Jump to content

Hva slags anker har du?

sveinh04

Recommended Posts

Siden det er snakk om anker her, lurer jeg bare på om noen har erfaringer med "Northill Anker" som ser slikt ut:

northill.jpg

Ser jo ut som et anker som er godt mulig å lage på egenhånd om du har tilgang til sveiseapparat, stål til konstruksjonen og en vinkelsliper eller plasmakutter.

Noen som har erfaring med dette ankeret?

Følgte med en oceanis 411 eg kjøpte i Irland i sommer.

Har ikke fått testa så mye pga. noe amputert sesong i 2009.

Virker litt lett, kanskje knappe 20 kg????

Noen som vet navnet på dette ankeret? (mulig det står på det

men har ikke fått sett på detaljene enno)

snv80886.jpg

Etter 18 år med et 10 kg originalt Bruce på 2,6 tonn seglbåt har jeg svært god erfaring med det. En gang (på Svenner) med anker akter og baugfortyning i land, fikk vi sidevind og en betydelig større båt la seg innpå når paraplydreggen deres mistet festet. 10 kg Bruce holdt oss begge.

Vi har nå en koster som veier ca 6,5 ton. Da jeg kjøpte den hadden den et 35 lbs CQR med 40 m 8 mm kjetting + tau på baugen og et Brtittany anker på 15 eller 16 kg med 5 m 10 mm kjetting akter.

Brittany ankeret holder godt når det har satt seg, men jeg har hatt tre mislykkede ankringer med det, alle i Dragsund på Håøya (nordvest for Drøbak), hvor jeg trodde forholdene var gode for et slikt anker. Etter å ha rodd Brittany ca 25 m ut, og halt det tilbake til båten, gravde jeg fram et nyinnkjøpt 15 kg Bruce Original og rodde ut på nytt. Uten kjetting. Det satt umiddelbart. Etter en ny tur ut med Brittany, satt også det.

Neste gang vi var innom Dragsund måtte jeg også gjøre et ekstra forsøk før Brittany satt.

Altså ikke udelt positivt - sikkert litt tilfeldigheter.

fist

Takker for svar.

Eg har nå lest meg litt opp om erfaringene med Britany.

Og som Fist skriver "ikke udelt positivt" er vel en grei oppsummering.

Det heter vel Britany med en t etter det eg fant ut.

Eg har kun ankra en gang når eg tenker meg om og det var utenfor

Obam i Scotland på det eg meiner å huske var mudder bunn.

La ut 3x dybden og bakka gradvis opp til 2000 rpm. (56 hk/fast 3 blader)

det satt ikke og det hadde vansker med å feste seg igjen.

La ut en gang til og brukte litt mer tid på å la det sette seg. Bakka med

1500 rpm. ett par minutter og det såg ut til å sitte brukbart.

(10 mm kjetting meiner eg på det er eg har uten å ha målt)

Var en frisk bris om natten og eg sov sånn noenlunde bra.

Så ikke mye erfaring med dette ennå men siden det er en del sand/mud

der eg normalt sett slipper anker så kan det jo tenkes eg skal prøve det

en sesong? Holder jo på med et ankervinsj prosjekt på hekken også så

det kan jo kanskje brukes der visst eg finner noe annet på baugen?

Eller siden eg har tillgang på både billig rustfritt stål, valse / kantepresse

og vannskjæremaskiner kanskje skulle prøve å lage ett selv?

Men, det er ikke noe enkelt å få perfekt form/geometri/styrke.

Konstruksjon? Kanskje noe i retning Spade,Rocna eller Ultra? (ev. bly i tupp)

http://www.ultraanchors.com

http://www.ultraanchors.com/images/Testimo...evenADinger.pdf

http://www.spade-anchor.com/-Spade-Anchor-.html

http://www.rocna.com/images/gallery/rocna-...oduct-photo.jpg

Får sjå om arbeidslysten kommer i vinter?

Har vel strengt tatt nok prosjekter allerede:-)

GOD JUL

Redigert av volfro (see edit history)

Jeg har kjøpt et anker tilsvarende Bügelanker nå hos Ilas, kanskje ikke helt likt men med samme bøylen. Skal prøve dette til sommeren. Har et 30 kg Bruce nå så det skal bli artig å sammenligne. (det nye er også 30 kg)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Takker for info.

Da har eg etter beste evne laga en skisse på et bøyleanker.

Eg er vel nybegynner i Inventor tegning så det var vel ikke det mest

naturlige å tegne i, men det blir jo bra trening.

Fordelen er jo at eg enkelt kan styrkeberegne det før eg lager det.

Skaftet ca. 900 mm lengde og 8mm tykkelse.

Bredde og lengde ca. 400 mm.

Bøyle i 16 mm rundstål.

Vinkel imellom skaft og bunnplaten 38 grader.

Bunnplate i 20 mm tykkelse.

Allt i rustfritt 304.

Har ikke fått ut vekta ennå da eg er nybegynner i inventor.

Er vel noe i tvil om det skal være smalere men det er vel ikke sikkert at det graver

seg letter ned pga. det? (ev. blir liggende på siden)

Tuppen på denne konstruksjonen har nok for lite vekt, men det er jo ett

design som er lett å lage ihvertfall.

Ser at en del av bøyleankerene har skråskjæringen på undersiden. Eg har lagt den på

oversiden da eg trur det graver seg bedre ned?

Ellers kan det kanskje være en ide å sveise på et fks. 50 mm flattjern i bakkant (skråstillt)

for bedre grep i sandbunn? Ser også ut til at bøyleankerene er forholdsvis tunge i forhold

til båtstørrelsen. Nå har eg en Lofran tigres 1000 watt så vekta burde ikke være noe problem.

Eg må jo måle litt på båten også etter nyttår om eg har noe krasj med baug osv.

Noen innspill/råd/erfaringer????

boeyleanker.jpg

Tror jeg ville lagt skråskjæringen påundersiden, som på originalen. Når ankeret skal grave seg ned vil belastningen komme mer eller mindre parallelt med skaftet. Et skråskjær på oversiden vil da stå mer vinkelrett på dragets retning, og virke mot sin hensikt etter min ringe mening.

Poenget med bøylen er først og fremst å snu ankeret riktig vei. Du ønsker egentlig ikke noen ekstra vekt her, all vekt bør i utgangspunktet konsentreres mot spissen for å hjelpe den med å grave seg ned. På den annen side så må bøylen være kraftig nok dimensjonert til å stå i mot deformasjon fra steiner og annet rask på bunnen.

Bundin er bátleysur maður

Poenget med bøylen er først og fremst å snu ankeret riktig vei. Du ønsker egentlig ikke noen ekstra vekt her, all vekt bør i utgangspunktet konsentreres mot spissen for å hjelpe den med å grave seg ned.

Nettopp. men det betyr ikke at massen/tyngdepunktet må være lokalisert i spissen. Tvertimot ønsker man en slank og skarp spiss som graver seg ned. Bøylen bidrar med tyngde over og gjennom spissen, bare se for deg ankeret med skaftet paralellt langs bunnen og spissen ned.

Redigert av Krimart (see edit history)

Målene er tatt ut av løse luften.

Skaftet er ikke så kort som det ser ut til.(bildevinkelen lyver)

Vinkelen har eg også tatt ut av løse luften. (noen som har målt)?

Bøylen i 16 mm rundstål har vel litt med at det er vanskelig å

bøye noe særlig tykkere, så er det jo mer vekt på feil plass.

Ser for meg å sveise en 12mm aksling fram i skaftet som forstekning

på bøylen.(midt på)

Er vel ikke umuligt at Smurf 1 har ett poeng også!!

Noen som trur det vil ligge på siden uten å rette seg opp?

Som sagt en skisse.

Kjøpte selv en 5kg Bruce-kopi, med 3 meter 10mm tykk kjetting. Kjettingen veier vel mer enn Brucen... Så får vi se til våren om det virker. Jeg skal ha meg ei tynn line fra det lille hullet i "hjørnet", med en liten blåse og vekt på enden av lina, som beskrevet tidligere i tråden. Så trenger jeg ikke bekymre meg for at det sitter fast...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjøpte selv bruce kopi på 10 kg (eller var det 15, husker ikke helt) og 5 m kjetting.

Satte ut dette ankeret som ekstra sikring når jeg hadde skøyta (40 fot risørskøyte) på svai pga at jeg var usikker hvor god den gamle moringen var. (Lå bare på svai en liten uke, så var ingen parmanent løsning).

Endte opp med at båten vred seg rundt så mange ganger at ankeret ble helt stramt opp og båten lå med all kraft kun i ankeret.

Er klar over at man bør kaste ut 3(?) ganger dybden i tau/kjetting lengde til ankeret, men jeg hadde ikke mer en ca 1,5 ganger lengden så er veldig overasket over hvor godt ankeret satt seg!

Jeg glemte helt ut å feste tau i bakkant av ankeret så når jeg skulle ha opp ankeret hadde jeg ikke kjangs!

Så ankeret ligger godt på bunnen enda :rolleyes: Skal ha dykker til å løsne det i vår :smiley:

Jeg er også fullt klar over at 10 (kansje 15) kg anker til en 15 tonn tung skøyte er lite, men når man ikke har ankervinsj og heller ikke har masse penger til en ankervinsj blir det bare slikt. Får heller kaste ut 2 ankere og eventuelt henge på en daumann :smiley:

Ingen som har erfaring med Northill ankeret jeg postet bilde av tidligere i tråden? :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...