Jump to content

Hjelp - Ladetrøbbel og regulatorspørsmål;TAMD 60 C


nordan family 27

Recommended Posts

Enkelt! Trykk på Sitat+ knappen i det innlegget du vil sitere, trykk på legg til svar, rediger teksten mellom

og
, skriv ditt svar under, lagre. Ferdig! Du kan også sitere flere innlegg samtidig, men siter ikke hele innlegget (og slett bilder etc).
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag var det et nytt kapittel i lade-utfordringen. Som nevnt over har Jørg vært og fixet og ordnet - og det virket som det skulle. Men da jeg skulle ut i dag skjedde følgende: startet styrbord motor, alt normalt. Vridde om nøkkelen på babord motor - død. Mens tenningen sto i bevegett turtelleren seg opp og ned. Vred nøkkelen helt til start - alt dødt - tilbake: turteller beveget seg. Ladelampa lyste ikke. Etter litt frem og tilbake - og Jørg på telefonen - er det en teori om at den ene hovedbryteren på babord er i ferd med å svikte eller har dårlig kontakt. Når jeg ikke fikk start på babord motor og instrumentet var "merkelig" forsvant mer eller mindre strømmen i andre instrumenter, f.eks dybdemåler der displayet ble veldig veldig svakt (og tidvis helt svart). Dersom det virkelig er hovedbryteren kan det (visstnok) være logisk - den gamle ladekretsen tror jeg var koblet via hovedbryteren - og om bryteren var dårlig ville vel ikke dynamo kvitte seg med spenning og dioder kunne gå - hvilke tidligere har vært en mulig forklaring på mine "rare" målinger på babord dynamo.

 

Nå fikk jeg i og for seg startet da det er bro fra den andre banken når jeg holder inne en knapp - og jeg skrudde også av og på hovedbryteren, så det gikk seg til. Etter diverse søking, og skruing av/på hovedbrytere virket det greit resten av dagen. Det nye strømopplegget er koblet slik at nevnt evt feil ikke ødelegger noe.

 

Men det jeg ikke forstår, er: dersom hovedbryteren sviktet og det var ingen, liten eller dårlig kontakt - hvorfor var det liv i turteller, tankmåler og hvorfor var det variabelt med strøm i f.eks dydbemåler???

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Som det fremgår av en annen tråd har jeg hatt noe spørsmål til ovennevnte - men med noen timers leking med mulitmeteret ble forvrirringen i dag komplett.

 

Det er twin innstallasjon VP Tamd 60 C og det er Paris Rohne 14 V 50 amp dynamo på begge motorene. På styrbord motor ser baksiden av dynamoen slik ut:

 

vp_dynamo.jpg

 

Er det noen råd eller tips i saken?

 

Hei,

 

Den brune på din styrbord dynamo er en kobling over til forbruksbatterien dine. De lades alltid selv om en motor skulle svikte.

 

 

MVH

 

Jolla

 

 

Obs. så du hadde klargjort for batt meter. Da må du blende den brune ellers blir det kaos i målingen din da begge lader samtidig. Men ditt nye system er kansje ikke lagt opp som originalt.

Redigert av Jolla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forstod aldri den ledningen. Hvorfor var det koblet slik? Var det originalt? Ville ikke det medføre at de atskilte kretsene ikke var så atskilt lengre? Har nå innmontert to nye dynamoer og den ledningen er ikke videreført da vi ikke forstod rasjonale bak den.

Link to post
Share on other sites

Den var der for at du alltid skal ha lading til forbruk. Feks lanterner. Selv om en motor stopper lades alltid forbruk. Genialt men desverre ikke inntegnet i det originale el skjemaet. Tror alle Fairline har dette som standard / originalt.

 

Dine kretser er uavhengige av hverandre selv med denne koblingen.

 

 

Skal du bytte ut din styrbord dynamo av en anledning kan du kjøpe en lik original og du får et mye sikrere el anlegg hvis noe skulle svikte.

 

 

 

 

 

 

Jeg forstod aldri den ledningen. Hvorfor var det koblet slik? Var det originalt? Ville ikke det medføre at de atskilte kretsene ikke var så atskilt lengre? Har nå innmontert to nye dynamoer og den ledningen er ikke videreført da vi ikke forstod rasjonale bak den.
Link to post
Share on other sites

Men ditt nye system er kansje ikke lagt opp som originalt.

Nei - det er det ikke. Uten å være veldig påståelig i hvorledes det nå er koblet (gjort av Jørg) er det vel nå ikke lengre via hovedbryterne, men direkte til batteriene, via en sak som samkjører ladningen fra begge dynamoene og til batteribankene etter en viss prioritet, og med to nye eksterne laderegulatorer. Det kom også på en ny hovedstrømsbryter da det muligens kunne være svikt i den.

 

Batterimeteret er ikke innmonternt ennå - men shunten ble montert klar når resten ble gjort.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg ikke forstår, er: dersom hovedbryteren sviktet og det var ingen, liten eller dårlig kontakt - hvorfor var det liv i turteller, tankmåler og hvorfor var det variabelt med strøm i f.eks dydbemåler???

Det er fordi det vær litt kontakt igjen.

Forbrukerne som du nevner her trenger ikke mye strøm, dette virker faktisk også med 0,noe kvadrat.

 

Skal du bytte ut din styrbord dynamo av en anledning kan du kjøpe en lik original og du får et mye sikrere el anlegg hvis noe skulle svikte.

nordan family 27 fikk allerede nye dynamoer og PSR-T.

Begge to dynamoer lader separert eller kombinert på alle batterier, helt etter behov.

Problemet består av fordelingen som finnes/fantes ellers.

 

Jeg deler forresten ikke oppfatningen at nevnet ekstrakretsen er så driftsikkert som antatt.

Valeo originalskilledioder er ikke veldig stabile, så blir det fort noe direkte kobling mellom begge to batteribenker.

Ellers er tversnittet alt for liten for å takle mye strøm.

 

Skulle dette være noe originalt da er det enda verre fordi verftet ha i så fall brukt stive kabler.

Dette, i tillegg til stive isoleringer, er feil og farlig og ingen skipsverft ville bruke slike kabler i dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

[quote name

 

Batterimeteret er ikke innmonternt ennå - men shunten ble montert klar når resten ble gjort.

 

Ok, du finner fort ut om shunten takler ladingen din i det systemet du nå har, med lading fra begge dynamoer til begge motorer. Har du montert shunten på forbruk og kuttet minus over til start blir de nok spennende hvordan den måler inn og ut.

Link to post
Share on other sites

Det finnes fellesminus mellom start og forbruk.

 

Red. her:

Ellers ville omtalt "originalledningen" fra en dynamo til andre batteribenken heller ikke virke.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...