Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Skibsplast 14. Ferdig!


Hokky

Recommended Posts

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle ligge ut litt bilder av båten min, en Skibsplast 14 Sportsmann fra (antagligvis) 1979.

Det kan jo være artig for de som har eller har hatt en slik båt tidligere.

 

Jeg kjøpte den i fjor høst, men følte den trengte litt fornying før sesongen 09.

 

foerste_moete.jpg

dsc00852.jpg

dsc00853.jpg

dsc00856.jpg

dsc00857.jpg

 

Båten ble demontert, pusset ned og klargjort til lakk. 3 bokser hvit toppcoat fra Biltema ble kjøpt inn.

 

dsc00878.jpg

dsc00881.jpg

dsc00883.jpg

dsc00885.jpg

 

Jeg var etter lakkeringen ekstremt fornøyd med resultatet, takk til god kollega for den jobben.

Det var enda noe som manglet, så for å få båten mest mulig i orginal stand ble den dekorert med en passende stripe (bil lakk).

 

dsc00888.jpg

 

Etter lakk ble vindskjerm, fenderlist og antisklitape (Biltema) montert.

Bunnstoff måtte også på.

 

dsc00914.jpg

 

Den gamle kalesjen var i dårlig stand, så her ble det kjøpt ny fra Hauge Produkter.

 

dsc00919.jpg

 

Kjøpte meg så en 83mod Evinrude 60hk (ja det står 50hk på lokket, men har sjekket motorkoden)

Denne motoren var langstammet så hekken måtte bygges opp. Heldig som jeg var så sto motoren på en identisk båt tidligere,

og jeg fikk med oppbyggningsdelen som var laget i solid rustfritt stål. Plug and play! :smiley:

 

sladdet.jpg

 

Lanterner og det gamle interiøret ble montert (her blir det ikke gjort noe i år) og båten ble sjøsatt.

Hadde noen problemer med en tett forgasser og noen elektriske problemer osv, men nå går motoren helt fint (enn så lenge :smiley: )

 

sjoesettingen_i_florvaag.jpg

dsc00042.jpg

8juni_09_paa_vei_hjem_etter_aa_ha_vaert_i_alvoeen.jpg

 

Selv er jeg meget fornøyd med resultatet, jeg har fått meg en flott båt til sesongen, men syns kansje den er hakket for liten så vi får se hvor lang tid det går før det blir noe større. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grattis, den ble råfin!

Da jeg begynte å lese innlegget ditt,og så bildet av båten teknkte jeg: Å fyttikatta, den så sliten ut.. Hva skal han gjøre med den da??"

Men; den fikk jeg rett i trynet for maken til fin båt det ble!!! Fy fela, den lakkejobben ser så blank ut at jeg blir varm i min polerte sjel (har en fetish for polering).

 

Er det langstammen som gjør at det spruter på hver side av motoren på det planebildet?

Hva kom dette deg på sånn ca? Båt og oppussing?

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Grattis, den ble råfin!

Da jeg begynte å lese innlegget ditt,og så bildet av båten teknkte jeg: Å fyttikatta, den så sliten ut.. Hva skal han gjøre med den da??"

Men; den fikk jeg rett i trynet for maken til fin båt det ble!!! Fy fela, den lakkejobben ser så blank ut at jeg blir varm i min polerte sjel (har en fetish for polering).

 

Er det langstammen som gjør at det spruter på hver side av motoren på det planebildet?

Hva kom dette deg på sånn ca? Båt og oppussing?

mvh

Bavaria32sport

 

Jeg har ikke hatt en til å kjøre sik at jeg har fått vært bakpå og sjekket årsaken til spruten enda, men mistenker at det er den rustfrie stålsaken jeg har hevet hekken med, den bygger noen cm lenger enn den orginale treplaten bak rundt hele veien, så jeg regner med det må være det som streker i vannet uten å si det sikkert enda.

 

Det begynnte som en billig båt, men har vel etterhvert sett at jeg kunne kjøpt noe mye dyrere og spart meg for MANGE arbeidstimer. Men viss jeg ser bort i fra arbeidet så skal jeg vel klare å få igjen det jeg har lagt ut om jeg selger den, viss ikke så blir den ikke solgt før jeg har slitt den litt mer ut igjen.. :lol:

Redigert av Hokky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble flott i hvitt og med den vinrøde stripa (var vel omtrent slik originaldekor på båtene rundt 85-87...?)

 

Ang vannspruten, hvor høyt ligger kavitasjonsplata ift bunnen? Hvis den står uder bunnen så spruter det ofte endel.

Ser ikke ut til at stålplata skal streke i ihvertfall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ble flott i hvitt og med den vinrøde stripa (var vel omtrent slik originaldekor på båtene rundt 85-87...?)

 

Ang vannspruten, hvor høyt ligger kavitasjonsplata ift bunnen? Hvis den står uder bunnen så spruter det ofte endel.

Ser ikke ut til at stålplata skal streke i ihvertfall.

 

Den står noen cm under bunnen, det er mulig å heve motoren litt mer, bør jeg kanskje gjøre det??

Link to post
Share on other sites

Jepp, prøv det. Det kan tilog med gi litt ekstra fart (mindre stamme i vannet = mindre vannmotstand)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott resultat, missunner arbeidsplassen du har hatt, tørt og sikker varmt og fint.

 

Men den motoren, 2 sylindret og 60 Hk? Mener de 2 sylindrede var 40 og 50 hk jeg, du må vel over på den 3 sylindrede versjonen for å få 60, denne var også lik som 70 hk....

Link to post
Share on other sites

Den 2syl ble også solgt som 60hk. Mulig de skiftet fra 50/60 til 40/50 når OMC gikk over til å måle effekt på propellaksel, en gang midt på 80-tallet. ..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør nok det...

 

Den 2syl ble også solgt som 60hk. Mulig de skiftet fra 50/60 til 40/50 når OMC gikk over til å måle effekt på propellaksel, en gang midt på 80-tallet. ..?
Tror ikke det for før det het den 55.

Dog har jeg aldri sett 45 eller 65

Litt usikker på 65 men da er det i så fall den 3 sylindrete utgaven.

 

Kan ihvertfall bekrefte dette med to sylindret 60 hk.

Har hatt en selv (84 modell) og naboen har en nå.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ifølge motorkoden og diverse deletegninger jeg fant på nett så er dette en 60hk, men om det er 50 eller 60 er ikke så viktig for meg, båten går godt som den gjør uansett.

E60ECTB er motorkoden for den som er interessert i det, men blokken og toppen har forskjellig farge så den er sikkert satt sammen av litt forskjellig.. hehe gammalt drit :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...