ordinært fortøyningstau på 2500kg båt. Det sitter alltid godt der jeg har ankret. Kommer alikevel til å gå over til Brucekopi. Dette fordi tester nærmest slakter paraplydreggen i forhold til andre varianter. Tar nok mere plass, men kanskje det er enklere og mer renslig i tillegg til sikrere.

Link to post
Share on other sites

Vi lå fortøyd til en skrøpelig flytebrygge på Alden i fjor sommer. Om kvelden satte det inn med kraftige fallvinder fra fjellet og vi følte et visst behov for å sikre oss med noen ekstra førtøyninger. Han som lå på andre siden av flytebyggen rodde først ut en paraplydregg. Når han strammet opp så dro han dreggen rett inn igjen. Så rodde jeg ut mitt Fortress anker. Det grov seg umiddelbart ned og var som å sette en påle i fjell. Jeg dro begge båtene + bryggen opp mot vinden, og ankeret rikket seg ikke en tomme hele natten trass de kraftige vindkastene. Bunnen var avfallende sandbunn, retningen på draget var utover i fallretningen.

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Necessity som er på tur rundt jorden med en HR39 lå akkurat i en tyfon der det var opptil 80kn vind , de var 4 båter som ankret opp med alt de hadde og de andre 3 båtene blåste på land , de var den eneste båten som lå igjen og de lå om jeg har korrekte opplysninger på 60m 10mm kjetting med 20kilo original bruce forkattet med 10m 8mm kjetting og en 8kilos spade

Link to post
Share on other sites

...Jeg har kjetting, men ingen svivel mellom kjettingen og ankeret. Har noen av dere erfaring med noen av svivlene på bildet nedenfor, mht. å sikre at ankeret kommer inn riktig veg?

 

ankersvivler_2.jpg

Jeg har svivelen avbildet til venstre på ankeret forran og bak og i tillegg på flyteankeret. Jeg er ikke helt fornøyd med kvaliteten på svivelen. Jeg må trolig pusse den litt slik at den glir bedre.

Har 30 kg Bruce forran med 50 m 10 mm kjetting. Akter 20 kg Bruce kopi med 50 m 8 mm kjetting. Ligger stort sett bra, men jeg bruker 7.5 kg Bruce kopi og 7 m 6 mm kjetting som forkatting på ankeret i baugen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har bruce anker jeg også, men har ikke tatt det i bruk da jeg ikke helt vet hvordan det funker. Ser at flestparten av dere her inne har slike, så da er det sikkert noen som kan fortelle kort hvordan man fester tauene i slike anker.

Har hørt at det skal være to tau i dem, et for å løfte dem opp i bakkant når man skal ha dem opp.

Link to post
Share on other sites

bruce30kg.jpg

 

 

bruce30kgsyrefast.jpg

 

Dette med feste av kjetting/tau og sikkerhetstau til Brucekopiene er ikke så enkelt.

Det øverste bildet viser 30 kg Brucekopi i galvanisert utforming forhandlet av Seatronic i Moss.

Det nederste bildet viser 30 kg Brucekopi i syrefast utforming fra samme leverandør.

Den markerte forskjellen er muligheten for å koble til sikkerhetslenke for opptak av ankeret - vist på øvre høyre side av ankeret (jeg glemte i farten betegnelsen på dette området av ankeret).

Link to post
Share on other sites

Skjønner jo at den er for å heve ankeret om det setter seg, men hvordan????

Brukes det to kjettinger eller tau??

 

 

Ser at mange bruker egen line fra det lille hullet og fester til en bøye som da forteller nestemann

at ankret er rett ned her.

Det er fint når mange ligger på svai.

 

Da har en en line til å trekke opp ankret hvis det skulle sette seg fast.

 

Jeg har en stålring med tau, som sklir ned langs ankertauet for å trekke

ankret opp bakfra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette med feste av kjetting/tau og sikkerhetstau til Brucekopiene er ikke så enkelt.

Det øverste bildet viser 30 kg Brucekopi i galvanisert utforming forhandlet av Seatronic i Moss.

 

 

Den Brucekopien uten redningshull må være unntaket fra reglen.

Et rask søk på gogel så fant jeg ingen uten hull.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sikkert en god ide om en liten bøye på en line som går rett ned til det lille hullet, men man vet jo aldrig hvor dypt det er der man slipper ankeret...

Kan tenke meg til at man bruker to tau.....kansje et tynnere som går fra hullet å parralelt med det andre.

Må da være flere her som har erfaring med slike anker ?????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...