Daffy Svart 16.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2009 (redigert) Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det Har aldri forsøkt å bytte pluggkabler dessverre. Det jeg gjorde var å bytte hele coilen Det kan jo du prøve også. Sette en annen coil på den sylinderen som er problemet. Redigert 16.Juni.2009 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det Har aldri forsøkt å bytte pluggkabler dessverre. Det jeg gjorde var å bytte hele coilen Det kan jo du prøve også. Sette en annen coil på den sylinderen som er problemet. Jo, det kunne jeg nok prøvd men synes det kan være litt drøyt å kjøpe inn coil bare for å se om det er den som er gåen..den koster sikkert 6-700 kroner pr.stk....det er vel spesielle coiler, man kan vel ikke bruke hva som helst heller. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg tnkte mer på å bytte plass på 2 coiler. Ta en fra de 5 andre sylindre du vet virker og sett på den sylinderen som ikke virker Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Tjukkholm Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Litt brainstorming fra meg; Står kontrollboksen/tenningsnøkkel/dødmannsknapp utsatt til for regn? Kan det være overslag i denne? Ledinger o.l spesiellt skjøter/koblinger inne i motoren er sjekket? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Gega Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Litt brainstorming fra meg; Står kontrollboksen/tenningsnøkkel/dødmannsknapp utsatt til for regn? Kan det være overslag i denne? Ledinger o.l spesiellt skjøter/koblinger inne i motoren er sjekket? Dette er en skjærgårdsjeep, så alt det du nevner er nok veldig utsatt for regn... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Gega Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Jeg tnkte mer på å bytte plass på 2 coiler.Ta en fra de 5 andre sylindre du vet virker og sett på den sylinderen som ikke virker Nå har jeg vært å prøvd båten etter at jeg har renset forgasserne....motoren starter som en klokke...den går kjempefint på tomgang men jeg slipper tauene ombord for å gå på sjøen...jeg drar den opp til 4000rpm (30 knop) og ligger en stund i den farten, motoren går som en klokke. Så er det på tide å dra den opp på maks speed, men når den passerer ca 4600 rpm etter en lien stund så makter ikke motoren og turtallet minker, jeg trekker i hendelen og slipper den tilbake til 4000rpm, da virker det som den går greit igjen bortsett fra at den små hoster litt på tur innn til land igjen. Når jeg kommer inn i småbåthavnen/båsen så bakker den som en klokke igjen. Jeg tar nå av motordekslet og kjenner under forgasserne men der er det helt tørt denne gangen (jeg glemte å se på den aktuelle tennpluggen) Noen som har noen anelse om hva som plager denne motoren? Den er jo bare riktig hærlig når den går rent, den er råsterk og drar båten kjempelett i plan Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Daffy Svart 17.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 Har hatt nesten lik tidligere (175 hk) prøvde du med coilene nå da? Har du noe filter ? Kanskje det har kommet mer rusk nå? Er det ikke noen egne dyser till maks gass her? sjekke disse en gang til kanskje? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 17.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2009 (redigert) Har hatt nesten lik tidligere (175 hk) prøvde du med coilene nå da? Har du noe filter ? Kanskje det har kommet mer rusk nå? Er det ikke noen egne dyser till maks gass her? sjekke disse en gang til kanskje? Jeg har ikke byttet coilene i og med at den gikk fint på 4000 rpm. Jeg har et sånt stort bensinfilter med se glass i bunnen og der er ikke noe rusk. Det er egne dyser for full fart, det er vel de store hoved dysene som er i midten av forgasseren. Jeg begynner for alvor å tro på at det har noe med bensintilførsel å gjøre, det kan jo være noe med flottørene. Det virket enten som at den ikke fikk nok bensin eller at den fikk for mye og ikke klarte å forbrenne jeg skulle dra den opp på maks, motoren begynte å hugge liksom. Mulig jeg må ta opp forgasserene en gang til eller kanskje skaffe til veie rep sett til forgasserene. Begynner å bli litt fortvilt Redigert 17.Juni.2009 av Gega (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
KenBjork Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Er det for grann slange fra tank til motor eller... at over 4000 får den for lite.. Suger inn luft via drivstoff slange/tilkobling/skjøter. Filteret i den koppen du snakker om... vil tro det er ett løst filter i denne.. er det lenge siden dett var bytte? Mulig at dette er tett.. Redigert 18.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Gega Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Er det for grann slange fra tank til motor eller... at over 4000 får den for lite.. Suger inn luft via drivstoff slange/tilkobling/skjøter. Filteret i den koppen du snakker om... vil tro det er ett løst filter i denne.. er det lenge siden dett var bytte? Mulig at dette er tett.. Tja, alt er jo egentilig mulig, men den slagen ser ganske tykk ut....forrige eier brukte ikke den innebygde tanken av en eller annen grunn, han brukte en ekstern tank siden han mente at dette var enklere og han hadde ikke dette problemet...den innebygde tanken er blitt tatt i bruk etter at jeg kjøpte båten så det kan jo tenkes at det er noe tull en eller annen plass....filteret kan byttes ja, men det skal vistnok være byttet nylig etter det jeg har fått beskjed om.. Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
KenBjork Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Da ville jeg prøvd en ekstern tank, og se om problemet forsvinner. Det skal også stå i manualen om hva som er minimums-slange som skal brukes. Redigert 18.Juni.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Gega Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Da ville jeg prøvd en ekstern tank, og se om problemet forsvinner.Det skal også stå i manualen om hva som er minimums-slange som skal brukes. Har desverre ikke manual til denne motoren.... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
ivar Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) men når jeg er i fart så klarer jeg ikke å oppfatte om den nyser, den mister liksom bare kraften og begynner å hugge på turtallet (opp og ned på turtall)... gikk det bytte pluggkabler eller må du bytte heile coilen? Jeg har hatt tilsvarende på min Yamaha 60, den begynte å hugge på turtallet v/ 4000-4400 o/min. Var da en defekt coil, kunne funke bra når den var kald, begynte å fuske når den ble varm. På min 60hk så kan man "skru" av kablene og bytte kabler/hetter. Edit: mener også at anbefalt innv. diameter på bensinslange til V6erne er 10mm...? Redigert 18.Juni.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Da har vi en "fakta" postet Så da står det mellom 2 ting å sjekke, *) prøvebytte coil, eller fleske til og kjøpe ny. *) ekstern tank. Kjøpt meg flett ny 90hk johnson v4 på gammelbåten i 2006, mener den stod som minimum 1/4' bensin slange Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Daffy Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 setter en tier på at det er coilen. siden det var en tennplugg som er blank også. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Gega Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Skal prøve å bytte coil men må nok bestille meg en ny, det har vel ikke så mye for seg å flytte om den coilen som fusker...man flytter vel bare problemet til et annet sylinder Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 njaa du ser OM problemet flytter seg så ikkje du kjøper noe du ikkje trenger.. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 (redigert) Dette er et forgasserproblem og intet annet.. Rusk eller vann i gasserne.... Om nedre simmerring er defekt vil du kunne se det på fargen på oluggen. blir ikke brunaktig. Kjører du med defekt simmering merker du gjærne intet før havari/sylinderen skjærer seg og lager er defekte. Dette fordi nedre sylinder får overskudd av luft og for dårlig kjøling/smøring fra bensina/oljen. Pluggkablene er det nok ikke mulig å bytte på fornuftig vis. PS: Har overhalt slike motorer etter havari pga. defekt nedre simmerring. Klyvde og balanserte opp veiv med nye deler. PS: Kan jo også være en defekt innsugsmembran. Redigert 18.Juni.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gega Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Dette er et forgasserproblem og intet annet.. Rusk eller vann i gasserne.... Om nedre simmerring er defekt vil du kunne se det på fargen på oluggen. blir ikke brunaktig. Kjører du med defekt simmering merker du gjærne intet før havari/sylinderen skjærer seg og lager er defekte. Dette fordi nedre sylinder får overskudd av luft og for dårlig kjøling/smøring fra bensina/oljen. Pluggkablene er det nok ikke mulig å bytte på fornuftig vis. PS: Har overhalt slike motorer etter havari pga. defekt nedre simmerring. Klyvde og balanserte opp veiv med nye deler. PS: Kan jo også være en defekt innsugsmembran. Ok, det var klar tale Men om jeg skulle skjekke om det er simmeringen som er gåen, kan man skjekke dette uten å klyve motoren....eller for å si det sånn, må jeg klyve motoren for å bytte simmering?? Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
motor Svart 18.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2009 Simmeringen sitter i bunn av veiva. Løsner du alle bolter og løfter opp motorblokka så er mulig å skifte simmerringen. Men det er nesten garantert ikke den som lager ditt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 og så er det nesten garantert at du ikke for opp motoren/blokka/powerhead sånn helt uten videre Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Grunnen til at begynte å mistenke forgasserproblemet er at det blir vått under den samme forgasseren som jeg snakket om tidligere den den ene pluggen var helt blank. Men det som er det rare er at når jeg tok opp forgasserene så viste det seg at på den forgasseren var flottørdysen nesten tett, den åpnet seg etter at jeg brukete trykkluft på den...det virker jo litt rart at den skal få for mye bensin siden den var ganske tett...eller er det bare jeg som tenker feil? det vil si, flottøren tettet som den skulle men selve dysen som bensinen kommer inn i forgasseren var rimelig gjenkokset. Geir Du bør få tatt en kompresjonstest på sylinderene. Du skriver at "flottørdysen var nesten tett" Det er 3 doble forgassere på denne, med 2 flottører pr. forgasser. Har du kjørt uten at den har fått drivstoff på en sylinder, kan du ha revet denne. For mager blanding river i filler sylinderen raskt..... Redigert 19.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Daffy Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Men ikke hvis Autolube er tilkoblet? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 (redigert) Men ikke hvis Autolube er tilkoblet? 2-taktere trenger drivstoffet for å kjøle sylinderen. Forsvinner dette er det fort slutt.... Autolube eller ikke... Ikke engang YAMAHA sine "Keystone" stempelringer motstår dette... Redigert 19.Juni.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Tjukkholm Svart 19.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2009 Men motorproblemet er fremdeles bare etter mye regnvær? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.