KSE Startet 9.Juni.2009 Del på Facebook Startet 9.Juni.2009 Skal skifte svinghjul på min Volvo AQ260 (5,7liter V8 bensin). Er det noen som vet om dette er et standard svinghjul som også brukes i bil (f.eks. Chevrolet Corvette)? Må skiftes da det mangler noen tenner... Om dempeplate også må skiftes vites ikke enda. Har hatt hull i knutebelg og må også skifte knute, gimballager, etc. Håper aksling, innvendig lager (i motorende av aksling) og demperplate er OK. Skal forsøke å demontere i helgen. Må ut med motoren for å få ut aksling. Sitter dønn fast... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Det er nok meget sannsynlig at svinghjulet er likt. Men du trenger ikke nødvendigvis skifte hele svinghjulet da, det holder med en ny tannkrans. Den gamle splittes, og en ny varmes opp og slippes kjapt ned på svinghjulet. Kanskje en fordel å få et verksted til å skifte for deg, hvis du ikke har nødvendig utstyr selv. Men det er fort gjort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) OK. Ser ikke dette helt for meg, men dette må vel maskineres i tilfelle? Det mangler tenner på svinghjulets "ytre tenner". Dette fører til at startmotor "spinner" når man er så uheldig at hjulet står i den posisjon med manglende tenner mot startmotor. Redigert 9.Juni.2009 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Ikke maskineres, tannkransen er krympet på. Kaldt svinghjul og varm tannkrans, så er toleransene såpass at det bare er å slippe den på plass. Når temperaturene utjevnes krymper kransen og sitter som støpt. Den gamle splitter du enkelt med hammer og meilse mellom to tenner. Men om du får tak i et nytt svinghjul er det like enkelt å bytte hele da. Bare sjekk at boltehullene til feste av demperplate stemmer overens. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Akkurat, sånn å forstå! Har snakket med et par leverandører av deler til Amcar. Ingen kan svare på om det er samme hjulet. Må nok bare få det demontert og ta det med inn for vurdering og ta noen mål, antal tenner, bolthull, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Antall tenner på Volvo sin startkrans er IKKE lik Chevrolet. Jeg knakk 3 startere fra Amcar før jeg skjønte problemet. Monterer du startkrans fra bil, må du skifte starter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Takk for nyttig info! Bildeler pleier å være MYE billigere enn deler fra/for Volvo Penta. Kanskje nytt hjul + starter for bil ikke blir så mye verre enn kun svinghjul for marine(?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Har nå fått ut motor og demontert svinghjul, etc. Ser ut som det er orginalt VP. Merket "GM1" og "366861N". Det mangler 3-4 tenner, 3 ulike plasser på hjulet. Startmotoren (stemplet "1109490 50 03" "OELCO-REMY U.S.A SAE MARINE") er skimset. Da lurer jeg på om det kan tyde på at det har vært dårlig tilpasning mellom startmotor og svinghjul, og at det er grunnen til at tenner på svinghjulet er røket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Når motoren stopper, er det ikke helt vilkårlig hvor. Har noe med kompresjon og mottrykk osv å gjøre. Derav slitasje på tre steder. Hvis jeg skal gjette sitter kanskje de tre stedene med 120 graders forkyvning? Når du skal starte opp igjen slår starteren inn på de samme tre stedene avhengig av hvordan motoren står. Det er gjerne der starteren slår tannhjul mot tannhjul at starterkransen går. En nødreparasjon jeg lærte av en gammel knark var å varme opp kransen med en skjærebrenner samtidig som man kjølte ned svinghjultet for å dra av kransen. Deretter forskyve den noe og slippe den på igjen. Fungerer selvsagt ikke om det er partier med tenner som er borte, men som sagt en nødreparsjon hvis du ikke får tak i riktig krans, og tennene er sånn "passe" slitt. På enkelte svinghjul er det ett spor under tannkransen, slik at du kan bruke ei kappeskive, men har ingen aning om VP/Chevy'en er bygd opp slik. Obs, biltstartere er ikke gnistfrie slik marin-startere er. Ett bytte til bilstarter kan risikere i at du blåser motorrommet til himmels ved en bensin-lekkasje. Du må vurdere om det er verdt risikoen du utsetter deg selv, kjærring og unger for sett opp mot de få hundrelappene du kan spare.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Sveise med Magna 303 elektroder, og slipe til. Dersom det er støpt tannkrans benytter du feks Magna 777. Det finnes fleire merker av elektroder. Din nærmeste industrileverandør kan nok hjelpe deg Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
KSE Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Har bestilt ny krans som skal krympes på det gamle svinghjulet. Kr 639,- som er NOE billigere enn nytt hjul fra Volvo Penta, kr 8 000,- Fornøyd med den ja! Har samtidig bestilt ny (marine) startmotor, med girutveksling. Den gamle er trolig rundt 30 år gammel og er skimset til blokka. Regner med det er fordi den er slitt. Uansett bytter jeg den i samme anledning. Kanskje blir det noen turer på sjøen likevel i år! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.