Jump to content

Tre eller plast hva mener du

flight

Recommended Posts

Hvis hobbyen er å BRUKE båten, så er vel plast litt mer kosteffektivt eller hva?

Jeg har båten som hobby, dette innebærer både bruk, og sysling. Hvor mange prosent av de som skriver inn på baatplassen og har trøbbel med et eller annet, har plastbåt? :giggle:

Majoriteten vil jeg tippe.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Såvidt jeg kan forstå, legger trebåtfokene vekt på "alt det andre" i tillegg til selve bruken, mens plastbåtfokene vil gjøre båtpussen unna hurtigst mulig, og ferdig med dét.

I trad.-båt-kretsene (robåter og sånn) er det visstnok en oppfatning at bare trebåter kan ha virkelig gode egenskaper; selve plastmaterialet gir dårligere båter, uansett!

Jeg synes det mildt sagt høres merkverdig ut! Som det er blitt sagt: Hadde vikingene hatt plastbåter og motorer, hadde de brukt dem!

Jo, trebåtfolk snakker gjerne mye og lenge om automatiske lensepumper - og det er vel bra??

Jeg føler vi mannfolk mange ganger er opplært til bare å vite, og mange ganger står ikke dette i forhold til hva vi fysisk har lært eller erfart. Mens kvinnene ofte har et praktisk forhold til enkle ting som for eks. bekymring for lukt i trebåt etc. så setter vi mannfolk i gang et stort apparat for å få det som vi vil. (Vi gjør ikke et valg, men leter etter en troverdig forklaring for noe vi egentlig valgte for lenge siden for å legitimere det).

Det sies at menn har bedre fantasi enn kvinnene og dette kan jeg til en viss grad være enig i, for denne fantasien vi har er ofte nødvendig for å berolige kvinnene på felter som vi kanskje ikke har peiling på. (Det er forsvarsmekanismen vår for å unngå skillsmisse, men det virker ikke alltid).

Noen få menn har allikevel egenskapen til å innse at lukt er et problem og setter seg inn i hvordan problemet løses. (Kanskje det er disse mennene som forblir uskilt).

Om trådstarter her er interessert i alle andres fantasier eller om han er interessert i praktiske erfaringer vet ikke jeg, men uansett synes jeg informasjonen blir lite troverdig når plastbåteiere uttaler seg om trebåt og trebåteiere uttaler seg om plastbåt.

Noen har erfaring med begge deler, og det er jo bra.

Jeg vet om et par kvinner som trolig hadde skilt seg fra mannen om han hadde kjøpt plastbåt fordi hun er vant med trebåt i oppveksten. Det rare er at disse trebåtene er i svært god stand og lukter ikke Owatrol i det hele tatt. Jeg er ikke sikker, men det er ikke usannsynlig at det her er kvinnen som har stått for problemløsningen.

Noen kvinner er også opptatt av bølger og hekksjø, og da er jo en litt stor og tung trebåt kanskje tingen. :sailing:

Nå var det mye prat og lite inteligens her.....JA trebåter har vert her siden tidenes begynelse(nesten) og JA de forsvinner og JA vi produserer og selger mere plastbåt etc. Er en grunn til at det finnes færre og færre fine trebåter. Og at de forsvinner tilbake til naturen er vel en sannhet med komplikasjoner...Tør ikke tenke på hva en trebåt på nærmere 50år har i trevirke av farlige stoffer. Men for all del, ingenting er penere enn en strøken trebåt. Greia for meg er bare at jeg har ikke tid, lyst eller mulighet til og holde på med en trebåt. P.S er trebåter så sykt mye bedre så ikke sett inn plast lensepumper :lol:

Kjære deg nroo7....det har seilt trebåter på alle hav i umindelige tider, og ser du deg omkring ser du fremdeles en del av dem.

Plastbåter har vi imiddlertid ikke hatt i så mange år...så hvem vet hvor det vil ende ???

Dessuten når en trebåt er gammel og ikke orker mer så går den tilbake til naturen uten å ødelegge sine omgivelser... Det eneste vi vet om plastbåter er at det er fryktelig vanskelig å bli kvitt dem.... :smash:

hmmm, tror du virkelig ikke den trebåten din har satt ett negativt avtrykk på miljøet? tenk på gammel blymønje og mange hundre liter med div olje lakk og andre kjemikaler. Nei er du opptatt av miljø synes jeg du skal bygge deg en siv båt og strikke deg noen seil av hamp :lol::lol::lol:

Er det ikke sånn da, at kjøper en plastbåt så er det selvfølgelig en del vedlikehold og også mulige oppgraderinger, men hvis en kjøper trebåt så får en også en ekstra hobby med i tillegg: nemlig å drive å pusse og fikse? Så spørs det da, vil man ha denne ekstra hobbyen?

Jeg personlig vil ha minst mulig jobb med båt, og mest mulig bruk av båt.

Jeg har til dels skjegg i postkasse ;)

JRO

Redigert av JRO (see edit history)

Rart at så mange påstår de er opptatt av hva som skjer med båten etter at den er blitt for dårlig til å brukes ("trebåt går tilbake til naturen....!")

Mon ikke folk har skaffet seg en båt, kanskje i tre, og så i ettertid prøver å rettferdiggjøre hvorfor det var "riktig" å velge nettopp det båtmaterialet de endte opp med?

Selv sitter jeg mer eller mindre dørgende fast i tre-robåter, men innser klart at en plastbåt med de rette formene vlle være langt å foretrekke!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...