Baywatch Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Ifølge tabellen i butikken skulle jeg hatt 10 kg Bruceanker til min 26-foter, men ut fra innleggene her har mange god erfaring med 7,5 kg til større båter enn min. Nå har jeg to paraplydregger som jeg ikke stoler helt på, så planen er å bytte det ut til Bruce med det første. Men helst ikke større enn nødvendig på grunn av plassforholdene ombord. Link to post
roaldbj Svart 13.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2009 Pennant wire skal gå til det hullet. Det er slik et sånt anker hives opp og droppes. Finner det noe rart at lystbåtflåten liker dette ankeret som er utviklet for rigger. Ja, dette vet jeg at du har rede på Mulligan. Jeg tror at det var på slutten av 1980-tallet at jeg begynte å bruke orginale Bruceankere på fritidsbåten - det kan ha vært noe senere. Jeg hadde ett orginalt galvanisert Bruceanker. Min erfaring med dette ankeret var udelt positivt. Jeg vet ikke hva som er navnet på hullet som pennanten skal gå til. Men i dag bruker jeg dette hullet til å koble hurtigsjakkelen som forbinder kjettingen til forkattingsankeret.Jeg burde nok ha en blåse som indikerer forkattingsankeret, men det har jeg ikke benyttet så langt. Link to post
roaldbj Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Dette er ett av Bruceankrene i havna vår. Hva er navnet på hullet i overgangen mellom "ankerstaven" og "ankerbladene". Jeg hadde tidligere en beskrivelse av ruceankeret men denne har nå forsvunnet. Link to post
Andy Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 5 kg Brucekopi. Paraplyen brukes aldri i båt. Link to post
ansgar Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Etter gode anbefalinger om bruce ankeret her kjøpte jeg et 5 kg til min draco 20 fot. Festet dette med 2 meter tynn kjetting og deretter 35 meter ankar line (sånt bånd på trommel). Når jeg skulle ankre opp kastet jeg ankeret på sjøen, det er sandbunn på stedet. Fikk ikke feste før 3 forsøk. Bør jeg ha på med mer og tykkere kjetting ? eller er ikke bruce ankeret noe bra på sand bunn ? Link to post
Lopphavet Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 I katalogen til Malfix står dette: M-ankere: Forsøk på kopi av "Bruce". Yter ca. 50% av Original. Ikke balansert. Usikker støp. Stang og vinger kan brekke. Ingen garanti! 50% dårligere ytelse enn originalen? Er det festeytelse? Synes teksten oser av de ønsker at vi skal bruke mer penger enn nødvendig på et originalt Bruce-anker. Et det noen som har opplevd av stang eller vinger har knekt på en kopi? Link to post
Lakecaptain Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Ser at de fleste her har 10kg's bruce-kopi. Er det stor forskjell i fysisk størrelse på 10kg og et lettere? Min båt er på ca. 1200kg. Holder et lettere. Jeg kan godt kjøpe 10kg, men problemet er plassforholdene. Prøvde i går å få mitt gamle anker ned i stuerommet, men det gikk ikke nedi, så noe nytt må jeg kjøpe, uansett. Link to post
Krimart Svart 15.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2009 Sikkert en god ide om en liten bøye på en line som går rett ned til det lille hullet, men man vet jo aldrig hvor dypt det er der man slipper ankeret... De som bruker dette ofte har en trinse under bøye og et lite lodd i enden på tauet. Hvis man f.eks. har 15 m line totalt sett dekker man da dybder fra ca. 7,5 til 15 m. Finner det noe rart at lystbåtflåten liker dette ankeret som er utviklet for rigger. Tja, hvor mange har prøvd så mange forskjellige ankere da? Det er jo dessuten nesten umulig å få tak i noe annet i Norge - borsett fra paraplyreggen da som ikke kan regnes med. For å kaste en brannfakkel så har ikke Bruce(kopi) fått så veldig bra score på de testene jeg har sett. På den annen side skal man lese alle tester med en klype salt og dessuten hvorfor bytte hvis man er fornøyd? Jeg kommer ihverfall aldri til å kjøpe noe annet enn Delta.... Link to post
Enzo Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Necessity som er på tur rundt jorden med en HR39 lå akkurat i en tyfon der det var opptil 80kn vind , de var 4 båter som ankret opp med alt de hadde og de andre 3 båtene blåste på land , de var den eneste båten som lå igjen og de lå om jeg har korrekte opplysninger på 60m 10mm kjetting med 20kilo original bruce forkattet med 10m 8mm kjetting og en 8kilos spade Quoter meg selv her. Nå kan man lese i seilmagasinet som kom i dag om denne historien. De var eneste av 13-14 båter som ikke havnet på stranden etter å ha ligget for anker i over 100knops vind. De andre båtene lå på "tyfonsikre" bøyer eller ankre ute i V formasjon , necessity var vist de eneste som lå på forkattet. God lesning Link to post
avmønstret5 Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Hydra som seiler i Middelhavet har som hovedanker et 20 kg orginalt Rocna m/ 70m 8mm kjetting, 15 kg Brucekopi bak og et ca 15 kg Svenskanker (sammeleggbart) som reservet. Hadde også et ekstra 20 kg Brucekopi, men det er gitt bort. Dette er ikke mer ankergods enn nødvendig der hvor vi ferdes. Link to post
S/Y Gyda Svart 9.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2009 Det britiske seilmagasinet "Sailing to Day" har en stor anker test i oktober utgaven. De valgte et som heter Sarca Exel (Australsk) som det beste, men Rokna og Spade fikk masse skryt. Alle tre er anker av spade type (laget for å graver seg nedover i grunnen under belastning) Konklusjonen deres var at Bruce og CQR som pr i dag er de to mest brukte ankrene av langturseilere må betegnes som utdaterte. De har sine gode sider, men den nye typen overgår alt hva de eldre ankerene kan oppvise av holdekraft. Hovedpoenget var at de nye ankrene er laget for å grave seg ned, ikke pløye slik som feks CQR. De nye er veldig spisse i tuppen og brede i toppen (riktig nok som en plog), men armen og konstruksjonen forøvrig gjør at de graver seg dypere og dypere ettersom belastningen øker. I motsetning til feks Bruce som har vekten fordelt over et mye større område, har spade ankrene mesteparten av vekten er støpt inn i området ned mot spissen. Dette medvirker at spissen tar tak og de begynner å grave seg nedover så snart det blir satt under belastning. Typisk for disse ankrene var at de straks grov seg ned igjen om angrepsvinklelen ble endret etter at de først hadde satt seg, som ved et vindskifte. De har enten en bøyle som gjør at de alltid blir liggende med spissen ned mot grunnen, eller at armen er buet, noe som gir samme effekt (SPADE). I testen satte de alle ankrene under press med en trekkraft på drøyt 900kg, og da gravde faktisk spade ankrene seg så dypt at de hadde problemer med å brekke de løs etterpå. De hold stand på maks trekkraft, mens CQR og Delta derimot pløyde dype furer i bunnen under samme belasning. Som alle tester må også denne testen ta noen forbehold, så konklusjonen deres ble: Det finnes ikke ett anker som takler alt. Alle har sine sterke og svake sider. Det gjelder bare å finne den typen anker som passer best for eget bruk. (Wise man talking... ) S/Y Gyda Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 (redigert) Bra, jeg har også lest dette, og jeg mener at særlig det siste du skriver er viktig, under virkelig røffe forhold holder knapt noen anker. Jeg har også kommet på drift med Rocka som skal være ett av de bedre. En må også ta slike tester med en liten klype salt, selv om de gir en god pekepinne, særlig med tanke på at de testes på bare en bunntype, hvor en i praksis har utallige varianter. Men en generell erfaring fra vår side er også som du skriver, de nye ankertypene er bedre en div. eldre plogtyper. Jeg vil i alle fall fremheve Bruce, når det først setter seg så sitter det svært bra, men det har forståelig nok problemer på hard bunn, og så obs! kan det "fiske" stein. En kan vel tenke seg at det er lagt ned noe utviklingskostnader i denne ankertypen, så jeg vil si at de som har et bra Bruceanker har liten grunn til å skifte anker dersom de seiler over "vanlige" bunnforhold. Den store svakheten på båter her i landet slik jeg ser det, er ofte for små og lette anker og for lite kjetting, dvs for lite ankergods, samt noen særdeles dårlige ankertyper som ikke burde vært på markedet. Redigert 16.Desember.2009 av pettersand (see edit history) Link to post
Lovart låring Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Hei! meget interessant. jeg har en paraplydregg, men vurderer å få tak på noe annet. Båten min veier ca 7.5 tonn. Noen forslag til et godt anker til denne? ( ikke vinsj ...ennå...;)...) Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
avmønstret5 Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Se et ett av de som Gyda nevner , 20 kg eller mer, men jeg skjønner det kan bli bli problem med bare handmakt. En rimeligere variant er et Bruceanker. OBS! Det er ulike kopier av disse som kanskje kan variere noe i kvalitet. Link to post
index Svart 16.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2009 Et Bruce anker på 12-15 kg burde gå helt greit. Mer enn dette bør du ikke ha uten winch. Jeg har 7,5 kg brucekopi (Biltema) til 4 tonn båt, og har ennå ikke opplevd at den har sluppet taket. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Den store svakheten på båter her i landet slik jeg ser det, er ofte for små og lette anker og for lite kjetting, dvs for lite ankergods, samt noen særdeles dårlige ankertyper som ikke burde vært på markedet. Antar at "her i landet" er i Norge og ikke Hellas? Jeg har lurt på hvorfor Bruce(kopi) har fått så stor utbredelse i Norge. Du ser ikke så mange av dem i Hellas, der man stort sett er helt avhengig av skikkelig ankergods i nesten alle havner. De testene jeg har lest (med en neve salt) har ikke Brucekopiene kommer særlig god ut heller. Jeg har to teorier: 1: Bruce paser bedre enn andre typer til våre nordiske bunnforhold 2: Mote : "Alle" bruker dem så da må de være bra, dessuten vanskelig å finne noe annet enn bruce og paraplyfregg i den lokale båtutstyrs-butikken. Men ankerdiskusjon blir omtrent som relgion; troen betyr mye. Selvsagt betyr ankerets utforming og tyngde mye, men forholdene akkurat der du slipper det er til syvende og sist avgjørende. At båt X kunne ri av en storm på plass Y med anker Z mens "alle andre" dregget beviser ikke at ikke anker N ville fungert på samme plass, eller at anker Z ville holdt der andre dregger. Generelt sett er det vel uansett slik at "jo tyngre jo bedre" og "jo lengre kjetting jo bedre" . ev, langt tau med tung daumann. Som tidligere nevnt er det også de færreste som har testet et stort antall forskjellige ankre OG faktisk har satt dem på skikkelig prøve. Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Er vel enig i det du skriver. Har hatt paraply som akterfortøyning på tidligere båter, og det gikk helst og ofte bra, helt til det begynte å blåse fra en ugunstig retning. Jeg hadde også Bruce i mange år her hjemme og var egentlig bra fornøy med det, så det kan være at det egner seg særlig bra for norske forhold. Link to post
Enzo Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) At det er så mye bruce her hjemme er nok også et resultat av at det er det billigste som finnes om man ser bort fra daumann (paraplydregg). Kombiner det med litt skryt fra naboen og du har en sikker vinner , men naboen har garantert ikke store erfaringen fra Rocna,bugel,spade Redigert 17.Desember.2009 av Enzo (see edit history) Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Ja, men vi har jo penger nok Hvorfor tar ikke båtforeningene inn flere moderne ankertyper? Kanskje noen fra bransjen kan svare på det? Link to post
Sjøga Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Hadde 7,5kg paraply med 5kjgbly daumann på, virket bare på godværsdager ble sån dritlei og kjøpte 10kg bruce på biltema og funker veldig veldig bra selvfølgelig 8mm 3meter kjetting på begge har det stående i sån dreggholder montert bakpå båten. men jeg har funnet ut att å la det ligge litt i ro 1 times tid før man drar for å kjenne om det er feste har gjort underverker for meg.Denne har aldrig slippet taket på 2 sesonger. paraplydreggen slapp 4-5 ganger i sesongen. nå er vel 10 kg i overkant på 21 fot men er ikke noe spesielt tyngre å dra opp en 7,5kg. så sover jeg bedre om natta når jeg vet det sitter Redigert 17.Desember.2009 av Cathrine. (see edit history) Link to post
avmønstret5 Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 50% dårligere ytelse enn originalen? Er det festeytelse? Synes teksten oser av de ønsker at vi skal bruke mer penger enn nødvendig på et originalt Bruce-anker. Et det noen som har opplevd av stang eller vinger har knekt på en kopi? Jeg mener det er mange ok Bruce-kopier, kan ikke skjønne at en kopi skal avviker noe i form og funksjon dersom et originalt Bruce er grunnlag for støpeformen. Derimot kan vel materialkvaliteten variere, jeg har i mange år hatt et Biltema Bruce som har vært utsatt for litt av hvert og det ser ut til å tåle det godt. På andre siden knekte vi av et blad på et Brucekopi på en charterbåt i Hellas for noen år siden. Link to post
index Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 Synes teksten oser av de ønsker at vi skal bruke mer penger enn nødvendig på et originalt Bruce-anker. I så fall har den lite for seg, siden Bruce har sluttet å produsere anker for fritidsbåter. Så kopier er det eneste som er tilgjengelig, noen kanskje bedre enn andre... Ser at de fleste her har 10kg's bruce-kopi. Er det stor forskjell i fysisk størrelse på 10kg og et lettere? Min båt er på ca. 1200kg. Jeg har et 7,5kg fra Biltema til snaut fire tonn båt, på grunn av at dette er det som lettest lar seg stue vekk ombord. Det går akkurat såvidt ned i cockpitbenken, noe et 10kg ikke ville ha gjort. Etter båtstørrelsen skulle jeg egentlig hatt et på 10kg. Men jeg har ennå ikke opplevd at dette ankeret har sluppet taket, så til mitt bruk er det helt OK. Til din båt på 1200kg ville jeg ha gått for en 5kg Brucekopi. Mer enn tungt nok til båten, og mye lettere både å stue bort og å hale for hånd. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjarkens venn Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Har et Hall?anker på 25 kg og 10 meter kjetting på baugen. Har ikke testet ankeret ennå, og lurer på om noen har erfaringer med disse? Redigert 17.Desember.2009 av Sjarkens venn (see edit history) Link to post
ivar Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 I katalogen til Malfix står dette: M-ankere: Forsøk på kopi av "Bruce". Yter ca. 50% av Original. Ikke balansert. Usikker støp. Stang og vinger kan brekke. Ingen garanti! 50% dårligere ytelse enn originalen? Er det festeytelse? Synes teksten oser av de ønsker at vi skal bruke mer penger enn nødvendig på et originalt Bruce-anker. Enig, er ankeret de selger så dårlig som de gir inntrykk av , så burde de ikke solgt det...! Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gunnt Svart 17.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2009 (redigert) Hei. På dagen min i Februar fikk jeg ett 21 kg Bruce kopi anker sammen med ankervinsj. Det er kjøpt hos Seatronic. Legg merke til den spesielle svivelen som rederen har mekka i hop for å forhindre at ankeret vrir seg feil i rullen. Jeg får ett 15 kg Bruce kopi anker fra BT til jul. Ankeret skal erstatte det gamle vi har bak. Det er 50m med 8 mm kjetting foran, og 50m med 6 mm kjetting på vinsjen bak. I sommer fikk vi testa godt ut ankeret foran i all slags vær, opptil kuling styrke på sandbunn. Ankeret hadde da festa seg så godt at vi måtte kjøre det løs Blir spennende å prøve det nye bak neste år. Slipper jo da pendlinga om man vil sole seg på dekk Ha en fin før-juls tid Gunn. Redigert 17.Desember.2009 av gunnt (see edit history) Lærer noe nytt hele tiden Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn