avmønstret5 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Er ikke svivelen av den typen en kan kjøpe i båtforeninger? Link to post
quantumduck Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Det britiske seilmagasinet "Sailing to Day" har en stor anker test i oktober utgaven.De valgte et som heter Sarca Exel (Australsk) som det beste, men Rokna og Spade fikk masse skryt. Alle tre er anker av spade type (laget for å graver seg nedover i grunnen under belastning) Konklusjonen deres var at Bruce og CQR som pr i dag er de to mest brukte ankrene av langturseilere må betegnes som utdaterte. De har sine gode sider, men den nye typen overgår alt hva de eldre ankerene kan oppvise av holdekraft. Hovedpoenget var at de nye ankrene er laget for å grave seg ned, ikke pløye slik som feks CQR. De nye er veldig spisse i tuppen og brede i toppen (riktig nok som en plog), men armen og konstruksjonen forøvrig gjør at de graver seg dypere og dypere ettersom belastningen øker. I motsetning til feks Bruce som har vekten fordelt over et mye større område, har spade ankrene mesteparten av vekten er støpt inn i området ned mot spissen. Dette medvirker at spissen tar tak og de begynner å grave seg nedover så snart det blir satt under belastning. Typisk for disse ankrene var at de straks grov seg ned igjen om angrepsvinklelen ble endret etter at de først hadde satt seg, som ved et vindskifte. De har enten en bøyle som gjør at de alltid blir liggende med spissen ned mot grunnen, eller at armen er buet, noe som gir samme effekt (SPADE). I testen satte de alle ankrene under press med en trekkraft på drøyt 900kg, og da gravde faktisk spade ankrene seg så dypt at de hadde problemer med å brekke de løs etterpå. De hold stand på maks trekkraft, mens CQR og Delta derimot pløyde dype furer i bunnen under samme belasning. Som alle tester må også denne testen ta noen forbehold, så konklusjonen deres ble: Det finnes ikke ett anker som takler alt. Alle har sine sterke og svake sider. Det gjelder bare å finne den typen anker som passer best for eget bruk. (Wise man talking... ) Jeg mener jeg også leste denne testen ... men husker andre resultater. Så det var kanskje en annen test jeg leste (men omtrent på samme tidspunkt). Anyways, mener den testen jeg leste hadde hands-down-seier til et Fortress/Danforth-aktig anker. Holdekraften på blandingsbunn sand/mudder lå på oppmot 2-3000kg (? ... det var ihvertfall et veldig langt sprang bakover til nr to på lista), mens alle de andre ankrene slapp rundt 1000kg +/-. Mener dette ankeret også hadde en glidende kjetting-sjakkel s.a. man kunne bakke over ankeret, og få dratt det opp fra «andre enden» a'la redningslinen man kan feste på Bruce. Hvis det ringer noen bjeller for noen her ang. hvilken test og hvilket anker dette var, er det fint. Er i markedet for nytt anker. Pt. har jeg en Bruce-kopi som er rimelig overdimensjonert. Det holder selvfølgelig godt, og gir meg veldig god nattesøvn og veldig lange armer. Har kun mistet taket en gang, pga mye sjøgress. Vil et Danforth-anker el. ha større sjanse her pga. spissere form, eller blir det liggende enda mer oppå pga. lavere vekt? Det er vel som noen har nevnt her allerede, med Bruce får du noe som holder, men i dag fins det enda bedre alternativer. Dog er jo ikke anker noe man bytter like ofte som mobiltelefon ... Link to post
avmønstret5 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 De nye ankrene setter seg mye letter på gress og hard bunn enn Bruce, men min erfaring er at Bruce holder svært bra når det først har gått ned i bunnen. Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Bank i bordet, 20kg orginal Bruce og kjetting har enda ikke sviktet selv med en ekstra båt sidelangs. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Jo, jeg kjenner til det Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Ja den ble grundig testet et par dager da og enda gav du bort Brucen? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brizo Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Dette er litt flaut, men har nå en 7,5 kilo bruce kopi i min 23 foter. Når jeg slipper ankeret, virker det som at den legger seg opp ned og får da selvfølgelig ikke noe tak. Brucen har en ankorline, og ikke noe kjetting. Hva i svarte granskauen gjør jeg galt? Får ikke feste i det hele tatt ! Må bare tilføye at jeg har hatt en mengde med båter og ankrer og alltid fått godt feste. Til og med med bruce. Link to post
avmønstret5 Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Skjønner ikke det, har selv Bruceanker bak med ankorlina og det fungerer bra. Link to post
gunnt Svart 18.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2009 Er ikke svivelen av den typen en kan kjøpe i båtforeninger? Hei igjen. Både ja og nei. Svivelen er i utgangspunktet orginal, kjøpt fra Maritim. Den er modifisert ved bl.a ca 30 graders vinkel på gaffel mot ankeret og forlenget i andre enden. Gunn Lærer noe nytt hele tiden Link to post
gunnt Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Er ikke svivelen av den typen en kan kjøpe i båtforeninger? Modifisering av svivel. Gunn Lærer noe nytt hele tiden Link to post
quantumduck Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Det britiske seilmagasinet "Sailing to Day" har en stor anker test i oktober utgaven. Her er en link til den testen: http://www.anchorright.com.au/downloads/Sa...Anchor-Test.pdf Link to post
quantumduck Svart 19.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2009 Mener dette ankeret også hadde en glidende kjetting-sjakkel s.a. man kunne bakke over ankeret, og få dratt det opp fra «andre enden» a'la redningslinen man kan feste på Bruce. Dette her var visst et Mansons Supreme anker, har jeg googlet meg fram til. Noen meninger om påstandene om at denne konstruksjonen svekker ankerets styrke? Det gjør det jo åpenbart på ett vis, men det er jo kun et spørsmål om å øke dimensjonene tilstrekkelig. Samme argument gjelder jo i prinsippet alltid; ting kunne alltid vært laget ennå sterkere... http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/...reme-anchor.php Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Det kan jo virke lurt med den lange sklissen i skaftet dersom ankret har satt seg fast, men hva med 180 grades vindskift? Det bør i alle fallvære mulig å låse det i normal posisjon. Link to post
bjorngb Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Her er en link til den testen: http://www.anchorright.com.au/downloads/Sa...Anchor-Test.pdf Sarca Excel ser interessant ut - enig i konklusjonen at SPADE har en mulig svakhet i festemekanismen Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 (redigert) For håpe at noen norske båtbutikker oppdater seg litt på nye anker som tross alt har vært i handelen i flere år både i England og på kontinentet. Så kan de heller kutte ut de runde blikkfatene og engeboankrene som er like mye verd som en stein m/samme vekt. Redigert 20.Desember.2009 av pettersand (see edit history) Link to post
avsluttet Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Jeg har et fortress lettmetallanker i dag, det fulgte med båten. Synes det er så lett at jeg har litt vanskelig for å stole fullt og helt på det. Noen som har negative erfaringer med fortressanker? Link to post
Smurph Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Snarere tvert om, det er et meget godt anker, under forutsetning av at draget kommer fra en retning. Hvis draget skifter retning så er kan det være vanskelig for Fortress-ankeret å få nytt feste. Dvs at det er et utmerket hekkanker, men mindre egnet for å ligge på svai. Jeg har selv et Fortress, og det er vel det ankeret jeg bruker mest. Den lave vekten gjør det til en fryd å håndtere. Merk at du bør ha noen meter kjetting nærmest ankeret for at det skal feste. Den eneste gangen jeg ikke har fått feste med dette ankeret var når jeg prøvde å sette det med kun tau. Når jeg brukte kjetting i tillegg fant det umiddelbart feste. Det er få ankere som matcher holdekraften til et Fortress-anker. PS: Hvis du skulle bøye eller på annen måte ødelegge noe av ankeret, så sender produsenten deg nye deler gratis. Bundin er bátleysur maður Link to post
bjorngb Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Jeg kan bytte likt med et tungt danforth anker med deg... Fulgte det med ny eller brukt båt? Bra om noen produsenter/forhandlere begynner å levere gode varer.. Link to post
farmor Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Har er 70 kilos stokkanker med kjetting. Link to post
Lukabella Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Har en 20kg bruce kopi foran med 50 meter 10mm kjetting. 15 kg bruce kopi bak med 5m 10mm kjetting og 30meter tau. Er ikke helt superfornøyd med brucen. Lurer litt på Rocna anker http://distantshores.ca/boatblog/files/e83...fb11b9f-42.html Noen som har erfaringer med disse? Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Tror jeg har svart på det før, men jeg gjentar gjerne. Brukt 20 kg Rocna som hovedanker i 2-3 år, derav ca to år i Middelhavet, og det får "godtkjent" som et bra anker av meg. Men som alle andre typer anker setter det seg ikke all type bunn, men er generelt bra på hard gressbunn. Der finnes ingen superanker, det beste er en kan gjøre er å ha et godt anker med bra vekt og rikelig med kjetting. Vekten kjettingen har stor betydning bl.a. som fjæring og en bra daumann vil også hjelpe på. Link to post
Lukabella Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Tror jeg har svart på det før, men jeg gjentar gjerne. Brukt 20 kg Rocna som hovedanker i 2-3 år, derav ca to år i Middelhavet, og det får "godtkjent" som et bra anker av meg. Men som alle andre typer anker setter det seg ikke all type bunn, men er generelt bra på hard gressbunn. Der finnes ingen superanker, det beste er en kan gjøre er å ha et godt anker med bra vekt og rikelig med kjetting. Vekten kjettingen har stor betydning bl.a. som fjæring og en bra daumann vil også hjelpe på. Interesant. Hvilket anker foretrekker du/har du best erfaringer med? Link to post
avsluttet Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Jeg kan bytte likt med et tungt danforth anker med deg... Fulgte det med ny eller brukt båt? Bra om noen produsenter/forhandlere begynner å levere gode varer.. Takk for tilbudet, men jeg kommer nok til å beholde ankeret selv om jeg kjøper noe tyngre for å ligge på svai. Det var forrige eier som investerte i dette ankeret. Link to post
Lukabella Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 Pettersand Hva er ditt favoritt anker? Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2009 (redigert) Jeg har vel egentlig ingen, men som hovedtyper mener jeg den nye ankergenerasjonen m/bl. annet Rocna er bedre anker enn de eldre typene, noe som også alle tester viser, selv om en bør ta testene med en klype salt. En type som er veldig populær på kontinentet er det tyske bøyle-ankret -- en forenklet utgave av Rocna og mye billigere. Det kommer også bra ut på tester. Redigert 20.Desember.2009 av pettersand (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn