Jump to content

Yamaha 150hk v6 fusker og mister kraft etter mye regnvær.


Gega

Recommended Posts

Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det :smiley:

 

Har aldri forsøkt å bytte pluggkabler dessverre.

 

Det jeg gjorde var å bytte hele coilen

Det kan jo du prøve også.

Sette en annen coil på den sylinderen som er problemet.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort det :smiley:

 

Har aldri forsøkt å bytte pluggkabler dessverre.

 

Det jeg gjorde var å bytte hele coilen

Det kan jo du prøve også.

Sette en annen coil på den sylinderen som er problemet.

 

 

Jo, det kunne jeg nok prøvd men synes det kan være litt drøyt å kjøpe inn coil bare for å se om det er den som er gåen..den koster sikkert 6-700 kroner pr.stk....det er vel spesielle coiler, man kan vel ikke bruke hva som helst heller.

Hilsen Geir

Link to post

Jeg tnkte mer på å bytte plass på 2 coiler.

Ta en fra de 5 andre sylindre du vet virker og sett på den sylinderen som ikke virker

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jeg tnkte mer på å bytte plass på 2 coiler.

Ta en fra de 5 andre sylindre du vet virker og sett på den sylinderen som ikke virker

 

 

Nå har jeg vært å prøvd båten etter at jeg har renset forgasserne....motoren starter som en klokke...den går kjempefint på tomgang men jeg slipper tauene ombord for å gå på sjøen...jeg drar den opp til 4000rpm (30 knop) og ligger en stund i den farten, motoren går som en klokke.

Så er det på tide å dra den opp på maks speed, men når den passerer ca 4600 rpm etter en lien stund så makter ikke motoren og turtallet minker, jeg trekker i hendelen og slipper den tilbake til 4000rpm, da virker det som den går greit igjen bortsett fra at den små hoster litt på tur innn til land igjen.

Når jeg kommer inn i småbåthavnen/båsen så bakker den som en klokke igjen.

 

Jeg tar nå av motordekslet og kjenner under forgasserne men der er det helt tørt denne gangen (jeg glemte å se på den aktuelle tennpluggen)

 

Noen som har noen anelse om hva som plager denne motoren?

 

Den er jo bare riktig hærlig når den går rent, den er råsterk og drar båten kjempelett i plan :smiley:

Hilsen Geir

Link to post

:yesnod: Har hatt nesten lik tidligere (175 hk)

 

prøvde du med coilene nå da?

Har du noe filter ?

Kanskje det har kommet mer rusk nå?

 

Er det ikke noen egne dyser till maks gass her?

sjekke disse en gang til kanskje?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
:yesnod: Har hatt nesten lik tidligere (175 hk)

 

prøvde du med coilene nå da?

Har du noe filter ?

Kanskje det har kommet mer rusk nå?

 

Er det ikke noen egne dyser till maks gass her?

sjekke disse en gang til kanskje?

 

 

Jeg har ikke byttet coilene i og med at den gikk fint på 4000 rpm.

 

Jeg har et sånt stort bensinfilter med se glass i bunnen og der er ikke noe rusk.

 

Det er egne dyser for full fart, det er vel de store hoved dysene som er i midten av forgasseren.

 

Jeg begynner for alvor å tro på at det har noe med bensintilførsel å gjøre, det kan jo være noe med flottørene.

Det virket enten som at den ikke fikk nok bensin eller at den fikk for mye og ikke klarte å forbrenne jeg skulle dra den opp på maks, motoren begynte å hugge liksom.

 

Mulig jeg må ta opp forgasserene en gang til eller kanskje skaffe til veie rep sett til forgasserene.

 

Begynner å bli litt fortvilt :crazy:

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Link to post

Er det for grann slange fra tank til motor eller... at over 4000 får den for lite..

Suger inn luft via drivstoff slange/tilkobling/skjøter.

 

Filteret i den koppen du snakker om... vil tro det er ett løst filter i denne.. er det lenge siden dett var bytte? Mulig at dette er tett..

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Er det for grann slange fra tank til motor eller... at over 4000 får den for lite..

Suger inn luft via drivstoff slange/tilkobling/skjøter.

 

Filteret i den koppen du snakker om... vil tro det er ett løst filter i denne.. er det lenge siden dett var bytte? Mulig at dette er tett..

 

 

Tja, alt er jo egentilig mulig, men den slagen ser ganske tykk ut....forrige eier brukte ikke den innebygde tanken av en eller annen grunn, han brukte en ekstern tank siden han mente at dette var enklere og han hadde ikke dette problemet...den innebygde tanken er blitt tatt i bruk etter at jeg kjøpte båten så det kan jo tenkes at det er noe tull en eller annen plass....filteret kan byttes ja, men det skal vistnok være byttet nylig etter det jeg har fått beskjed om..

Hilsen Geir

Link to post
men når jeg er i fart så klarer jeg ikke å oppfatte om den nyser, den mister liksom bare kraften og begynner å hugge på turtallet (opp og ned på turtall)...

 

 

gikk det bytte pluggkabler eller må du bytte heile coilen?

 

 

Jeg har hatt tilsvarende på min Yamaha 60, den begynte å hugge på turtallet v/ 4000-4400 o/min. Var da en defekt coil, kunne funke bra når den var kald, begynte å fuske når den ble varm.

 

På min 60hk så kan man "skru" av kablene og bytte kabler/hetter.

 

Edit: mener også at anbefalt innv. diameter på bensinslange til V6erne er 10mm...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har vi en "fakta" postet

Så da står det mellom 2 ting å sjekke,

*) prøvebytte coil, eller fleske til og kjøpe ny.

*) ekstern tank.

Kjøpt meg flett ny 90hk johnson v4 på gammelbåten i 2006, mener den stod som minimum 1/4' bensin slange

Link to post

setter en tier på at det er coilen.

siden det var en tennplugg som er blank også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Dette er et forgasserproblem og intet annet.. Rusk eller vann i gasserne....

 

Om nedre simmerring er defekt vil du kunne se det på fargen på oluggen. blir ikke brunaktig. Kjører du med defekt simmering merker du gjærne intet før havari/sylinderen skjærer seg og lager er defekte. Dette fordi nedre sylinder får overskudd av luft og for dårlig kjøling/smøring fra bensina/oljen.

 

Pluggkablene er det nok ikke mulig å bytte på fornuftig vis.

 

PS: Har overhalt slike motorer etter havari pga. defekt nedre simmerring. Klyvde og balanserte opp veiv med nye deler.

 

PS: Kan jo også være en defekt innsugsmembran.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Dette er et forgasserproblem og intet annet.. Rusk eller vann i gasserne....

 

Om nedre simmerring er defekt vil du kunne se det på fargen på oluggen. blir ikke brunaktig. Kjører du med defekt simmering merker du gjærne intet før havari/sylinderen skjærer seg og lager er defekte. Dette fordi nedre sylinder får overskudd av luft og for dårlig kjøling/smøring fra bensina/oljen.

 

Pluggkablene er det nok ikke mulig å bytte på fornuftig vis.

 

PS: Har overhalt slike motorer etter havari pga. defekt nedre simmerring. Klyvde og balanserte opp veiv med nye deler.

 

PS: Kan jo også være en defekt innsugsmembran.

 

 

Ok, det var klar tale :smiley:

 

Men om jeg skulle skjekke om det er simmeringen som er gåen, kan man skjekke dette uten å klyve motoren....eller for å si det sånn, må jeg klyve motoren for å bytte simmering??

Hilsen Geir

Link to post

og så er det nesten garantert at du ikke for opp motoren/blokka/powerhead sånn helt uten videre

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Grunnen til at begynte å mistenke forgasserproblemet er at det blir vått under den samme forgasseren som jeg snakket om tidligere den den ene pluggen var helt blank.

 

Men det som er det rare er at når jeg tok opp forgasserene så viste det seg at på den forgasseren var flottørdysen nesten tett, den åpnet seg etter at jeg brukete trykkluft på den...det virker jo litt rart at den skal få for mye bensin siden den var ganske tett...eller er det bare jeg som tenker feil?

det vil si, flottøren tettet som den skulle men selve dysen som bensinen kommer inn i forgasseren var rimelig gjenkokset.

Geir

 

Du bør få tatt en kompresjonstest på sylinderene. Du skriver at "flottørdysen var nesten tett" Det er 3 doble forgassere på denne, med 2 flottører pr. forgasser. Har du kjørt uten at den har fått drivstoff på en sylinder, kan du ha revet denne. For mager blanding river i filler sylinderen raskt.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Men ikke hvis Autolube er tilkoblet?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Men ikke hvis Autolube er tilkoblet?

 

2-taktere trenger drivstoffet for å kjøle sylinderen. Forsvinner dette er det fort slutt.... Autolube eller ikke... :sad: Ikke engang YAMAHA sine "Keystone" stempelringer motstår dette...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...