Jump to content

Hva slags anker har du?

sveinh04

Recommended Posts

Jeg har 30 kg originalt bruce framme, men det satt der når jeg kjøpte båten - hva er prisforskjellen på org. og kopi? og hva er egentlig forskjellen? Jeg hadde 20 kg brucekopi på forrige båten og var da kjempefornøyd med det.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Har Bruce (kopi) 7,5 kg syrefast med 40 m blyline. Til min båt på 22 fot og 1300 kg fungerer det utmerket. Har i tillegg en 10 kg paraply som sikringsdregg med 50m blytau. Fjernkontroll til vinsjen er heller ingen ulempe :smiley: spesielt når man er alene ombord / i land. Forskjellen på kopi og original er vel bare at patentet gikk ut for en stund siden, og da startet man å lage kopier av varemerket.

Redigert av Twilight (see edit history)

3 anker ombord hos oss

Baug: 20 kg Bruce kopi med 50 m kjetting

Akter: 20 kg Bruce kopi med 50 m blytau

Ekstra anker: 10 kg Bruce med 6 meter kjetting og synketau ved behov. Dette ankeret brukes som ekstra anker ved svai - enten til forkatting eller at ankeret legges ut ca 45 graders vinkel på baugen.

Sjekket ut Rocna anker i fjor. Et syrefast 20 kg kom på ca 18000 kroner! Det passet ikke i rulle i baugen vår (rulla kan ikke byttes)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

7,5 kg bruce (kopi - Biltema) med 5 meter tykk kjetting og 50 m ankerolina. Seilbåten er på 3,5 tonn. Ankret opp overnatta i kraftig vind og bølger sist helg, ytterst i lysefjorden / korsfjorden. Satt som støpt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Bytta nettopp ut CQR på 37kg med en 20 kg bruce er kjempe fornøyd skulle gjerne hatt en 30kg så det står på lista. Men er veldig fornøyd med brucen.

Den sitter mye bedre enn CQRen særlig i litt løs mødd. Selv om den er 17kg lettere!!

Vi ligger altid på svai og jeg har den vanen å katte med en 10 kilos bruce kopi.

Å sakle i et lite anker forran hoved ankeret fungerer kjempe bra. Eneste minus er at du må dra det opp for hånd.

Så nå sover vi godt med en 20 kilos bruce katta med en 10, selv om båten veier 22 tonn.

Tror det er ett 25-30 kg CQR anker som henger frampå der.

Ellers så er det 3, tre stk. 12 kg paraplydregger og en jernklump av ett anker som kan minne litt om Engbo på en 15-20 kg.

Fant disse under en benk ope på fly. Regner med å ta hjem i allefall 2 av paraplyene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Er jeg den eneste med orginalt Bruce anker ?

Jeg har en ekte 7,5kg Bruce og den funker godt den. Disse er ikke i produksjon lengre og jeg regner med det er fordi patentet er utgått på dato og kopiene har overtatt markedet. Mange av kopiene er dårlige både med tanke på at de ruster som bare nøkken og at de har dårlig gripeevne Mange kopier er også gode og sikkert like gode som orginalen. Dette ankeret er opprinnelig designet for oljebransjen til å ankre opp rigger og king size Bruceankere lages ennå.

Mange holder en knapp på Bruceanker ser jeg, og det blir uten tvil det på meg også :yesnod: . Kjøpte ny vinsj i går og der fulgte det med kjetting. Vinsjen er av type quick genius 1000. Lurer på om jeg skal ha kjettingen eller om jeg skal gå over til treslått blytau med fem meter kjetting? Er redd for at kjettingen vil brase ut ukontrolert på fritt fall. Også veier den jo en del osv. Hva er best? Tau eller kjetting?

Turen begynner når man legger fra brygga....

Jeg bruker paraply dregg på 5 kg til min Draco på ca 1500 kg, den holder når den først får tak. Ellers er det slik som andri sier at då får med deg halve grunnen når du drar det opp. Har planer om å gå over til Bruce anker.

Holder det med 5 kg bruce anker til min båt ?

Ja. Bruce ankeret på 5 kilo er beregnet på båter opp til 2 tonn.

Har et 5 kilo bruce kopi til min Fevik 21, er kjempefornøyd.

Mange holder en knapp på Bruceanker ser jeg, og det blir uten tvil det på meg også :yesnod: . Kjøpte ny vinsj i går

Gratulerer med ny vinsj Sveinh. Det gikk fort

:lol: :lol: :lol:

Ja. Bruce ankeret på 5 kilo er beregnet på båter opp til 2 tonn.

Har et 5 kilo bruce kopi til min Fevik 21, er kjempefornøyd.

Gratulerer med ny vinsj Sveinh. Det gikk fort

:lol: :lol: :lol:

- got an offer i couldn`t refuse :cool:

Du skal se, snart blir feviken enda mer pimpa med vinsj den også. Tenk en sexy liten vinsj bakpå der da...........

Redigert av sveinh04 (see edit history)

Turen begynner når man legger fra brygga....

- got an offer i couldn`t refuse :cool:

Du skal se, snart blir feviken enda mer pimpa med vinsj den også. Tenk en sexy liten vinsj bakpå der da...........

:lol: :lol: :lol: Sitter å drømmer om å legge inn vanntank nå jeg. Du må ikke sette meg på tanken av nytt stæsj som jeg kan plassere i båten min. Da klarer jeg ikke å få det ut av hodet før det er montert. Blir vel til å begynne å mekke igjen til helga. :smash:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...